Skip to main content
Vraag

V10A omruilen voor Box 12 wegens bottleneck

• June 14, 2026
  • 17 reacties
  • 161 keer bekeken

Ik heb sinds een tijd al niet de volledige 1gbit bandbreedte via mijn internet verbinding.

Na lang zoeken blijkt dat de processor van de v10a het niet kan bijbenen bij lage pings. 

Een speedtest naar KPN servers in Nederland komt doorgaans niet boven de 400-500mbit uit.

Speedtest naar parijs of rome geeft 600-700mbit.

Mijn interne netwerk bestaat uit ruckus AP's R850 en 3x R350. Aangesloten op een 2,5gbit POE+ switch met 10gbit sfp+ naar de andere 2,5gbit switch. Speedtest naar de interne AP geeft zo'n 1900mbit over de wifi. Je begrijpt dat het hier dus niet aan ligt. 

Ik had in het begin een V9 modem bij het abbonement van 500mbit gekregen. Kennelijk snappen ze bij KPN niet dat dit gewoon niet gaat werken. 100mbit Wan poort etc. 

Nu dus na verhoging naar 1gbit glas weer hetzelfde gezeik dat de modem niet in staat is deze snelheden fatsoenlijk bij te houden. 

Kortom hoe krijg ik een V12 of V14 die dat wel zou moeten kunnen bijhouden? 

17 reacties

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • June 14, 2026

Ik heb echt nooit problemen om bekabeld +/- 920mb te halen op de V10. De WAN poort is ook gewoon geschikt voor een Gb. 
Maar als je antwoord op je vraag wilt; Een werkende V10 wordt niet omgeruild zonder reden. Een reden om de V14 te krijgen is het afnemen van een 4Gb abonnement. Een box12 zit er dus eigenlijk niet in. Mocht je geen tv afnemen is het ook vrij eenvoudig om een eigen modem/router aan te sluiten als je dat wenst. 

• June 14, 2026

Beste ​@DaJoJo welk modem heb je nu, de topictitel geeft aan V10 en in je topic heb je het over de V10a? Dat is een wezenlijk verschil.

Zie onderstaande link als je denkt de snelheid van glasvezel niet te halen:

Succes

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • June 14, 2026

Koop zelf een fritzbox, ben je van dat gezeik van die kpn modems af. En heb je tv van kpn dat werkt ook gewoon op een fritzbox.

Heb het hier zelf ook en werkt super!

• Auteur
  • Helper
  • June 14, 2026

Ik heb echt nooit problemen om bekabeld +/- 920mb te halen op de V10. De WAN poort is ook gewoon geschikt voor een Gb. 
Maar als je antwoord op je vraag wilt; Een werkende V10 wordt niet omgeruild zonder reden. Een reden om de V14 te krijgen is het afnemen van een 4Gb abonnement. Een box12 zit er dus eigenlijk niet in. Mocht je geen tv afnemen is het ook vrij eenvoudig om een eigen modem/router aan te sluiten als je dat wenst. 

Bekabeld red het de 700mbit met moeite. Het is een V10a. Ook met tv en telefoon is het eenvoudig om een eigen modem/router aan te sluiten, maar dat kost geld.

Wat stel je voor om de snelheid te verbeteren ? Zijn er bepaalde settings in de V10a die het ding wat sneller maakt?  Daar heb ik veel meer aan namelijk.

• Auteur
  • Helper
  • June 14, 2026

Koop zelf een fritzbox, ben je van dat gezeik van die kpn modems af. En heb je tv van kpn dat werkt ook gewoon op een fritzbox.

Daar zat ik naar te kijken. Ik heb nog een oude genesis NT1 de beige. Kennelijk moet dat veranderd worden naar een TY01 voor de fiber versie. 

• Auteur
  • Helper
  • June 14, 2026

Beste ​@DaJoJo welk modem heb je nu, de topictitel geeft aan V10 en in je topic heb je het over de V10a? Dat is een wezenlijk verschil.

Zie onderstaande link als je denkt de snelheid van glasvezel niet te halen:

Succes

Bedankt, maar hier heb ik niet zoveel aan.

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • June 14, 2026

Daar zat ik naar te kijken. Ik heb nog een oude genesis NT1 de beige. Kennelijk moet dat veranderd worden naar een TY01 voor de fiber versie. 

De NT1 heeft gewoon een WAN-aansluiting, toch?

Deze kan gewoon op de Fritz!box, hoeft niet per se aangepast te worden.

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • June 14, 2026

Heb de fritzbox 7590 ax aangesloten via wan.

Gebruik je kpn tv+ kastje moet je wel even in de fritzbox de EEE Energy Efficent Ethernet voor de betrefende lan poort uitzetten. Daar houd de kpn tv+ kastje niet zo van namelijk. Krijg je stotterend beeld.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15

Bekabeld red het de 700mbit met moeite. Het is een V10a. Ook met tv en telefoon is het eenvoudig om een eigen modem/router aan te sluiten, maar dat kost geld.

Wat stel je voor om de snelheid te verbeteren ? Zijn er bepaalde settings in de V10a die het ding wat sneller maakt?  Daar heb ik veel meer aan namelijk.

Je zou altijd een monteur kunnen laten komen, als die net zoals jou niet de 900 kan aantikken is er een mogelijkheid dat er iets niet lekker gaat op het glasvezel. In dat geval hoef je geen €99 voorrijkosten te betalen. Ik wat in de veronderstelling dat je de V10 had ipv de V10a. Die laatste heeft nog weleens kuren die onverklaarbaar zijn. Een nieuw modem zou dan mogelijk een oplossing zijn. 

• Auteur
  • Helper
  • June 16, 2026

Je zou altijd een monteur kunnen laten komen, als die net zoals jou niet de 900 kan aantikken is er een mogelijkheid dat er iets niet lekker gaat op het glasvezel. In dat geval hoef je geen €99 voorrijkosten te betalen. Ik wat in de veronderstelling dat je de V10 had ipv de V10a. Die laatste heeft nog weleens kuren die onverklaarbaar zijn. Een nieuw modem zou dan mogelijk een oplossing zijn. 

Ok en hoe regel ik dat ?

Nee ik heb de V10a met laatste firmware. Welke overigens ook niet helemaal lekker ging. Ik moest de box naar fabrieksinstellingen zetten en na geforceerde update starte deze niet meer op. Ze hebben toen via de helpdesk het ding op afstand kunnen resetten gelukkig.  Het probleem is voornamelijk dat het ding bij lage ping en grote downloads (16-35GB Autocad tekeningen voor mijn werk) ontzettend heet word en dan gaan de leds knipperen. Bij hoge pings >20 gaat het redelijk ok. Na wat uitzoeken is het blijkbaar de netwerkchip die het niet bij kan houden en oververhit raakt. Vandaar de vraag voor een box 12 of 14 die daar minder moeite mee zou moeten hebben. Ook in het zicht van de toekomst zodra er 4gbit beschikbaar is dan stap ik daar naar over. 

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • June 16, 2026

Zoals eerder gemeld ga je de box14 enkel krijgen als je daadwerkelijk een 4gb abonnement aanvraagt.
Je kan via de klantenservice vragen om een servicemonteur, en als jij aangeeft dat je akkoord gaat dat je betaald als het probleem bij jou ligt doen ze er niet moeilijk over.
Alternatief kan je terecht bij kpn.com en via daar een monteur boeken, maar dan krijgt de monteur de opdracht als betaalde servicemonteur binnen en moet hij handmatig de kosten uitzetten als het probleem niet aan u ligt. En als de klantenservice een monteur inplant is het andersom, standaard 0 en moet de monteur de kosten aan zetten als het probleem bij u zit.

Principe is hetzelfde, alleen bij het zelf boeken moet je dus vooraf altijd even in gesprek met de monteur over de (mogelijke) kosten en dat hij die moet uit zetten als het aan het modem ligt.

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

Hi ​@DaJoJo,

Ik zou graag willen beginnen met je verbinding even goed doormeten, wellicht vallen er daardoor direct dingen op! Kan ik daarvoor de adresgegevens in je profiel gebruiken? Zijn die actueel?

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

Wij zijn mooi tegelijk ​@Ik_Combineer 😅

Uiteraard is contact via onze rechtstreekse klantenservice ook prima ​@DaJoJo, als dat je voorkeur heeft. Misschien ook wel zo makkelijk, omdat men dan 'live’ samen met jou dingen kan testen. Dit kan online via Facebook messenger, InstagramX.com en Bluesky, maar het is ook mogelijk om een belafspraak maken via onze digitale assistent. Je wordt dan teruggebeld op een moment dat het jou goed uitkomt! 

• Auteur
  • Helper
  • June 16, 2026

Zoals eerder gemeld ga je de box14 enkel krijgen als je daadwerkelijk een 4gb abonnement aanvraagt.
Je kan via de klantenservice vragen om een servicemonteur, en als jij aangeeft dat je akkoord gaat dat je betaald als het probleem bij jou ligt doen ze er niet moeilijk over.
Alternatief kan je terecht bij kpn.com en via daar een monteur boeken, maar dan krijgt de monteur de opdracht als betaalde servicemonteur binnen en moet hij handmatig de kosten uitzetten als het probleem niet aan u ligt. En als de klantenservice een monteur inplant is het andersom, standaard 0 en moet de monteur de kosten aan zetten als het probleem bij u zit.

Principe is hetzelfde, alleen bij het zelf boeken moet je dus vooraf altijd even in gesprek met de monteur over de (mogelijke) kosten en dat hij die moet uit zetten als het aan het modem ligt.

ok duidelijk. er is nog geen 4gb abbo verkrijgbaar helaas.

• Auteur
  • Helper
  • June 16, 2026

Hi ​@DaJoJo,

Ik zou graag willen beginnen met je verbinding even goed doormeten, wellicht vallen er daardoor direct dingen op! Kan ik daarvoor de adresgegevens in je profiel gebruiken? Zijn die actueel?

Die zijn actueel. bedankt voor de moeite alvast.

ik betwijfel alleen dat dat iets gaat vinden gezien vanaf de NT1 de snelheid rond de 960mbit is. vanaf de modem zelf alleen niet met lage pings.

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

Wat heb je thuis precies allemaal aangesloten ​@DaJoJo?
Een eerste meting geeft aan dat je lijn helemaal in orde lijkt te zijn, maar ik zie ook dat er meer dan 50 apparaten aangesloten zouden zijn via een switch of versterker op poort 1. Klopt dat? Of is het modem nogal in de war?

• Auteur
  • Helper
  • June 16, 2026

Wat heb je thuis precies allemaal aangesloten ​@DaJoJo?
Een eerste meting geeft aan dat je lijn helemaal in orde lijkt te zijn, maar ik zie ook dat er meer dan 50 apparaten aangesloten zouden zijn via een switch of versterker op poort 1. Klopt dat? Of is het modem nogal in de war?

ja de lijn lijkt verder wel ok genoeg. Het probleem is meer met de modem zelf dat deze de overgrote hoeveelheid data niet trekt. En ja dat zal met een groot deel te maken hebben met de hoeveelheid apparaten die aangesloten zijn. Meer dan 50 klopt. Mijn ruckus heeft er totaal geen moeite mee, deze verveeld zich.

edit: topologie is 

NT1<>modem<>switch 2,5gbit/10gbit><switch 2,5gbit/10gbit

ruckus AP r350/r350/r350/r510/r510(master)/r850 aangesloten op de 1e switch in meterkast. 

apparaten een stuk of 65. domotica en verschillende game computers en energievoorzieningen

Voornamelijk is het probleem dus de modem die op gegeven moment erg heet word en uitvalt/hapert. Hij heeft genoeg ventilatie in de meterkast.