Skip to main content

Ik had een V10 met de oude superwifi's. Sinds een paar dagen de V12 met de oude superwifi's. Sinds gisterenavond nu ook met de nieuwe superwifi's. Is alles maar gelijk aan elkaar en hebben we in het het hele huis wifi6. De superwifi's zijn bekabeld aangesloten. Nu ben ik eens ingelogd in het modem en ik zie niet bij iedere wifipunt 5G staan. Gisterenavond zag ik bv bij het modem zelf 5GHz staan maar nu niet meer. Klopt dit of maak ik me druk om niks?.

 

Er zijn heel veel apparaten die 5 Ghz niet ondersteunen. Dus die gaan nooit op 5 Ghz. 

En ook apparaten die wel 5 Ghz ondersteunen zitten soms op 2,4 Ghz. Want 2,4 Ghz draagd veel verder en gaat beter door muren, vloeren en andere objecten. 5 Ghz werkt eigenlijk alleen in de nabije omgeving van het WiFi punt goed. Wat verder weg is 2,4 Ghz beter.


Er zijn heel veel apparaten die 5 Ghz niet ondersteunen. Dus die gaan nooit op 5 Ghz. 

En ook apparaten die wel 5 Ghz ondersteunen zitten soms op 2,4 Ghz. Want 2,4 Ghz draagd veel verder en gaat beter door muren, vloeren en andere objecten. 5 Ghz werkt eigenlijk alleen in de nabije omgeving van het WiFi punt goed. Wat verder weg is 2,4 Ghz beter.

Het gaat er mij om dat alles goed functioneert. Weet ik nu zeker dat wifi6 werkt en zowel de 2.4 of 5 ghz band?. Ik vind het zo een beetje een raar overzicht van het modem. Of is het overzicht een soort momentopname van de aangesloten apparaten?


WiFi 6 is iets wat nog minder apparaten ondersteunen. Dat doen eigenlijk alleen recente smartfoons en laptops. U zult op dat betreffende apparaat zelf moeten controleren of deze verbinding maakt via WiFi 6. Ik vermoed dat da niet zichbaar is in de webinterface van de KPN Box. 


Of is het overzicht een soort momentopname van de aangesloten apparaten?

Het is sowieso een momentopname. En daarbij kan het ook nog zo zijn dat er apparaten tussen staat die u misschien 20 minuten geleden al uitgezet heeft. Het modem ziet dat namelijk niet meteen.