Skip to main content
Beantwoord

Verkrijgbaarheid FRITZ!Box 5690 XGS

• January 10, 2025
  • 82 reacties
  • 2380 keer bekeken

Toon eerste bericht

82 reacties

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • July 4, 2025

Dag ​@Ik_Combineer , je bedoelt neem ik aan zakelijk de 5590 fiber XGS-PON of 5690 Pro?

Nee ik bedoel de 4690… Deze wordt geleverd voor KPN EEN klanten met een 4Gb lijntje

Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Helper
  • July 4, 2025

Dag ​@Ik_Combineer , je bedoelt neem ik aan zakelijk de 5590 fiber XGS-PON of 5690 Pro?

Nee ik bedoel de 4690… Deze wordt geleverd voor KPN EEN klanten met een 4Gb lijntje

En leveren die er dan ook de nodige (minstens 4 Gbit/s) hardware bij? Doen ze dat niet heb je weinig tot niets aan een 4 Gbit/s internetsnelheid. Een bedrijf moet stevig investeren in nog steeds dure apparatuur om maar überhaupt de 4 Gbit/s internetsnelheid te kunnen benutten…….

Dicksooo
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • July 4, 2025

Je had het over de 4690 fiber XGS-PON, maar een 4690 heeft helemaal geen fiber aansluiting:

https://nl.fritz.com/producten/fritzbox/fritzbox-4690/ , dus het is een 4690 die op de KPN ONT aangesloten wordt?

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • July 4, 2025

Dat klopt. 

• Deelnemer
  • July 5, 2025

Persbericht van AVM op ANGA.COM

10G fibre optic, DSL, Wi-Fi 7 – FRITZ! premieres at ANGA COM

2 June 2025

FRITZ!Box 5690 XGS

• Available from providers soon; information on retail market launch and RRP to follow

Dus binnenkort via providers te krijgen, op vrije markt is nog niet duidelijk.

Zie ook 5 posts boven de jouwe! 😉

Overigens heb ik inmiddels besloten niet te “wachten” en de nieuwe Ubiquiti Unify Gateway Fiber (niet de ‘Cloud’ variant, geen behoefte aan Ubiquiti camera’s) en ‘t U7 PRO XG accesspoint aangeschaft. Kan AVM absoluut niet aan tippen en kost, gok ik, ongeveer even veel als dit stukje “vaporware” zou moeten gaan kosten. En ja, andere doelgroep, begrijp ik..’t is geen turn-key oplossing. De Box12B is naar de opslag doorverwezen. 😊

Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Helper
  • July 8, 2025

Persbericht van AVM op ANGA.COM

10G fibre optic, DSL, Wi-Fi 7 – FRITZ! premieres at ANGA COM

2 June 2025

FRITZ!Box 5690 XGS

• Available from providers soon; information on retail market launch and RRP to follow

Dus binnenkort via providers te krijgen, op vrije markt is nog niet duidelijk.

Zie ook 5 posts boven de jouwe! 😉

Overigens heb ik inmiddels besloten niet te “wachten” en de nieuwe Ubiquiti Unify Gateway Fiber (niet de ‘Cloud’ variant, geen behoefte aan Ubiquiti camera’s) en ‘t U7 PRO XG accesspoint aangeschaft. Kan AVM absoluut niet aan tippen en kost, gok ik, ongeveer even veel als dit stukje “vaporware” zou moeten gaan kosten. En ja, andere doelgroep, begrijp ik..’t is geen turn-key oplossing. De Box12B is naar de opslag doorverwezen. 😊

>  Overigens heb ik inmiddels besloten niet te “wachten”……. 

Goede keus. Ik wacht nu al tot “Sint-Juttemis” en het ziet er naar uit dat ik dat in lengte van jaren blijf doen met het wachten op de FRITZ!Box 5690 xgs die nooit te koop zal zijn. Sterk verouderd en veel te duur……..

.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • July 22, 2025

Je had het over de 4690 fiber XGS-PON, maar een 4690 heeft helemaal geen fiber aansluiting:

https://nl.fritz.com/producten/fritzbox/fritzbox-4690/ , dus het is een 4690 die op de KPN ONT aangesloten wordt?

@Dicksooo 

(Kabelmanagement wordt gedaan door de IT'er welke alles in een serverkast verhuist na mijn bezoek) 

Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Helper
  • July 22, 2025

Ziet er in ieder geval hóógst interessant uit ;-)

Ik heb duidelijk wat minder “infrastructuur” in de meterkast ;-) Een FRITZ!Box 5590 fiber rechtstreeks op glasvezel.

Succes!

Spike11
Helper
Forum|alt.badge.img+1
  • Helper
  • August 16, 2025

De 5690 xgs is te pre orderen voor 329€ bij fritz.nl

Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Helper
  • August 17, 2025

>  329€ bij fritz.nl

Dachten jullie nu echt dat ik voor zoveel geld een FRITZ!Box 5690 XGS ga kopen. Niet dus. Zelf mijn FRITZ!Box 5590 fiber is goedkopen en kan net zoveel of nog zelfs meer dan een FRITZ!Box 5690 XGS.

Ik houd dit met argusogen in de gaten. Ze gaan een sterk verouderd apparaat aan de man brengen voor veel te veel geld en je zult zien dat hier weer voldoende mensen staan te trappelen omdat het weer aan te schaffen en er naderhand dan achter komen een verouderd apparaat aangeschaft te hebben. De meeste mensen weten niet dat het apparaat al meer van twee en half jaar in de vriezer heeft gezeten om nu ontdooid te worden. Een heleboel dingen zijn in die twee en half jaar gevriesdroogd en dusdanig gekrompen dat ze niet meer te gebruiken zijn en AVM heeft het apparaat daarom echt niet aangepast aan de huidige dingen. Neem nu alleen de snelheid van de WAN-LAN-poorten. Het apparaat heeft maar één 10 Gbit/s poort terwijl er andere apparaten zijn die zelfs vier 10 Gbit/s LAN-poorten hebben. Als voorbeeld noem ik de kpn box 14. Daarbij staat de FRITZ!Box 5690 XGS bij in de schaduw.

Kopers moeten beseffen dat ze eigenlijk met de koop van een FRITZ!Box 5690 XGS een kat in de zak kopen. AVM heeft veel betere èn goedkopere apparaten in hun assortiment. Als voorbeeld noem ik een FRITZ!Box 4690. Veel meer mogelijkheden voor veel minder geld € 255,--.

marcel41
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • September 5, 2025

Heb je hem intussen al ontvangen?

ik wacht er nl nu al drie weken op 🤨

Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Helper
  • September 5, 2025

Ik heb hem helemaal niet besteld en ik ga hem ook niet bestellen. Ik ben het wachten van méér dan 2.5 jaar meer dan zat. Mijn FRITZ!Box 5590 fiber werkt nog steeds goed. In al die jaren wachten heb je nooit maar wat over het apparaat op internet kunnen lezen dan wat “vage” aankondigingen. Dàt maakt mij nog steeds erg achterdochtig. Je koop een apparaat zonder te weten of daar de nodige problemen mee zijn.

In al die jaren wachten is het apparaat al sterk verouderd en bovendien veel te duur.  Een FRIT!Box 5590 fiber met XGS-PON module kost nog minder (€ 299,--) dan een “kale” FRIT!Box 5690 XGS (€ 329,--) zonder FRIT!SFP-PON-module die kost dan nog eens € 95,--. € 329,-- plus € 95,-- = € 424,--. Een veel te duur en sterk verouderd “grapje” in vergelijking met andere FRITZ!Boxen.

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • September 5, 2025

Een FRIT!Box 5590 fiber met XGS-PON module kost nog minder (€ 299,--) dan een “kale” FRIT!Box 5690 XGS (€ 329,--) zonder FRIT!SFP-PON-module die kost dan nog eens € 95,--. € 329,-- plus € 95,-- = € 424,--. Een veel te duur en sterk verouderd “grapje” in vergelijking met andere FRITZ!Boxen.

dit klopt niet wat je zegt.

de nieuwe 5690-XGS is enkel en alleen bedoelt voor XGS-PON. hier heb je geen mogelijkheid om de module's om te wisselen. dit is gewoon een vaste aansluiting geworden zoals het bij de 5490 ook altijd is geweest.

de prijs van €329,- is gewoon klaar voor gebruik, hier hoef je niks extra's bij te te bestellen.

marcel41
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • September 5, 2025

Ik heb hem helemaal niet besteld en ik ga hem ook niet bestellen. Ik ben het wachten van méér dan 2.5 jaar meer dan zat. Mijn FRITZ!Box 5590 fiber werkt nog steeds goed. In al die jaren wachten heb je nooit maar wat over het apparaat op internet kunnen lezen dan wat “vage” aankondigingen. Dàt maakt mij nog steeds erg achterdochtig. Je koop een apparaat zonder te weten of daar de nodige problemen mee zijn.

In al die jaren wachten is het apparaat al sterk verouderd en bovendien veel te duur.  Een FRIT!Box 5590 fiber met XGS-PON module kost nog minder (€ 299,--) dan een “kale” FRIT!Box 5690 XGS (€ 329,--) zonder FRIT!SFP-PON-module die kost dan nog eens € 95,--. € 329,-- plus € 95,-- = € 424,--. Een veel te duur en sterk verouderd “grapje” in vergelijking met andere FRITZ!Boxen.

In principe toch nog prima modem, heeft wifi 7 aan boord en de snelheden die hij aan kan die volstaan ook nog prima voor deze tijd. 
Ik beschik over xsg pon dus heb ik die module niet nodig toch?

Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Helper
  • September 5, 2025

In principe toch nog prima modem, heeft wifi 7 aan boord en de snelheden die hij aan kan die volstaan ook nog prima voor deze tijd. 
Ik beschik over xsg pon dus heb ik die module niet nodig toch?

Die FRITZ!SFP+ XGS-PON-module heb je alleen maar nodig als een FRITZ!Box rechtstreeks wilt aansluiten op XGS-PON glasvezel. Je kunt de FRIT!Box 5690 XGS op elke andere glasvezel aansluiten via de blauwe WAN-poort of soms bij een wat oudere FRIT!Box een gele LAN-poort.

Dàt vind ik nog het meest misleidend van die FRITZ!Boxen reclame. Je kunt elke FRITZ!Box met een WAN-poort op elke soort (AON, GPON of XGS-PON) glasvezel aansluiten via de FTU of NTI. Alleen wanneer je een FRITZ!Box rechtstreeks op glasvezel wilt aansluiten moet je alleen weten welke soort glasvezel je hebt.

Wanneer je niet van plan bent om een FRIT!Box rechtstreeks op glasvezel aan te willen sluiten, is de FRITZ!Box 4690 wellicht een goede keus èn veel goedkoper € 255,--.  Netwerk met 1 × 10 Gbit-WAN, 1 × 10 Gbit-LAN, 3 × 2,5 Gbit-LAN en 1 × USB.

Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Helper
  • September 6, 2025

Een FRIT!Box 5590 fiber met XGS-PON module kost nog minder (€ 299,--) dan een “kale” FRIT!Box 5690 XGS (€ 329,--) zonder FRIT!SFP-PON-module die kost dan nog eens € 95,--. € 329,-- plus € 95,-- = € 424,--. Een veel te duur en sterk verouderd “grapje” in vergelijking met andere FRITZ!Boxen.

dit klopt niet wat je zegt.

de nieuwe 5690-XGS is enkel en alleen bedoelt voor XGS-PON. hier heb je geen mogelijkheid om de module's om te wisselen. dit is gewoon een vaste aansluiting geworden zoals het bij de 5490 ook altijd is geweest.

de prijs van €329,- is gewoon klaar voor gebruik, hier hoef je niks extra's bij te te bestellen.

> de prijs van €329,- is gewoon klaar voor gebruik, hier hoef je niks extra's bij te te bestellen.

Dat klopt wanneer je het apparaat via de WAN-poort en FTU of ONT aansluit. Dàt heeft dan helemaal niets met een XGS-PON glasvezel te maken.

Je hebt inderdaad geen mogelijkheid om van FRITZ!SFP+-module te wisselen. Je kunt alleen maar een FRITZ!SFP+ XGS-PON module gebruiken om de glasvezel rechtstreeks aan te sluiten. Je kunt dan géén FRIT!SFP+ AON of GPON-module gebruiken zoals bij een FRITZ!Box 5530 of 5590 fiber omdat het apparaat zo gemaakt is dat het alleen rechtstreeks XGS-PON glasvezel ondersteund. Maar zoals ik al eerder zei is het apparaat veel te duur met verouderde mogelijkheden. O.a. langzame LAN-poorten: rechtstreeks op glasvezel aansluiten nog extra een FRITZ!SPF+ XGS-PON-module aanschaffing..

Spike11
Helper
Forum|alt.badge.img+1
  • Helper
  • September 6, 2025

Ik heb deze ook niet besteld maar heb gekozen voor de 4690 dit is alleen router.

Ben hier heel tevreden over!!

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • September 6, 2025

Zijn jullie bewust van het risico van pre-order? Zolang op officiële website van nl.fritz.com of fritz.com niet te bestellen is, is gewoon gokken met geld. Een website zoals hier genoemde fritz.nl is niet van AVM en niet bereikbaar.

Een voorbeeld van 5690 XGS pre-order, en men mag naar het geld fluiten.

Bestel vandaag AVM FRITZ!Box 5690 XGS Edition bij Max ICT

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • September 6, 2025

Een voorbeeld van 5690 XGS pre-order, en men mag naar het geld fluiten.

Bestel vandaag AVM FRITZ!Box 5690 XGS Edition bij Max ICT

Ja, drama, daarom pre-order ik in het algemeen alleen als er een releasedatum bekend is.
Ook koop ik alles boven de 100 euro altijd met een creditcard vanwege de aankoopverzekering.

Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Helper
  • September 6, 2025

Het is sowieso een uiterst vreemde/duistere gang van zaken met die FRITZ!Box 5690 XGS. Minstens 2,5 jaar na de eerste aankondiging hoor of lees je helemaal niets over het apparaat. Ja een paar aankondigingen bij een computerbeurs in februari in Barcelona. Om de mensen "lekker" te maken; laten zien dat het apparaat ook daadwerkelijk bestaat hebben ze een test exemplaar uit hun labaritorium gehaald. Het apparaat is toen in de vriezer gedaan; geen testen, niet wanneer die “ongeveer” te koop zal zijn enz. AVM heeft dan duidelijk ingezet op de FRITZ!Box 5690 pro en de FRITZ!Box 5690 XGS “maar” vergeten om die uit de vriezer te halen. Plotsklaps na 2,5 jaar bedenken ze dat er nog een FRITZ!Box 5690 XGS in hun vriezer zit en die ondooien en proberen nu een sterk verouderd apparaat aan de man/vrouw te brengen……..

Dàt de FRITZShop hem met een pre-order al te koop heeft is erg voorbarig omdat AVM nog steeds niets heeft aangekondigd op hun website. Waar die aankondiging dat die binnenkort op de markt te koop is vandaan komt weet ik niet. In ieder geval niet van AVM. Ik ben er wel zeker van dat wanneer de FRITZShop onverhoopt de FRITZ!Box 5690 XGS niet kan leveren je je geld terugkrijgt. Slechte reclame kan ook de FRITZShop zich niet veroorloven.

Boeiski1
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • September 14, 2025

Het is sowieso een uiterst vreemde/duistere gang van zaken met die FRITZ!Box 5690 XGS. Minstens 2,5 jaar na de eerste aankondiging hoor of lees je helemaal niets over het apparaat. Ja een paar aankondigingen bij een computerbeurs in februari in Barcelona. Om de mensen "lekker" te maken; laten zien dat het apparaat ook daadwerkelijk bestaat hebben ze een test exemplaar uit hun labaritorium gehaald. Het apparaat is toen in de vriezer gedaan; geen testen, niet wanneer die “ongeveer” te koop zal zijn enz. AVM heeft dan duidelijk ingezet op de FRITZ!Box 5690 pro en de FRITZ!Box 5690 XGS “maar” vergeten om die uit de vriezer te halen. Plotsklaps na 2,5 jaar bedenken ze dat er nog een FRITZ!Box 5690 XGS in hun vriezer zit en die ondooien en proberen nu een sterk verouderd apparaat aan de man/vrouw te brengen……..

Dàt de FRITZShop hem met een pre-order al te koop heeft is erg voorbarig omdat AVM nog steeds niets heeft aangekondigd op hun website. Waar die aankondiging dat die binnenkort op de markt te koop is vandaan komt weet ik niet. In ieder geval niet van AVM. Ik ben er wel zeker van dat wanneer de FRITZShop onverhoopt de FRITZ!Box 5690 XGS niet kan leveren je je geld terugkrijgt. Slechte reclame kan ook de FRITZShop zich niet veroorloven.

Hoi gensnet,

was benieuwd welke router u nu gebruikt, nog steeds de FRITZ!Box 5590 fiber? Met de wat lagere poorten 2,5 of 1 gigabit zou je een mooie verdeling kunnen maken over je gehele netwerk 10 gigabit is voor een particulier best veel, 4 gigabit is denk ik ook nog best veel maar daar kan je ook een mooie verdeling mee maken. Weet niet hoeveel er in uw netwerk actief is? Maar andere apparatuur moeten natuurlijk ook wel snellere netwerkkaarten hebben wil je boven de 1 gigabit wilt komen zoals 2,5 gigabit, dit kun je ook  met 2x 1 gigabit netwerkkaarten link aggregation (ook wel "port trunking" genoemd) 2 netwerkkaarten koppelen als dit wordt ondersteund, dan kom je aan 2 gigabit. Hoeveel heeft u aan down en up bij de KPN?

Veel succes verder.

Wewa
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • Antwoord
  • December 23, 2025

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • December 24, 2025

Dank voor het delen ​@Wewa!

Wewa
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • December 24, 2025

Dit lijkt me een box die op het lijf geschreven is van KPN glasvezel XGS-PON 👍

marcel41
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • December 24, 2025

Dit lijkt me een box die op het lijf geschreven is van KPN glasvezel XGS-PON 👍

Ik heb hem hier nu een maand aangesloten en werkt naar alle tevredenheid, het aansluiten ging nog makkelijker dan bij de box 14.😃

alleen zakt de internetverbinding regelmatig terug naar 100mb up- en download. Na het opnieuw opstarten van de fritzbox staat hij weer netjes op 1000.