Skip to main content
Beantwoord

Uitleg gevraagd over IPv6 Prefix Delegation instellingen op V10

• December 28, 2025
  • 14 reacties
  • 177 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

In verband met het opzetten van een NAS/thuisserver, vraag ik mij af wat de optie Thuisnetwerk - IPv6 prefix delegation te betekenen heeft? (https://en.wikipedia.org/wiki/Prefix_delegation begrijp ik niet)
En wat zijn de consequenties van de drie opties: Uit, Aan, Aan met DHCPv6?

Beste antwoord door JanD

Beste ​@StephanP binnen de KPN modem/router staat het standaard uit.

Als je een eigen router gebruikt moet je het aanzetten.

Citaat:

Prefix Delegation (PD) moet je meestal aan zetten als je een eigen router gebruikt met IPv6, zodat je provider (zoals Ziggo) een geschikt IPv6-adresblok aan jouw router kan 'delegateren' (uitdelen) zodat alle apparaten in je thuisnetwerk automatische IPv6-adressen kunnen krijgen; de standaardinstelling op veel routers is 'automatisch' of 'DHCPv6' en je moet vaak een prefixgrootte zoals /56 instellen. 

Wanneer zet je het aan?

• Als je een eigen router (bijv. van UniFi, Asus, Fritz!Box) gebruikt in plaats van de modem/router van je internetprovider.
  • Om je apparaten automatisch IPv6-adressen te laten krijgen via Stateless Address Autoconfiguration (SLAAC) en/of DHCPv6. 

Hoe doe je het?

1. Inloggen op de beheerpagina van je router.
  2. Ga naar de IPv6-instellingen (vaak onder WAN of Internet).
  3. Kies DHCPv6 Client of een vergelijkbare optie voor de verbinding met de ISP.
  4. Zet Prefix Delegation aan.
  5. Stel de Prefix Delegation Size in op /56 (dit is gebruikelijk voor thuisnetwerken).
  6. Herstart je router na het aanpassen van de instellingen. 

Waarom is het belangrijk?
Zonder Prefix Delegation, krijgt je router zelf een IPv6-adres, maar kan hij geen correcte, unieke netwerkvoorvoegsels (prefixes) uitdelen aan je interne apparaten (laptops, telefoons, etc.), waardoor IPv6 op je apparaten niet goed werkt. 

14 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • Antwoord
  • December 28, 2025

Beste ​@StephanP binnen de KPN modem/router staat het standaard uit.

Als je een eigen router gebruikt moet je het aanzetten.

Citaat:

Prefix Delegation (PD) moet je meestal aan zetten als je een eigen router gebruikt met IPv6, zodat je provider (zoals Ziggo) een geschikt IPv6-adresblok aan jouw router kan 'delegateren' (uitdelen) zodat alle apparaten in je thuisnetwerk automatische IPv6-adressen kunnen krijgen; de standaardinstelling op veel routers is 'automatisch' of 'DHCPv6' en je moet vaak een prefixgrootte zoals /56 instellen. 

Wanneer zet je het aan?

• Als je een eigen router (bijv. van UniFi, Asus, Fritz!Box) gebruikt in plaats van de modem/router van je internetprovider.
  • Om je apparaten automatisch IPv6-adressen te laten krijgen via Stateless Address Autoconfiguration (SLAAC) en/of DHCPv6. 

Hoe doe je het?

1. Inloggen op de beheerpagina van je router.
  2. Ga naar de IPv6-instellingen (vaak onder WAN of Internet).
  3. Kies DHCPv6 Client of een vergelijkbare optie voor de verbinding met de ISP.
  4. Zet Prefix Delegation aan.
  5. Stel de Prefix Delegation Size in op /56 (dit is gebruikelijk voor thuisnetwerken).
  6. Herstart je router na het aanpassen van de instellingen. 

Waarom is het belangrijk?
Zonder Prefix Delegation, krijgt je router zelf een IPv6-adres, maar kan hij geen correcte, unieke netwerkvoorvoegsels (prefixes) uitdelen aan je interne apparaten (laptops, telefoons, etc.), waardoor IPv6 op je apparaten niet goed werkt. 

Forum|alt.badge.img+8
  • Slimmerik
  • December 29, 2025

De vraag was ook wat de instellingen op de V10 betekenen.  

Je hebt de V10  prefix delegatie nodig als je meerdere netwerk segmenten maakt. Dit is dus meestal een router achter  de Experia box (met evt. VLAN’s),   of geïsoleerde virtuele machines. Of een Wifi  access point  dat niet in bridge mode staat.   Prefix delegatie zorgt ervoor dat je een apart IPv6 netwerk segment krijgt dat je achter die router kunt gebruiken, dat  netjes doorgerouteerd wordt van en naar het internet. 

De Experiabox biedt de opties “uit”, “aan” en “aan met DHCPv6”. Het verschil tussen aan en aan met DHCPv6 ontgaat me, prefix delegatie werkt via DHCPv6 dus zonder gaat niet. 

Als de NAS maar een netwerk  interface heeft is het geen router,  dus die zal gewoon een IPv6 adres uit de standaard “2a02:xxxx:yyyy:0”  prefix krijgen en zonder meer gebruikt kunnen worden.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • December 29, 2025

Het verschil tussen aan en aan met DHCPv6 ontgaat me, prefix delegatie werkt via DHCPv6 dus zonder gaat niet.  

Aan is stateless en Aan+DHCPv6 is statefull

fixnix
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • December 29, 2025

Waarom IPv6? Wat is het voordeel?

JanD
Superuser
  • Superuser
  • December 29, 2025

Waarom IPv6? Wat is het voordeel?

IPv6 is noodzaak omdat de IPv4 adressen opraken.

IPv6 heeft een bijna oneindig aantal adressen.

Er komen ook steeds meer websites IPv6 only omdat IPv6 de norm wordt

Vergelijk het met huisnummers.

De straat heeft 10 huizen met de huisnummers 1 t.e.m. 10

Er worden een X aantal huizen in de straat bijgebouwd, maar alle huisnummer zijn al vergeven, dus moeten de huisnummers uitgebreid worden naar een getal boven de 10 en  dat doet IPv6 dus.

fixnix
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • December 29, 2025

Ipv6 is voor mij niet noodzakelijk, maar meer de voor de aanbieder. 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • December 29, 2025

Ipv6 is voor mij niet noodzakelijk, maar meer de voor de aanbieder. 

Misschien nog niet ​@fixnix , maar er komt een tijd dat websites uitsluiten met IPv6 werken en dan moet je wel. Een ander voordeel is ook dat port-forwarding in principe niet meer nodig is, maar dat is weer een ander verhaal.

• December 29, 2025

Een ander voordeel is ook dat port-forwarding in principe niet meer nodig is, maar dat is weer een ander verhaal.

In de Experiabox staan de poorten voor ipv6 standaard dicht. Die moet je dan dus open zetten. Wat effectief net zoveel werk is als poortforwarding. In de Experiabox staat het zelfs gewoon onder tabblad poortforwarding.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • December 29, 2025

In de Experiabox staan de poorten voor ipv6 standaard dicht. Die moet je dan dus open zetten.

Dit klopt ten dele. Als een apparaat van binnen eerst een verbinding naar buiten opent, zijn inkomende verbinding per default open naar hetzelfde apparaat, tenzij je expliciet in firewall de inkomende verbinding blokkeert. Om beetje simpel te houden en begrijpen,  bij IPv4 blokkeert NAT en bij IPv6 de firewall.

• December 29, 2025

Als een apparaat van binnen eerst een verbinding naar buiten opent, zijn inkomende verbinding per default open naar hetzelfde apparaat...

Ja. Net als bij ipv4. Gelukkig wel. Anders zou er helemaal niets werken.

Forum|alt.badge.img+8
  • Slimmerik
  • December 29, 2025

@TDN

Het verschil tussen aan en aan met DHCPv6 ontgaat me, prefix delegatie werkt via DHCPv6 dus zonder gaat niet.  

Aan is stateless en Aan+DHCPv6 is statefull

Off-topic: kun je me het verschil uitleggen tussen stateless en statefull bij prefix delegatie?  Ik zie geen verschil tussen beide instellingen, maar misschien zie ik iets over het hoofd. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • December 29, 2025

​Off-topic: kun je me het verschil uitleggen tussen stateless en statefull bij prefix delegatie?  Ik zie geen verschil tussen beide instellingen, maar misschien zie ik iets over het hoofd. 

• Stateless Address Auto Configuration (SLAAC)
    Apparaat combineert uit Router Advertisements (Prefix) en MAC adres zijn IPv6 adres zonder tussenkomst van een DHCPv6-server. De DNS-servers kunnen verpakt zijn in RA, of het apparaat moet zelfs vragen bij de gateway
  • Stateful Address Autoconfiguration (DHCPv6)
    Apparaat krijgt zijn IPv6 adres uitgedeeld door DHCPv6-server en ook de informaties over DNS-servers en domainnaam.
    Bij DHCPv6-PD kan een apparaat ook SLAAC en DHCPv6 combineren, hij maakt uit PD en MAC zijn IPv6 adres, maar krijgt DHCP opties en DNS-servers uit DHCPv6-server

Forum|alt.badge.img+8
  • Slimmerik
  • December 30, 2025

Bedankt, @TDN. Dit klopt helemaal. Maar zowel in stand “aan” als in “aan met dhcpv6”  (en “uit”) is de inhoud van de router advertisement identiek en compleet,  met router, prefix en DNS informatie. 

De DHCPv6  “Information request” optie  geeft nul  informatie, en een IPv6 adres opvragen eindigt alleen met  “Lease failed to satisfy”  Dit met beide standen.

Wat prefix delegatie betreft: geen verschil. Dus voor het moment ontgaat me het verschil tussen beide “aan” standen nog steeds. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • December 30, 2025

Dit klopt helemaal. Maar zowel in stand “aan” als in “aan met dhcpv6”  (en “uit”) is de inhoud van de router advertisement identiek en compleet,  met router, prefix en DNS informatie. 

Verder nog van toepassing van de eerdere bekende bevindingen:

• IPv6 prefix delegation staat op een vaste configuratie. In een latere update wordt dit aangepast zodat je dit kunt inzien en wijzigen. Tot die tijd is het niet mogelijk om (sub)prefixes op de IPv6 firewall open te zetten. Je kunt wel port forwarding naar specifieke IPv6 adressen instellen.