Skip to main content

Hallo forum van KPN,

Ik heb een vraag betreft eigen wifi regelen dmv deco xe75. Ik heb een KPN box 12 en maak gebruik van iptv, vaste lijn bellen en 1gbit internet over glasvezel. Ik wil ze alle 3 behouden natuurlijk. Toen ik nog bij ziggo zat kon ik het modem in bridge modus zetten en de decos in router modus laten werken. Ik weet, na veel lezen op verschillende forums, dat de KPN box 12 geen bridge modus heeft helaas. Mijn vraag is dan ook, wat moet ik veranderen in de instellingen van de KPN box 12 om de decos in router modus te laten werken. Ik wil dat graag ivm de uitgebreide mogelijkheden die de decos hebben in router modus. Ik weet al dat ik de wifi van de kpn box uit moet zetten maar verder wordt ik een beetje overspoeld door allerlei informatie van andere forums. De iptvs zitten trouwens bekabeld aangesloten via een netgear gs105e switch. En werken de iptvs ook via een deco xe75? Kunnen jullie mij helpen?

Ik heb een KPN box 10 en XE75.

Om de XE75 te gebruiken in router mode, heb ik een DMZ op de box 10 geconfigureerd met het ip adres van de master node.

Alles werkt prima.


Ik heb een KPN box 10 en XE75.

Om de XE75 te gebruiken in router mode, heb ik een DMZ op de box 10 geconfigureerd met het ip adres van de master node.

En zelfs dat is eigenlijk nog niet eens nodig voor de werking. Dit is alleen nodig als u verbindingen vanaf buiten wilt toestaan. Om bijvoorbeeld een webcam van buiten te bereiken.


Inderdaad is het niet verplicht, maar er zijn diensten dat beter werken zonder double nat (bv online spelen met xbox/playstation).


Ah oké, ik heb geen buitencameras oid, maar wel een xbox nintendo en playstation. Ik zal eerst even kijken hoe die werken met dubbele nat, maar wat moet ik dan precies aanpassen om dat op te lossen? En hoe zit het met dhcp, ip's, ipv4 en v6 en dns'en?


Ik zal eerst even kijken hoe die werken met dubbele nat, maar wat moet ik dan precies aanpassen om dat op te lossen?

Er is dubbel NAT. Daar is niets aan te doen. DMZ maakt het makkelijker. Het zorgt er voor dat alle poorten naar de DECO open staan. Maar het is nog steeds dubbel NAT.

En hoe zit het met dhcp, ip's, ipv4 en v6 en dns'en?

Dat alles word dan geregeld door de DECO.


Oke, bedankt voor jullie hulp!


Alle apparaten achter de Deco's hangen dus. Behalve de tv ontvangers. Die rechtstreeks op de Fritzbox. 

Het nadeel hiervan is wel dat je niet kunt casten naar de tv ontvangers. 


Reageer