Skip to main content
Antwoord

TP-Link BE65 kan geen IP-adres ophalen

• August 19, 2025
  • 11 reacties
  • 181 keer bekeken

Ik wil de Experia vervangen door een TP-link Deco. Gebruik alleen internet, geen televisie en geen VOIP.

De Deco BE65 heb ik aangesloten op het NT-kastje. VLAN ID op 6. Verder niets aan de instellingen veranderd. Het NT-kastje een minuut uitgezet en weer aan. De Deco maakt een netwerk aan, maar krijgt geen verbinding met het internet. Krijgt geen WAN IP-adres toegewezen. Ook niet na een uur wachten.

Dit heeft vast iets te maken met de instellingen van de Deco.

Wat doe ik niet goed?

Beste antwoord door joey92

het maakt niet uit wat je daar invult. als je maar wel iets invult. KPN/KPN bijvoorbeeld is al goed. als je maar geen spatie gebruikt.

PPPoE wordt nog wel degelijk gebruikt om de internet verbinding tot stand te brengen.

11 reacties

• August 19, 2025

Vlan 6 is goed. Maar je moet ook verbinding maken via PPPoE.

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 19, 2025

Dit zegt ChatGPT:

• PPPoE (Point-to-Point Protocol over Ethernet) is een manier van inloggen op internet waarbij je een gebruikersnaam + wachtwoord moet invullen.

• KPN gebruikt dat niet meer voor consumenteninternet op glasvezel (alleen bij sommige oude zakelijke abonnementen komt het nog voor).

• Jouw verbinding werkt met DHCP (dynamisch IP) → dat is de juiste instelling.

• August 19, 2025

ChatGTP praat onzin. Nooit meer gebruiken die troep.

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 19, 2025

Oke als dat voor jou zo werkt.

Maar inderdaad: als ik naar de instelingen van mijn Experia kijk zie ik wel onder Netwerk > WAN een username die eindigt op @internet en een Password met 3 puntjes. Ik heb dit password niet ingesteld. Blijkbaar default. KPN??

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • Antwoord
  • August 19, 2025

het maakt niet uit wat je daar invult. als je maar wel iets invult. KPN/KPN bijvoorbeeld is al goed. als je maar geen spatie gebruikt.

PPPoE wordt nog wel degelijk gebruikt om de internet verbinding tot stand te brengen.

Forum|alt.badge.img+7
  • August 19, 2025

​@Jan A I V , ik zoek via Google nogal eens wat op betreft vragen die mensen stellen hier op de KPN community en tegenwoordig komen de AI antwoorden (helaas) bovenaan. Zoals ​@Marlon92 aangeeft staat hier regelmatig dubieuze info zoals bij jou ook het geval is. Toevallig heb ik zojuist nog een zoekactie gedaan over het KPN dataverbruik en men komt met het volgende antwoord:

AI-overzicht

Je kunt je dataverbruik inzien via de MijnKPN app of de KPN website. In de app kun je je verbruik in real-time volgen en een overzicht van alle dataverbruikende functies bekijken. 

1. real-time is niet het geval. Volgens mij wordt het dataverbruik eens per zoveel uur bijgewerkt.
  2. de dataverbruikende functies heb ik nog niet kunnen vinden in de app. Daarvoor moet je op je telefoon kijken.

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 4, 2025

Het is allemaal gelukt.

Met de volgende instellingen van TP-link:

Geavanceerd; IPTV/VLAN inschakelen, Internet VLAN-ID op 6 en VLAN prioriteit op 0. Opslaan.

Internetverbinding: Type verbinding: PPPoE met een willekeurig inlog en wachtwoord. Opslaan.

IPv6 aanzetten, ook met PPPoE.

Hierna kan ik mijn Experia er tussenuit halen en werkt alles naar behoren.

Wat me alleen opvalt is dat het data-lampje van het NT-kastje oranje knippert terwijl het voorheen groen brandde. (Volgens ChatGPT is dit helemaal oké)

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • September 4, 2025

het NT-kastje oranje knippert terwijl het voorheen groen brandde.

Groen is voor 1Gbs en Geel (oranje) 2,5Gbs. Aangezien dat je BE54 2,5Gbs LAN porten heeft, is toch heel normaal.

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 10, 2025

Toch de Experia er maar weer tussen gezet. Ik had onverklaarbare problemen. De speedtest zag er goed uit, maar websites openden traag en videocalls liepen vast. Nu zorgt de Experia voor internet en de Deco’s voor de wifi. Het lijk zo in orde, maar ik begrijp niet goed hoe dat kan. Toch een voorkeur van KPN voor de Experia die zo tot uiting komt?

• September 10, 2025

Misschien een IPv6 probleem? 

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 10, 2025

Dat zou kunnen. Ook daarbij heb ik mij laten adviseren door ChatGPT. Maar volgens http://test-ipv6.com werkte dat goed.

Ik zie nu overigens dat in de Experia IPv6 WAN IP uit staat. Er zijn wel LAN instellingen. Zou dat het zijn geweest?