Skip to main content
Vraag

UPnP Gateway not found, port forwarding werkt niet op Box V12

• April 15, 2025
  • 18 reacties
  • 124 keer bekeken

Ik wil mijn NAS extern kunnen benaderen. Als ik deze op een andere router aansluit werkt UPnP prima en opent hij automatisch de juiste poort. Als ik deze op de V12 van KPN aansluit dan werkt het niet. Handmatig port forwarding werkt ook niet. DMZ modus naar de NAS werkt ook niet. Alles ook niet na eerst terugzetten naar de fabrieksinstellingen en alles resetten. NAS staat op een vast IP adres dus daar kan het ook niet aan liggen. Bellen met KPN heeft geen enkele zin want dan wordt verwezen naar de standaard beschrijvingen hoe UPnP aan te zetten en port forwarding in te stellen maar dat werkt dus allemaal niet. Ook poort kiezen onder de 10000 werkt niet. Iemand een idee hoe dit wel voor elkaar te krijgen?

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

18 reacties

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Hoi ​@FrankGH, welkom op onze community! Je was er met de links uit het andere topic niet uitgekomen?

Hoi ​@shiftshaper, welkom op onze community!

Inhoudelijk heb ik er niet veel kaas van gegeten maar we hebben wel een handig artikel geschreven over de firewallinstellingen op de nieuwe KPN software.

Wellicht heb je hier iets aan?

Welke firmware heb je op je box12?

• Auteur
  • Topper
  • April 16, 2025

Ik heb Firmware V12.C.24.05.08

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Zou je de stappen uit dit topic eens kunnen bekijken? Dit hoort wel te werken namelijk:

en in dit topic staan ook nog wat tips:

De conclusie is een beetje dat het hoort te werken en een reset een heel eind kan helpen.

• Auteur
  • Topper
  • April 17, 2025

Terug naar fabrieksinstellinegn, reset, port forwarding delete en nieuw instellen, UPnP aanzetten, DMZ, werkt allemaal niet. UPnP werkt op een andere router prima. Zelfde regel gebruiken voor port forwarding werkt ook niet. Geen idee wat hier misgaat

• April 17, 2025

…

NAS staat op een vast IP adres dus daar kan het ook niet aan liggen.

...

Hoe heb je dat IP adres vast ingesteld, op de NAS zelf of via een DHCP binding?

Voor portforwardings moet het zeker via een DHCP binding vastgezet worden en de NAS moet je dan op DHCP zetten en herstarten zodat hij het vastgezette IP adres eerst ophaalt bij het modem.
Waarschijnlijk moet je dat ook voor DMZ en UPnP doen.

Heb je het  Internet IP adres leeg gelaten zoals in dit artikel staat:

• Auteur
  • Topper
  • April 20, 2025

Had even de hoop dat dit de gouden tip zou zijn. Modem terug naar fabrieksinstellingen, NAS terug naar fabrieksinstellingen. IP-adres via DHCP modem laten toewijzen, dat vastgezet in het modem, UPnP aan, niets, DMZ naar NAS … niets, port forwarding naar in NAS ingestelde poorten (aangezien hij die niet via UPnP kan aanmaken) …… niets. Dan maar overstappen naar een ander modem overwegen?

• April 20, 2025

Kun je een schermafdruk plaatsen van de portforwarding(s)?

• Auteur
  • Topper
  • April 20, 2025

Ik las ergens dat V12 problemen zou hebben met poorten bovern de 10000 dus koos ik 9999 voor de NAS. Interne poort NAS is 9000 en heb voor de zekerheid zo maar eens ingesteld, zonder succes.

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+8

Is het nu zo dat de Synology een redirect doet naar https. dan wordt het poort 9001 voor Surveiliance station en 5001 voor web. 

upnp wil je eigenlijk niet gebruiken omdat er zonder controle meer geopend wordt dan je wilt 

• April 20, 2025

Hou de poortnummers gewoon gelijk. Want dit maakt het voor nu even onnodig gecompliceerd.

• Auteur
  • Topper
  • April 22, 2025

Ik heb een Linkstation van Buffalo waarop ik mijn bedrijfsgegevens/data heb staan. Werkte altijd prima. Poortnummers gelijk maakt ook het verschil niet, het lijkt erop dat de V12 box van KPN het gewoon niet toelaat om poorten te openen (of de beveiliging (tijdelijk) te omzeilen). 

• April 22, 2025

Poort forwarding werkt gewoon. Anders had hier het forum wel vol gestaan met klachten.

Heb je het apparaat al een ander ip adres gegeven in de KPN Box? De reservatie dus aangepast? En daarna het apparaat opnieuw opgestart? Krijgt het apparaat dan het nieuwe ip adres?

Voor de duidelijkheid: het ip adres mag niet statisch op het apparaat zelf ingesteld staan. Dus reservatie aanpassen en het apparaat opnieuw opstarten moet voldoende zijn. Het moet echt zo zijn dat de KPN Box bepaald welk ip het apparaat krijgt.

Gebruik je het juiste WAN ip?

• Auteur
  • Topper
  • April 27, 2025

Ik heb zojuist het apparaat een ander IP adres gegeven in de KPN box en dat neemt het apparaat over bij opnieuw opstarten (DHCP staat aan). Als ik dan de web access via UPnP, DMZ of port forwarding wil opzetten dan blijft hij zeggen dat hij geen UPnP gateway kan vinden en ook intern op mijn netwerk kan ik niet inloggen. Het Wan ip adres is een andere dan ik in de KPN-box heb laten instellen?

• April 27, 2025

Intern op je eigen netwerk moet je altijd in kunnen loggen op je NAS. Daarvoor hoeft er niets ingesteld te worden op de KPN Box. Dat hoort gewoon te werken. Dus los dat eerst op.

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Heb je t nog werkend gekregen ​@FrankGH?

• Deelnemer
  • May 2, 2025

ik loop hier ook tegen hetzelfde probleem aan sinde de laatste up dat UPnP staat aan op modem maar Synology ziet het niet. poort staat open maar werkt niet. Help desk vergeet het maar te ingewikkeld voor deze mensen lijkt het. heel jammer.

• Auteur
  • Topper
  • May 3, 2025

Het rare is dat ik elders een V10 modem heb en mijn NAS dan iig WEL UPnP instellingen kiest dus de Gateway wel vindt als ik alles hierboven volg. Niettemin opent hij dat alsnog niet de juiste poort en op de V12 krijg ik het helemaal niet voor elkaar omdat de UPnP helemaal niet werkt. Duur abonnement idd maar ondersteuning via Helpdesk 0,0 helaas.

• Auteur
  • Topper
  • May 3, 2025

Ik kan overgens wel inloggen op de NAS via het intern netwerk om instellingen te kiezen maar niet via WebAccess de bestanden benaderen