In de afgelopen paar maanden heb ik continue last van apparaten in huis die plots geen internet meer hebben. Het enige wat dan werkt is de router (Xperia Box V10) opnieuw opstarten. Dit heb ik in de afgelopen maanden minimaal 1 keer per dag moeten doen. Uiteindelijk heb ik de router naar fabrieksinstellingen terug gezet, maar ook dit heeft helaas het probleem niet verholpen. Gisteren heb ik met de helpdesk over dit probleem gebeld, en hebben we (nogmaals) het hele stappenplan doorlopen (router en superwifi opnieuw opstarten). Het probleem doet zich echter nu weer voor.
Als ik via een computer die wel werkt inlog op de administratie interface van de router, dan zie ik dat de apparaten die geen internet hebben van de router het IP adres 255.255.255.255 toegewezen hebben gekregen (ik heb ook al een keer 0.0.0.0 gezien trouwens). Daarbij valt het op dat dit lijkt te gebeuren vanaf het vijftiende apparaat wat op ons netwerk komt.
Het kan toch niet zo zijn dat de DHCP server van de router niet meer dan 14 apparaten van een IP adres kan voorzien? Ik zie in een andere topic dat het niet mogelijk is om meer dan 10 apparaten van een vast ip adres te voorzien, maar dat is niet helemaal hetzelfde als het probleem wat ik ervaar, de meeste van de adressen zijn dynamisch. Het liefst zou ik trouwens ook meer dan 10 vaste ip adressen willen toewijzen zodat ik dingen beter kan monitoren, maar dat terzijde.
Ik zit nu echt met mijn handen in mijn haar, want dit wordt zo ondertussen wel heel vervelend. Wat mij betreft voldoet de router niet aan wat je van een router mag verwachten. Ik zou graag een oplossing willen zien, maar als ik naar de helpdesk bel lopen we het stappenplan weer door, en dat heb ik nu al minimaal 100 keer gedaan.
Wat kan ik doen?