Skip to main content

Hoe krijg ik het modem-id veranderd? Bellen met 08000402 weten ze niet waar ik het over heb en ook de technische afdeling weet het niet. Hoe nu verder?

 

Mijn eerste reactie is hetzelfde: wat bedoel je met “het modem-id” 🤔 ?

Kan je in een screenshot aangeven wat je bedoelt?


Is  zoals ik al min of meer verwachte weer een drama.

Ik heb een FRITZ!Box 5530 fiber rechtstreeks (zonder kpn ont) op glasvezel aangesloten. Ik gebruik dan een “eigen ont". Dat werkt prima.

In mei 2022 heb ik een FRITZ!Box 5530 fiber via het servicetool met het modem-id geregistreerd en wanneer ik dat een keer gedaan heb, gaat dit niet meer 😞 Ik heb dan een “eigen ont” en kan dan die kpn ont niet meer gebruiken. Het modem-id werkte na een halve minuut nadat die in mijn gegevens zijn gezet.

Nu heb ik een nieuwe FRITZ!Box 5590 fiber gekocht en het modem-id moet dus veranderd worden. Zelfs de technische dienst weet niet hoe dat moet en kent de term “eigen ont” helemaal niet. Ik krijg ze niet aan het verstand dat de “eigen ont” in de router zit en met het modem-id geregistreerd moet worden. De FRITZ!Box 5590 fiber zou niet werken omdat dit een ander apparaat is als de FRITZ!Box 5530 fiber. Nu is dit onzin, want de FRITZ!Box 5590 fiber is de grote broer van de FRITZ!Box 5530 fiber en bovendien ken ik iemand die wel degelijk een FRITZ!Box 5590 fiber werkend heeft op xgs-pon glasvezel. De medewerker ging niet verder in discussie en wenste me verder een prettige dag en verbrak de verbinding.

Ik weet niet hoe ik nu verder moet. Hoe krijg ik dat modem-id veranderd?


Hallo @gensnet 

 

Volgens deze pagina zou je dat met de servicetool moeten kunnen doen, de link naar die tool staat daar ook vermeld: http://kpn.com/eigenapparatuur


Ik denk dat @wjb je wel kan helpen als hij zin/tijd heeft. Ik heb even zijn naam hier neergezet dan krijgt hij normaliter dit in zijn mailbox


> In mei 2022 heb ik een FRITZ!Box 5530 fiber via het servicetool met het modem-id
> geregistreerd en wanneer ik dat een keer gedaan heb, gaat dit niet meer 😞

Wanneer dit nog kon via dat servicetool had ik dat allang gedaan. Dat ging toen meteen goed alhoewel de kpn medewerker wel toegaf dit nog nooit gedaan te hebben. Maar wanneer je dat één keer via dat servicetool doet gaat dit niet meer ;-(


Ik hoop dat er snel een moderator van KPN zal reageren.


Nu heb ik een nieuwe FRITZ!Box 5590 fiber gekocht en het modem-id moet dus veranderd worden. Zelfs de technische dienst weet niet hoe dat moet en kent de term “eigen ont” helemaal niet.

Logisch ook. Want zoiets bestaat helemaal niet. 

Geef eens een linkje naar een ander topic of webpagina waarin beschreven staat wat u bedoelt? 


 

> In mei 2022 heb ik een FRITZ!Box 5530 fiber via het servicetool met het modem-id
> geregistreerd en wanneer ik dat een keer gedaan heb, gaat dit niet meer 😞

Wanneer dit nog kon via dat servicetool had ik dat allang gedaan. Dat ging toen meteen goed alhoewel de kpn medewerker wel toegaf dit nog nooit gedaan te hebben. Maar wanneer je dat één keer via dat servicetool doet gaat dit niet meer ;-(

 

Sorry overheen gelezen.

Volgens de Glasvezel Specificatie PDF op die pagina zou je bij het terugplaatsen van het KPN glasvezelmodem die ook weer aan moeten melden, dus vreemd dat het maar 1 keer kan.


Logisch ook. Want zoiets bestaat helemaal niet. 

Bij XGS-PON aansluitingen moet de ONT aangemeld worden met een ID en dat is wat @gensnet hier bedoelt.


Denk dat je het MAC adres bedoeld dit staat niet achterop de sticker van een Fritzbox volgens mij.
of het is de MTA MAC of de CM MAC. En anders zou je op de gateway moeten zoeken via cmd.
@gensnet


Ik merk dus hier weer dat niemand weet waar ik het over heb. Een “kpn ont” en “eigen ont” zijn bewoordingen van de kpn zelf. Ik heb die niet zelf bedacht.

Wellicht gaat er bij iemand een lichtje branden na onderstaande schermafdruk  :-)

 


Logisch ook. Want zoiets bestaat helemaal niet. 

Bij XGS-PON aansluitingen moet de ONT aangemeld worden met een ID en dat is wat @gensnet hier bedoelt.

Jij begrijpt het! Maar nu is mijn vraag bij een veranderde Modem-id hoe dat te laten veranderen omdat ik nu een andere eigen ont (FRITZ!Box 5590 fiber) heb.


En toen werd het stil. Doodstil…………………...

Weer een overtuigend bewijs dat ook de kpn niet weet hoe het één en ander werkt en laten hun klanten dan goed in de steek. Niemand bij de kpn weet waar ik het over heb. Discussies gaan ze uit de weg en hangen dan gewoon op. De kpn heeft er een hekel aan dat een klant het beter weet dan zij. Dat heb ik meerdere keren al meegemaakt met de kpn. Wanneer je nu iets wilt dat niet mogelijk is, maar de kpn maakt het mogelijk om een eigen router direct op glasvezel aan te sluiten. Ze moeten dan alleen het modem-id registreren en ze zijn niet in staat (omdat ze dus onvoldoende of geen enkele kennis van de materie hebben) om dit te doen.

Alleen wjb hier is de enige die dit weet, maar ik betwijfel of hij mij kan helpen om het modem-id te laten veranderen.


En toen werd het stil. Doodstil…………………...

Het is normaal dat een reactie van een moderator van KPN even kan duren. Vandaag of morgen zal er vast wel een reactie komen.


Ik moet het nog zien dat een moderator wat voor mij kan doen. Wanneer de kpn al niet weet hoe ze dit moeten veranderen, kan een moderator (die dus niet in dienst is bij de kpn) dit wel weten.


Ik moet het nog zien dat een moderator wat voor mij kan doen. Wanneer de kpn al niet weet hoe ze dit moeten veranderen, kan een moderator (die dus niet in dienst is bij de kpn) dit wel weten.

Ik denk dat jij de eerste bent die voor de tweede keer een eigen ONT wil koppelen en het lijkt er dus op dat de procedure om die ID te registreren alleen uitgevoerd kan worden als de originele ONT van KPN nog geregistreerd is.

Dat is uiteraard niet de bedoeling immers je moet toch ook eenvoudig weer terug kunnen naar de originele ONT.

@Erik_, Heb jij een idee hoe dit te tackelen?

 

P.S. Een moderator is wel in dienst van KPN.


Weer een overtuigend bewijs dat ook de kpn niet weet hoe het één en ander werkt en laten hun klanten dan goed in de steek. Niemand bij de kpn weet waar ik het over heb.

Gaan we weer… Dit proces is ook voor KPN nog relatief nieuw en het komt echt maar heel minimaal voor dat er gebruik van gemaakt wordt. Dan is het logisch dat als er een foutje in het systeem zit dat dit lang duurt voor het opgemerkt wordt en dat niet iedereen precies weet hoe te handelen.

Waarom niet direct hier het forum benaderen? Dan weet je sowieso dat je bij klantenservicemedewerkers uit komt die snappen wat je bedoeld en ook de tijd hebben om hier iets dieper in te duiken. Kost iets meer tijd maar dan weet je wel dat je gelijk goed geholpen wordt.

 

Denk dat je het MAC adres bedoeld dit staat niet achterop de sticker van een Fritzbox volgens mij.
of het is de MTA MAC of de CM MAC. En anders zou je op de gateway moeten zoeken via cmd.
@gensnet

Een PON aanmelding gaat nooit op basis van MAC adres maar op basis van het PON-serienummer. Een PON-netwerk is niet hetzelfde als die van de kabelboer waar het wel op basis van MAC adresseringen gaat.


Waarom niet direct hier het forum benaderen? Dan weet je sowieso dat je bij klantenservicemedewerkers uit komt die snappen wat je bedoeld en ook de tijd hebben om hier iets dieper in te duiken. Kost iets meer tijd maar dan weet je wel dat je gelijk goed geholpen wordt.

Wanneer je niet van het forum op de hoogte bent, ga je eerst de klantenservice bellen. Je gaat ervan uit dat die het weten of weten wie ze moeten benaderen voor dit “probleem".

  1. ik heb het geprobeerd via dat serivetool, dat gaat niet meer een tweede keer :-(
  2. de klantenservice en de technische dienst weten bij lange na niet wat er moet gebeuren. Bij die stoot ik op een muur van onbegrip. De technische dienst medewerker wenste mij een prettige dag en verbrak de verbinding.

 


> Ik denk dat jij de eerste bent die voor de tweede keer een eigen ONT wil koppelen …….

Dat ik de eerste ben ik zo langzamerhand wel gewend. Ik was ook de eerste bij het koppelen van mijn modem-id. De kpn-medewerker gaf destijds het aan dit nog nooit gedaan te hebben en was blij dat dit hem in één keer gelukt is. Hij blij en ik blij…….

Moet toch niet zo erg ingewikkeld zijn om dat modem-id te veranderen?


Moet toch niet zo erg ingewikkeld zijn om dat modem-id te veranderen?

Dat valt stiekem best tegen. Het is helaas niet een gevalletje ‘even inloggen op een portal en een vakje wijzigen’. De systemen van KPN zijn gemaakt om aardig samen te werken om zo het leven van alles en iedereen die ermee moet werken makkelijker te maken. Nadeel hiervan is wel dat als er een dergelijke situatie als nu voordoet dat het wat lastiger te tackelen is. Ik heb zelf geen gebruik gemaakt van deze systemen dus hoe het precies in zijn werk gaat daar durf ik niks over te zeggen.

 

Alsjeblieft, heb even geduld en dan komt er vanzelf een moderator langs. Er is waarschijnlijk ergens bij de implementatie een foutje in geslopen.


Dat valt stiekem best tegen. Het is helaas niet een gevalletje ‘even inloggen op een portal en een vakje wijzigen’. De systemen van KPN zijn gemaakt om aardig samen te werken om zo het leven van alles en iedereen die ermee moet werken makkelijker te maken. Nadeel hiervan is wel dat als er een dergelijke situatie als nu voordoet dat het wat lastiger te tackelen is. Ik heb zelf geen gebruik gemaakt van deze systemen dus hoe het precies in zijn werk gaat daar durf ik niks over te zeggen.

Alsjeblieft, heb even geduld en dan komt er vanzelf een moderator langs. Er is waarschijnlijk ergens bij de implementatie een foutje in geslopen.

Dank je voor de bemoedigende woorden. Ik heb in het verleden laten zien dat ik best geduld heb, maar ik heb er nu niet meer zoveel vertrouwen meer in dat er “ergens” iemand mij gaat helpen of weet wat ik nu wil. Er moet toch ergens in mijn profiel of gegevens een veld zijn met dat “modem-id"? Daar staat het modem-id van de FRITZ!Box 5530 fiber in en dat moet veranderd worden in het modem-id van de FRITZ!Box 5590 fiber………………

https://nl.avm.de/service/knowledge-base/dok/FRITZ-Box-5530/1167_FRITZ-Box-voor-gebruik-op-de-glasvezelaansluiting-configureren/

Ik heb de “oude” router er weer aan gehangen, want anders had ik vanaf vrijdag geen internet meer.

Kijk ik heb een "probleem". Nu geeft de helpdeskmedewerker aan dat hij helemaal niet weet waar ik het over heb. Geen schande. Je kunt niet “alles” weten. Die schakelt de technische dienst of hoe die dan ook maar heet in. Maar die weet het dus ook niet, maar die geeft dat niet toe en laat me dus goed in de steek door gewoon op te hangen. Wanneer zoiemand het ook niet weet zou diegene op zoek moeten naar iemand die het wel weet. Die technische dienst geeft daar alleen maar hun onmacht mee aan……. en dat vind ik nog altijd een kwalijke zaak. Wanneer ze dat mij doen, doen ze dat ook bij andere mensen…….

 

 


maar ik heb er nu niet meer zoveel vertrouwen meer in dat er “ergens” iemand mij gaat helpen of weet wat ik nu wil. Er moet toch ergens in mijn profiel of gegevens een veld zijn met dat “modem-id"? Daar staat het modem-id van de FRITZ!Box 5530 fiber in en dat moet veranderd worden in het modem-id van de FRITZ!Box 5590 fiber………………


Ik ga mijn uiterste best doen om jou verder te helpen, @gensnet

Kijk ik heb een "probleem". Nu geeft de helpdeskmedewerker aan dat hij helemaal niet weet waar ik het over heb. Geen schande. Je kunt niet “alles” weten. Die schakelt de technische dienst of hoe die dan ook maar heet in. Maar die weet het dus ook niet, maar die geeft dat niet toe en laat me dus goed in de steek door gewoon op te hangen. Wanneer zoiemand het ook niet weet zou diegene op zoek moeten naar iemand die het wel weet. Die technische dienst geeft daar alleen maar hun onmacht mee aan……. en dat vind ik nog altijd een kwalijke zaak. Wanneer ze dat mij doen, doen ze dat ook bij andere mensen…….

Ik snap je gevoel in deze en deel ook zeker jouw mening. Het is voor mij gissen waarom mijn collega's het zo hebben aangepakt. Uit onwetendheid, geen eigenaarschap kunnen of willen pakken, misschien?
Hoe het ook zij: er is ruimte voor verbetering en zo had het niet moeten gaan: excuses voor deze ervaring. 

Ik heb jouw situatie/ topic voorgelegd bij collega's waarvan ik goede hoop heb, dat zij jou (en mij )verder kunnen helpen. Als het nodig is, mogen zij dan telefonisch contact met jou opnemen? Zo ja, wil jij dan jouw contact telefoonnummer toevoegen aan jouw forum profiel?
Ik hoop in de loop van morgen een terugkoppeling van hen te krijgen!


Dit is wel een interessante case waarbij ik hoop (en verwacht) dat KPN haar processen op orde zal brengen zodat ze zal voldoen aan de ACM beleidsregel netwerkaansluitpunt.

Bron (pdf)


Dit is wel een interessante case waarbij ik hoop (en verwacht) dat KPN haar processen op orde zal brengen zodat ze zal voldoen aan de ACM beleidsregel netwerkaansluitpunt.

Bron (pdf)

Ik zou- wanneer ik de oude router niet meer zou hebben, nu al vanaf vrijdag geen internet hebben. Dat zou nu dus al vijf dagen zijn…… Maar goed geduld is een schone zaak als er een oplossing in “zicht” is.

Het lijkt me onaannemelijk dat de kpn dit gaat “veranderen” cq “automatiseren”. Daarvoor zijn er te weinig mensen die hier gebruik van maken. Voordeel is dan wel dat zoiets dan bij de afdeling terecht komt die weet hoe het één en ander werkt.

We hebben nu één jaar modem/router vrijheid. Dat moet toch voldoende tijd zijn om zulke problemen te tackelen?


Er belde vanmorgen een erg aardige kpn medewerker die kennis van zaken heeft. Hij heeft het modem-id veranderd en floep na enkele seconden had ik weer internet 🙂 Er was meteen een nieuwe router update en die maar meteen geïnstalleerd. Op de upload snelheid na die niet noemenswaardig is gezakt, geen sterk wisselende snelheden zo ik van sommige mensen hier hoor. Maar dat kan te maken hebben met de nieuwe FRITZ!OS 07.30.