Skip to main content
Beantwoord

Update naar nieuwste software voor KPN Box 12: kan dat worden versneld?

• November 25, 2025
  • 49 reacties
  • 561 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Hallo KPN,

Ik ben recent klant geworden en heb een Box 12 met firmwareversie SGEJ1000060E. Helaas loop ik tegen een beperking aan: zoals als bijvoorbeeld het simpel bedienen van ouder controle.

Ik begrijp dat de nieuwste firmware V12.C.23.04.38 deze beperking oplost en meer instelmogelijkheden biedt. Is het mogelijk om deze update versneld uit te rollen voor mijn modem?

Modemgegevens:

• Serienummer: N725154B3003646

• Huidige versie: SGEJ1000060E

• Hardwareversie: 4.0

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Groet, Michael

Beste antwoord door Mike_13

Monteur is net geweest. Na de update zijn de fouten opgelost. Alles werkt weer. Blijft dan toch een raadsel waarom ik de ouder firmware kreeg als nieuwe klant. Ze hebben de box12 gewoon liggen met de meest recente updates. De monteur gaf aan dat dit heel vaak voor problemen zorgt. 

Hij gaf aan WIFI uitzetten niet perse hoeft inderdaad. De TP-link kies ik als acces point. Dat komt goed, dat ik voor een latere topic, Voor nu mag dit draadje gesloten worden. Ik wil iedereen onwijs bedanken voor alle tips en tricks. 

49 reacties

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • November 25, 2025

Het is zo dat je vanzelf de update krijgt. Dit kan je niet laten versnellen.  

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • November 25, 2025

En hoe lang duurt dat?

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • November 25, 2025

Dat gaat binnen een paar weken. Mijn modem werd binnen een paar weken geupdated met de nieuwe KPN firmware. 

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • November 25, 2025

En hoe lang duurt dat?

Dat kan niemand zeggen, het hele project loopt al twee jaar.
Het kan nog een paar maanden duren, paar weken, paar dagen.
Je krijgt een dag van te voren een sms wanneer de update zal komen.
Zorg ervoor dat je geen aanpassingen hebt gedaan in je DNS servers, anders kan het modem de update niet ophalen.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • November 26, 2025

Ik heb zelf niets aangepast. Ik vind het wel jammer dat je als nieuwe klant een modem krijgt met oude firmware. Hieronder is weergegeven hoe het nu staat ingesteld. Zo stond hij al, hier heb ik niets aan gedaan. Of is het beter om alle velden leeg te laten?

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • November 26, 2025

Ja het is onmogelijk om alle modems die op de plank liggen uit te pakken en te updaten.

Zoiets zou veel geld kosten terwijl het ook gewoon automatisch kan gaan bij de klant thuis.

Wat je nu laat zien is je interne DNS, het betreft je internet DNS van je router zelf.

Bij het kopje internet, standaard zijn ze dacht ik: 195.121.1.34 en 195.121.1.66.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • November 27, 2025

Als de update na het uitpakken direct zou volgen.... nu moet ik wachten. Maar goed. We wachten geduldig af.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • November 27, 2025

Sinds vandaag zijn mijn beide SuperWiFi 2 Boosters uit de lucht. In de App, maar ook als ik op de PC in mijn modem kijk, zijn ze verdwenen… Hoe kan ik dat oplossen? Hoe komt dat het nu plots is uitgevallen? Heb niets aangepast. Overigens branden de lampen wel constant groen. Maar 100% zeker dat ze ook niet werken van WIFI op de 2e verdieping is nagenoeg verdwenen.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • November 27, 2025

Ja het is onmogelijk om alle modems die op de plank liggen uit te pakken en te updaten.

Zoiets zou veel geld kosten terwijl het ook gewoon automatisch kan gaan bij de klant thuis.

Wij monteurs hebben sinds kort enkel nog box12’en met KPN Software op de bus, en als ik het goed heb binnenkort ook enkel nog v10’s met KPN Software. - Ze worden dus wel degelijk geüpdate. 

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • November 27, 2025

Als de update na het uitpakken direct zou volgen.... nu moet ik wachten. Maar goed. We wachten geduldig af.

Heb je al eens geprobeerd om je modem te resetten met het gaatje aan de achterkant? Grote kans dat hij daarna binnen een half uur toch de update binnen heeft gehaald.

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • November 27, 2025

Wij monteurs hebben sinds kort enkel nog box12’en met KPN Software op de bus, en als ik het goed heb binnenkort ook enkel nog v10’s met KPN Software. - Ze worden dus wel degelijk geüpdate. 

Ik gaf ook aan dat het onmogelijk is om ''alle modems die op de plank liggen'' al te updaten. Ik kan me voorstellen dat modems die met monteurs meegaan wel geüpdatet worden, of dat het een nieuwe lading van de leverancier komt die wel al met deze software geleverd wordt. Ik denk dat daar wel een klein verschil in kan zitten voor nu. Er zal een dag komen dat de cirkel rond is, en ook alles op de plank up-to-date is.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • November 28, 2025

Ik heb de modem gereset. Dat werkt. Heb nu 1 booster terug. Die andere is nog niet gelukt maar daar kijk ik later naar. De modem draait nog steeds op de oude software. Ik hoop dat de update snel volgt. Dat schijnt dit soort problemen te voorkomem.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • November 28, 2025

Eindelijk gelukt na de reset van mijn modem beide Wifi SuperWiFI 2 weer in de lucht. Helaas nog steeds oude software in modem… 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • November 29, 2025

Vandaag was weer alles uit de lucht. Ik ga er bijna spijt van krijgen dat ik ben overgestapt naar KPN. Als die Firmware nodig is om alles stabieler te krijgen, snap ik niet dat het zo lang moet duren

In de modem zie ik nu dit dat hij de BOOSTER wel herkent maar offline is. Lampje brandt wel continu groen

• November 29, 2025

Kun je http://192.168.2.26 openen in de browser? Dit is adres staat in jouw plaatje. Als het goed is kom je dan op de webinterface van de SuperWiFi terecht. Daarop kun je zien welke firmware versie er op staat. Welke versie is dat?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • November 29, 2025

De “oude” SGEJ1000060E. De update schijnt dit soort problemen te fixen maar wanneer ik als nieuwe klant die krijg is mijn een raadsel

• November 29, 2025

...

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • November 30, 2025

Nu heb ik de complet boel zoals in de handleiding staat. Dus, modem en booster reset. Modem opnieuw opgestart en geprobeerd booster te koppelen. Lijkt vervolgens gekoppeld te zijn maar als ik dan lan kabel verwijder, dooft groene lamp compleet en brand er niet. Hij werkt ook niet meer.

Iemand nog iedeeen?

• November 30, 2025

Hou je de resetknopjes wel zo ongeveer 20 seconden vast?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • November 30, 2025

Jazeker. Ik doe echt alles volgens boekje. Na twee dagen alles eruit. Ik ben hier echt niet blij mee. 

Dit zie ik in de LOG. De modem werkt wel, maar de boosters lijken niet te willen koppelen.

Als ik probeer VELD Leeg te maken, springen de getallen weer terug. Kan dit de oorzaak zijn?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • November 30, 2025

Net gesproken met KPN. Zij geven aan wat ik aangaf van de Primary DNS Server inderdaat het probleem veroorzaakt.

Is helaas op afstand niet te herstellen. Er gaat dus iemand langskomen om dit op te lossen. Ik krijg dat meteen de nieuwste firmware (iets van de monteur die het systeem kwam installeren mijns inzien ook meteen had mogen doen). 

To be continued…...

• November 30, 2025

Waarom zou je dat DNS veld leeg willen maken? Je kan niet zonder DNS. Je moet een DNS hebben, anders heb je geen internet. 

Wat die log laat zien is totaal niet interessant. Dat gaat over cbr.nl. dat heeft niets met de apparatuur van KPN te maken hoor. En msdcs ook niet. Dat is iets van Microsoft. Het zijn requests die mislukken. Niets bijzonders. Dat gebeurt heel regelmatig. Soms is dat zelfs de bedoeling. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • November 30, 2025

DNS mag niet leeg en ook op 192.168.2.254 wijzen. De KPN modem heeft geen eigen DNS server en moet een DNS server binnen LAN of op WAN gebruiken. Zet b.v. voor dns.kpn.com (145.7.191.35) of een andere KPN DNS-servers in het veld. Je mag ook andere 3rd party servers gebruiken. Als je DNS Proxy aan laat staan, gebruik de KPN modem automatisch de KPN DNS servers

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • November 30, 2025

Onderstaande zie ik ook staan. Dat heeft dan toch direct te maken met KPN??

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • November 30, 2025

Dit zegt AI