Skip to main content

Beste mensen. Mijn KPN modem is een BOX12. Ik heb een WIFI kanaal waar oa Iphone en Ipad connectie mee maken en zie dat dit met 1Gbps snelheid gaat (wifi6). Dat is mooi.

Mijn Samsung S22 maakt automatisch een verbinding met het 2,4 ghz netwerk (die ik oa nodig heb voor mijn robotstofzuiger) terwijl ik expliciet het standaard 5 ghz netwerk kies. Resetten heeft heeft resultaat. Hoe kan ik mijn Samsung S22 op het 5ghz netwerk laten werken?

Halo @hans1122, een hele goede vraag. Om daar antwoord op te kunnen geven, moet ik eerst weten hoe de situatie precies is. Maar ik ga een gok doen!

Begrijp ik het goed dat je een Extra Wifi netwerk voor 2.4 GHz wifi hebt aangemaakt? En heb je daarnaast een apart 5 GHz netwerk aangemaakt of is dat dan het reguliere netwerk?

Zoals het nu klinkt, lijkt het een instelling in jouw telefoon te zijn. Je kunt namelijk op jouw telefoon aangeven of je deze automatisch wilt laten verbinden met een wifi netwerk of niet. Als dit voor beide netwerken aanstaat, dan is de kans groot dat het toestel kiest voor 2.4 GHz als het bereik hiervan beter is. Het is namelijk zo dat 2.4 GHz een groter bereik heeft dan 5 GHz. Dus als jij ‘te ver’ van het modem staat voor een goede 5 GHz verbinding, dan zal jouw telefoon overschakelen naar 2.4 GHz.

Dit kan je oplossen door jouw telefoon niet automatisch te laten verbinden met het Extra Wifi netwerk. Dit kun je zo doen:

• Tik op Instellingen.
  • Tik op Verbindingen.
  • Tik op Wi-Fi.
  • Tik op het tandwieltje naast het wifinetwerk waarmee je bent verbonden. (Ben je niet verbonden met het 2.4 GHz netwerk? Houd de naam van het wifinetwerk dan ingedrukt totdat er een menu opent. Kies daar voor Netwerkinstellingen beheren.)
  • Zet het schuifje achter 'Automatisch opnieuw verbinden' uit.

Kom je er zo uit? Als dit niet de juiste gok is geweest, laat het gerust weten.

Top het werkt. Dank je!

Super! Graag gedaan. :)

Reageer