Skip to main content
Antwoord

Sinds 30 juni geen data meer van omvormer naar SolisCloud (Box 12)

• July 7, 2025
  • 22 reacties
  • 251 keer bekeken

Onze zonnepanelen-omvormer stuurt data door naar de SolisCloud via een Wifi Datacollector. Sinds 30 juni 22:58 lukt dat niet meer. De SolisCloud geeft aan dat onze omvormer/datacollector offline is. Ik kan prima in mijn thuisnetwerk verbinding maken met de datacollector via wifi, er zijn geen m.i. geen blokkades ingesteld in de privacy settings van Box12 naar extern. Resetten e.d. van datacollecter etc. geeft geen oplossing. En toen ik gisteren mijn Iphone als personal network gebruikte en daar de datacollector mee het internet ophielp had ik gelijk verbinding met SolisCloud. 
Het toeval wil dat mijn buurman, met ongeveer dezelfde configuratie (SolisOmvormer en KPN glasvezel) vanaf hetzelfde moment geen koppeling meer had met SolisCloud.
Kan er nog ergens (voor mij verstopt) een instelling zijn op Box12 die iets tegenhoud of verderop in het KPN Netwerk?

Hoor graag als men hier iets over weet. Groet,
Johan

Beste antwoord door johanwieland

Ah, ik bleek toch MalwareFilter ooit aan te hebben gezet. Dat zag ik terug via mijn webbrowser op https://internet.veilig.kpn.com en niet in de KPN app. En nu zie ik in de webinterface van box12 andere DNS’en staan, conform Marlon92:
De datacollector teruggezet naar “obtain addresses via DHCP” en na restart Datacollector was de verbinding met Remote Server A (wat dat dan ook mag zijn) weer “Connected”  
Voor mij is de het probleem opgelost. En hopelijk voor KPN kunnen ze nog gaan kijken naar het Malware Filter. Met dank aan de reageerders !😀

22 reacties

• July 7, 2025

Zet de firewall eens op "Standaard". Waarschijnlijk staat die nu op "Middel". Klopt dat?

Als dat niet helpt: zet ipv6 uit.

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 7, 2025

Toen ik hier mee geconfronteerd werd heb ik de firewall al gelijk op standaard gezet, deze stond inderdaad op Middel. Toen dat ook geen oplossing bleek, heb ik hem op Custom gezet en een regel gemaakt dat het betreffende interne IP (mac adres/ip vastgezet) alles mag naar buiten zowel UDP als TCP. 

IPv6 uitschakelen, kan ik dat? Ik zie in het Dashbord bij Internet een oranje IPv6nummer, en daaronder: No IPv6 Internet Connection.

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 8, 2025

Knopje IPv6 gevonden :-)   Deze uitgeschakeld, echter nog geen verbinding met soliscloud. Voorzover ik de Solis documentatie kan geloven zou er connectie gemaakt moeten worden over poort 1883 met aliyuncs-ginlong.soliscloud.com (47.91.64.7). Maar niet duidelijk of dit UDP of TCP is.  nmap -sU -p 1883 47.91.64.7 krijgt als respons 1883/udp open|filtered (oftewel: onduidelijk)

en nmap  -p 1883 47.91.64.7   
komt terug met 1883/tcp filtered

bottomline: SolisCloud geeft mijn ‘plant’ nog steeds aan als Offline.

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Hi ​@johanwieland, welkom op de KPN Community! De plek waar klanten elkaar helpen. Goed dat je ons gevonden hebt en jouw vraag hier stelt. Onze community denkt graag met je mee.

Ik weet niet of dit de oplossing is, maar ik kan het proberen: Wat als je een Extra 2.4 GHz wifi netwerk aanmaakt en daarmee verbindt? Modems met KPN Software: Extra wifinetwerk instellen met de functie 'Extra Wifi'.

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 10, 2025

Dank voor je input. Al geprobeerd, maar het wifi netwerk is m.i. niet het probleem. 
Als ik de datacollector mijn personal hotspot op iphone laat gebruiken (waarbij ik dus via 4G, een ander netwerk) verbinding maak met SolisCloud, dan wil de verbinding wel lukken.

Het is opmerkelijk dat er ergens in de nacht van 30 juni naar 1 juli er ‘iets’ veranderd is waardoor zowel bij mijn buurman (met KPN Glas) en bij mij nadien geen verbinding met SolisCloud mogelijk is.
Daarbij wil ik aantekenen dat een gewone 443 verbinding naar soliscloud.com vanaf willekeurige computers in huisnetwerk wel goed lukt.

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

De vraag is dan: wat is er op 30 juni veranderd waardoor het nu niet meer lukt? Heeft het modem een update gehad?

Kan je misschien nog wat meer vertellen over jouw thuisnetwerk? Wat heb je allemaal aangesloten en hoe?

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 11, 2025

Ja hoor, KPN netwerk over glas, box12 en een KPN TV kastje + Sonos (via UTPkabel)

via wifi:

2x laptop, 2x iphone (5Ghz)

deurbel Foscam, en Datacollector panelen (2.4Ghz)

eerste verdieping een netgear switch met daarop:

MacMini als  LAMP staging-webserver  (portforwarding op box12, 443 naar intern IP

Synology

:-) ik kan hier niets zeggen over netwerk bij mijn buurman, maar daar speelt precies hetzelfde vanaf dezelfde avond/nacht. :-) 

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 11, 2025

Of er iets veranderd is op 30 juni? 

Ik heb iig de afgelopen maanden gaan zaken aangepast in het interne netwerk, noch met de router. De updates van de Box12 worden toch door KPN gedaan? Ben me er niet van bewust. Dit is de Firmware versie: V12.C.25.06.06
Of is er wellicht een logfile van de box12 in te zien?

• Deelnemer
  • July 12, 2025

Hier hetzelfde probleem, geen data meer van de Solis omvormer. Vanaf precies hetzelfde moment 30 juni 22.58 u. Donderdag 3 juli van 20.00 tot 23.15 weer even data binnengekomen. Tot op dit moment niets meer. Experiabox V10 De datalogger op omvormer geeft aan dat hij data verstuurt maar komt niet bij via wifi bij mijn iPhone app. Solis zegt dat bij hen alles werkt en dat geeft eigenlijk de datalogger ook aan. Groene lamp in de wifi stick brandt en knippert flauw zoals het de afgelopen tijd altijd was. De data wordt niet verwerkt in het modem denk ik. Iemand nog een idee? Is er soms een update geweest voor het modem?

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 12, 2025

Als aanvulling op bovenstaande: ook bij mij is op donderdagavond 3 juli nog even communicatie geweest.
Dat er op 30 juni 22:58 gelijktijdig stopt kan te maken hebben dat de omvormers ‘s-nachts als er geen zonlicht is, uit gaan. Dus ik heb het stevige vermoeden dat er ergens iets veranderd is, en niet in mijn interne netwerk, noch bij mijn buurman, noch bij bovenstaande reageerder. En dan denk ik aan een modem update, of ergens verderop in de verbinding, bijvoorbeeld een andere switch of router in het pad naar de Solis-Cloud iets blokkeert.

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Ik denk dat ik wel met zekerheid kan zeggen dat het geen update is geweest. Bij ​@johanwieland gaat het namelijk om een KPN Box 12 en bij ​@Nonkie gaat het om een Experia Box V10. Die krijgen niet tegelijk een update. Daarom kunnen we wel stellen dat dit het probleem niet is. Maar wat dan wel, dat is nog de vraag.

We willen dit graag voorleggen aan het internet team.

Voor ​@Nonkie nog een aanvullende vraag: Welke apparaten heb jij in je netwerk?

• Deelnemer
  • July 15, 2025

KPN kabel,

1 laptop wifi

2 iPhone wifi

2 iPad wifi

hue bridge bekabeld

kpn tv kastje bekabeld via elektriciteitsnet

2 KPN wifiversterkers

solis omvormer wifi

homewizard. Deze geeft aan  no data bij Solis opwek en no data bij stand-by-verbruik.

P1 meter homewizard

experiabox V10

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Welke KPN wifiversterkers heb je, ​@Nonkie?

• July 16, 2025

Gebruik je KPN Malewarefilter? Of ESET Thuis?

Kun je de DNS instellingen vinden in de webinterface? Wat staat er ingesteld nu?

• July 16, 2025

Lees ook dit topic:

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 16, 2025
Dit zijn de instellingen op mijn Box12

Ik maak geen gebruik van KPN Malware Filter, maar je DNS verhaal heeft me geholpen om de Datacollector weer te laten babbelen met de SolisCloud. Heb de TCP instellingen handmatig ingesteld op de Datacollector, en maak dan gebruik van Google DNS 8.8.8.8, herstarten en voila: “Connected”.
Maar blijft apart, want ik heb uiteraard van alles in mijn interne netwerk op DHCP draaien (meest fixed leases) en ervaar verder geen DNS issues. Ook mijn laptop kan zonder problemen de SolisCloud gebruiken. Maar ik heb nog geen idee met welke server de datacollector babbelt, daar ga ik nog even naar kijken met WireShark.

• Deelnemer
  • July 16, 2025

Ik heb 2 zwarte wifi versterkers. KPN Superwifi.

• Deelnemer
  • July 16, 2025

Ik heb box V10. Geen box 12.

• Auteur
  • Deelnemer
  • Antwoord
  • July 16, 2025

Ah, ik bleek toch MalwareFilter ooit aan te hebben gezet. Dat zag ik terug via mijn webbrowser op https://internet.veilig.kpn.com en niet in de KPN app. En nu zie ik in de webinterface van box12 andere DNS’en staan, conform Marlon92:
De datacollector teruggezet naar “obtain addresses via DHCP” en na restart Datacollector was de verbinding met Remote Server A (wat dat dan ook mag zijn) weer “Connected”  
Voor mij is de het probleem opgelost. En hopelijk voor KPN kunnen ze nog gaan kijken naar het Malware Filter. Met dank aan de reageerders !😀

• Deelnemer
  • July 16, 2025

Ik heb malwarefilter uitgezet 

• Deelnemer
  • July 16, 2025

Plop is het geluid van een champagnekurk. Ik wil niet te vroeg juichen, maar zowaar na het uitzetten van F-secure van de KPN komt de data weer binnen.

hartelijk dank voor alle hulp.

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Wat fijn dat jullie de oorzaak hebben kunnen achterhalen, ​@johanwieland ​@Nonkie! Bedankt ​@Marlon92 voor de tip om naar Malware filter te kijken.