Skip to main content

Hi,

Net als een aantal andere meldingen hier op het forum met enige regelmaat drops op de glasvezelverbinding hier.

Deze keer geen experia box maar een mikrotik die aan de NTU is aangesloten.

Resultaat op MT: PPPoE peer is not responding

 

De PPPoE meldingen worden voorafgegaan door een interface down melding. Tussen down en up zit 4 - 6 sec.

 

Op dat moment gaan zowel internet als TV eraf (logisch, het feitelijke interface gaat down, niet het vlan)

 

Wat te doen?

 

@Phew Welkom op het forum. Heb je nog een oplossing weten te vinden? Ik heb persoonlijk geen directe ervaring met  Mikrotik modems, heeft gedurende een periode wel goed gewerkt? Ik zou willen vragen om zowel de NT als modem een tijdje spanningsloos te maken en opnieuw op te starten.


Hi @Remco_ ,

dank voor de reactie.

Nee, ik heb geen andere oplossingen gevonden; daarom kwam ik hier.

Ik heb op een aantal plekken in het land via verschillende providers glasverbindingen op mikrotik, dit is de enige die dit doet.

En het rare is dat het een harde interface down is, maw line protocol op ethernet nivo is dead.

Dat klinkt als iets niet lekker in NTU, maar hoe kun je dat vaststellen?

 

 


Mijn vermoeden is dat het probleem niet in de Mikrotik zit maar dat het erop lijkt dat jouw NTU de verbinding even verliest. Dit zien we helaas wel vaker gebeuren. @Remco_ zou dit ook moeten kunnen zien in de monitoring tools van KPN.

 

Kan je overigens eens dat stukje van de log posten waar de pppoe verbinding down en weer up gaat?

En wat voor een glasvezelaansluiting heb jij?  (G-PON, XGS_PON of AON)


Hi @wjb ,

Stukje logfile:

 11:56:33 kpn-vlan6-pppoe: terminating... - peer is not responding pppoe,ppp,info
 11:56:33 kpn-vlan6-pppoe: disconnected pppoe,ppp,info
 11:56:34 kpn-vlan6-pppoe: initializing... pppoe,ppp,info
 11:56:34 kpn-vlan6-pppoe: connecting... pppoe,ppp,info
 11:56:44 kpn-vlan6-pppoe: terminating... - disconnected pppoe,ppp,info
 11:56:44 kpn-vlan6-pppoe: disconnected pppoe,ppp,info
 11:56:45 kpn-vlan6-pppoe: initializing... pppoe,ppp,info
 11:56:45 kpn-vlan6-pppoe: connecting... pppoe,ppp,info
 11:56:47 ether10-kpn link down interface,info
 11:56:47 kpn-vlan6-pppoe: terminating... pppoe,ppp,info
 11:56:48 kpn-vlan6-pppoe: disconnected pppoe,ppp,info
 11:56:48 kpn-vlan6-pppoe: initializing... pppoe,ppp,info
 11:56:48 kpn-vlan6-pppoe: connecting... pppoe,ppp,info
 11:56:53 ether10-kpn link up (speed 1G, full duplex) interface,info
 11:56:55 kpn-vlan6-pppoe: authenticated pppoe,ppp,info
 11:56:55 kpn-vlan6-pppoe: connected pppoe,ppp,info
 

 

Het interessante is dat de pppoe eerst gaat, dan lijkt het wel of de NTU zegt: doei, ik ga herstarten en daarna is alles zo weer up.

 

Alleen specifiek voor deze verbinding is ‘t onhandig: er zitten ~30 VPN verbindingen op die link die ook onderuit gaan :)

 

Er hangt een XGS_PON.

 

 

 


Het interessante is dat de pppoe eerst gaat, dan lijkt het wel of de NTU zegt: doei, ik ga herstarten en daarna is alles zo weer up.

Heb jij wellicht een pppoe watchdog op die Mikrotik draaien?


nope. er staat geen enkele watchdog op. maar die lijn wordt zo constant gebruikt dat iedere hik opvalt :)


nope. er staat geen enkele watchdog op. maar die lijn wordt zo constant gebruikt dat iedere hik opvalt :)

De reden waarom ik naar die watchdog vroeg is omdat we vaak zien dat zo'n watchdog de pppoe verbinding reset als hij niet tijdig response krijgt van de server(s) die hij pingt. Dit wil daardoor zelfs nog wel eens de oorzaak zijn van dit soort issues.

Maar goed, dat is bij jou dus niet het geval.


Klopt :)

Wat ik me wel afvraag: is het vanuit KPN te zien of de NTU herstart / een soft reset doet?

dat vanwege de harde link down melding die na een ‘peer not responding’ onherroepelijk volgt.

 

Thanks!


Ook boeiend: de laatste 24 uur is het ‘ineens’ stabiel. Niets veranderd/niets gereset onderweg.

Geen interface down/up meldingen meer, geen pppoe meldingen….

 

Iets veranderd aan de kant van de PPPoE servers?


@Phew Voor zover ik weet niet 🙂. Er kan wel een issue op de verbinding hebben gezeten die dan door het systeem gecorrigeerd is maar ik heb daar geen specifieke informatie over beschikbaar.


Hi @Remco_ 

 

Bedankt zover, ding is nog steeds stabiel, dus laten we het rustig zo :)

 

 


Dat hoop ik ook maar post gerust nog even een topicals we iets voor je kunnen betekenen!


Inmiddels 2 maanden en een nieuwe NTU verder maar dit probleem blijft zich voordoen.

 

Net voor het vervangen van de NTU zaten we op 3 a 4 resets per dag. Log iedere keer zoals hierboven al meegestuurd.

 

Heeft iemand nog ideeen?

 

Thanks


Reageer