Skip to main content

Verbeterpunten KPN Box 14 & SuperWifi 2

• 25 april 2025
  • 7 reacties
  • 113 keer bekeken

Hallo KPN,

Na gebruik van de KPN Box 14 en SuperWifi 2-punten heb ik enkele punten ervaren die verbetering behoeven. Hieronder mijn feedback:

1. Wifi-signaalinstellingen (b/g/n/ac/ax) niet gesynchroniseerd

De wifi-signaalinstellingen in het modem (zoals b/g/n/ac/ax) worden niet doorgevoerd naar de gekoppelde SuperWifi 2-punten, wat kan leiden tot inconsistente prestaties in het netwerk.

2. Geen VLAN of DHCP per poort/SSID

Er is geen mogelijkheid om VLAN-tagging of afzonderlijke DHCP-pools in te stellen per ethernetpoort of wifi-netwerk (SSID). Dit zou handig zijn voor gevorderde netwerkinrichting.

3. Beveiliging blijft niet op WPA3

Bij het instellen van WPA2/WPA3-Personal op het gastnetwerk springt dit terug naar WPA2-Personal, ondanks dat de wijziging is doorgevoerd.

4. Gastnetwerk lijkt uitgeschakeld in de interface

In het Wifinetwerk-tabblad wordt het Gasten- of Extra Wifi-netwerk als uitgeschakeld weergegeven, terwijl het actief is. Dit zorgt voor verwarring.

5. Geen LED-status uitleg (modem en SuperWifi)

Er is geen duidelijke uitleg over de betekenis van LED-kleuren en knipperstanden op zowel de KPN Box 14 als de SuperWifi 2-punten.

6. Geen back-upmogelijkheid voor instellingen

Er is geen optie om instellingen lokaal op te slaan en te herstellen na een reset, waardoor je alles handmatig opnieuw moet instellen.

7. Firmware SuperWifi 2 niet centraal zichtbaar

De firmware-versie van de SuperWifi 2-punten is alleen zichtbaar via het individuele IP-adres van het punt, niet centraal in de interface.

8. Speedtest-tab mist nuttige contextinformatie

De speedtest in het Overzicht-tabblad toont geen:

• Abonnementsnelheid (bijv. 100/200/500/1000/4000 Mbps)

• Laatste speedtestresultaten (download/upload/ping)

• Huidige WAN-link status (bijv. 1000 Mbps/full duplex)

7 reacties

• 5926 reacties
  • 25 april 2025

Punt 2: Geen VLAN of DHCP per poort/SSID, dat heeft geen enkele provider router. En een Fritzbox heeft dat ook niet. Daar heb je echt eigen meer geavanceerdere apparatuur voor nodig.

• Auteur
  • Topper
  • 18 reacties
  • 25 april 2025
Marlon92 schreef:

Punt 2: Geen VLAN of DHCP per poort/SSID, dat heeft geen enkele provider router. En een Fritzbox heeft dat ook niet. Daar heb je echt eigen meer geavanceerdere apparatuur voor nodig.

​Je hebt deels gelijk: het zou technisch gezien toch mogelijk moeten zijn om één van de twee geavanceerde netwerkfunctionaliteiten toe te voegen aan de KPN Box 14, zoals VLAN-ondersteuning of DHCP per poort/SSID. Hoewel deze functies doorgaans worden aangetroffen in professionele netwerkapparatuur, zou het voor een modem van deze generatie mogelijk moeten zijn om ten minste één van deze opties te bieden.

Erwin van KPN
Moderator
  • Moderator
  • 28168 reacties
  • 29 april 2025

Hoi ​@RePaRaQu .  Dank voor je uitgebreide overzicht.

Een aantal zaken neem ik mee naar development als feedback. Een aantal van je punten kan ik hier zelf denk ik beantwoorden:

1.  dat is voorlopig zelf instellen per wifi punt. 
  2.  Als je dit soort wensen hebt is een eigen router misschien beter geschikt voor jou., Voorlopig zal dit zeker geen functionaliteit van onze router worden. 
  3. Kun je deze toelichten? Hoe ga je te werk? Liefst met screenshots
  4. zien we wel eens gekke dingen mee. even weer aanzetten helpt maar neem ik mee als feedback
  5. Geen optie.  En dat zal nog zo blijven voor de nabije toekomst
  6. Dus als je op het specifieke wifi punt klikt, zie je niet de relevante gegevens? Zo niet, zal dat met een toekomstige update verholpen worden.
  7. Neem ik mee als feedback

• Auteur
  • Topper
  • 18 reacties
  • 29 april 2025

@Erwin van KPN bedankt voor het geven van een reactie en op verzoek zal ik dat geen ik heb ondervonden proberen via afbeeldingen te verduidelijken.

Daarnaast zal ik ook nog even reageren op de vragen en dan per genoemd punt.

1. Ontbrekende functionaliteit

Dat is jammer, maar hopelijk is dit iets wat in de toekomst alsnog via een firmware-update toegevoegd wordt.

2. Verwachtingen van de KPN Box 14

Zoals verwacht, maar ik ga er eigenlijk vanuit dat de KPN Box 14 deze functionaliteit wél zou moeten kunnen ondersteunen. Mogelijk kan dit alsnog via een toekomstige firmware-update worden gerealiseerd.

3. Afbeeldingen als toelichting

Zie de afbeelding onderaan dit bericht voor een korte uitleg van de genoemde punten.

4. Gewenste aanpassing in firmware

We zouden graag zien dat dit punt wordt aangepast in een toekomstige firmware-update.

5. Informatie over netwerkstatus en topologie

Ik had deze functie eigenlijk wel verwacht: een link vanuit het modem of de router naar een topologie-overzicht, of een informatie-icoon (bijvoorbeeld een 'i') waarop je kunt klikken of met de muis overheen kunt bewegen. Op die manier kan er een venster verschijnen dat uitlegt wat de kleuren en statussen precies betekenen.

6. Automatische back-up bij modemvervanging

Begrijpelijk dat dit niet standaard wordt toegelicht, maar als je een KPN-modem of -router vervangt, kan er wél automatisch een back-up worden teruggezet vanuit de beheeromgeving van KPN. Dit wordt nergens vermeld, terwijl het wel degelijk gebeurt. Ik heb dit zelf ervaren bij de overstap van de KPN Box 12 naar de Box 14: alle instellingen werden automatisch hersteld. Een korte uitleg hierover zou zeker op zijn plaats zijn, vooral voor klanten die niet zelf een back-up kunnen maken.

7. Navigatie naar SuperWifi 2-instellingen

Het klopt dat je vanuit de homepage echt moet klikken op het specifieke SuperWifi 2-punt om een kort overzicht met instellingen te kunnen bekijken. Dit zou gebruiksvriendelijker kunnen worden ingericht.

Dus vanaf het Modem/Router webpage klik je op:

Dan klik je op 1 van de extenders: (blauw vakje met IP gegevens: 

En dan zie per Extender de gewenste gegevens, het zou handig zijn dat dit centraal vanuit de KPN Box 14 is te zien.

Zoals aangegeven bij punt 3 de afbeeldingen met korte uitleg.

Dit wijzig je naar:

Vervolgens druk je nu op opslaan:

Je krijgt nu een venster ter bevestiging van de wijzigingen welk worden doorgevoerd:

Je ziet een kort overzicht van de wijzigingen:

En dit bevestig je door op opslaan te drukken:

Dan verschijnt er een venster met de bevestiging van de wijzigingen:

Maar helaas komt direct daarna een venster wat laat zien dat de wijziging gewoon ongewijzigd is gebleven:

Dit is overigens bij alle Wifinetwerken zo, dus gasten en extra Wifinetwerken.

Ook het instellen van de LED verlicht op de Super Wifi 2 punten wordt volgens mij nergens vermeld, druk maar kort op het WPS knopje op het Super Wifi 2 punt en je kan de verlichting aanpassen van de LED aan de voorzijde, echter kan dit ook vanuit het Modem centraal worden geregeld maar het zijn van dei kleine dingen waar je op het forum en of ergens anders moet zoeken, maar dit gewoon vanuit het Modem/Router middels een korte i of uitleg mogelijk (iets zoals een interne wiki)

Overige punten die niet zijn benoemd, maar die wel al zijn opgemerkt of inmiddels zijn aangepast, waardeer ik zeker. Denk bijvoorbeeld aan de benaming van het firewall-niveau en de verbeterde basisinstellingen. Wat echter écht opvallend is – en zorgelijk – is dat PING standaard is ingeschakeld op het WAN-IP. Hierdoor kan een kwaadwillende partij altijd zien dat er iets actief is aan de andere kant van de verbinding. Dat lijkt mij echt niet wenselijk.

Mvg,

RePaRaQu|René

Erwin van KPN
Moderator
  • Moderator
  • 28168 reacties
  • 2 mei 2025

Dank voor je uitgebreide reply. Dit neem ik zeker mee naar development.

Wat punt 6 betreft zou het - bij mijn weten - alleen om de wifi gegevens gaan.  Die worden centraal opgeslagen en teruggezet na modemwissel. 

​@Erik van KPN  Kun jij dat bevestigen ? Of loop ik achter de feiten aan. 

• Auteur
  • Topper
  • 18 reacties
  • 7 mei 2025
Erwin van KPN schreef:

Dank voor je uitgebreide reply. Dit neem ik zeker mee naar development.

Wat punt 6 betreft zou het - bij mijn weten - alleen om de wifi gegevens gaan.  Die worden centraal opgeslagen en teruggezet na modemwissel. 

​@Erik van KPN  Kun jij dat bevestigen ? Of loop ik achter de feiten aan. 

Dat zou ook wel eens kunnen maar dat is dus ook niet handig als je dan met de inloggegevens vanaf de achterzijde van de box wilt inloggen (via bv WiFi) dan lukt dat niet.

Ik denk in de basis dat bij het vervangen dus wissel van model 12 naar model 12 dit wellicht wenselijk is, maar bij bv een wissel van een box 12 naar 14 niet omdat je dan toch wat meer moet instellen.

Om het even het is natuurlijk ook maar wie er mee gaat werken, niet ieder is direct bekend met het apparaat en of is het duidelijk hoe het allemaal werkt ondanks jullie verwoede pogingen het voor ieder zo simpel als mogelijk te maken.

• 5926 reacties
  • 8 mei 2025
RePaRaQu schreef:
Marlon92 schreef:

​Je hebt deels gelijk: het zou technisch gezien toch mogelijk moeten zijn om één van de twee geavanceerde netwerkfunctionaliteiten toe te voegen aan de KPN Box 14, zoals VLAN-ondersteuning of DHCP per poort/SSID. Hoewel deze functies doorgaans worden aangetroffen in professionele netwerkapparatuur, zou het voor een modem van deze generatie mogelijk moeten zijn om ten minste één van deze opties te bieden.

Je kunt 1 LAN poort toewijzen aan het gastennetwerk. Dat is een andere DHCP server.

Verder is er maar 1 netwerk. Alleen het hoofdnetwerk. En daar gaat in de toekomst niets aan veranderen denk ik. Anders word het een stuk ingewikkelder. Wat opzichzelf al voor problemen kan zorgen.

Vlans is behoorlijk complexe materie als je daar nog nooit mee gespeeld hebt. Als KPN dat in hun modems zou bouwen, dan zouden de telefonische medewerkers het ook moeten ondersteunen. Mensen die voldoende kennis hier van hebben kunnen denk ik elders veel meer verdienen dan bij KPN achter de telefoon. Nu heeft KPN daar volgens mij een hoop studenten zitten waarvan een groot gedeelte niets met ict hebben. Dat las ik althans pas in een ander topic. Die gaan jouw niet uitleggen hoe vlans werken. 

• Auteur
  • Topper
  • 18 reacties
  • 8 mei 2025
Marlon92 schreef:
RePaRaQu schreef:
Marlon92 schreef:

Je kunt 1 LAN poort toewijzen aan het gastennetwerk. Dat is een andere DHCP server.

Verder is er maar 1 netwerk. Alleen het hoofdnetwerk. En daar gaat in de toekomst niets aan veranderen denk ik. Anders word het een stuk ingewikkelder. Wat opzichzelf al voor problemen kan zorgen.

Vlans is behoorlijk complexe materie als je daar nog nooit mee gespeeld hebt. Als KPN dat in hun modems zou bouwen, dan zouden de telefonische medewerkers het ook moeten ondersteunen. Mensen die voldoende kennis hier van hebben kunnen denk ik elders veel meer verdienen dan bij KPN achter de telefoon. Nu heeft KPN daar volgens mij een hoop studenten zitten waarvan een groot gedeelte niets met ict hebben. Dat las ik althans pas in een ander topic. Die gaan jouw niet uitleggen hoe vlans werken. 

Dank voor je reactie, al wil ik toch graag een paar nuanceringen aanbrengen.

Ten eerste wil ik opmerken dat de vraagstelling meer omvatte dan alleen het toewijzen van een LAN-poort aan het gastennetwerk. Het ging met name om de technische mogelijkheden en beperkingen van segmentatie binnen het huidige modem, en daarbij is het belangrijk om open te blijven staan voor technische verdieping — ook als dat complexer wordt.

Daarnaast vind ik dat je met je opmerkingen over KPN-medewerkers, en studenten in het bijzonder, hen te kort doet. Er zijn ongetwijfeld medewerkers met wisselende niveaus van technische kennis, maar dat betekent niet automatisch dat de ondersteuning per definitie tekortschiet of dat studenten geen waardevolle bijdragen kunnen leveren. Ook bij KPN werken mensen met oprechte interesse in ICT en de bereidheid om te helpen binnen de kaders van wat hun functie en kennis toelaat.

Tot slot: VLANs zijn inderdaad geen beginnersmaterie, maar voor sommige gebruikers juist een kans om zich te verdiepen in netwerktechnologie. Het zou mooi zijn als er ruimte is voor zulke discussies zonder dat we direct aannemen dat het "te ingewikkeld" wordt.

Hopelijk kunnen we het gesprek technisch en constructief houden, zodat iedereen er wat aan heeft.

Reageer