Skip to main content
Beantwoord

Veel apparaten verbinden niet meer na nieuwe stroomadapter Box 12

• November 1, 2025
  • 2 reacties
  • 145 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Na de aankondiging dat mijn stroom adapter vervangen moest worden er een ontvangen. (Zonder dat ik direct problemen heb ervaren).

Direct vervangen volgens de beschrijving: de oude er uit, de nieuwe erin. Alle lampjes weer aan: mooi!

Vervolgens (voor zover deze mij direct opvielen, ik heb niet alles gecontroleerd):

• Kan ik mijn met ethernet bekabelde speakers niet meer gebruiken; speakers zijn zichtbaar in Spotify, er wordt door Spotify aangegeven dat ze gebruikt worden, echter geen geluid. (Spotify doet het wel op mijn iPhone, maar niet via de speakers).
  • Maken verschillende (IoT) apparaten geen contact meer met het modem;
  • Krijg ik een server foutmelding als ik op de bekabelde STB de KPN tv gids wil raadplegen;
  • Laden verschillende apps niet meer op mijn bekabelde TV.

Na het terug vervangen van de stroom adapter werkt alles weer als vanouds...

Het lijkt erop dat dit toch net iets meer is dan een simpele adapter.

Ik was niet direct van plan de nieuwe adapter opnieuw te proberen na bovenstaande - wat zijn de problemen met de ‘oude’ adapter? In de brief stond iets mbt verbindingsproblemen, maar ergens anders iets mbt veiligheid?

Beste antwoord door Erik van KPN

Ik vind het wel bijzonder dat deze issues ook gelijk weer verholpen zijn als je de oude adapter terugplaatst, ​@IanM. Maar, de adapter doet echt letterlijk niets anders dan de stroomvoorziening regelen van de Box 12. De problemen die we zien in de batch die we nu vervangen is dat de verbinding van de Box 12 an sich onderbroken kan worden doordat de stroomvoorziening dan niet optimaal is. 

Marlon noemt een software update. Dat is wel iets wat we in de afgelopen dagen ook gedaan hebben op Box 12 type modems. Dus het kan ook zijn dat je die update hebt gekregen, en dat de herstart die volgde op het weer terugplaatsen van de oude adapter de boel weer heeft rechtgetrokken. Ik zou je dan toch aanraden om opnieuw de adapter te vervangen en te kijken wat er dan gebeurt.

2 reacties

• November 1, 2025

Ik denk dat je nieuwe firmware gekregen hebt. Omdat de box dus even uit geweest is. Bij het opnieuw opstarten heeft die nieuwe firmware geïnstalleerd gok ik.

Alles wat je opnoemt heeft in ieder geval niet direct met de adapter te maken.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • Antwoord
  • November 3, 2025

Ik vind het wel bijzonder dat deze issues ook gelijk weer verholpen zijn als je de oude adapter terugplaatst, ​@IanM. Maar, de adapter doet echt letterlijk niets anders dan de stroomvoorziening regelen van de Box 12. De problemen die we zien in de batch die we nu vervangen is dat de verbinding van de Box 12 an sich onderbroken kan worden doordat de stroomvoorziening dan niet optimaal is. 

Marlon noemt een software update. Dat is wel iets wat we in de afgelopen dagen ook gedaan hebben op Box 12 type modems. Dus het kan ook zijn dat je die update hebt gekregen, en dat de herstart die volgde op het weer terugplaatsen van de oude adapter de boel weer heeft rechtgetrokken. Ik zou je dan toch aanraden om opnieuw de adapter te vervangen en te kijken wat er dan gebeurt.