Skip to main content

Ik heb volgens mij geen internet telefoon maar een normaal ouderwets standaard abonnement maar de configuratie wizzard vraagt dingen waar ik geen antwoord op kan geven zoals gebrukersnaam, password, area code etc. Dat zijn dingen die mijn telefoon niet heeft. Wat moet ik intypen en waar, heb ik wel de juiste router voor mijn abonnement. Ik heb internet van XS4ALL en vaste telefoon van KPN en ik heb nu alleen internet. Die telefoon is van levensbelang voor mij! Help!

Ik weet nog niet wat ik ga doen, een optie is Voip, een andere is die oudere router maar weer gebruiken want daar kon ik met mijn verouderde computers in het network veel meer mee. Binnenkort moet ik ook verplicht switchen naar glasvezel en dat gaat misschien ook nog meetellen in mijn overweging. Op mijn leeftijd kan die analoge telefoon nog van pas komen maar wellicht is een alles in een abonnement een stuk voordeliger dan 3 verschillende providers. Het is in ieder geval een moeilijke beslissing. Voorlopig lijkt direct aansluiten op de splitter de eenvoudigste optie maar of het de beste is weet ik niet.

rabartel

​​​​​​


als je die analoge lijn er uit doet en die over zet op voip is het ook al een stuk voordeliger, als je nu TV hebt van Ziggo kan ik me voorstellen dat dat nog wel voordelen heeft (niet in kosten wel in gebruik), voordeel van een analoge lijn is natuurlijk dat die het ook met een stroomstoring (vaak) nog doet, maar je had hem al op je modem aangesloten en dat voordeel was dus ook al weg ( en dan moet je ook nog een echte vaste telefoon hebben want een DECT telefoon doet het ook niet zonder stroom) 

als je binnenkort op glasvezel overgaat weet ik ook niet of je oude modem daar nog mee overweg kan, weet niet waarom KPN je dat nieuwe modem heeft opstuurt maar dan zou ook nog wel eens kunnen zijn omdat dat ding geen nieuwe updates meer krijgt en dat is ivm veiligheid ook niet echt handig  

 


Het modem is van xs4all en de helpdesk was van kpn omdat ik daar mijn telefoon abonnement heb. Ik vond de service daar prima en er werd zelfs met xs4all overlegd over het problem. Ik denk dat deze nieuwe router gewoon nodig is voor glasvezel. Hoe dat gaat werken weet ik nog niet, wel wordt er nog een kastje opgestuurd en ik ben nu bezig uit te zoeken hoe dat gaat werken. Die aansluiting heeft schijnbaar een Cat.5 Ethernet uitgang als ik het goed begrijp, maar ik heb dan wel zo'n 15+ meter kabel nodig. Dat gaat me nog wat worden.

rabartel

 


Als je glasvezel aansluiting nu ergens anders binnen komt dan waar nu je modem staat zal inderdaad een UTP kabel van moeten worden gelegd tussen beide punten, maar als je daar niet uit komt kun je "gewoon" om een monteur vragen als het zover is.


Ja, dat zal denk ik wel nodig zijn, er wordt in dit forum al gemeld dat er een kabeltje bij zit, maar of dat de juiste lengte heeft is niet duidelijk. Die monteur is overigens niet gratis geloof ik, maar ik denk dat ik ook mijn modem kan verplaatsen en verder op wifi gaan, maar dan is het gamen waarschijnlijk wel over, dus dat is minder. Ik moet het maar afwachten maar ik vindt vast wel een oplossing ook al wordt het misschien wat rommelig. Toch bedankt voor de suggesties.

rabartel

 


Hi @rabartel, van harte welkom in de KPN Community!

Dat klinkt vrij ingewikkeld allemaal. Weet ook dat je XS4ALL nog steeds kunt bellen, mocht dat makkelijker praten over zowel je aansluiting als het abonnement. Je kunt contact opnemen via 0203987666. 


Hi @rabartel, van harte welkom in de KPN Community!

Dat klinkt vrij ingewikkeld allemaal. Weet ook dat je XS4ALL nog steeds kunt bellen, mocht dat makkelijker praten over zowel je aansluiting als het abonnement. Je kunt contact opnemen via 0203987666. 

@rabartel , een volgende keer maar direct bellen met XS4ALL via 020 3987 666 en je wordt direct en perfect geholpen, eigen ervaring! 


Dat telefoon nummer van XS4ALL is niet gratis en de wacht tijd is extreem lang. Misschien is overstappen toch een betere optie.

rabartel


Nou, voor mij is een 020 nummer wel “gratis” cq geen extra kosten als ik het bel.
En anders ook nog wel betaalbaar, tenminste, hangt er van af wat je voorwaarden zijn.

Maar, als het instellen met kpn niet lukt ( ik heb daar geen ervaring mee maar het moet wel kunnen uiteraard ).
Als je om die reden wil overstappen dan kan ik je cheapconnect aanbevelen.
En dan eventueel nog een andere club voor uitbellen er bij.


TS had nog een analoge lijn, waar die 7590 ax niet mee kan werken, dat was het probleem. (en die levert cheepconnect niet ) 


Nou, voor zo ver ik het begrijp uit een eerder bericht van de vraagsteller:

Denk niet dat ik VOIP heb, ben daar in ieder geval niet van op de hoogte. Ik had voorheen wel een splitter maar die werd bij mijn oude Fritz!Box door een ander ding vervangen. Daarmee hoefde ik alleen mijn telefoon in FON1 in te pluggen en het werkte prima.

Bij een echte 2 draads lijn hoef je er alleen een telefoon aan te knopen.
Of via de vaste lijn ingang van de fritzbox, dan moet je nog wel iets instellen inderdaad, maar da’s echt heel eenvoudig.
Maar de 7590 ax  heeft dat niet begrijp ik ?

Als de vraagsteller nog een “echte” telefoonlijn heeft dan is dat kostentechnisch niet het beste :-/
 


De hoofd reden is dat ik om een of andere reden niet meer kan bellen met mijn KPN abonnement ook al sluit ik mijn telefoon direct op de splitter aan.

rabartel


Oeps, lipje van RJ11 plugje afgebroken, teveel over en weer geplugd. Project voorlopig gestopt totdat er vervanging is.

rabartel


Dat telefoon nummer van XS4ALL is niet gratis en de wacht tijd is extreem lang. Misschien is overstappen toch een betere optie.

rabartel

@rabartel . Als je met xs4aĺl belt met je vaste nummer dat bij kpn/xs4all aan je abonnement gekoppeld is, is bellen wel degelijk gratis. Bel je mobiel dan (uiteraard) niet.


Dat zal wel maar ik heb op dit moment geen vaste telefoon meer. Ik kan mijn ziekenhuis niet bereiken, geen nieuwe geneesmiddelen aanvragen, mijn huisarts niet bereiken of 112 bellen wanneer het nodig is. Inloggen bij het ziekenhuis om contact met mijn arts op te nemen werkt ook niet omdat ik een gesproken SMS van DIGI ID via de telefoon niet meer kan ontvangen. Ik ben 71 en zit op mijn knieen met mijn bevende handen te proberen kabeltjes te veranderen die achter het meubilair zitten, en ben al een week bezig te proberen te begrijpen waarom ik geen telefoon heb en begin langzamerhand een beetje in paniek te geraken.

rabartel


Dat zal wel maar ik heb op dit moment geen vaste telefoon meer. Ik kan mijn ziekenhuis niet bereiken, geen nieuwe geneesmiddelen aanvragen, mijn huisarts niet bereiken of 112 bellen wanneer het nodig is. Inloggen bij het ziekenhuis om contact met mijn arts op te nemen werkt ook niet omdat ik een gesproken SMS via de telefoon niet meer kan ontvangen. Ik ben 71 en zit op mijn knieen met mijn bevende handen te proberen kabeltjes te veranderen die achter het meubilair zitten, en ben al een week bezig te proberen te begrijpen waarom ik geen telefoon heb en begin langzamerhand een beetje in paniek te geraken.

rabartel

Misschien online een monteur inplannen ?

Als het probleem bij u ligt kost dit 75 euro, is het probleem van KPN dan betalen hun het.


Ik moet eerst mijn RJ11 kabeltje afwachten.

rabartel


Een stekertje zonder dat lipje zal wel werken maar kan dan losraken.
Dit soort kabeltjes liggen in overvloed overal niets te doen, in de kringloopwinkel bv.

Wel erg vervelend deze situatie, het moet niet al te ingewikkeld zijn om dit op te lossen lijkt mij toch.


Ja dat was me al duidelijk. Wat betreft kringloop of andere locaties waar die kabeltjes zwerven zijn voor mij onbereikbaar vanwege immobiliteit, maar evengoed bedankt voor de suggesties.

P.S. als het goed is is het bestelde kabeltje onderweg maar ik denk niet dat het wat gaat uitmaken als het modem mijn KPN telefoon nummer niet accepteerd.

Ik heb ook nog het blokje gevonden wat door de monteur werd vervangen. Het heeft aansluitingen voor lijn, telefoon, modem en pots/analoog. Deze laatste is nooit aangesloten geweest en ik herinner mij dat met dit blokje het eerder vermelde Y kabeltje nog wel in gebruik was nadat ik de vorige Fritz!Box ontving. Achterop zit een stickertje waarop staat:

RoHS

221414944 VPF708

rabartel


Maar weer met KPN klanten service gebeld en na een lang en geanimeerd gesprek met diverse medewerkers is gebleken dat precies op het moment van de installatie van mijn telefoon op de Fritz!Box mijn verouderde ISDN aansluiting zonder poespas is uitgeschakeld.  Ik heb geen idee hoe dit gaat aflopen maar ze gaan nog proberen contact te maken met mijn broer's android. Misschien heeft iemand hier suggesties hoe ik het beste op deze situatie kan reageren.

rabartel


Maar weer met KPN klanten service gebeld en na een lang en geanimeerd gesprek met diverse medewerkers is gebleken dat precies op het moment van de installatie van mijn telefoon op de Fritz!Box mijn verouderde PSTN/ISDN aansluiting zonder poespas is uitgeschakeld.  Ik heb geen idee hoe dit gaat aflopen maar ze gaan nog proberen contact te maken met mijn broer's android. Misschien heeft iemand hier suggesties hoe ik het beste op deze situatie kan reageren.

rabartel

 


Nog geen vooruitgang tot zover. Wel nog iets 'grappigs' ontdekt en dat is wanneer je je gesproken digi-id will overzetten op een andere toestel met sms, je als gebruikelijk met je username en password kunt inloggen op de digi-id website maar eerst het telefonisch gesproken verificatie code moet ingeven, voordat je wijzigingen kan opslaan.

Hahaha 🤣 😂 

Weet iemand misschien wat het politie sirene geluid betekend wat ik nu op mijn nummer ontvang als ik probeer te bellen?

rabartel


@rabartel Ik vind het ook heel rot dat het allemaal zo loopt. Ik zou graag willen maar ik kan dit via het forum helaas niet voor je oplossen. Ik raad je toch aan om te bellen, het beste is met het nummer van XS4ALL: 0203987666. Zij helpen je dan meteen verder om een oplossing te zoeken, en je het werk en de zorgen uit handen te nemen.

De klantenservice is bereikbaar op werkdagen van 8.00 tot 20.00 uur en op zaterdagen van 10.00 tot 17.00. 

 


Bedankt voor de suggestie. KPN technische dienst zegt dat de telefoon niet op het modem kan worden aangesloten en stuurt een monteur om de zaak te onderzoeken. Nu vraag ik me wel af of mijn telefoon niet is beschadigd door al dat gedoe. Ik heb n.l. ook geprobeert of de telefoon misschien wel op de internet poort werkte, niet dus. Zoals eerder vermeld is het nummer van XS4ALL niet gratis via mobiel, hetgeen met de wacht tijden wel een beetje een problem is.

rabartel


Hij doet 't weer! Shout out aan de montrice of monteuze die zich in allerlei bochten moest wringen en onder extreme omstandigheden de verbinding van buitenaf tot aan het modem en telefoon heeft vervangen of gerepareerd. Driewerf HOERA! Telefoon zit niet meer op het modem, nu nog de overstap naar glasvezel 🥳

rabartel


Reageer