Skip to main content

Na firmware update functioneert menu-item 'thuisnetwerk' niet goed:

 - De tab 'verbonden apparaten' laat een lege tabel zien met een eeuwig ronddraaiend cirkeltje. De DHCP werkt wel, dus de apparaten zijn wel zichtbaar voor de router.

 - In de vorige firmware versie kon je in de lijst met verbonden apparaten een 'vriendelijke naam' instellen voor je apparaten; dat lukt dus nu niet meer.

Ik heb pas sinds een week internet van kpn, en ik weet niet met welke firmware mijn kpn 12 box geleverd werd; ik werd wel overvallen door de plotselinge ongevraagde update omstreeks 12 uur 's avonds.

Hiervoor had ik kabel-internet van caiway met een tamelijk oude Netgear router waarop ik jarenlang zonder enig probleem Tomato firmware draaide. Ik had daarop mijn huisnetwerk de domeinnaam 'lan' gegeven, en die gebruikte ik in allerlei huisautomaiseringsscripts. De kpn router geeft mij niet de mogelijkheid een lokale domeinnaam in te stellen (of heb ik die functie nog niet gevonden?), en daardoor falen vrijwel al mijn scripts.

Ik vrees dat ik maar een eigen lokale dns en dhcp moet gaan draaien met dnsmasq op mijn huisserver; heeft iemand daar ervaring mee?

 

@weerridder Ik heb met dezelfde firmware geen probleem, herstart even jouw modem en kijk nogmaals.


@TDN Dank voor je snelle reactie. Ik heb het modem al meerdere malen herstart, uit/aan gezet en zelfs een keer gereset naar de fabrieksinstellingen: probleem blijft. Ik heb hem voor de zekerheid zojuist nog een keer herstart: geen verandering.


De apparaten bereiken via een zelf ingestelde naam heeft bij KPN volgens mij nog nooit gekunt en kan volgens mij met de nieuwe firmware ook niet. Je kan een naam instellen misschien. Maar dat heeft volgens mij niet tot gevolg dat die naam ook geresolved kan worden door de cliënten op het netwerk. 

Ik draai mede om deze reden Opnsense op een 2de router achter het KPN modem. 


Dit is een bug in de nieuwe software @weerridder, zal hopelijk ergens in de volgende update opgelost worden.
Eerst had alleen de V14 dit, maar je bent al de tweede dit weekend die het op de V12 meld na de nieuwe software update.
Het modem team weet er vanaf, dus duimen dat er snel een update komt!


Bedankt, @SaltyBart Een kleine troost dat het niet aan mij ligt en dat ik niet de enige ben.

@Nick83 , ik kon met de vorige firmware voor elk apparaat een alternatieve naam instellen. Ik zie ook onder Thuisnetwerk | DHCP een item 'Domein' met waarde 'home'.

Die waarde wordt verder niet herkend en kan ook niet in het webinterface gewijzigd worden. Vermoedelijk is de functie (nog?) niet geïmplementeerd, maar als de box intern met dnsmasq werkt moet het heel simpel te realiseren zijn.


Normaal kan je inderdaad de naam aanpassen, het modem kan niks laden omdat 1 of meerdere apparaten niet de juiste informatie aan het modem afgeven en daarom blijft hij laden zonder resultaat.