Skip to main content

Hallo, 

Ik stap binnenkort over naar KPN in een nieuwbouwhuis, een glasvezel-abonnement. Ik gebruikte in mijn oude huis een TP Link Deco M9-systeem via Ziggo, waarbij ik de Ziggo modem / router in bridge -modus had gezet. 

Ik heb al aardig wat rondgezocht en begrijp dat de KPN Box v12 die bridgemodus niet heeft, maar dat ik *iets* met DMZ moet doen, en sowieso de wifi van de V12 moet uitschakelen. Ik wil het als volgt gaan aansluiten: 

NT-kast → v12 → poort 1 bedraad naar TV

v12 → poort 2 naar eerste M9 kastje
M9-kastje → 8 poorts switch voor overige bedrade aansluitingen (o.a. een NAS, Philips Hue, en heb in elke slaapkamer UTP laten aanleggen voor de zekerheid, maar daar hoeft geen KPN-tv-aansluiting op).

Ik wil graag de M9 in routermodus gebruiken vanwege makkelijke appbediening om poorten te forwarden en zonodig parental controls te gebruiken etc. Wat moet ik precies qua DMZ doen, moet dat in de V12, in de M9 of beide? Ik las dat ik het mac-adres van de M9 ergens moet invoeren?

En als ik de M9 in routermodus gebruik, is het dan aan te raden om de twee secundaire nodes bedraad op de switch aan te sluiten voor het beste netwerk, of maakt dat niet uit?

Of, als ik de M9 toch in AP-modus moet gebruiken, zelfde vraag, beter om ze bedraad te doen?

Laatste vraag: ik heb drie van die M9-kastjes en een betonnen nieuwbouwhuis van drie verdiepingen, zou dat voldoende zijn, schatten jullie in?

 

In de KPN Box stel je het ip van de 2de router in als DMZ. 

Er is wel 1 klein probleempje: je hebt geen ipv6 achter de 2de router. Dat komt omdat de KPN Box geen prefix delegation ondersteund. Gewoon een tekortkoming van dat ding.

 

 *admin edit: zie ook:

 


In de KPN Box stel je het ip van de 2de router in als DMZ. 

Er is wel 1 klein probleempje: je hebt geen ipv6 achter de 2de router. Dat komt omdat de KPN Box geen prefix delegation ondersteund. Gewoon een tekortkoming van dat ding.

Ik heb het nog even getest en de v9 doet dat i.i.g wel!


Ok top, dank. Nog een n00b-vraagje: als ik de settings van de V12 wil veranderen, heb ik dan wel tijdelijk de wifi-verbinding van die router nodig? Of kan ik er ook bij via de M9?


Ik heb het nog even getest en de v9 doet dat i.i.g wel!

Ik had het al ergens opgevangen, maar heel fijn daar nu nog even een bevestiging van te lezen 👍

Moet je nagaan, dat ding is 15 jaar oud ofzo, die Experiabox v9. En het werkt gewoon.


Ok top, dank. Nog een n00b-vraagje: als ik de settings van de V12 wil veranderen, heb ik dan wel tijdelijk de wifi-verbinding van die router nodig? Of kan ik er ook bij via de M9?

Nee, geen WiFi van de KPN Box nodig. Kan gewoon vanachter de 2de router. Ik doe dat nu ook, die schermafdruk even maken 😊 

Maar je moet wel de DNS van de KPN Box gebruiken. Anders word 'mijnmodem.kpn' niet gevonden. Als je gewoon de standaard instellingen gebruikt gaat het gewoon goed. Maar sommige mensen stellen op de Deco wel eens een andere DNS in. Bijvoorbeeld die van Google. Of Cloudflar. Dat is prima. Maar 'mijnmodem.kpn' word dan niet meer gevonden. 


 

Moet je nagaan, dat ding is 15 jaar oud ofzo, die Experiabox v9. En het werkt gewoon.

sinds 2014 leverbaar dus 7 jaar oud:wink:

Ik heb mijn v10 omgewisseld voor de v9(v10 deed rare dingen) en ik moet zeggen:Goed apparaat!


 

Moet je nagaan, dat ding is 15 jaar oud ofzo, die Experiabox v9. En het werkt gewoon.

sinds 2014 leverbaar dus 7 jaar oud:wink:

 

Nou ja ... beetje overdrijven zo af en toe moet kunnen toch? 😉😄


Goedemiddag @haapee, volgens mij moet je daar ook wel bij kunnen komen via de wifiverbinding van je M9!