Synology NAS niet zichtbaar in het netwerk via KPN Box 12b
Hallo Allemaal,
Mijn ouders zijn onlangs van Ziggo naar KPN Glasvezel gegaan, alles werk bijna na behoren (internet, tv en telefoon).
We zijn begonnen om de Synology NAS aan de praat te krijgen, Als ik een scan met Fing doe, wordt hij niet gezien. Maar als ik een scan doe via de app DS Finder doe wordt hij wel gezien. En volgens de DS Finder app heeft hij ook een ip adres. Of kan het zijn dat dit IP adres nog in het geheugen staat?
Als ik inlog op de modem, dan zie het even anders uit dan mijn eigen KPN box 12, In het onderstaan de afbeelding (die ik niet in mijn modem heb) zie je wel dat de Synlogy is gekoppeld is maar geen IP adres.
De NAS heeft volgens mijn geen vaste IP adress gekregen.
Om een NAS in te stellen dien je naar een website te gaan (https://finds.synology.com/) en dan wordt ook een netwerk scan gedaan om je NAS toe te voegen. Deze scan vindt de NAS ook niet.
Geprobeerd, om de modem en de NAS opnieuw op te starten, de netwerkkabels van de NAS in een andere poort van de modem gedaan, echter geven dit geen gewenste resultaat,
In een notendop:
NAS word niet gezien in een netwerkscan (Fing app).
NAS krijgt geen IP adres van de KPN box12b.
NAS wel zichtbaar in de schema van KPN box12b (zonder ip).
DS Finder (Android app van Synology) word hij wel gevonden( met een IP).
Finds.synology.com vindt de NAS ook niet.
Modem / NAS herstarten, geven geen succes.
NAS aan een ander poort verbonden, geeft geen succs.
Weet iemand waar die aan kan liggen, en of wat wij nog kunnen proberen, om de NAS toch nog zichtbaar en werkend te krijgen?
Bladzijde 1 / 1
@Jelle Ruben 192.168.178.xxx is het subnet van Ziggo modem. Waarschijnlijk hebben jouw ouders de NAS een vaste IP adres ingesteld. Sluit een PC via een LAN kabel met een LAN port van de NAS zonder DHCP (vaste IP adres b.v. 192.168.178.254, netmask 255.255.255.0). Dan kan je via Synology Assistant (te downloaden van Downloadcentrum > Desktop Utilities) de NAS en zijn IP adres vinden en daar inloggen en het IP adres op een vaste waarde in KPN modem subnet of automatisch instellen
Hallo TDN,
Heel erg bedankt voor je reactie, Zou best kunnen dat er een vaste IP adres is gegeven, durf ik niet te zeggen eigelijk.
Je hebt het ook over de 192.168.178.XXX deze zag ik in het DS Finder app, en ik dacht dat de IP adres was. Als dit echt de subnet is, dan moet dat dus uit de NAS neem ik aan.
Omdat we nu de nas niet kunnen bereiken, dus ook niet in de dashboard, Zou ik ook eventuweel de NAS rechtstreeks aan de laptop aan kunnen sluiten zodat we wel in de instellingen van de NAS kunnen weet je dat ook zo??
Omdat we nu de nas niet kunnen bereiken, dus ook niet in de dashboard, Zou ik ook eventuweel de NAS rechtstreeks aan de laptop aan kunnen sluiten zodat we wel in de instellingen van de NAS kunnen weet je dat ook zo??
Ja, ik heb boven geschreven over PC, maar laptop mag ook. In de netwerkinstelling van de laptop deactiveer je onder IPv4 de automatisch ip adres krijgen, en stel handmatig in een vast IP adres in de range 192.168.178.xxx en subnet 255.255.255.0. Indien de NAS en de Laptop in dezelfde subnet zijn, kan de Synology Assistant de NAS vinden en inloggen. Daar in admin portaal kan je het best het IP adres op automatisch instellen en in KPN modem een vaste IP adres geven via IP reservering.
Ik ben iemand die graag voorbereid ben, ik heb even op mijn eigen laptop gekeken, en kon de instellen voor een vaste IP adres vinden, en is dan dit voldoende om in te vullen, of moet in de andere velden ook nog wat komen te staan?
@Jelle Ruben Nee, geen andere velden invullen, ze zijn sowieso niet aanwezig. IP adres en netmask zijn genoegend.
Zo ik ben nu bij mijn ouders.
Wat hebben we gedaan.
Synology met UTP kabel aangesloten op de laptop.
Laptop een vaste IP adres gegeven (bij Ethernetkabel (niet WiFi).
Vervolgens Synology Assistant gestart.
Synology Assistant Laten scannen, maar deze vindt niets.
In Netwerk omgeving zie je ook niets.
Als je laptop van Dynamische IP naar een Statische IP adres gaat. Is dit meteen actief, of moet er een restart gedaan worden?
Hallo @Jelle Ruben
Dat IP adres op je laptop zou meteen actief moeten zijn, heb je Wifi op die laptop uitgeschakeld voor je die scan deed anders vermoed ik dat hij alleen het Wifi netwerk gescand heeft.
Andere optie, in een eerder plaatje staat het vermoedelijke IP adres van de NAS, als je op de laptop via de browser naar http://192.168.178.229:5000 gaat krijg je dan het inlogscherm van de NAS te zien?
Je kan ook het KPN modem even de ip range van het oude modem geven en dan de Synology NAS aanpassen naar de range van KPN. Denk ook aan de Synology Firewall mocht je deze ingesteld hebben op toegang beperking.
Je zou eerst eens kunnen aangeven welke Synology NAS je hebt. Toen ik mijn DS923+ wilde installeren via de ingebouwde 10 Gbit/s insteekkaart wilde dit niet omdat bij de installatie de insteekkaart nog niet wordt geïnstalleerd. De installatie moet dan via de ingebouwde 1e of 2e LAN-poort.
Het kan ook te maken hebben met de afwijkende ip-reeks van de box 12. Ik stel dan altijd een meer gangbare reeks in de router (FRITZ!Box 5590 fiber) 192.168.1.100 - 200. Maar of dat bij een box 12 ook kan weet ik niet.
Iedereen heel erg bedankt voor de gegeven informatie.
Vandaag weer met frisse moed, naar mijn ouders gegaan. En wat er is gebeurd. Misschien door vaak resetten enzo . Wordt de NAS door de netwerk scan herkend.
Meteen in de KPN modem kijken, en ja hoor hij wordt daar ook nu getoond met een IP adres.
De webinterface van Synology werkt weer. Nu nog even de DS audio en Photos instellen.
Wat dit echt geweest kan zijn dat blijft bij mij een grote vraagteken.
Je kan ook beetje overdrijven en stel het laptop op 192.168.xxx.xxx met netmask 255.255.0.0, dan val hij met zekerheid in de range van de NAS, er zijn alleen 64516 IP adressen te scannen dus de nodige tijd val ook mee.
Iedereen heel erg bedankt voor de gegeven informatie.
Vandaag weer met frisse moed, naar mijn ouders gegaan. En wat er is gebeurd. Misschien door vaak resetten enzo . Wordt de NAS door de netwerk scan herkend.
Meteen in de KPN modem kijken, en ja hoor hij wordt daar ook nu getoond met een IP adres.
De webinterface van Synology werkt weer. Nu nog even de DS audio en Photos instellen.
Wat dit echt geweest kan zijn dat blijft bij mij een grote vraagteken.
Heb je niet de “fout” gemaakt door de NAS na de overgang naar de kpn hem even van de stroom te halen zodat hij een ip-adres krijgt van de box 12?
Meestal wil nog wel eens helpen door het apparaat geheel van de stroom te halen (dus uit te zetten); even een halve minuut wachten en dan het apparaat weer aan te zetten. Dan krijgt het apparaat meestal via DHCP een ip-adres van de router (in jou geval de box 12)……..
Meestal wil nog wel eens helpen door het apparaat geheel van de stroom te halen (dus uit te zetten); even een halve minuut wachten en dan het apparaat weer aan te zetten. Dan krijgt het apparaat meestal via DHCP een ip-adres van de router (in jou geval de box 12)……..
De NAS was tijdens het overzetten van het netwerk, al uit, aangezien, alles in de meterkast anders (beter) neergezet moest worden.
Het scannen met de Synology Assistant werkte ook niet, omdat de NAS ook geen IP adres heeft gekregen. (dacht dat ik dat had verteld).
Maar sinds gisteren, heeft hij wel een IP adres van de modem ontvangen. En werkt dus weer.
Het enige wat ik nu bedenk is dat de range van de IP adressen klein is, en dat misschien nu een andere apparaat geen IP adres heeft gekregen. Dat zal ik binnenkort even moeten na kijken. En als ik tijd en zin heb, de vaste apparaten een vaste IP adres gaan geven.
Jelle Ruben schreef:
En als ik tijd en zin heb, de vaste apparaten een vaste IP adres gaan geven.
Dit moet je mijns inziens juist niet willen doen. Laat elk apparaat gewoon zijn IP adres via DHCP van de V12 krijgen en maak op de V12 alleen DHCP reserveringen voor apparaten waarvan het IP adres echt niet mag wijzigen.
De NAS was tijdens het overzetten van het netwerk, al uit, aangezien, alles in de meterkast anders (beter) neergezet moest worden.
Het scannen met de Synology Assistant werkte ook niet, omdat de NAS ook geen IP adres heeft gekregen. (dacht dat ik dat had verteld).
Maar sinds gisteren, heeft hij wel een IP adres van de modem ontvangen. En werkt dus weer.
Het enige wat ik nu bedenk is dat de range van de IP adressen klein is, en dat misschien nu een andere apparaat geen IP adres heeft gekregen. Dat zal ik binnenkort even moeten na kijken. En als ik tijd en zin heb, de vaste apparaten een vaste IP adres gaan geven.
> (dacht dat ik dat had verteld).
Ja dat heb je verteld met een ander scan programma de DS Finder app.
Ip-reeks klein is? Ik weet niet hoe groot de ip-reeks van een box 12 is maar een heleboel apparaten hebben voldoende uit te geven ip-adressen. In mijn herinnering heeft een FRITZ!Box standaard een ip-reeks van meer dan honderdvijftig en dat is in de praktijk meer dan voldoende.
gensnet schreef:
Ik weet niet hoe groot de ip-reeks van een box 12 is maar een heleboel apparaten hebben voldoende uit te geven ip-adressen. In mijn herinnering heeft een FRITZ!Box standaard een ip-reeks van meer dan honderdvijftig en dat is in de praktijk meer dan voldoende.
Standaard staat DHCP pool op 1 t/m 200 en dus is er ruimte voor 200 apparaten.
Je kunt de IP pool eenvoudig uitbreiden tot 1 t/m 253.
gensnet schreef:
Ik weet niet hoe groot de ip-reeks van een box 12 is maar een heleboel apparaten hebben voldoende uit te geven ip-adressen. In mijn herinnering heeft een FRITZ!Box standaard een ip-reeks van meer dan honderdvijftig en dat is in de praktijk meer dan voldoende.
Standaard staat DHCP pool op 1 t/m 200 en dus is er ruimte voor 200 apparaten.
Je kunt de IP pool eenvoudig uitbreiden tot 1 t/m 253.
Nou dan kan het ook niet aan een te kleine ip-reeks liggen met een box 12. Leek mij ook al erg onwaarschijnlijk…….
Zo makkelijk is het niet, je moet login als root op de NAS, als de NAS geen console poort heeft, moet je via telnet/ssh inloggen, maar hoe kan je inloggen als je het IP adres niet weet? Als je met Synology Assistant weet het IP adres achter te halen, is het veel makkelijker via admin portaal in te loggen en de netwerk instelling veranderen. Voor iemand zonder ervaring, is experimenteren met root levensgevaarlijk.
Valt wel mee hoor, in principe zijn de stappen exact zo te vinden bij Synology zelf: Hier. Bij Synology hebben ze extra stappen waar ze weer netjes een nieuwe beheeraccount aanmaken.
De essentie is echter een reset van de netwerk settings en het root (admin) account. Kan op elke Synology, zolang je maar fysieke toegang hebt....
Reageer
De Kennisbank
Heb je vragen over diensten, producten of wil je weten hoe je modeminstellingen verandert? Vind het antwoord op de meest gestelde vragen in onze Kennisbank
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.