Skip to main content
Beantwoord

Update naar nieuwste software voor KPN Box 12: kan dat worden versneld?

• November 25, 2025
  • 49 reacties
  • 561 keer bekeken

Toon eerste bericht

49 reacties

• November 30, 2025

Onderstaande zie ik ook staan. Dat heeft dan toch direct te maken met KPN??

Nee. WPAD is een netwerkdienst van Windows. Heeft niets met KPN te maken. Je kan het in Windows ergens bij de netwerkinstellingen uitzetten geloof ik. Dan zie je deze meldingen niet meer. Je merkt er helemaal niets van als je het uitzet. Alles blijft gewoon werken.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • November 30, 2025

Bedankt voor je snelle reactie. Ik krijg onderstaande terug als ik het opzoek.

Wat denk jij dat het probleem is?? 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • November 30, 2025

Waarom zegt mijn modem om de velden leeg te laten?

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • November 30, 2025

WPAD staat voor Web Proxy Auto Discovery Protocol, als KPN dit niet ondersteunt ontstaat fouten. Zet toch handmatig een geldige DNS server in het veld DNS en je zou geen probleem meer hebben. Voorbeeld

145.7.191.35 dns.kpn.com
213.75.10.146 veilig.kpn.com
1.1.1.1 one.one.one.one
8.8.8.8 dns.google
9.9.9.9 dns9.quad9.net

Ik weet niet meer hoe met de oude firmware is, maar bij nieuwe KPN firmware is dit veld grijs als de schakelaar DNS Proxy aan staat.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • November 30, 2025

En waar moet ik dat neerzetten? Waar nu 192.168.2.254 staat?

Update: Zodra ik die probeer te veranderen, springt hij weel op bovenstaande. Dus kan hem niet aanpassen

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • November 30, 2025

En waar moet ik dat neerzetten? Waar nu 192.168.2.254 staat?

Ja, zet een server in primary en de andere server in secondary, het liefst 2 servers van 2 verschillende bedrijven.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • November 30, 2025

Dat lukt dus niet. Hij springt na opslaan weer terug.

Op internet wordt het uitgelegd als een “De KPN Box 12b zit vast in een Provisioning Loop”

• November 30, 2025

Als je deze velden leeg laat geld de standaard instelling. Dat is 192.168.2.254. Dat komt daar dan automatisch te staan. En dat is ok.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • November 30, 2025

Dat lukt dus niet. Hij springt na opslaan weer terug.

Heeft jouw firmware een instelling DNS Proxy? Deze moet je eerst deactiveren om handmatig een DNS server te kunnen instellen

Op internet wordt het uitgelegd als een “De KPN Box 12b zit vast in een Provisioning Loop”

Bij gebruik van DNS Proxy wordt automatisch de DNS server, de meegegeven bij WAN verbinding gebruikt. Als dit fout gaat, gaat jouw modem idd in een loop als DNS aanvragen via 192.168.2.254 lopen. Maak in dit geval een hard reset van jouw modem (reset-knopje op achterkant ongeveer 10s drukkend houden)

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • November 30, 2025

Dank voor de duidelijke uitleg. Wat ik alleen niet begrijp is waarom dit gebeurt. Ik heb al meerdere keren een harde reset gedaan maar dit probleem blijft ontstaan. Als ik handmatig een andere service gebruik, omzeil ik dan niet het probleem. Ik zou graag willen dat hij in de standaard instellingen gewoon werkt. Overigens kan ik het niet wijzigen (zie eerder). Dinsdag komt er een KPN monteur, die gaat gelijk de laatste firmware installeren.

Die Boosters ga ik op termijn wisselen met een eigen mesh netwerk. Misschien die van TP link. De modem schijn je zelf niet in “brick mode” te kunnen zetten, maar dat is dan weer voor een andere topic.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • November 30, 2025

De firmware update kan je wel vergeten, wij hebben geen magische “update nu” knop. Eventueel kunnen we wel het modem omwisselen. Monteurs hebben enkel een Box 12 met kpn software.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • November 30, 2025

Mij maakt het allemaal niet uit. Als het maar werkt. Het was overigens degene van KPN die ik aan de telefoon had die zei dat mijn modem door de monteur geupdate kon worden. Als dat niet zo is, prima. Als het maar wordt opgelost. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • December 1, 2025

Update:

Ergens vandaag heeft mijn modem een update uitgevoerd naar wat lijkt de laatste firmware.

Ik twijfel nu. Ik kan proberen mijn Boosters weer te koppelen maar morgen komt de monteur.

Ik probeerde in de nieuwe interface in het logboek te kijken of die DNS fouten er nog steeds in zaten maar kan de KNOP naar de log pagina niet vinden. Weet iemand waar die zit?

Leen59
Wijsgeer
  • December 1, 2025

Die knop is er niet. Je kunt dus geen logs bekijken.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • December 2, 2025

Ik heb gisterenavond de boosters succesvol aangesloten. Ik ben benieuwd als IP Lease verloopt, of dat zo blijft.

Ik heb denk ik twee vragen aan de monteur:

1. Zit de fout van de loop er nog steeds in?

2. Als ik een eigen mesh netwerk wil maken van bijvoorbeeld tp link, hoe moet ik de box 12b dan configureren?

• December 2, 2025

Als ik een eigen mesh netwerk wil maken van bijvoorbeeld tp link, hoe moet ik de box 12b dan condigureren?

Niet. Gewoon je eigen tp link systeem eer aan koppelen met een lan kabel. Verder niets. Het enige wat je kan doen is WiFi uit zetten. Verder niets veranderen. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • December 2, 2025

Uitzetten van de wifi op de modem, als ik dat niet doe, gaat dat dan een conflict geven?

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • December 2, 2025

Uitzetten van de wifi op de modem, als ik dat niet doe, gaat dat dan een conflict geven?

Nee, maar je heb dan 2 wifi netwerken naast elkaar, de interferenties en storingen veroorzaken.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • December 2, 2025

2) advies is wel om de tp link deco's in acces point modes te zetten. Dit kan via de deco app.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • December 2, 2025

Ik start wel een nieuwe TOPIC zodra ik besluit over te gaan op de tp link deco voor vragen en advies. Ik ga waarschijnlijk voor de tp-link deco xe75, maar ik ga eerst kijken of die Boosters van KPN stabiel kunnen blijven.

Wat ik nu meet

BOX12 WIFI - Begane grond - 800mb/s

Booster 1 - 1e 1etage, LAN aangesloten - 600mb/s

Booster 2 - 2e etage, Draadloos - 350mb/s

Beoogde basis opstelling

• December 2, 2025

Nee. Als je het maar een andere naam geeft dan je eigen WiFi systeem. Dan is het geen enkel probleem. Dan is het bij wijze van spreken hetzelfde als het WiFi van de buren. Gewoon een ander WiFi netwerk waar je niets mee te maken hebt als je verbonden bent met het netwerk van je eigen WiFi systeem. 

• December 2, 2025

2) asvies is wel om de tp link deco's in acces point modes te zetten. Dit kan via de deco app.

Dit is een keuze. Die tot gevolg heeft dat er op het TP-Link systeem diverse functies verdwijnen. Die zijn dan niet meer beschikbaar. Misschien zijn dat functies waarvoor je juist voor TP-Link gekozen hebt.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • Antwoord
  • December 2, 2025

Monteur is net geweest. Na de update zijn de fouten opgelost. Alles werkt weer. Blijft dan toch een raadsel waarom ik de ouder firmware kreeg als nieuwe klant. Ze hebben de box12 gewoon liggen met de meest recente updates. De monteur gaf aan dat dit heel vaak voor problemen zorgt. 

Hij gaf aan WIFI uitzetten niet perse hoeft inderdaad. De TP-link kies ik als acces point. Dat komt goed, dat ik voor een latere topic, Voor nu mag dit draadje gesloten worden. Ik wil iedereen onwijs bedanken voor alle tips en tricks. 

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

Fijn om te horen dat de monteur alles heeft opgelost en dat je verbinding weer goed werkt! Het is inderdaad vreemd dat je soms een oudere firmwareversie krijgt, maar gelukkig heeft de update alles meteen opgelost. Je hebt een duidelijke uitleg van de monteur gekregen en goed dat je de TP-Link als access point kunt gebruiken. Dat komt vast goed in je volgende topic.