Skip to main content

Waarom wisselt het modem steeds van server, met als gevolg traag internet

Op basis waarvan denk jij dat er van server gewisseld wordt en wat voor een server bedoel je dan?


Als ik aan het downloaden ben valt de snelheid weg. Doe ik dan een speedtest blijkt er van server van de KPN naar bv. Ziggo of Telfort gewisseld te zijn. Herstart ik de laptop dan begint het met KPN, waarna het modem weer van server wisselt.


Als ik aan het downloaden ben valt de snelheid weg. Doe ik dan een speedtest blijkt er van server van de KPN naar bv. Ziggo of Telfort gewisseld te zijn. Herstart ik de laptop dan begint het met KPN, waarna het modem weer van server wisselt.

Maar wat voor een server bedoel je dan en hoe zie je dat dan?

Plaats anders eens een screenshot.


TriNed B.V. ipv KPN Rotterdam


@kees'51 Wat bedoel je met "downloaden”? Gebruik je soms een VPN?

Als je een speedtest doet, maak je contact met een server, dat ieder keer een andere zijn bijv. degene die het eerst of snelst reageert. Maar dat is alleen voor de speedtest en heeft verder niets met de download snelheid te maken. Vaak kan je ook zelf de server kiezen zodat je iedere keer dezelfde kunt gebruiken.

Download programma's hebben vaak een heel wisselende snelheid omdat ze servers gebruiken die soms ver weg staan, of omdat er te veel mensen tegelijk mee bezig zijn.


TriNed B.V. ipv KPN Rotterdam

Precies. Je kunt met “Wijzig server” zelf de server kiezen.


Oke. Duidelijk. Bedankt


Het ipadres aan de linkerkant (waar nu datacamp limited staat) zou jou ipadres moeten zijn.
Gebruik je een vpn? Zo ja, zet deze dan uit en test opnieuw.
Test ook bedraad.


Even op internet gezocht. Datacamp is inderdaad een gratis VPN en hier lees ik er niet het beste over. Als je een betrouwbare gratis VPN wilt, zou ik eens naar Proton kijken. De gratis versie geeft echter alleen toegang tot servers in USA, Japan en Nederland, en dingen als video streamen worden niet ondersteund. Er nog diverse betrouwbare vpn’s die meer kunnen maar dat zijn betaaldiensten.


Waarom zou je een uitgaande VPN verbinding gebruiken voor al jouw uitgaande verkeer?

Ik snap oprecht niet wat daar het voordeel van is.

Het enige "voordeel" is dat jouw IP adres niet gecommuniceerd wordt maar mijns inziens heb je het daarmee ook wel gehad.


Waarom zou je een uitgaande VPN verbinding gebruiken voor al jouw uitgaande verkeer?

Ik snap oprecht niet wat daar het voordeel van is.

Het enige "voordeel" is dat jouw IP adres niet gecommuniceerd wordt maar mijns inziens heb je het daarmee ook wel gehad.

En dan is ook meteen duidelijk waarom je traag internet hebt: Een VPN is nooit zo snel als je eigen verbinding. Nog los van de kwaliteit van de VPN is er altijd overhead die de snelheid negatief beinvloedt.