Skip to main content
Vraag

Scan to Email werkt niet meer op HP Laserjet sinds de V10 update

• December 16, 2025
  • 12 reacties
  • 46 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Vannacht is ons V10-modem (eindelijk) geüpdatet naar V10.C.25.08.15.

Vanmorgen leek het probleemloos te zijn verlopen, maar in de middag merkten we dat het verzenden van e-mails (SMTP: 465) niet functioneerde. Hier op het forum gevonden dat een firewall poort 465 moest worden geopend. Probleem (deels) verholpen: gewone e-mails worden ontvangen en laten zich via div. e-mailclients versturen.

Maar we hebben ook nog een HP Color LaserJet MFP M283fdw die we al jaren ook gebruiken voor het maken van scans die via e-mail worden verzonden. De HP Laserjet meldt:

Kan SMTP-server niet vinden. Controleer de SMTP- en DNSserverinstellingen bij uw systeembeheerder of internetprovider.

Ook de de firmware update-service en de HP E-services (die ik eigenlijk liever niet gebruik) kunnen geen internetverbinding totstand brengen.

Op dit forum heb ik de volgende tips gevonden en uitgeprobeerd, helaas zonder resultaat:

1. IP6 uitgeschakeld
  2. Extra WiFi 2G
  3. Op de HP Laserjet de e-mailprofielen verwijderd en weer opnieuw aangemaakt
  4. E-mailprofiel aangepast zodat deze poort 25 gebruikt ipv 465
  5. Firewall ingesteld op Standaard (=geen)

Is er nog iets dat ik kan proberen om de Scan-to-mail weer functioneel te krijgen?

Update: ik was mislukte poging “Firewall Standaard” vergeten te vermelden.

12 reacties

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • December 16, 2025

het kan wel eens helpen om de Firewall instellingen in de V10 aan te passen naar Standaard.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • December 16, 2025

Oh, vergeten te melden:

1. Firewall ingesteld op standaard (=geen)

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • December 17, 2025

Nog even geen oplossing voor de HP Laserjet en zijn probleem met scan-to-mail, maar vanmiddag wel ontdekt dat onze HomeMaticIP Access Point (thermostaten en actuatoren) geen verbinding meer heeft met de telefoonapp en of het internet.

Ook hier blijkt dat in de firewall een zestal poorten geopend moest worden. Weer wat geleerd.

Het is me wat: die systeemupdate voor de Experiabox V10

• December 17, 2025

Zet de firewall gewoon op Standaard. Dan hoef je verder geen poorten te openen. Want dat gedoe is onzin.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • December 17, 2025

Oké, firewall ingesteld op standaard. 

• Uitgaande e-mail (465) doet het we
  • HomematicIP AP doet het weer
  • UGREEN NAS is weer extern bereikbaar

Helaas speelt de HP Laserjet scan-to-email nog niet leuk mee.
Morgen weer verder prutsen.

schermopname van HP Laserjet configuratie

• December 18, 2025

Volgens mij moet je tegenwoordig verbinding maken met poort 587. En daarbij met authenticatie. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • December 18, 2025

Mijn hosting Vimexx raadt 465 aan. Zie https://www.vimexx.nl/help/email-instellingen-imap-pop3-smtp?s=0e49a01660767774c443c145c1225717#vimexx

Maar ik zal eens kijken wat er gebeurt met 587.

• December 18, 2025

Scan jij naar de SMTP server van vimexx dan? Niet naar smtp.kpnmail.nl?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • December 18, 2025

Scan jij naar de SMTP server van vimexx dan? Niet naar smtp.kpnmail.nl?

Euh..., natuurlijk. Mijn smtp behorende bij mijn domein is bij Vimexx. Ik heb ik niks met kpnmail.

• December 18, 2025

Ok. De printer al eens opnieuw opgestart? 

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+26
  • Moderator
  • December 19, 2025

Hi ​@StephanP, welkom bij onze community. Fijn om te zien dat je op weg bent geholpen. 

Ik denk uiteraard graag mee. Weet je zeker dat de authenticatiegegevens kloppen? En heb je ook geprobeerd om de printer te herstarten en desnoods te resetten/drivers te verwijderen en opnieuw te installeren? 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • December 19, 2025

Hi ​@StephanP, welkom bij onze community. Fijn om te zien dat je op weg bent geholpen. 

Ik denk uiteraard graag mee. Weet je zeker dat de authenticatiegegevens kloppen? En heb je ook geprobeerd om de printer te herstarten en desnoods te resetten/drivers te verwijderen en opnieuw te installeren? 

Alex, wat bedoel je met "drivers verwijderen en opnieuw installeren" binnen de context van een printer die na een firmware-update van de modem geen scan-to-email meer kan uitvoeren?