Skip to main content
Vraag

Unifi Cloud Gateway Fiber aansluiten op glasvezelkastje

• October 21, 2025
  • 60 reacties
  • 1548 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Hallo Allemaal,

ik zit er aan te denken om een unfi cloud gateway fiber aan te schaffen en deze om te wisselen met de experia na de ont dus op koper

zijn er al mensen die dit stabiel hebben op de standaard ont van kpn met tv?

Heb nu de standaard v12box met unifi nano hd acces points dit heeft op Ziggo altijd perfect gewerkt,

maar met KPN en het originele modem is het gewoon echt ruk zullen we maar zeggen. 

60 reacties

fixnix
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • October 21, 2025

Even voor de duidelijkheid.

Je wilt de mediaconverter verwijderen en de Unify direct op glas aansluiten?

• October 21, 2025

Hier op het forum word met "koper" de telefoonlijn bedoeld. Maar jij hebt het ook over een "ont". Dus wat bedoel je? Heb je glasvezel? 

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • October 21, 2025

Ik ga er vanuit dat je met koper de lan kabel bedoelt, dus van het ONT naar de UCG Fiber via een CAT5/6A kabel ?
Dit kan, en werkt zeer stabiel, echter kunnen de KPN TV+ boxen zonder aanpassingen enkel werken in unicast (mindere kwaliteit).
Je wilt multicast voor de kwaliteit, dit kan alleen via het fabian script, wat soms na een Unifi update opnieuw ingesteld moet worden, maar vaak gaat dit oké.

Indien je echt koper als inkomende lijn hebt, dus de ouderwetse telefoonlijn is dit allemaal niet mogelijk, dan kan de kpn box er niet tussenuit.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • October 21, 2025

Ten eerste dankje voor jullie reacties!

Ja ik heb glasvezel

Ik wil de originele glasvezel ont van KPN laten zitten en dan met een UTP cat 5/6a naar de unfi UCG Fiber. Sorry voor de onduidelijkheid 

fixnix
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • October 21, 2025

Ja ik heb glasvezel

Ik wil de originele glasvezel ont van KPN laten zitten en dan met een UTP cat 5/6a naar de unfi UCG Fiber. Sorry voor de onduidelijkheid 

Waarom dan de fiber Unify? 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • October 21, 2025

Ja ik heb glasvezel

om dat de gateway max te warm word naar mijn zin en de fiber de meeste mogelijkheden heeft voor de toekomst en waar alle applicaties opdraaien. Ik heb ook naar de dream router 7 gekeken dit zou ook nog een optie kunnen zijn wat is jullie advies?

fixnix
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • October 21, 2025

Ja ik heb glasvezel

om dat de gateway max te warm word naar mijn zin en de fiber de meeste mogelijkheden heeft voor de toekomst en waar alle applicaties opdraaien. Ik heb ook naar de dream router 7 gekeken dit zou ook nog een optie kunnen zijn wat is jullie advies?

Hoe warm denk je dat een SFP + verbinding wordt?

Heb je onderzocht of de Unify ook echt 10Gb doorvoer kan genereren, maar bovenal of je deze snelheid aan kunt met je huidige apparatuur. Ik zou voor het eerst bij 1 GB verbindingen blijven, ook gezien de kosten. 10 Gb up/downlink is alleen interessant als je een videoeditor bent o.i.d. en je wilt een sneller verbinding tussen je opslagmedium en computer. 

Ik heb recent mijn netwerk vernieuwd. In mijn profiel staat een link naar het resultaat.
Bedenk dat hogere snelheid meer warmte en meer kosten met zich mee brengt.,
De vraag is of je dat wilt..

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • October 21, 2025

Ja ik heb glasvezel

De UCG Fiber heeft een standaard 10G LAN poort en wordt niet warm. De UCG Max daarentegen wordt intern behoorlijk warm, rond de 85 graden, terwijl de UCG Fiber slechts 58 graden wordt.
Ik heb mijn UCG Max daarom ook teruggestuurd en een UCG Fiber besteld.
Maar is snap je verwarring met een SPF+ module, alleen kom je met de UCG Fiber al weg met de gewone 10G lan poort (net als de KPN V14 Box).

En de UCG Fiber kan daadwerkelijk 10G genereren.

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • October 21, 2025

Pak de UCG Fiber en je bent helemaal klaar voor de toekomst. Ik gebruik het al sinds dag één en heb nog nooit een probleem gehad. Ik heb er vier camera's op draaien.

fixnix
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • October 21, 2025

Ja ik heb glasvezel

De UCG Fiber heeft een standaard 10G LAN poort en wordt niet warm. De UCG Max daarentegen wordt intern 

En de UCG Fiber kan daadwerkelijk 10G genereren.

Ik heb het niet over de LAN 10Gb., maar over SFP+. 
Of dat ik het verkeerd begrijp en dat het puur om de 10 Gb lan te doen is, dat kan natuurlijk ook. :) Persoonlijk zou ik voor een 1 Gb netwerk gaan, ook vanwege de kosten, maar als ik 10 Gb verbindingen zou willen, dan gaat dat via multi-mode fiber. 

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • October 21, 2025

Maar waarom zou je het ONT op een SPF+ module zetten als je een 10G WAN/LAN poort hiervoor vrij hebt ?
Ik heb mijn ONT op de WAN/LAN poort en mijn PC via een DAC kabel aangesloten. Mijn NAS server op de 2.5GB poort, dus een groot bestand vliegt met 2 Gigabit over het netwerk heen naar mijn server! Ideaal en lekker snel. Ik haal met KPN 4 Gigabit snelheden van 4 Gigabit+
Niet dat je het nodig hebt hoor, maar leuk voor de test.

fixnix
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • October 21, 2025

Maar waarom zou je het ONT op een SPF+ module zetten als je een 10G WAN/LAN poort hiervoor vrij hebt ?
Ik heb mijn ONT op de WAN/LAN poort en mijn PC via een DAC kabel aangesloten. Mijn NAS server op de 2.5GB poort, dus een groot bestand vliegt met 2 Gigabit over het netwerk heen naar mijn server! Ideaal en lekker snel. Ik haal met KPN 4 Gigabit snelheden van 4 Gigabit+
Niet dat je het nodig hebt hoor, maar leuk voor de test.

Jij kunt niet een SFP+ gebruiken zonder de ONT te verwijderen. De crux in het verhaal is, waarom je een Unify machine wilt met een SFP + variant als je toch over gaat op een 10 Gb lan verbinding? Die SFP+ module maakt het extra duur. 
Je zou een switch moeten hebben zonder SFP+. maar met 10Gb lan poorten. 

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • October 21, 2025

Je kunt dus een LAN Cat6a kunt inzetten van het ONT naar je UCG Fiber, je bent niet gebonden aan ee spf+ module. Je beschikt over een 10 gigabit router met opnamen mogelijkheden voor camera’s of UniFi acces, en dat kan handig zijn als je dat wenst.

De SPF+ ingang kan je een DAC kabel, RJ45 module, SPF+ fiber module op aansluiten naar het gewenste apparaat, UniFi heeft de mooie optie dat je kan instellen of het een WAN OF LAN aansluiting moet zijn. Dat het apparaat fiber heet wilt natuurlijk niet zeggen dat je hem perse op een inkomende fiber verbinding moet aansluiten. Je kan het bijvoorbeeld gebruiken zoals ik doe of anders.

fixnix
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • October 21, 2025

Omdat je dus een LAN Cat6a kunt inzetten van het ONT naar je UCG Fiber. Dan beschik je over een 10 gigabit router met opnamen mogelijkheden voor camera’s of UniFi acces.

De SPF+ ingang kan je een DAC kabel, RJ45 module, SPF+ fiber module op aansluiten naar het gewenste apparaat, UniFi heeft de mooie optie dat je kan instellen of het een WAN OF LAN aansluiting moet zijn. Dat het apparaat fiber heet wilt natuurlijk niet zeggen dat je hem perse op een inkomende fiber verbinding moet aansluiten. Je kan het bijvoorbeeld gebruiken zoals ik doe of anders.

Dat begrijp ik. 
Dan zal je de router in de buurt van je PC/Nas moeten hebben als je op een dac aan wilt sluiten, waarbij ik vermoed dat je deze in de meterkast hebt staan o.i.d. Juist de SFP + is een mooie optie om van je ONT af te komen (oei wat schrijf ik nou 😀). Deze snelheden eisen ook aangepaste netwerkkaarten etc, waarbij je een afweging moet maken of dat het waard is. 10 Gb ISP connecties worden nog niet worden aangeboden en zullen behoorlijk duur zijn ben ik bang.
Interne 10Gb kan natuurlijk wel, echter heb ik daar de toepassing(en) niet voor. Zou ik een videoeditor zijn dan was de keus snel gemaakt 😊

Mijn configuraties bestaat bijna geheel uit fiber multimode, maar wel 1 Gb SFP. Ik heb dit bewust gedaan omdat ik de kosten laag wil houden. Vanuit de meterkast gaan er fibers weg naar boven, garage, en de zolder, waarbij er allemaal Mikrotik switches op zitten. AP’s heb ik van Ubiquity vanwege hun mesh voorzieningen en de controller staat op een NAS.

Oh..de router is zelfbouw. 

Op moment dat 10Gb gemeengoed gaat worden dan zal ik eens kijken wat ik ga upgraden. 

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • October 22, 2025

Mijn router staat in de woonkamer, 2 meter van de Pc af. Daar heb ik bewust voor gekozen middels een LAN kabel vanaf het ONT (meterkast). Zodat ik de UCG Fiber volledig kan benutten betreft zijn aansluitingen. Maar laten we terug gaan naar ​@Jan1234567 zijn topic inhoud. Alles bij elkaar denk ik dat hij nu voldoende informatie heeft.

fixnix
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • October 22, 2025

Mijn router staat in de woonkamer, 2 meter van de Pc af. Daar heb ik bewust voor gekozen middels een LAN kabel vanaf het ONT (meterkast). Zodat ik de UCG Fiber volledig kan benutten betreft zijn aansluitingen. Maar laten we terug gaan naar ​@Jan1234567 zijn topic inhoud. Alles bij elkaar denk ik dat hij nu voldoende informatie heeft.

Zo heeft een ieder zijn wensen en (on)mogelijkheden.
Mooi om te lezen hoe je configuratie is opgezet. In mijn geval is de meterkast het centrale punt waar alle verbindingen samenkomen en kwam het voor mij gunstiger uit om glasvezel te gebruiken omdat deze makkelijker weg te werken is , maar ook in grotere lengten te verkrijgen is.

Ik denk wel dat Jan genoeg informatie heeft 😉

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • October 23, 2025

Mooi om te lezen hoe je configuratie is opgezet. In mijn geval is de meterkast het centrale punt waar alle verbindingen samenkomen en kwam het voor mij gunstiger uit om glasvezel te gebruiken omdat deze makkelijker weg te werken is , maar ook in grotere lengten te verkrijgen is.

Sorry dat ik nu pas reageer ja ik weet een heel eind genoeg. mijn keuze voor de UCG fiber geeft mijn voorkeur boven de dream 7 dit in verband met de optie om de ont van KPN er tussen uit te kunnen halen omdat ik hier regelmatig over terug zie dat hier verbinding uitval mee is.

of valt dit daadwerkelijk wel mee? welke ont hebben jullie zitten?

fixnix
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • October 23, 2025

Sorry dat ik nu pas reageer ja ik weet een heel eind genoeg. mijn keuze voor de UCG fiber geeft mijn voorkeur boven de dream 7 dit in verband met de optie om de ont van KPN er tussen uit te kunnen halen omdat ik hier regelmatig over terug zie dat hier verbinding uitval mee is.

Je bedoelt de mediaconverter? 

Je wilt de mediaconverter er tussenuit halen en vervolgens rechtstreeks de op de USG aansluiten?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • October 23, 2025

Je bedoelt de mediaconverter? 

Je wilt de mediaconverter er tussenuit halen en vervolgens rechtstreeks de op de USG aansluiten?

Als de ont de media converter is ja als deze ellende geeft. Het kastje die het glasvezel signaal omzet naar naar utp die je op je wan poort prikt

• October 23, 2025

Als de ont de media converter is ja als deze ellende geeft. Het kastje die het glasvezel signaal omzet naar naar utp die je op je wan poort prikt

Die geeft helemaal geen ellende. Die werkt prima. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • October 23, 2025

Die geeft helemaal geen ellende. Die werkt prima. 

oke wat is dan de beste keuze dream7 of fiber en waarom

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • October 23, 2025

De UDR7 is wat simpel maar compleet, let wel op deze is met een MicroSD kaart (die kaartjes gaan vaak kapot als er teveel geschreven wordt).
Ook is de UDR7 is iets minder krachtig, wat je met applicaties kan merken, Quad-core ARM® Cortex®-A53 at 1.5 GHz

De UCG-Fiber heeft 2 extra SPF+ (10G) WAN/LAN poorten en werkt met een NVMe SSD schijf, wat veel betrouwbaarder is. Maar geen ingebouwde WiFi, dus je hebt een los AP punt nodig.
Daarentegen is de UCG-Fiber sterker, wat fijner is als je camaras enzv hebt of veel gebruikers, Quad-core ARM® Cortex®-A73 at 2.2 GHz

Welke u koopt, is uiteindelijk aan u.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • October 23, 2025

De UDR7 is wat simpel maar compleet, let wel op deze is met een MicroSD kaart (die kaartjes gaan vaak kapot als er teveel geschreven wordt).
Ook is de UDR7 is iets minder krachtig, wat je met applicaties kan merken, Quad-core ARM® Cortex®-A53 at 1.5 GHz

De UCG-Fiber heeft 2 extra SPF+ (10G) WAN/LAN poorten en werkt met een NVMe SSD schijf, wat veel betrouwbaarder is. Maar geen ingebouwde WiFi, dus je hebt een los AP punt nodig.
Daarentegen is de UCG-Fiber sterker, wat fijner is als je camaras enzv hebt of veel gebruikers, Quad-core ARM® Cortex®-A73 at 2.2 GHz

Welke u koopt, is uiteindelijk aan u.

duidelijke!!

Denise van KPN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+20

Hi ​@Jan1234567, goed dat je jouw vraag stelt! Zoals je ziet, zit er veel kennis in de KPN Community.

Je bent goed geholpen, lees ik. Mochten we je nog ergens mee kunnen helpen, laat het gerust weten. We denken graag met je mee!

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+9
  • Helper
  • October 23, 2025

Waarom zou je niet meteen een UCG fiber met gpon sfp gebruiken. Direct fiber op je UCG en geen converters meer 🤗🤗Â