Skip to main content
Beantwoord

Verkrijgbaarheid FRITZ!Box 5690 XGS

• January 10, 2025
  • 82 reacties
  • 2380 keer bekeken

Toon eerste bericht

82 reacties

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • January 11, 2025

Je hebt 3 soorten, alles heeft zijn prijs natuurlijk.
Maar de gewone zou je meer als genoeg aan hebben.
Voordeel van dit is dat je beveiliging ook goed omhoog geschroefd wordt door de IPS/IDS threat detection functie, VLANS (mocht je ooit eens een server willen hosten of voor je gasten netwerk).

Mocht het met instellen niet lukken kan je hier, Reddit of hun forum altijd terecht. Ook is er uren YouTube content over beschikbaar.

wjb
Wijsgeer
  • January 11, 2025

gensnet schreef:

Het gaat mij om de snelheid van mijn interne netwerk. Mijn interne netwerk heeft nu een max. doorvoorsnelheid met de router van 2.5 Gbit/s. De router is dus nu de langzaamste schakel in mijn interne netwerk.

Maar verkeer op jouw interne netwerk hoeft helemaal niet via jouw router te lopen, jouw switches zouden deze al direct naar de juiste poort kunnen doorzetten. Op jouw LAN worden geen IP adressen maar MAC adressen gebruikt voor de communicatie en als het goed is dan weet elke switch welk MAC adres op welke poort te vinden is (ARP tabel) en hij zal de communicatie richting dat MAC adres dan ook direct naar die poort doorzetten. Als jij dus zorgt dat al jouw apparatuur via één van de 10Gbps switches is aangesloten dan zal de router alleen een rol spelen in de communicatie richting Internet en dan is hij dus alleen de langzaamste schakel bij de communicatie richting Internet, niet bij de communicatie van jouw apparaten onderling.

• January 11, 2025

gensnet schreef:

Het gaat mij om de snelheid van mijn interne netwerk. Mijn interne netwerk heeft nu een max. doorvoorsnelheid met de router van 2.5 Gbit/s. De router is dus nu de langzaamste schakel in mijn interne netwerk.

Maar verkeer op jouw interne netwerk hoeft helemaal niet via jouw router te lopen, jouw switches zouden deze al direct naar de juiste poort kunnen doorzetten. 

Inderdaad. Als je een 10 gbit switch achter een router knoopt en je verbind daar een NAS en een pc mee, dan kan die pc met 10 gbit vanaf die NAS data downloaden en uploaden.

Als je op dat moment de stekker van de router uit het stopcontact trekt, dan gaat de data transfer gewoon door.

Het word een ander verhaal als de NAS op een ander VLAN zit dan de pc. Dan loopt het verkeer wel via de router. En dan heb je een heel deftige router nodig om dan nog met 10 gbit te downloaden vanaf de NAS. 

Maar ja, de apparatuur van AVM ondersteund toch al geen vlans op het lokale netwerk. 

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • January 11, 2025

Maar ja, de apparatuur van AVM ondersteund toch al geen vlans op het lokale netwerk. 

Als ze dat al eens mogelijk zouden maken, wordt het als instap router meer interessant.
Ik heb 5 VLAN's op mijn UCG netwerk, ben daar zeer content mee.

1. Default (main netwerk).
  2. IoT.
  3. Game server (enkel voor vrienden).
  4. Afgescheiden netwerk voor mijn vriendin haar werk, ze werk veel thuis.
  5. Gasten netwerk.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • January 11, 2025

Niet met AVM firmware maar wel met freetz-ng firmware. b.v voor Fritz!Box 5490/5590 Fiber en 5690 Pro.

Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Helper
  • January 11, 2025

gensnet schreef:

Maar verkeer op jouw interne netwerk hoeft helemaal niet via jouw router te lopen, jouw switches zouden deze al direct naar de juiste poort kunnen doorzetten. Op jouw LAN worden geen IP adressen maar MAC adressen gebruikt voor de communicatie en als het goed is dan weet elke switch welk MAC adres op welke poort te vinden is (ARP tabel) en hij zal de communicatie richting dat MAC adres dan ook direct naar die poort doorzetten. Als jij dus zorgt dat al jouw apparatuur via één van de 10Gbps switches is aangesloten dan zal de router alleen een rol spelen in de communicatie richting Internet en dan is hij dus alleen de langzaamste schakel bij de communicatie richting Internet, niet bij de communicatie van jouw apparaten onderling.

> Op jouw LAN worden geen IP adressen maar MAC adressen gebruikt voor de communicatie
> en als het goed is dan weet elke switch welk MAC adres op welke poort te vinden is (ARP tabel)
> en hij zal de communicatie richting dat MAC adres dan ook direct naar die poort doorzetten.
> Als jij dus zorgt dat al jouw apparatuur via één van de 10Gbps switches is aangesloten dan
> zal de router alleen een rol spelen in de communicatie richting Internet en dan is hij dus alleen
> de langzaamste schakel bij de communicatie richting Internet, niet bij de communicatie van jouw
> apparaten onderling.

Alle apparaten zijn aangesloten op een 10 Gbit/s switch. Maar een switch is niet in staat om via DHCP ip-adressen uit te geven. Dat zal bij beheersbare (mangemend) switchen zo zijn, maar echt niet bij “domme” switchen die ik gebruik. Een apparaat krijgt van een router via DHCP een ip4 adres en ip6 adres. Daarom heb ik een router nodig die ip-adressen uitgeeft. De router “ziet” van de aangesloten apparatuur wel het MAC-adres maar koppelt dat aan het ip4 of ip6-adres.

wjb
Wijsgeer
  • January 11, 2025

gensnet schreef:

Maar een switch is niet in staat om via DHCP ip-adressen uit te geven. Dat zal bij beheersbare (mangemend) switchen zo zijn, maar echt niet bij “domme” switchen die ik gebruik.

Zeer zeker zal dat werken met jouw "domme" switches.

Natuurlijk heb je een router nodig, maar niet om de apparaten op jouw thuisnetwerk onderling met 10Gbps te laten communiceren. IP adressen mogen gewoon door de DHCP server op jouw router uitgedeeld worden maar, nogmaals, er wordt bij de communicatie op jouw LAN helemaal geen gebruik gemaakt van IP adressen. Op jouw LAN wordt gecommuniceerd o.b.v. MAC adressen. En elke "domme" (layer 2) switch is voorzien van een ARP tabel waardoor zo'n "domme" switch weet naar welke poort de data doorgestuurd moet worden richting een specifiek MAC adres.

Lees anders dit stukje over ethernet frames eens.

Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Helper
  • January 11, 2025

gensnet schreef:

Maar een switch is niet in staat om via DHCP ip-adressen uit te geven. Dat zal bij beheersbare (mangemend) switchen zo zijn, maar echt niet bij “domme” switchen die ik gebruik.

Zeer zeker zal dat werken met jouw "domme" switches.

Natuurlijk heb je een router nodig, maar niet om de apparaten op jouw thuisnetwerk onderling met 10Gbps te laten communiceren. IP adressen mogen gewoon door de DHCP server op jouw router uitgedeeld worden maar, nogmaals, er wordt bij de communicatie op jouw LAN helemaal geen gebruik gemaakt van IP adressen. Op jouw LAN wordt gecommuniceerd o.b.v. MAC adressen. En elke "domme" (layer 2) switch is voorzien van een ARP tabel waardoor zo'n "domme" switch weet naar welke poort de data doorgestuurd moet worden richting een specifiek MAC adres.

Lees anders dit stukje over ethernet frames eens.

Ik ga het bijna geloven. Wat dan betekent dat ik helemaal geen 10 Gbit/s router nodig zou hebben om met het interne netwerk 10 Gbit/s snelheid te halen? Zolang het aangesloten apparaat maar 10 Gbit/s snelheid ondersteund en op een 10 Gbit/s switch is aangesloten? De meeste hardware kan dit lang nog niet bijbenen……..

Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Helper
  • January 11, 2025

> er wordt bij de communicatie op jouw LAN helemaal geen gebruik gemaakt van IP adressen.
> Op jouw LAN wordt gecommuniceerd o.b.v. MAC adressen. En elke "domme" (layer 2) switch
> is voorzien van een ARP tabel waardoor zo'n "domme" switch weet naar welke poort de data
> doorgestuurd moet worden richting een specifiek MAC adres.

Verrek je hebt gelijk. Ik heb even de router (FRITZ!Box) losgekoppeld van de eerste switch en walha de computers die actief zijn in het interne netwerk zijn gewoon te benaderen. Het duurt wel even voordat ze te bereiken zijn maar dat geeft niet. Ook ftp werkt als vanouds. Logischerwijs werkt internet dan niet meer, maar dat geeft even niet om dit te controleren……….. De kabel is weer makkelijk aan te sluiten.

Is voor mij geheel nieuw en eigenlijk wel iets moois dat ik niet afhankelijk ben van een 10 Gbit/s router met het interne netwerk.

Het stukje over ethernet frames is in het Engels en wordt door het vertaalprogramma van Firefox “aardig” begrijpelijk vertaald.

• Deelnemer
  • June 10, 2025

Zou ‘ie dan toch gaan komen? Ik lees net een persbericht van 2 juni jl. waar de 5590 XGS weer in wordt genoemd. Via providers “soon” en retail/retail prijs “to follow”.. 😉

FRITZ!Box 5690 XGS

• High-speed fibre optic router for up to 10 Gbit/s
  • Supports the XGS-PON fibre optic standard
  • Mesh Wi-Fi, 4 x 4, on 5 GHz and 2.4 GHz, Wi-Fi 7
  • Wi-Fi speed: 5 GHz: up to 5,760 Mbit/s, 2.4 GHz: up to 1,376 Mbit/s (Wi-Fi 7)
  • 1 x 10-Gbit/s WAN/LAN socket and 4 LAN sockets with 1 Gbit/s
  • 1 x USB 3.0 for mobile dongles (5G/4G), storage media, and printers
  • Telephony via DECT, IP/SIP and 1 analogue telephone port (FXS)
  • Smart home features via DECT ULE
  • FRITZ!OS with VPN, parental controls, media server, FRITZ!NAS, Wi-Fi guest access, and much more
  • Available from providers soon; information on retail market launch and RRP to follow

https://en.fritz.com/about-avm/press/press-releases/2025/05/10g-fibre-optic-dsl-wi-fi-7-fritz-premieres-at-anga-com/

Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Helper
  • July 2, 2025

Voor een ander "probleempje” had ik contact met AVM die mij vertelde dat “binnenkort” (dat was 17 juni 2025!) de FRIT!Box 5690 xgs te koop zal zijn. Hoera! maar niet heus…………….

Nu is “binnenkort” bij AVM een vrij rekbaar begrip als je bedenkt dat je nu al meer dan twee en half jaar wacht tot die FRITZ!Box 5690 xgs “ergens” te koop zal zijn…….. Daar kunnen dus met gemak nog makkelijk nog eens twee en half jaar bijkomen…….

Toen ik AVM terugschreef dat dit apparaat in twee en half jaar wachten al sterk verouderd is omdat de techniek niet stil heeft gestaan (o.a. met wifi 7 dat dit apparaat dus nog niet heeft), kreeg ik zoals voorspeld géén antwoord. Ze concentreren zich nu op de FRITZ!Box 5690 pro en de FRIT!Box 5690 xgs is gemakshalve twee en half jaar in de vriezer gezet om nu dan na twee en half jaar te ontdooien. Goede verkooptactiek bij AVM; sterk verouderde apparaten uit de vriezer halen en erg duur verkopen…….. Zal mij dus benieuwen of de verkoop van zo'n sterk verouderd apparaat gaat lukken……….. omdat er nu veel nieuwere apparaten zijn die veel meer kunnen dan een FRITZ!Box 5690 xgs.

Het zou AVM sieren (zouden verstandig moeten zijn) dat ze de FRITZ!Box 5690 xgs helemaal niet meer op de markt brengen maar een geheel nieuw apparaat ontwikkelen dat kan concureren met andere 10 Gbit/s apparatuur van o.a. de kpn met de box 14.

Dicksooo
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • July 2, 2025

@gensnet , zoals de Fritz!Box 4690?

Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Helper
  • July 3, 2025

@gensnet , zoals de Fritz!Box 4690?

Weet ik niets van hoe de verkrijgbaarheid van een FRITZ!Box 4690 is. Wanneer die op de markt is gekomen heb ik blijkbaar gemist :-( Op tweakers is vermeld dat die sinds 9 april 2025 beschikbaar is en verschillende web winkels hebben dat apparaat ook al te koop. Ik wist overigens niet dat er al een FRITZ!Box met zelfs twee 10 Gbit/s-poorten bestaat.

Aantrekkelijk met twee 10 Gbit/s-poorten en al met wifi7 maarrrr niet rechtstreeks aan te sluiten op glasvezel omdat die géén SFP+-poort heeft……..

Dicksooo
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • July 3, 2025

maarrrr niet rechtstreeks aan te sluiten op glasvezel omdat die géén SFP+-poort heeft……..

Het is maar net hoe belangrijk je het weglaten van dat KPN XGS-PON kastje vindt natuurlijk.

Hier heb ik het zwakkere broertje, de Fritz!Box 4050 in gebruik, een zogenaamd goedkoop instapmodelletje, maar met een 1 Gbit/s WAN en drie 1 Gbit/s LAN poorten + wifi 6 en de ingebakken DECT basis voldoet deze voor mijn situatie als alleenwonende aan al mijn wensen.

Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Helper
  • July 3, 2025

maarrrr niet rechtstreeks aan te sluiten op glasvezel omdat die géén SFP+-poort heeft……..

Het is maar net hoe belangrijk je het weglaten van dat KPN XGS-PON kastje vindt natuurlijk.

Hier heb ik het zwakkere broertje, de Fritz!Box 4050 in gebruik, een zogenaamd goedkoop instapmodelletje, maar met een 1 Gbit/s WAN en drie 1 Gbit/s LAN poorten + wifi 6 en de ingebakken DECT basis voldoet deze voor mijn situatie als alleenwonende aan al mijn wensen.

> Het is maar net hoe belangrijk je het weglaten van dat KPN XGS-PON kastje vindt natuurlijk.

Hier geef ik je gelijk in. In jou geval niet zo belangrijk. Maar het heeft voordelen die ik hier nog weer eens niet ga opsommen om niet iedere keer in herhaling te vallen……...

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • July 3, 2025

Persbericht van AVM op ANGA.COM

10G fibre optic, DSL, Wi-Fi 7 – FRITZ! premieres at ANGA COM

2 June 2025

FRITZ!Box 5690 XGS

• Available from providers soon; information on retail market launch and RRP to follow

Dus binnenkort via providers te krijgen, op vrije markt is nog niet duidelijk.

Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Helper
  • July 3, 2025

Persbericht van AVM op ANGA.COM

10G fibre optic, DSL, Wi-Fi 7 – FRITZ! premieres at ANGA COM

2 June 2025

FRITZ!Box 5690 XGS

Dus binnenkort via providers te krijgen, op vrije markt is nog niet duidelijk.

Bovenstaand persbericht is mij inmiddels bekend, maar lees dan ook even mijn bericht over de FRITZ!Box 5690 xgs-pon. In mijn bericht krijg je toch echt een ander kijk op de dingen dan alleen een aankondiging waar je eigenlijk niets mee kunt dan alleen potentiële klanten "lekker” te maken met een dooie mus.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • July 3, 2025

@gensnet Op geen andere eerdere aankondiging stond "via provider binnenkort te krijgen”, dat is al veel concreter dan jaar geleden. Maar of KPN een van de providers is, is wel te betwijfelen.

Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Helper
  • July 3, 2025

@gensnet Op geen andere eerdere aankondiging stond "via provider binnenkort te krijgen”, dat is al veel concreter dan jaar geleden. Maar of KPN een van de providers is, is wel te betwijfelen.

Och de kpn is wat dat betreft ook niet zo erg “flexibel” met maar twee FRITZ!Boxen (7590AX en 7583) die te huur of te koop bij ze zijn. Halsstarrig is misschien een betere benaming…….

XS4-Arjan
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • July 3, 2025

Och de kpn is wat dat betreft ook niet zo erg “flexibel” met maar twee FRITZ!Boxen (7590AX en 7583) die te huur of te koop bij ze zijn. Halsstarrig is misschien een betere benaming…….

Ik denk niet dat het met halsstarrigheid te maken heeft. Een ander modem heeft nou eenmaal veel om handen: je moet met grote aantallen werken, enige toekomstbestendigheid kunnen garanderen en daarnaast zal AVM ook afnamegaranties willen hebben, om maar wat te noemen. Het is een groter proces. Het is dus niet een kwestie van eventjes een nieuw modem kiezen. AVM levert bijvoorbeeld de KPN-profielen en onderhoudt die ook in updates. 

Zomaar van modem wisselen terwijl 95% van de KPN-klanten tevreden is met het huidige aanbod is wat roekeloos. Degenen met eigen wensen schaffen deze waarschijnlijk toch liever zelf aan. Daarnaast is KPN geen XS4All, waar relatief veel klanten ook tech-liefhebber waren of in ieder geval daar meer mee bezig zijn.

Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Helper
  • July 3, 2025

Ik denk niet dat het met halsstarrigheid te maken heeft. Een ander modem heeft nou eenmaal veel om handen: je moet met grote aantallen werken, enige toekomstbestendigheid kunnen garanderen en daarnaast zal AVM ook afnamegaranties willen hebben, om maar wat te noemen. Het is een groter proces. Het is dus niet een kwestie van eventjes een nieuw modem kiezen. AVM levert bijvoorbeeld de KPN-profielen en onderhoudt die ook in updates. 

Zomaar van modem wisselen terwijl 95% van de KPN-klanten tevreden is met het huidige aanbod is wat roekeloos. Degenen met eigen wensen schaffen deze waarschijnlijk toch liever zelf aan. Daarnaast is KPN geen XS4All, waar relatief veel klanten ook tech-liefhebber waren of in ieder geval daar meer mee bezig zijn.

>  Het is dus niet een kwestie van eventjes een nieuw modem kiezen.

Dàt zou met die “gigantische” keuze van “maar” twee FRITZ!Boxen bij de kpn dus wel moeten. Gelukkig wijken de meeste mensen dan uit naar een eigen FRITZ!Box die dan al véél méér mogelijkheden heeft dan die “enorme” keus bij de kpn…...

> AVM levert bijvoorbeeld de KPN-profielen en onderhoudt die ook in updates. 

Dat doet de kpn “noodgedwongen” omdat er sinds een paar jaar modem/router vrijheid is. Zouden ze dat leveren van profielen aan AVM niet doen, snijden ze zichzelf daarmee gigantisch in de eigen vingers omdat dan niemand meer een FRITZ!Box kan gebruiken bij de kpn…….

> wat roekeloos

Dus ik ben voor ruim twee jaar geleden “roekeloos” (mooie benaming, kende ik in dit verband nog niet!) geweest toen ik de FRITZ!Box 5530 fiber rechtstreeks op glasvezel aansloot?

XS4-Arjan
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • July 4, 2025

Dàt zou met die “gigantische” keuze van “maar” twee FRITZ!Boxen bij de kpn dus wel moeten. Gelukkig wijken de meeste mensen dan uit naar een eigen FRITZ!Box die dan al véél méér mogelijkheden heeft dan die “enorme” keus bij de kpn……

Ehm ja, je bent nergens toe verplicht. Je snapt toch wel dat twee grote spelers in de markt afspraken met elkaar moeten maken, die ze ook moeten nakomen? Dat KPN de Fritzboxen aanbiedt staat overigens los van de vrije modemkeuze: je kan zelf je modem kiezen buiten het aanbod van KPN.

Dat doet de kpn “noodgedwongen” omdat er sinds een paar jaar modem/router vrijheid is. Zouden ze dat leveren van profielen aan AVM niet doen, snijden ze zichzelf daarmee gigantisch in de eigen vingers omdat dan niemand meer een FRITZ!Box kan gebruiken bij de kpn…….

Nou noodgedwongen zou ik niet zeggen. Bovendien is het vooral in het belang van AVM om die profielen in de firmware aanwezig te hebben: zo kunnen zij meer Fritzboxen verkopen. Niet alleen via KPN, maar ook op de vrije markt, zelfs tweedehands. Je update je modem naar de laatste firmware en je kan het KPN-profiel selecteren. 

> wat roekeloos

Dus ik ben voor ruim twee jaar geleden “roekeloos” (mooie benaming, kende ik in dit verband nog niet!) geweest toen ik de FRITZ!Box 5530 fiber rechtstreeks op glasvezel aansloot?

Ik zou het van KPN (of welke provider dan ook) roekeloos vinden om met elk nieuw modem ook nieuwe afname-overeenkomsten aan te gaan met de fabrikant. Dat is puur vanuit commercieel oogpunt, niet technisch. 

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • July 4, 2025

Zakelijk kennen we ook de 4690 fiber XGS-PON.

Dicksooo
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • July 4, 2025

Dag ​@Ik_Combineer , je bedoelt neem ik aan zakelijk de 5590 fiber XGS-PON of 5690 Pro?

Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Helper
  • July 4, 2025

Dàt zou met die “gigantische” keuze van “maar” twee FRITZ!Boxen bij de kpn dus wel moeten. Gelukkig wijken de meeste mensen dan uit naar een eigen FRITZ!Box die dan al véél méér mogelijkheden heeft dan die “enorme” keus bij de kpn……

Ehm ja, je bent nergens toe verplicht. Je snapt toch wel dat twee grote spelers in de markt afspraken met elkaar moeten maken, die ze ook moeten nakomen? Dat KPN de Fritzboxen aanbiedt staat overigens los van de vrije modemkeuze: je kan zelf je modem kiezen buiten het aanbod van KPN.

Nou noodgedwongen zou ik niet zeggen. Bovendien is het vooral in het belang van AVM om die profielen in de firmware aanwezig te hebben: zo kunnen zij meer Fritzboxen verkopen. Niet alleen via KPN, maar ook op de vrije markt, zelfs tweedehands. Je update je modem naar de laatste firmware en je kan het KPN-profiel selecteren. 

> wat roekeloos

Ik zou het van KPN (of welke provider dan ook) roekeloos vinden om met elk nieuw modem ook nieuwe afname-overeenkomsten aan te gaan met de fabrikant. Dat is puur vanuit commercieel oogpunt, niet technisch. 

> Nou noodgedwongen zou ik niet zeggen. Bovendien is het vooral in het belang van AVM
> om die profielen in de firmware aanwezig te hebben: zo kunnen zij meer Fritzboxen verkopen.

Denk je nu echt dat AVM rekening houdt met de kpn? AVM gaat toch gewoon hun eigen gang zoals de kpn dat ook doet. Dat de kpn is geinteresseerd in produkten van hun is voor AVM nur Nebensache. De markt is voor AVM groot genoeg om hun produkten te verkopen in veel meer landen dan alleen Duitsland en Nederland. Daar hebben ze de kpn echt niet bij nodig. De kpn promoot namelijk hun eigen produkten veel meer. Zodra een klant met een probleem zit en de kpn hoort dat de klant niet hun produkt(en) gebruikt, haakt de kpn al snel af...…

> Ik zou het van KPN (of welke provider dan ook) roekeloos vinden om met
> elk nieuw modem ook nieuwe afname-overeenkomsten aan te gaan met
> de fabrikant. Dat is puur vanuit commercieel oogpunt, niet technisch. 

Sinds wanneer denkt de kpn “commercieel” of zo jij schrijft “technisch”? Ja ze denken “commercieel” of “technisch” als het hun dat goed uitkomt maar voor de rest kan ik de kpn niet betrappen om “commercieel” of “technisch” te zijn…….

Ik zal je niet vermoeien met “tig” voorbeelden want iemand die regelmatig leest in dit forum weet wat ik bedoel.