Skip to main content
Vraag

Snelheid 1 Gbit/s abonnement blijft steken op V10 (Wi-Fi 5 bottleneck)

• February 20, 2026
  • 4 reacties
  • 94 keer bekeken

Beste KPN,

Ik heb een Razendsnel 1 Gbit/s glasvezelabonnement. Na grondig onderzoek en overleg heb ik mijn Experia Box V10 optimaal ingesteld: de 5GHz-band is gesplitst en de bandbreedte is handmatig op 80MHz gezet op een vrij kanaal.

Ondanks deze optimalisaties komt de draadloze snelheid niet boven de 300 Mbps uit, terwijl de lijn aantoonbaar 1000 Mbps levert. Het standaard verweer dat de snelheid wordt verdeeld over apparaten gaat hier niet op: de test is uitgevoerd met minimale netwerkbelasting en de V10 (een Wi-Fi 5 modem uit 2015) vormt simpelweg de technische flessenhals voor deze abonnementssnelheid.

In mijn modem-logs zie ik bovendien dat bekabelde poorten (zoals van mijn TV-ontvanger) vaststaan op 100 Mbps, wat de verouderde infrastructuur van dit modem verder onderstreept.

Een medewerker gaf aan dat een Box 12 of 14 (Wi-Fi 6) alleen beschikbaar is bij nog duurdere abonnementen, maar ik betaal op dit moment al voor de hoogste consumentensnelheid (1 Gbit/s). Het lijkt me niet meer dan redelijk dat de hardware deze snelheid ook daadwerkelijk kan faciliteren via moderne standaarden zoals Wi-Fi 6.

Waarom wordt er zo moeilijk gedaan over het vervangen van een modem uit 2015 voor een klant met een high-end abonnement? Ik ontvang graag een modem dat wel geschikt is voor mijn verbinding.

4 reacties

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • February 24, 2026

Goedemorgen ​@BGM1974 , bedankt voor jouw bericht en welkom hier op de KPN Community :)

Fijn dat je je situatie zo helder hebt weten uit te leggen! Helaas hebben we niet de mogelijkheid om een goed functionerend modem om te ruilen, daar kan ik ook niet omheen werken of uitzonderingen op maken. Daarbij geven we ook geen garantie op de snelheden die je via de wifi kunt behalen. En ik moet ook heel eerlijk bekennen dat je nu echt een mooie snelheid haalt via de wifi, genoeg mensen zouden daar denk ik jaloers op zijn. 

Waarom wordt er zo moeilijk gedaan over het vervangen van een modem uit 2015 voor een klant met een high-end abonnement? Ik ontvang graag een modem dat wel geschikt is voor mijn verbinding.

Welk type modem gebruik je momenteel? En welke snelheid haal je wanneer je met een bekabelde verbinding je snelheid meet? Houd er ook rekening mee dat je altijd snelheid in gaat leveren zodra je via de wifi gaat werken, het signaal verplaatst zich immers door de lucht en heeft daarbij ook te maken met omgevingsfactoren. Denk hierbij aan de bouw van je woning, isolatie, andere wifi netwerken in je omgeving etc. etc. Allerlei zaken die van invloed zijn op de kwaliteit van een wifi signaal waar we als provider ook geen invloed op hebben. De snelheid die nu onderdeel is van je abonnement (1Gbit/s) haal je ook alleen maar met een bekabelde verbinding, via de wifi kunnen we die garantie simpelweg niet afgeven! 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • February 24, 2026

Beste ​@Jan van KPN , ​@BGM1974 schrijft dat hij een V10 gebruikt.😎

JanD
Superuser
  • Superuser
  • February 24, 2026

Beste ​@BGM1974 

In mijn modem-logs zie ik bovendien dat bekabelde poorten (zoals van mijn TV-ontvanger) vaststaan op 100 Mbps, wat de verouderde infrastructuur van dit modem verder onderstreept.

Hier wordt een denkfout gemaakt.

Alle LAN-poorten van de V10 ondersteunen Gigabit.

Echter, de tv-decoder. waarschijnlijk bedoel je de DIW7022 TV+decoder, is softwarematig door KPN begrensd op 100Mbits, terwijl het technisch een Gigabitpoort is.

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • February 24, 2026

Beste ​@Jan van KPN , ​@BGM1974 schrijft dat hij een V10 gebruikt.😎

Nog niet helemaal wakker geloof ik, gelukkig jij wel ​@JanD!