Skip to main content
Beantwoord

V10 modem wissel terug naar oude software geen wifi meer

• November 1, 2025
  • 26 reacties
  • 276 keer bekeken

Forum|alt.badge.img+1

Doordat mijn verbinding gedurende de dag regelmatig even wegvalt heeft de klantenservice toch maar besloten om mijn modem om te wisselen.
Bij het wissellen heeft er geen upgrade plaatsgevonden dus ik ben van een V10 naar een V10 gegaan.
Echter draait de nieuwe modem op de oude firmware.
Mijn Experia Wifi punten draaien inmiddels op de nieuwe firmware.

Ofwel het geheel werkt niet echt lekker samen en vanuit de kpn app kan ik ook niets omdat die aangeeft dat ik niet op mijn thuis netwerk zit.

Mijn vraag is dan ook is er een manier om de update te forceren op deze V10 (mijn adres is inmiddels al een keer geupdated en zie er niet naar uit om pas bij de volgede software versie meegenomen te worden met de update)

Aanvulling 
Download snellheid is goed 1gbs
Upload snelheid lijkt begrenst op 500mbit

Beste antwoord door Woetter22

We zijn een paar dagen verder, ​@Woetter22, hoe is het nu?

Het modem draaid inmiddels op de meest recente software, en de experia wifi punten zijn weer in sync met de V10.

De onderbrekingen in de verbinding naar buiten toe komen ook veel minder voor dan voorheen.
Mochte de instabiliteit erger worden trek ik weer aan de bel maar voor nu is het software probleem opgeloste en de situatie meer dan aceptabel.

26 reacties

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • November 1, 2025

Ik heb een vraag ​@Erik van KPN 
Vandaag heb ik een vervangende V10 gekregen.
Helaas draaid deze nog op de oude Firmware.
Hierdoor kan ik niet meer communiceren met mijn experia wifi punten aangezien die al op de nieuwe software draaien en niet meer via hun ip te benaderen zijn.
Nu heb ik de upgrade al eens gehad.
Kan ik op korte termijn een upgrade verwachten van de vervangende V10 zodat ik weer wifi heb in huis?
Of is het een mogenlijkheid dat ik een ander modem krijg die al draaid op de juiste firmware/software zodat ik weer van mijn abonement kan genieten.

Admin: reactie aan bestaand topic toegevoegd

Leen59
Wijsgeer
  • November 1, 2025

Als je een factory reset op het modem doet zou je de nieuwe firmware moeten krijgen.

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • November 1, 2025

Als je een factory reset op het modem doet zou je de nieuwe firmware moeten krijgen.

Laten we het hopen, heb een factory reset uitgevoerd maar vooralsnog niets maar ik hoop dat dat de update vanacht komt.

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • November 2, 2025

Helaas heeft het niet geholpen.
Zowel een soft reset als een Hard reset hebben niets opgeleverd.
Nachtje wachten en hopen dat er snachts een update draaid heeft helaas ook 0 resultaat.

Moet wel zeggen dit is wel weer KPN op zijn smalst.
Nieuwe klanten krijgen nieuwe hardware en bestaande trouwe klanten blijven op hetzelfde zitten en dat beleid gaat zover dat ik dus nu mijn thuisnetwerk draadloos niet kan gebruiken omdat ik een mismatch heb met firmware versies wat makkenlijk voorkomen had kunnen worden door kpn door of een moderne modem mee te geven die standaard draaid op de nieuwste software/firmware of inderdaad het update beleid zo inrichten dat bij een wissel de upgrade meteen gepushed word.

@Erik van KPN zie jij hier nog mogenlijkheden?

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • November 2, 2025

@Woetter22 Helaas suggereren hier vele dat een reset (met verlies van alle instellingen en onnodige problemen) een firmware upgrade zou forceren, dat is nooit de val. Een forcering van firmware upgrade kan alleen vanuit klantenservice of moderatoren aangestoten worden. Bel KS of zet jouw gegevens (NAW, klantennummer en serienummer van  modem...) in jouw private gedeelte in jouw profiel

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • November 2, 2025

@TDN Bedankt voor je reactie.
Ik heb inmiddels mijn info in mijn forum profiel geupdate (Juiste serienummer er in gezet)

ik had er al een hard hooft in dat het werkt met een hard reset maar ja, ik moet toch alles opnieuw instellen dus ik dacht dan kan de test wijnig kwaad. 

Ik ga vandaag nogmaals proberen of ik iemand met kennis van zaken te pakken kan krijgen bij de klantenservice.

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • November 2, 2025

Ik ga vandaag nogmaals proberen of ik iemand met kennis van zaken te pakken kan krijgen bij de klantenservice.

Dat zal niet lukken ​@Woetter22 want de klantenservice is op zondag gesloten. Maandag vanaf 8 uur zijn ze weer bereikbaar. 

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • November 2, 2025

Net telefoniche contact gehad met de klantenservice.
Mijn situatie stat niet in het bel schript dus het was lastig om tot een punt te komen.

Software update pushen kunnen ze niet en mailen naar de afdeling die dat wel zou kunnne heeft volgens de medewerker toch geen zin.
De problemen liggen volgens de klantenservice niet aan het feit dat ik een v10 met oude software als wissel heb gekregen maar aan de leeftijd van mijn wifi punten. (de opmerking dat het gister nog wel werkte omdat toen alles nog wel op de nieuwste software draaide kwam niet binnen)
Nieuwer model modem opsturen met moderne software was ook geen optie omdat die niet op voorraad zijn?
Na lang aandringen van mijn kant komt er komende week een monteur langs. 
Met wel de opmerking van de klantenservice dat ik die waarschijnlijk zelf moet betalen omdat zij op dit moment niet mijn verbinding kunnen uitlezen, ik zelf mijn modem gewisseld heb (in opdracht van kpn v10 naar v10) en dat ze de oude wifi punten niet meer verkopen en dat hij mijn keuze is om geen nieuwe aan te schaffen.

Ik hoop dat de monteur daar zelf anders over denkt aangezien ik.
1 nog steeds het orginele probleem heb dat mijn verbing meerdere keren per dag een paar minuten uitvalt.
2 ik sinds de modem wissel mijn wifi punten niet meer kan aansturen omdat die op de nieuwe software draaien en het modem nu op de oude software.
3 ik sinds de modem wissel nog maar de helft van de snelheid heb qua upload (download snelheid is wel goed).

Weet iemand of een service monteur ook de kwaliteit van de binnenkomende glasvezel kan testen. zelf denk ik namenlijk dat het probleem van de wegvallende verbinding in het punt zit waar de glasvezel binnen komt. (in de winkel met het modem op de toonbank is er een verbinding test gedaan en die gaf aan dat het glasvezel punt verbining had met het modem, dus daar zit iets niet helemaal lekker) 

Leen59
Wijsgeer
  • November 2, 2025

Heb je het glasvezelkastje al eens 2 minuten stroomloos gemaakt?

Je kunt nog met een bedraad op het modem aangesloten pc een speedtest doen.

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • November 2, 2025

Heb je het glasvezelkastje al eens 2 minuten stroomloos gemaakt?

Je kunt nog met een bedraad op het modem aangesloten pc een speedtest doen.

Ik heb het glasvezelkastje inderdaad al meerdere keren ook van de spanning af gehad.
En speedtest doe ik uitsluiten bekabeld.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • November 3, 2025

@Woetter22 Helaas suggereren hier vele dat een reset (met verlies van alle instellingen en onnodige problemen) een firmware upgrade zou forceren, dat is nooit de val. Een forcering van firmware upgrade kan alleen vanuit klantenservice of moderatoren aangestoten worden. 

Dit is niet helemaal waar. Wij kunnen vanuit ons beheerplatform per apparaat aangeven welke softwareversie ervoor beschikbaar wordt gesteld. En of die versie dan automatisch geïnstalleerd wordt bij een reset, of zelfs een herstart. In de basis zetten we nieuwere softwareversies beschikbaar on-reset zodra de uitrol van die versie door ons uit een eindje gevorderd is. 

Dergelijke updates on-reset of on-reboot geldt dan alleen voor mensen waarbij de aansluiting gemarkeerd is als zijnde een KPN Software aansluiting. Wil zeggen dat je dus een eerdere versie van KPN Software actief hebt. 

Daarnaast is er een migrate on demand structuur waarbij juist aansluitingen zoals die van ​@Woetter22 zichzelf weer automatisch zouden moeten omzetten naar KPN Software bij het krijgen van een nieuw modem. Dit is iets dat wij moeten aanzetten aan onze kant. Voor de Box 12 is dit sowieso actief. En ik meende dat dit ook actief staat voor de V10. Als het modem dan niet direct bij eerste aansluiten zichzelf migreert, dan kan een reset helpen.

Ik heb nu even gevraagd of dit inderdaad aanstaat. Als dat niet zo is, dan kan ik een handmatig migratieverzoek doen. 

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • November 3, 2025

@Woetter22 Helaas suggereren hier vele dat een reset (met verlies van alle instellingen en onnodige problemen) een firmware upgrade zou forceren, dat is nooit de val. Een forcering van firmware upgrade kan alleen vanuit klantenservice of moderatoren aangestoten worden. 

Dit is niet helemaal waar. Wij kunnen vanuit ons beheerplatform per apparaat aangeven welke softwareversie ervoor beschikbaar wordt gesteld. En of die versie dan automatisch geïnstalleerd wordt bij een reset, of zelfs een herstart. In de basis zetten we nieuwere softwareversies beschikbaar on-reset zodra de uitrol van die versie door ons uit een eindje gevorderd is. 

Dergelijke updates on-reset of on-reboot geldt dan alleen voor mensen waarbij de aansluiting gemarkeerd is als zijnde een KPN Software aansluiting. Wil zeggen dat je dus een eerdere versie van KPN Software actief hebt. 

Daarnaast is er een migrate on demand structuur waarbij juist aansluitingen zoals die van ​@Woetter22 zichzelf weer automatisch zouden moeten omzetten naar KPN Software bij het krijgen van een nieuw modem. Dit is iets dat wij moeten aanzetten aan onze kant. Voor de Box 12 is dit sowieso actief. En ik meende dat dit ook actief staat voor de V10. Als het modem dan niet direct bij eerste aansluiten zichzelf migreert, dan kan een reset helpen.

Ik heb nu even gevraagd of dit inderdaad aanstaat. Als dat niet zo is, dan kan ik een handmatig migratieverzoek doen. 

@Erik van KPN als dat zou kunnen zou dat heel mooi zijn dat is ook voor iedereen het makkenlijkste opzich is er niets mis met een v10 en om nog een keert te wisselen als het niet nodig is….

Dan blijft alleen nog het orginele probleem over, dat de verbinding steeds kortstondig weg valt.
En het nieuwe probleem dat de nieuwe v10 maar de helft van de upload snelheid heeft.

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • November 4, 2025

Net gebeld door de Planning dat de monteur ziek is.
Donderdag nieuwe poging.​@Erik van KPN Had jij al terugkoppeling gehad van de collega's of de update handmatig klaargezet kan worden?

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • November 5, 2025

Voor V10 staat de migrate on demand  ook actief, dus jouw V10 zou zichzelf moeten migreren naar KPN Software na het aansluiten. Hij is wel rechtstreeks verbonden met je aansluitpunt? Zo ja, probeer de factory reset nog een keer. Zo nee, sluit hem rechtstreeks erop aan en doe de factory reset nog een keer. 

Als dat niet helpt, dan zou ik de monteur toch even afwachten. Want als ik hier jouw aansluiting uitlees, dan krijg ik een time-out. Dus het kan zijn dat de verbinding nog niet helemaal lekker loopt, wat ook zou stroken met de uitval die je ervaart. Dan kan de monteur alle punten samen oppakken.

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • November 5, 2025

Voor V10 staat de migrate on demand  ook actief, dus jouw V10 zou zichzelf moeten migreren naar KPN Software na het aansluiten. Hij is wel rechtstreeks verbonden met je aansluitpunt? Zo ja, probeer de factory reset nog een keer. Zo nee, sluit hem rechtstreeks erop aan en doe de factory reset nog een keer. 

Als dat niet helpt, dan zou ik de monteur toch even afwachten. Want als ik hier jouw aansluiting uitlees, dan krijg ik een time-out. Dus het kan zijn dat de verbinding nog niet helemaal lekker loopt, wat ook zou stroken met de uitval die je ervaart. Dan kan de monteur alle punten samen oppakken.

de V10 zit rechtstreeks aan het aasluitpunt.
Ik heb zondag, maandag en dinsdag een factory reset uitgevoerd.
De klantenservice kon het modem ook niet uitlezen (administratief de wissel nog niet verwerkt?)
Het lollige is dat de dame in de winkel wel terug kreeg van het glasvezelpunt dat de modem zichtbaar was dit terwijl deze fysiek op de toonbank van de winkel lag.

Ik zal vanavond nogmaals een factory reset proberen en anders hopen dat de monteur een oplossing kan vinden. 

In ieder geval bedankt voor nagaan.

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • November 5, 2025

voor de V10 staat de automigratie nog steeds uit is ons verteld. en dit zien we ook in de praktijk. als we een nieuwe V10 uit de bus pakken, draait deze nog gewoon op de oude ZTE firmware. deze krijgt dan niet meteen een update naar de nieuwe KPN software. de V10 wordt nog steeds in groepjes van 10.000 klanten per keer van een update voorzien.

enkel voor de Box12 staat deze “automigratie” wel aan.

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • November 5, 2025

De klantenservice kon het modem ook niet uitlezen (administratief de wissel nog niet verwerkt?)
Het lollige is dat de dame in de winkel wel terug kreeg van het glasvezelpunt dat de modem zichtbaar was dit terwijl deze fysiek op de toonbank van de winkel lag.

Ik zal vanavond nogmaals een factory reset proberen en anders hopen dat de monteur een oplossing kan vinden. 

@Woetter22 

probeer eens een “monteur” reset.

door de Herstel knop, en het reset knopje, tegelijk 10 sec vast houden tot het modem uitvalt. hierna wordt de laatste ZTE firmware opgehaald. hierna zou het modem wel gewoon uit te lezen moeten zijn.

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • November 6, 2025

@Woetter22 

probeer eens een “monteur” reset.

door de Herstel knop, en het reset knopje, tegelijk 10 sec vast houden tot het modem uitvalt. hierna wordt de laatste ZTE firmware opgehaald. hierna zou het modem wel gewoon uit te lezen moeten zijn.

@joey92  bedankt voor de aanvulling.

Ik heb de monteurs reset uitgevoerd.
Qua software maakt het niet uit maar ik ben wel benieuwd of hij nu wel uit te lezen is.
@Erik van KPN  is dit na te gaan?

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • November 6, 2025

Dit is niet helemaal waar.

Dat is wel waar. Een forcering van modem firmware is alleen nodig vanuit oude firmware naar KPN firmware, en deze kan niet door een hard-reset geforceerd worden zonder ingreep vanuit KPN. Een upgrade van KPN firmware naar KPN firmware hoeft nooit geforceerd worden, je heb een upgrade knop in WEB-UI, als de grijs is oftewel een nieuwere firmware beschikbaar is, is genoeg de modem een schone start te geven (power off en aan). Een (uitrol vanuit KPN) van KPN firmware voor pre-selected groep kan ook niet door een hard-reset geforceerd worden..

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • November 6, 2025

De Monteurs reset heeft wel als resultaat gehad dat ik nu weer gelijke up en dow snelheid heb.

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • November 6, 2025

De KPN monteur is weg hij gaf aan dat het modem niet aangemeld was op het KPN netwerk.
Hij heeft er voor gezorgd dat het modem nu wel aangemeld is op het netwerk.
Dus ​@Erik van KPN als het goed is is mijn modenm nu weer uit te lezen.

Volgens de monteur zou de software update nu op korte termijn uitgevoerd moeten worden waarmee het probleem dat ontstaan is door het modem wissel opgelost zou moeten zijn.

Hij hoopt dat de haperingen aan een defect in het oude modem lagen en dat dit nu verleden tijd is.
Anders moet en nog een keer een collega langskomen.

Ik laat het hier weten zodra het modem geupdate is en of dan alles weer normaal werkt.

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • November 6, 2025

Helaas.

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • November 7, 2025

Vanochtend via de KPN service tool traag internet bij de stap uitgekomen dat de service tool het modem heeft gereset. En wat ik hoopte is gebeurd doordat het reset vanuit de KPN kant kwam is de update getriggerd.
Ik draai inmiddels weer op de moderne software en mijn Wifi punten communiceren nu ook weer met de V10
Ook heb ik weer de juiste up en download snelheid.

In de komende dagen gaan we zien of ook het instabiliteit probleem is opgelost of dat daarin nog vervolgonderzoek nodig is.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • November 12, 2025

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • Antwoord
  • November 12, 2025

Het modem draaid inmiddels op de meest recente software, en de experia wifi punten zijn weer in sync met de V10.

De onderbrekingen in de verbinding naar buiten toe komen ook veel minder voor dan voorheen.
Mochte de instabiliteit erger worden trek ik weer aan de bel maar voor nu is het software probleem opgeloste en de situatie meer dan aceptabel.