Skip to main content

In de afgelopen paar maanden heb ik continue last van apparaten in huis die plots geen internet meer hebben. Het enige wat dan werkt is de router (Xperia Box V10) opnieuw opstarten. Dit heb ik in de afgelopen maanden minimaal 1 keer per dag moeten doen. Uiteindelijk heb ik de router naar fabrieksinstellingen terug gezet, maar ook dit heeft helaas het probleem niet verholpen. Gisteren heb ik met de helpdesk over dit probleem gebeld, en hebben we (nogmaals) het hele stappenplan doorlopen (router en superwifi opnieuw opstarten). Het probleem doet zich echter nu weer voor.

Als ik via een computer die wel werkt inlog op de administratie interface van de router, dan zie ik dat de apparaten die geen internet hebben van de router het IP adres 255.255.255.255 toegewezen hebben gekregen (ik heb ook al een keer 0.0.0.0 gezien trouwens). Daarbij valt het op dat dit lijkt te gebeuren vanaf het vijftiende apparaat wat op ons netwerk komt.

Het kan toch niet zo zijn dat de DHCP server van de router niet meer dan 14 apparaten van een IP adres kan voorzien? Ik zie in een andere topic dat het niet mogelijk is om meer dan 10 apparaten van een vast ip adres te voorzien, maar dat is niet helemaal hetzelfde als het probleem wat ik ervaar, de meeste van de adressen zijn dynamisch. Het liefst zou ik trouwens ook meer dan 10 vaste ip adressen willen toewijzen zodat ik dingen beter kan monitoren, maar dat terzijde.

Ik zit nu echt met mijn handen in mijn haar, want dit wordt zo ondertussen wel heel vervelend. Wat mij betreft voldoet de router niet aan wat je van een router mag verwachten. Ik zou graag een oplossing willen zien, maar als ik naar de helpdesk bel lopen we het stappenplan weer door, en dat heb ik nu al minimaal 100 keer gedaan.

Wat kan ik doen?

Zou je een schermafdruk kunnen plaatsen van wat je ziet?

Dit is natuurlijk een symptoom, maar wat zou de oorzaak zijn?

Ik kom nu ook dit tegen. Het enige wat ik heb gedaan is door de router heen klikken, geen enkele wijziging gedaan :/

En dit zie ik na een herstart:

Waarom gebeurt dit?!?!

Weet ik niet. Ik hoop dat een KPN medewerker hier iets over kan zeggen.

Gebruik je misschien een draadloze verbindingset? 

We hebben twee superwifi punten, alles standaard geïnstalleerd volgens de handleiding.

Kunnen die superwifi punten maar een beperkt aantal verbindingen aan?

Hi ​@Dagpau en welkom bij de KPN Community! 

Met de Experia Box V10 mogen er max 32 apparaten op de 2,4 ghz en max 32 apparaten op 5 ghz. 
Hij zou dus niet dicht moeten slaan op na 15 apparaten, dus ik vraag me ook af waar dit mis gaat. 

Gaat het niet altijd mis na het verbinden van één bepaald apparaat? 
Wat als je alle apparaten één voor één opnieuw verbindt? Controleer elke keer of het dan weer misgaat of niet. 
Mocht het dan bij één apparaat misgaan, dan is de kans groot dat het apparaat zelf voor problemen zorgt.

Mocht het willekeurig zijn en niet van één bepaald apparaat afhangen, dan ben ik benieuwd wat er precies gedaan is toen je belde. 
Is het modem gereset door mijn collega, of door jouzelf door het resetgaatje in te drukken? Als je verder nog toe kunt lichten wat er allemaal al gedaan en getest is dan vraag ik geen zaken dubbel uit. 🙂

Is dit een theoretisch limiet? want in het verleden heb ik hier nooit last van gehad.

Ik heb namelijk met regelmaat meer apparaten die gewoon verbonden zijn met de wifi van de box 10. Denk aan huizen met IoT waarbij er rustig 24-30 lampen, camera's deursensoren, lichtschakelaars, deurbellen en andere zaken op de 2,4 ghz hangen

​@Francoix Dit is een theoretische limiet, ik zie in de LAN dat het rond de 15 misgaat.

​@Sanne van KPN dit probleem doet zich voor met alle apparaten. De ene keer de TV, dan een mobiel, dan weer een laptop, etc. Dan kijk ik in de router en zie ik dat 255.255.255.255 IP adres, of soms 0.0.0.0. En, het lijkt ook te gebeuren met apparaten die al verbonden waren, dan valt ineens het internet weg en blijkt het apparaat een fout IP te hebben (dit gebeurde vrijdag met mijn werk laptop).

Ik heb de router zelf met het resetgaatje naar fabrieksinstellingen terug gezet, en ook al eens via de router interface, ondertussen ook de superwifi maar eens een keer gereset.

Met de helpdesk heb ik alleen de router van het stroom gehaald en weer opgestart. Dat had ik zelf ook al honderd keer gedaan dus dat heeft niet geholpen. (Wel een erg vriendelijke dame dus dat is positief).

Gisteren en vandaag ben ik bezig geweest om een (hele) oude router te gebruiken als dhcp server, maar de superwifi pikte dat niet, die wil alleen rechtstreeks met de xperia praten, zal wel met de leeftijd van die oude router te maken hebben.

Ik weet het echt even niet meer zo.

Tussentijdse update. Op dit moment zijn er 15 apparaten met een correct toegewezen IP adres, en geen foute IP adressen. Gisteren heb ik een tijdje de dhcp functie van de xperia box uitgezet toen ik probeerde die functionaliteit via een oude router te laten lopen. Dat is ondertussen weer terug gedraaid, maar heeft wellicht invloed gehad. Ook heb ik op dit moment maar 1 superwifi punt aan staan, omdat ik na de reset van de superwifi punten de tweede nog niet naar de juiste plek heb verplaatst. Dat is dus ook een verschil. Als ik vanmiddag thuis ben ga ik die tweede superwifi weer aanzetten en kijken wat er gebeurt.

Denk aan huizen met IoT waarbij er rustig 24-30 lampen, camera's deursensoren, lichtschakelaars, deurbellen en andere zaken op de 2,4 ghz hangen

Ik snap niet dat men kiest voor lampen, lichtschakelaars en deursensoren via wifi. Mijns inziens doe je er veel verstandiger aan om te kiezen voor een systeem dat op 868MHz (of 433Mhz) communiceert, de frequenties die daar speciaal voor bedoeld zijn. Zo houd je wifi (2.4GHz en 5Ghz) vrij van al dergelijke "apparaten".

Nog een update. Ondertussen ook de tweede superwifi aangezet, en nog een paar andere apparaten. Daarmee zit ik nu op 18 apparaten, allemaal met een correct IP adres. Ik wil niet te vroeg juichen, maar op dit moment is alles dus correct. Ik ben benieuwd of dit ook zo blijft en ga het monitoren.

Mocht het nu blijven werken dan heb ik een theorie. Ik heb effectief de DHCP functionaliteit van de Xperia box uit en aangezet. Wellicht dat er bij een volledige modem herstart iets niet helemaal lekker loopt, waardoor er fouten ontstaan. Door de dhcp helemaal uit te zetten, en daarna weer aan te zetten start dit proces zonder die hypothetische fout op. Lastig te verifiëren zonder uitgebreide logging, maar klinkt voor mij toch plausibel. Misschien een race condition in de software of iets dergelijks.

Enfin, we kijken het even aan.

Denk aan huizen met IoT waarbij er rustig 24-30 lampen, camera's deursensoren, lichtschakelaars, deurbellen en andere zaken op de 2,4 ghz hangen

Ik snap niet dat men kiest voor lampen, lichtschakelaars en deursensoren via wifi. Mijns inziens doe je er veel verstandiger aan om te kiezen voor een systeem dat op 868MHz (of 433Mhz) communiceert, de frequenties die daar speciaal voor bedoeld zijn. Zo houd je wifi (2.4GHz en 5Ghz) vrij van al dergelijke "apparaten".

Dat hebben we ook maar pas afgelopen jaar is Matter toegankelijker geworden. Dit gaat de standaard worden.

Ondertussen weer een dagje verder, en tot dusverre blijven de uitgegeven IP adressen kloppen. Ik heb ook al gezien dat bij het verlopen van de lease de router netjes weer een correct IP adres uitgeeft. Zou dit het geweest zijn?

En jawel hoor, het gaat toch weer mis. Op dit moment zie ik geen foute IP adressen, maar mijn laptop krijgt geen verbinding. Nu kijk ik in de router, en zie ik bij de LAN settings weer de volgende melding:

Dit terwijl ik geen enkele bewerking heb gedaan.

Wat gaat hier toch mis??

[update] En nu zie ik ook het foute IP adres weer verschijnen.

Helaas, vandaag ook weer hetzelfde probleem gehad.

​@Sanne van KPN wat kan ik hier nou mee? Het kan toch niet zo zijn dat ik elke dag ad randum geen verbinding heb met de router, en dat de enige oplossing is om de router te herstarten?

Wat als je alle apparaten één voor één opnieuw verbindt? Controleer elke keer of het dan weer misgaat of niet. 
Mocht het dan bij één apparaat misgaan, dan is de kans groot dat het apparaat zelf voor problemen zorgt.

Dan ben ik hier nog benieuwd naar ​@Dagpau. Als je alles reset, loskoppelt en dan één voor één weer verbindt, is het dan niet zo dat de problemen beginnen na het verbinden van één bepaald apparaat? 
Mocht dat het niet zijn,

de meeste van de adressen zijn dynamisch. Het liefst zou ik trouwens ook meer dan 10 vaste ip adressen willen toewijzen zodat ik dingen beter kan monitoren, maar dat terzijde.

Dan ben ik benieuwd hiernaar. Heb je vaste IP adressen toegewezen? Zo ja, wat als je dit achterwege laat? 
Je geeft ook aan een oude router los te willen gebruiken als DHCP server, maar dat dit niet werkte, heb je nog andere apparatuur die eventueel roet in het eten kan gooien? 
Eigen routers, switches, een NAS etc.? 

Reageer