Skip to main content

Ik heb sinds 3 maanden KPN internet. Omdat ik een erg lage wifisnelheid had, heb ik samen met de KPN helpdesk een harde reset van mijn KPN 12 box uitgevoerd. Daarna op advies van helpdesk ingelogd met gegevens achterop de box. Daarna was de wifisnelheid duidelijk hoger en naar wens. Echter, door deze reset heeft mijn netwerk nu een nieuwe naam en wachtwoord, namelijk die achterop de KPN 12 box staan. Voor deze wijziging had ik een eigen naam en wachtwoord ingesteld tijdens de aanvankelijke installatie door de KPN monteur 3 maanden terug.

Het vreemde is nu dat ik deze oude naam nog steeds zie onder beschikbare verbindingen en daarop ook nog kan inloggen. Het gevolg is dan wel dat ik weer de lage wifisnelheden heb. Na inloggen op de verbinding met de netwerknaam en het wachtwoord van achter op de KPN box is de wifi snelheid weer OK. Daarnaast blijkt ook de KPN app THUIS nog alleen met de oorspronkelijk door mij ingestelde netwerknaam en wachtwoord te werken.

Mijn vraag is nu hoe ik dit allemaal kan aanpassen zodat ik nog maar met één netwerknaam en één wachtwoord te maken heb, bij voorkeur die ik oorspronkelijk zelf had ingesteld? 

Hoi @ferstek, welkom hier. 

2 netwerken dus? Dat kan niet. De Box 12 zendt maar 1 netwerk uit. Maak je niet nog gebruik van versterkers? 

En welk netwerk zie je als je inlogt op de Box12


Bedankt voor je reactie. Ik heb inmiddels kunnen inloggen op de Box 12 en daar zie ik toch twee netwerken staan, Namelijk aan de linker kant die met mijn eerder aangegeven SSID naam eronder en daarnaast een tweede waaronder geen SSID naam wordt aangegeven. Het blijkt te gaan om een netwerken op basis van 2.4 GHz en van 5 GHz.

Na googelen heb ik begrepen dat een netwerk op basis van 2.4 GHz langzamer is dan een netwerk van 5 GHz maar wel verder reikt. Bij mij is de Wifi snelheid bij het netwerk op basis van 2.4 GHz nu circa 30 tot 40 Mbps en die op basis van 5 GHz circa 350 Mbps. 

Volgens de google info zou het mogelijk zijn om deze beide netwerken samen te voegen (meshen), maar hoe dat werkt, begrijp ik niet goed. 

Voorlopig heb ik dus twee netwerken waarop ik kan inloggen, één op basis van 2.4 GHz en één op basis van 5 GHz. Op zich werkt het, maar ik zou liever gewon één netwerk hebben.


Heb je iets van extra wifi ingesteld?

Heb je een screenshot van beide netwerken, dan kan ik even meekijken. Ik kan het zo even niet plaatsen. 

Want in principe moet je maar een netwerk zien die beide frequenties uitzendt.


 

Printscreen van mijn Box 12 en rechtsonder de op mijn verschillende apparaten beschikbare wifi verbindingen.

Op de printscreen lijkt het inderdaad maar om 1 netwerk met 2 frequenties te gaan met de naam ferstek. Maar bij mijn verbindingen staan toch echt twee verbindingen waarop ik kan inloggen (zie rechtsonder). Eén met naam van achterop de KPN box waarop ik op dit moment ben ingelogd en één daaronder met de naam ferstek die je ook kunt zien op de weergegeven printscreen. Ik heb zelf niks ingesteld of veranderd aan de wifi instellingen van de KPN 12 box.


Uitloggen bij EB6. Daarna op je laptop dit netwerk vergeten instellen. Daarna zou ie alleen de nieuwe naam in de lijst beschikbare netwerken moeten tonen, waar je dan weer mee kunt verbinden. 

Of euh verbreken met EB6 en dan verbinden met feesten. ( sorry woord correctie). Daarna in de laptop oude SSID "vergeten".

Hij is er maar een keer maar je laptop blijft 'm ook onder de oude naam herkennen natuurlijk zolang ie daarmee verbonden is.


Dit is ook nog een optie mocht de tip van @PeterG niet werken:

Vul hier de standaard netwerknaam(KPNDC…….) en wachtwoord in en klik op wijzigen: https://www.kpn.com/service/internet/wifi/wijzigen/servicetool-wifi-ssid-wachtwoord-wijzigen.htm

Wellicht staat er iets in motive niet goed, dacht dat toen dit eerder op het forum voorbij kwam, dit de oplossing was.

 


@PeterG  Dank voor je antwoord. De aangegeven oplossing is nogal cryptisch voor mij als leek op dit gebied. Wat bedoel je bijvoorbeeld met EB6, euh en feesten. Is het mogelijk om mij stapsgewijs aan te geven wat ik moet doen. Als ik bij verbindingen die met de oude naam vergeet, blijft deze gewoon zichtbaar onder verbindingen, dus dat helpt niet echt. En als het wel zou lukken dan heb ik nog steeds maar één verbinding met alleen 5 GHz of alleen 2.4 GHz. 

@martijn197108 Ook dank voor het meedenken. Maar als ik de link van jou volg dan kan ik daar inderdaad de naam en wachtwoord van het netwerk wijzigen, maar welke naam moet ik dan wijzigen en kan ik die dan wijzigen in de huidige naam of kan dat niet omdat die al bestaat. Graag dus iets meer info voor een leek.


EB6

Euh, dat zijn gewoon de laatste tekens van het netwerk.

Als ik bij verbindingen die met de oude naam vergeet, blijft deze gewoon zichtbaar onder verbindingen,

Typisch. Is niet mij ervaring.

Maar wat is het bezwaar als ook de oorspronkelijke naam zichtbaar is in de lijst '’beschikbaar"? Het is één netwerk. Niet 2.

Zo'n SSID is alleen maar om het voor jezelf makkelijker te maken. Je eigen naam (meestal gebruikt men die) is makkelijker te herkennen dan een reeks cijfers en letters.

één verbinding met alleen 5 GHz of alleen 2.4 GHz. 

Hoe weet je dat? Kan de laptop überhaupt op 5 Ghz? Heb je zoveel snelheid op één apparaat (laptop) nodig? Website downloaden is vaak rond maximaal 3 Mb/s. HD streamen 5 en 4k streamen is 15 tot 25 Mb/s.

Zit je niet te ver van het modem voor een (stabiele) 5 Ghz?

5 Ghz tot ca. 5 meter; snelheid kan zelfs 500 Mb/s zijn.
2.4 Ghz tot wel 20 meter; snelheid tot zo'n 40 Mb/s. Voor 1 (één) apparaat RUIM voldoende.

Zelf gebruik ik geen '’eigen'’ SSID. Mijn buren hoeven niet te weten welke van mij is.


@PeterG het wordt mij nu steeds duidelijker. Na eerste keer instellen van de KPN box 12 door de KPN monteur heb ik  inderdaad ook gekozen voor mijn eigen naam ferstek bij de verbinding. Ik had toen een internetsnelheid van ca 350 Mbps. Het bereik was duidelijk minder dan ik gewend was bij Ziggo, waarmee ik achter in mijn tuin (ca 25 m afstand van mijn modem binnen) nog bereik had. Na downladen van de KPN app "Thuis” heb ik de wifi manager geprobeerd en had daarna nog maar een snelheid van 30 tot 40 Mbps. Dat vond ik gek omdat ik dacht dat dit erg laag was. Nu blijkt dat dit kennelijk het gevolg is geweest van een verandering door de wifimanager van de instelling van 5 GHz naar 2.4 GHz met bijbehorende lagere snelheid.

Na hulp van de helpdesk is daarna een harde reset uitgevoerd en daarbij is de naam en ww van achterop het modem ingevuld, waarna weer een snelheid van ca 350 Mbps werd bereikt. Dus blijkbaar ingesteld op 5 GHz. het vreemde blijft dat dit heeft geresulteerd in twee netwerkverbindingen of netwerknamen. Het voordeel is dat ik nu kan kiezen tussen een verbinding met 2.4 GHz (naam: ferstek) of 5 GHz (naam: EB6), maar het nut daarvan is dus twijfelachtig. 


Hoi @ferstek ,

Het lijkt er op dat je alleen de 2,4 gHz wi-fi van een eigen ssid kan voorzien op de box 12. Ik zie dat ook alleen in de linkerkolom op je screenshot.

Je hebt zo'n 20 mbps per apparaat nodig. Dat is doorgaans ruim voldoende. Dus hoe meer apparaten tegelijk redelijk verbruik hebben hoe hoger het abonnement moet zijn. Met een abonnement van 200 mbps is het al bijna een klein kantoor.

De tv ontvangers van KPN hoef je bij glasvezel niet eens mee te rekenen met je afgenomen abonnement tenzij dat het 1 gbps abonnement is. Maar die snelheid is voor huishoudens behoorlijk overdreven.


Dank je voor je hulp @PeterG. Ik kan hiermee uit de voeten en heb inderdaad een 1 gbps abonnement van 12 maanden met korting, Daarna kan ik dus makkelijk terug naar een minder snelle variant. 

Fijne feestdagen toegewenst


Maak je niet nog gebruik van versterkers? 

Bart vraagt of u gebruik maakt van WiFi versterkers. Volgens mij heeft u daar nog geen antwoord op gegeven. 

Maakt u hier gebruik van? Heeft u WiFi versterkers? Of andere WiFi punten? Een extra WiFi router op zolder staan ofzo?


​​​​​​@Bart_Z , ik heb maar een relatief klein appartement op begane grond, dus geen wifi versterkers nodig.


@martijn197108 Ook dank voor het meedenken. Maar als ik de link van jou volg dan kan ik daar inderdaad de naam en wachtwoord van het netwerk wijzigen, maar welke naam moet ik dan wijzigen en kan ik die dan wijzigen in de huidige naam of kan dat niet omdat die al bestaat. Graag dus iets meer info voor een leek.

Je hoeft niet aan te geven welke naam je gewijzigd wil hebben.Beide namen zullen aangepast worden naar 1.

Je kan dus gewoon 1 van de 2 netwerknamen en wachtwoorden invullen om het naar te veranderen, welke jij het liefst hebt.


​​​​​​@Bart_Z , ik heb maar een relatief klein appartement op begane grond, dus geen wifi versterkers nodig.

Als u de stekker van de KPN Box uit het stopcontact trekt zijn beide netwerken weg?


@martijn197108, ik heb de naam en ww aangepast zoals door jou aangegeven en er wordt nu inderdaad nog maar één netwerkverbinding weergegeven. Hoera!!! Als ik bij de verbinding klik op "!" zie ik dat dit een verbinding is op basis van 5 GHz is met hoge snelheid. Dat is dus OK.

Nu alleen nog uitvissen hoe ik over kan schakelen naar 2.4 GHz voor als ik bijvoorbeeld een groter bereik nodig heb voor internetgebruik in mijn tuin. 

 


Mooi zo!

Overschakelen naar 2.4GHZ zou automatisch moeten gaan wanneer het 5GHZ bereik te slecht is.

Fijne feestdagen toegewenst trouwens.