Skip to main content
Antwoord

Sinds update V10 geen VPN verbinding warmtepomp meer

• June 4, 2025
  • 11 reacties
  • 129 keer bekeken

Hallo,

Wie kan mij hiermee helpen?

Ik heb een Experia box V10 en sinds de modem update van KPN van afgelopen 14 november ben ik de VPN verbinding met mijn aardwarmtepomp kwijt. 

De Aardwarmtepomp is normaal gesproken via een VPN verbinding verbonden met de leverancier van de pomp. Ik kan via internet inloggen om de pomp te monitoren en instellingen te wijzigen. Ook de leverancier kan via dezelfde verbinding de pomp monitoren, instellingen wijzigen of zelfs op afstand reparaties uitvoeren (tot op zekere hoogte). Omdat we de verbinding kwijt zijn is de pomp sinds 14 november stuurloos.

Tussen de aardwarmtepomp en de Experia box V10 zit een router (TP-link, model TL-WR841N). Deze Deze TP-Link router is door de leverancier van de pomp geleverd en op zijn verzoek er tussen gedaan. Zonder de TP-Link router is er geen VPN verbinding mogelijk, aldus de leverancier. Al deze apparaten zitten bekabeld op elkaar aangesloten (dus niet via wifi).

Ik heb afgelopen maanden veelvuldig contact gehad met de leverancier van de pomp om te kijken of we de verbinding konden herstellen. Ze hebben gedaan wat ze kunnen, maar uiteindelijk geven zij aan dat de firewall van de modem de VPN verbinding onmogelijk maakt.

Ik heb reeds de beveiliging van de firewall gewijzigd van “standaard” naar “middel” en weer terug, maar zonder resultaat.

Mijn buurman die ook bij KPN zat en precies dezelfde pomp en leverancier heeft als ik. Was ook sinds 14 november 2024 de verbinding met zijn pomp kwijt. Hij heeft het opgelost door over te stappen naar Ziggo. Bij Ziggo werkt de VPN verbinding feilloos. Ik blijf het liefst bij KPN.

Wie o wie weet hier een oplossing voor?

Alvast hartelijk dank!

Beste antwoord door Arjan van KPN

Hoi ​@Dan66. Welkom op de KPN Community! Vervelend dat de verbinding met de aardwarmtepomp nu niet meer tot stand gebracht kan worden. Ik snap dat dat geen gewenste situatie is. 

Weet je toevallig via welk protocol de VPN verbinding gelegd wordt? Als dat via PPTP is, dan is de ondersteuning daarvoor even onderbroken met één van de nieuwe versies van de KPN Software. Als je nu bijvoorbeeld op firmwareversie V10.C.25.01.05 zit, dan krijg je via dit protocol de VPN-verbinding niet op gang. Dan is het even wachten totdat je V10 wordt geüpdatet naar versie V10.C.25.04.05 waarbij het wel weer ondersteunt wordt. Je kunt checken op welke firmwareversie je zit door in d browser te gaan naar http://192.168.2.254 of http://mijnmodem.kpn en dan vindt je op het inlogscherm het versienummer. 

Als je meer wilt lezen over de firmware updates van de V10, dan kun je terecht bij de Product Updates pagina. Je kunt je daar ook abonneren voor Product Updates zodat je altijd op de hoogte blijft. 

11 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • June 4, 2025

Beste ​@Dan66 als het goed is heb je een normale bekabelde vervinding tussen je router en de TP-L.

De TP-L heeft of behoort te hebben, een VPN verbinding tussen TP-L en de warmtepomp en de leverancier kan uitsluitend via de TP-L bij de warmtepomp komen en hoop ik niet bij V10. Ik denk dat de verbinding tussen TP-L en de V10 even nagelopen moet worden vergeleken met de instellingen vóór de update van de V10 en waar nodig aanpassen.

Als de verbinding tussen de V10 en de TP-L weer is als voor de update, de instellingen van de VPN verbinding nalopen.

• Auteur
  • Deelnemer
  • June 4, 2025

Beste JanD,

Hartelijk dank voor je reactie. Ik weet niet zeker of ik helemaal goed begrijp wat je bedoeld. Maar goed, ik heb ook niet heel veel verstand van dit soort zaken. Vandaar dat ik hier (KNP community) hulp vraag.

De apparaten zijn als volgt aan elkaar aangesloten, namelijk, een kabel van de pomp naar de TP-L en een kabel van de TP-L naar de V10. Dit werkte jaren prima, tot de modem update van KNP 14 november jongstleden.

Je zegt dat ik de tussen de TP-L en de V10 nagelopen moet worden. Dat wil ik doen, maar ik weet niet hoe ik dat moet doen. En wat (welke instellingen) moet ik met elkaar vergelijken?

Ik weet hoe ik bij de V10 moet inloggen en hoe ik daar eventueel instellingen kan wijzigen, maar hoe doe ik dat bij de TP-L? En hoe kom ik erachter wat de instellingen waren vóór de modem update? Zolang ik dit niet weet kan ik ook niks aanpassen. 

Ik hoop dat je iets specifiekere aanwijzingen kan geven.

Dank en groet,

• June 4, 2025

(TP-link, model TL-WR841N).

Deze ondersteund PPTP en L2TP. Dit zijn 2 oude VPN protocollen. Ze zijn inmiddels heel onveilig. Ik lees meerdere topics waarin geklaagd word dat dit niet werkt. En vraag me af of KPN er nog wat aan doet.

Een mogelijke oplossing is: Fritzbox kopen. Of huren via KPN. Maar als je hem zelf koopt heb je hem met zowat 2 jaar terugverdiend. 

Het zou nog veel beter zijn als die leverancier overstapt op een veiliger VPN protocol.

En het nog nog nog veel beter zijn als er überhaupt geen VPN meer gebruikt zou worden. Want bedenk je dat die warmtepomp leverancier via die VPN verbinding toegang heeft tot jou thuisnetwerk. En zo behoorlijk narigheid overhoop zou kunnen halen. Hij zelf. Maar eventueel ook virussen en dergelijke ellende kunnen zich zo verspreiden.

Het punt is dat jij niet de enige klant ben. Die leverancier heeft er misschien wel 100en. Als die met al de klanten een VPN verbinding heeft, dan is dat een goudmijn voor hackers.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13
  • Moderator
  • Antwoord
  • June 6, 2025

Hoi ​@Dan66. Welkom op de KPN Community! Vervelend dat de verbinding met de aardwarmtepomp nu niet meer tot stand gebracht kan worden. Ik snap dat dat geen gewenste situatie is. 

Weet je toevallig via welk protocol de VPN verbinding gelegd wordt? Als dat via PPTP is, dan is de ondersteuning daarvoor even onderbroken met één van de nieuwe versies van de KPN Software. Als je nu bijvoorbeeld op firmwareversie V10.C.25.01.05 zit, dan krijg je via dit protocol de VPN-verbinding niet op gang. Dan is het even wachten totdat je V10 wordt geüpdatet naar versie V10.C.25.04.05 waarbij het wel weer ondersteunt wordt. Je kunt checken op welke firmwareversie je zit door in d browser te gaan naar http://192.168.2.254 of http://mijnmodem.kpn en dan vindt je op het inlogscherm het versienummer. 

Als je meer wilt lezen over de firmware updates van de V10, dan kun je terecht bij de Product Updates pagina. Je kunt je daar ook abonneren voor Product Updates zodat je altijd op de hoogte blijft. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • June 10, 2025

Beste Arjan,

Hartelijk dank voor je reactie. 

Ik weet niet via welke protocol de VPN verbinding wordt gelegd. Deze vraag heb ik bij de leverancier van de aardwarmtepomp neergelegd. Ik wacht nog op antwoord. Ik kom hierop terug.

Maar mijn Experiabox V10 heeft op dit moment inderdaad de firmwareversie V10.C.25.01.05.

Ik kreeg toevallig vandaag een SMS bericht van KPN dat vannacht (11 juni) weer aan het netwerk wordt gewerkt bij mij in de buurt. Krijg ik vannacht de firmwareversie V10.C.25.04.05? Zo niet, is er dan enig uitzicht op wanneer wel?

Alvast hartelijk dank.

Dan66

• Auteur
  • Deelnemer
  • June 12, 2025

Beste Arjan,

Ik heb inmiddels reactie gekregen van de leverancier van de aardwarmtepomp. Zie hieronder in de kleur rood.

In antwoord op je vragen:

De router maakt een PPTP verbinding naar buiten. PPTP maakt over de uitgaande poort 1723 verbinding. Een vereiste voor PPTP is protocol 47 (GRE) en dient ook doorgelaten te worden.

Portforwarding instellen is dus niet nodig en de inkomende firewall dient men niet uit schakelen om dit werkend te krijgen.

Het gaat dus inderdaad om de PPTP protocol. Gezien jouw reactie van 5 dagen terug (zie hierboven) lijkt het er dus op dat als de V10 geüpdate wordt naar firmwareversie V10.C.25.04.05 de aardwarmtepomp weer de VPN verbinding zou moeten kunnen maken.

De vraag is nu. Wanneer mogen wij de firmwareversie V10.C.25.04.05 verwachten? Zoals je zult begrijpen wacht ik hier met smart op, aangezien mijn pomp al sinds half november totaal stuurloos is.

Dank en groet,

Dan66

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Dank voor het navragen en de terugkoppeling. Dan hebben we het probleem gevonden in ieder geval. Ik ga dan even hier intern navragen of er een mogelijkheid bestaat of we je handmatig op de juiste versie kunnen zetten. Ik kom erop terug. 

Edit - Zou je je gegevens kunnen aanvullen in je profiel met in ieder geval je postcode en huisnummer? 

• Auteur
  • Deelnemer
  • June 13, 2025

Beste Arjan,

Ik heb zojuist mijn profiel aangevuld.

Het zou erg fijn zijn als ik de firmwareversie V10.C.25.04.05 kan krijgen waardoor de VNP verbinding weer hersteld kan worden.

Alvast hartelijk dank.

Fijn weekend!

Dan66

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Dank je voor de gegevens! Ik heb al een terugkoppeling gekregen dat we je om kunnen zetten naar V10.C.25.04.05, Dit zal binnen een week gaan gebeuren :) 

Laat maar weten of de VPN verbinding daarna weer tot stand gebracht kan worden. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • June 17, 2025

Beste Arjan.

Hartelijk dank voor jouw hulp.

Ik zie dat ik versie V10.C.25.04.05 binnen heb en de aardwarmtepomp is weer online!

Top!

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Ah, geweldig nieuws! En bedankt dat je het nog even kwam melden :)