Skip to main content

Wordt een beetje moedeloos….

De WiFi van mijn oude V9 modem begon kuren te vertonen met regelmatig uitvallen en het werd van kwaad tot erger dat ik netjes een nieuw modem heb gekregen. De ellende met het nieuwe V12 modem begon meteen dat ik niet vanaf mijn PC kon inloggen, de laptop van mijn vriendin deed het wel en helaas na configuratie van het modem kon ik vanaf mijn PC en laptop niet inloggen. Na wat later zoekwerk lijkt dit vreemd genoeg aan chrome te liggen….
Wifi was weer netjes op orde maar erg zwak. Het koppelen van de TP Link extender die we gebruikten werkte niet dus over gegaan tot de aanschaf van 2 super WiFi modules. Ondertussen merken we in de woonkamer (waar ook het modem) staat signaal drops en af en toe snelheid-issues, zelfs op regelmatige basis reset modem spontaan, omdat die nog vers was mogelijk updates?

Een week later de Super WiFi modules instellen, de spontane resets lijkt nog steeds te gebeuren. Ook lijkt het zappen naar een TV kanaal niet altijd even soepel te gaan als ook de TV-gids opvragen regelmatig met “niet beschikbaar” opkomt. Het configureren van super WiFi via de kabel ging eenvoudig maar kom op zeg, dat zelfs donder kabel op een paar meter afstand de super WiFi module het signaal kwijt raakt zou toch niet mogen. 1 super WiFi module een etage hoger gezet vlak boven het modem en het modem wordt niet gezien. Ik heb het nu opgelost door 1 Superwifi op de 220v extender aan te sluiten die we voor de TV boven erbij hadden genomen, die zit dus nu bedraad aangesloten en dankzij de 2e poort op de super WiFi kon ik de TV weer aansluiten..

Modem een hard reset gegeven, beide super wifi moduless een harde reset gegeven maar helaas, geen verbeteringen. Ook het glasvezel kastje spanningsloos gehad en nog geen verbetering. Alles lijkt te herleiden naar het modem (firmware xx000060)

Dus opsommend al mijn problemen:

  • Het modem is niet te benaderen via chrome (OK, in Edge wel, maar kom op zeg)
  • Wifi direct van het modem is erg zwak en kent regelmatig drop outs
  • het modem reset regelmatig spontaan
  • WiFi laat zich slecht met de super WiFi modules verbinden
  • Zappen naar een TV kanaal geeft soms zwart beeld (even channel up en down werkt)
  • Opvragen TV-gids geeft vaak een error.
  • Ook een speedtest geeft niet de 200mbit maar 120mbit max.

 

Admin: Eigen topic aangemaakt voor je vraag, afgesplitst van dit topic

 

Hi @RoelofT. Welkom op het forum!

Ik begrijp goed dat als er iets op die manier verandert dat dit vervelend is. Wel zie ik een paar dingen die bekend zijn en waar ondertussen een oplossing voor is. 

Probeer om in te loggen op de Box 12 eens deze link: https://192.168.2.254/2.0/gui/#/. Als het via Google Chrome niet lukt probeer dan een andere browser. 

Doe daarnaast een schone installatie van de SuperWifi punten. Dit moet het probleem met de verbinding met de SuperWifi oplossen. 

Als het daarna nog niet lekker loopt, wil je dan hier een overzicht van je netwerk maten? Geef daarbij ook specifiek aan welk merk en type extenders je gebruikt. En of er ergens een switch in het netwerk aanwezig is. 


Hoi Bram,

Dat van Google Chrome was mij al duidelijk zoals ik al aangaf en lijkt Edge en Firefox wel goed te werken maar kom op zeg, Chrome is 1 van de meest gebruikte browsers en veelal standaard op Android telefoons/tablets.

Ook zoals aangegeven heb ik al vele resets en het opnieuw configureren al gedaan maar het is niet alleen superwifi, de bedrade TV laat soms ook kuren zien met het zappen naar een kanaal en het opvragen van de gids alsof ook daar verbindingsproblemen zijn. Ook het modem reset spontaan, ligt dat dan ook aan de problemen rondom de ruzie tussen de DVS650 en de super wifi?.

Nu werd ik dus gewezen op het gebruik van de DVS650 dat die dwars kan liggen, dat moet ik dan nog proberen als ik eraan toe kom en zo gelezen kan dat wel de dropouts verklaren. Maar beneden met de super wifi op nog geen 3 meter van het modem was het al lastig verbinden maar het modem werd wel gezien, 1 etage hoger met zelfs de super wifi op de grond vlak boven het modem (+/- 2.5 meter met een betonnen vloer er tussen) was er niet eens meer een poging tot connectie zichtbaar.

Wat ik gewoon het meest opmerkelijk vind is dat jullie hele mooie handleidingen, tools en online instructies kunnen maken hoe het allemaal simpel op te zetten maar sorry dat ik het zeg, waarom worden dit soort “bekende” problemen die je met bijna 100% zekerheid kunt verwachten niet in die instructies als waarschuwing opgenomen. Je moet dus flink op zoek om daar achter te komen en dan blijkt gewoon via de forums dat het V12 modem wel erg veel problemen kent en is het standaard antwoord van “did you try to turn it off and on again?” (IT crowd) wel erg snel gegeven zelfs terwijl ik in mijn uitleg al heb aangegeven dat ik dat al gedaan heb. 

Maar voorlopig heb ik boven wifi met een super wifi bedraad aangesloten op een DVS650 en de TV weer daarop doorgekoppelt en zal als ik eraan toe kom het allemaal even zonder de DVS proberen.

 


@RoelofT de problemen met de DVS moeten zijn opgelost. Als je alle DVS stekkers samen 10 seconden stroomloos maakt moet daarna de verbinding het weer doen. Ik lees in andere topics ook dat het op die manier is opgelost.

Wil je bevestigen dat dit het geval is?


@RoelofT de problemen met de DVS moeten zijn opgelost.

Hoe dan? Is er nieuwe firmware?


@RoelofT de problemen met de DVS moeten zijn opgelost. Als je alle DVS stekkers samen 10 seconden stroomloos maakt moet daarna de verbinding het weer doen. Ik lees in andere topics ook dat het op die manier is opgelost.

Wil je bevestigen dat dit het geval is?

 

Als ik er aan toe kom zal ik het proberen. Eerst kerst en dinsdag komt een nieuwe TV dus moet ik er toch achter duiken en kan ik de bekabeling van alles even orienteren en herschikken dat ik de DVS later kan inschakelen

 


@Nick83 er was geen update voor nodig. De storing met de DVS werd veroorzaakt doordat verbinding met het beheerplatform verbroken was. De problemen die hierna zijn ontstaan kan de DVS niet zelf oplossen. Dus is het nodig alle stekkers 10 seconden stroomloos te maken. Omdat de grondoorzaak is weggenomen kan de stekker hierna weer gewoon aan het werk. 


Hi @RoelofT! Hoe bevalt de nieuwe tv? Werkt alles met de nieuwe tv wel goed?


Bram,

Hoewel de kerst een nodige vakantie moest worden werd het meer geklus dan de bedoeling was. Ik had nog een beeldbuis, een Beovision 3-32 met eigen rolbaar ondermeubel. Uitgerekend zou een 43”flatscreen precies in de uitsparing van mijn muurmeubel passen. Het is een Samsung 43AU7092 geworden. Maar ja, die B&O was verweven met alle apparatuur er omheen dus een hoop kabels die overbodig werden en nieuwe kabels voor de nieuwe TV. Heb een plafond beugel gekocht om hem aan 1 van de planken erboven op te hangen en inderdaad een prima beeld alleen het geluid was slecht… wat overigens een bekend iets is met flatscreens. De TV kent geen losse audio out voor aan de audio versterker dus dan maar een soundbar erbij, een Samsung T420 met optische kabel. Maar ja dan kwam de montage, kan niet onder aan de TV en ook de blueray speler moest weer een plek krijgen dus een extra plank geregeld voor vlak onder de TV, de soundbar op een zelf gemaakte staander geschroefd zodat de blueray er onder past en de sub erachter, alles netjes van de grond en uit het zicht. 

KPN ontvanger via HDMI aangesloten en genieten van echt groot HD beeld (hoewel de B&O over scart ook niet slecht was) TV komt standaard met een Rakuten-TV app dus heb er een zooi (film)kanalen extra bij. Helaas ook stekkerdozen tekort dus nog een hele lange stekkerdoos voor erachter besteld, dan kan ik alle kabels even netjes wegwerken (op de plek staat ook nog een PC met alles erop en eraan) 

Ik hoop komend weekend even opnieuw erachter te kunnen kruipen om dan de stekkers van modem, superwifi en DVS650 in de juiste volgorde aan te kunnen sluiten. Voorlopig is de huidige situatie doenbaar met momenten dat die even niet kan connecten betreffende WiFi, zender wisselen en TVgids. Datasnelheid lijkt voorlopig wel weer goed.

Komt er nog firmware dat die volgorde van aanzetten niet meer nodig maakt? Een paar keer peer jaar wil nog wel eens de spanning wegvallen en wil ik niet het hele huis door om weer alles in volgorde aan te moeten zetten.


@RoelofT ik heb niet direct nieuws over ontwikkelingen om specifiek die volgorde mogelijk te maken.

Mag ik vragen waarom je de SuperWifi combineert met een DVS? 


Bij de aanschaf van KPN glasvezel (jaren terug) hebben wij voor 3 TV ontvangers gekozen, 1 op de tussenverdieping en 1 op zolder. Om die reden hadden de de 3-delige DVS650 set erbij genomen. Om WiFi goed door het huis te krijgen hadden we later op de tussenverdieping een simpele WiFi extender geplaatst.

Wij kregen onlangs problemen met de wifi van het model 9 modem en die werd snel omgeruild voor het laatste model. Probleem begon dat de WiFi nog slechter door het huis kwam en extender niet meer het nieuwe modem wilde zien bij het opnieuw configureren. Kijkend naar andere oplossing kwam een nieuw 220v stekkersysteem met ingebouwde WiFi in beeld maar de goede waren erg prijzig. Mijn vriendin neigde meer naar jullie Super WiFi set wat wel erg makkelijk installeren zou zijn. 

Ondanks dat ik al in de huiskamer al problemen had met een stabiele verbinding met een Super WiFi module had ik er toch 1 mee naar boven genomen waar die helemaal geen connectie met het modem op wilde zetten. De manual zegt dat je de super WiFi ook bekabeld kunt laten besloot ik hem aan de DVS te koppelen en de 2e netwerkpoort naar de TV. Dat gaf mij in ieder geval weer WiFi op de bovenverdiepingen.

Het feit dat op de tussenverdieping (echt recht boven het modem) de super WiFi al geen verbinding met het modem kreeg geeft mij geen vertrouwen dat het zonder DVS wel goed gaat lukken maar daar moet ik even alle tijd voor nemen met het herbekabelen en opnieuw opzetten waar ik ook dit weekend weer even niet aan toe kom.

 


@RoelofT dat de wifi niet direct naar boven gaat kan kloppen. Op deze afbeelding zie je versimpeld hoe wifi wordt uitgezonden. Het heeft een beetje de vorm van een paraplu. Het gaat meer in de breedte dan in de hoogte. Ook spelen er andere factoren, zoals hoe geïsoleerd de muren en plafonds zijn.  Als de SuperWifi probeert de 5GHz te pakken dan kan het zijn dat hierdoor die verbinding niet goed liep. 

Als het nu goed werkt dan kan het geen kwaad dat zo te laten. Als je wilt zou je nog kunnen proberen samen met de Wifi Manager alles in te stellen zodat de DVS niet nodig is.


@Bram_ 

De DVS was weer eens van slag geraakt en heb ik deze moeten resetten door ze even van het net te halen en weer in te pluggen. Daarna leek inderdaad alles goed te gaan, geen zenders of TV gids die even gemist wordt, ook geen drop-outs en downloads tot een respectabele 13mb over WiFi. Totdat het modem van de week geheel vast stond en ik die op de vroege ochtend half wakker een reset gaf. Duidelijk kwamen de problemen weer terug en kon ik weer opnieuw aan de slag met de DVS stekkers pluggen. Ook even zonder de DVS stekkers de Superwifi geprobeerd maar nog steeds geen verbinding op de 1e etage dus kan niet zonder de DVS stekkers werken.

Ik hoop niet dat dit een wekelijks ritueel wordt…..


@RoelofT Ik ook niet. Als het dagelijks voorkomt, meld je dan gelijk. Als het zo nu en dan voorkomt, schrijf het dan de komende 2 weken op. Hou vooral bij welk apparaat vastloopt en of je op dat moment iets doet dat extra stress op het netwerk geeft. Zoals het gebruiken van veel apparaten tegelijkertijd. Of dat het modem vastloopt als je specifieke apparatuur gebruikt. 

Laat het hier na die 2 weken weten weten. Vul daarbij ook je profiel in. Dan kan ik het best aansturing voor je doen. 🙂


@Bram_ 

Nou ja, ik ben gewend dat je eens in de zoveel tijd dingen moet resetten, het is normaal met maar een paar keer per jaar hoewel in de paar maanden dat we het V12 modem nu hebben de nodige auto-resets en een paar vastlopers hebben meegemaakt. Hetzelfde geldt ook voor de DVS, die raakt ook een paar keer per jaar de weg kwijt en soms is het alleen de stekker boven maar een andere keer ook de stekker beneden bij het modem. Nu in een paar dagen tijd hadden alle 2 een vastloper, ik hou het even op gewoon toeval.

Overigens kon ik na een update van Edge ook met Edge niet meer het modem in. Logisch want Edge is ook op Chromium gebaseerd. En heel eerlijk ik snap dat het commercieel niet handig is om de problemen rondom de DVS650 en het aanloggen met een Chromium based browser met het V12 modem te vermelden in een handleiding (op papier en online) maar klantvriendelijk is het wel, scheelt wat uren zoeken en uitproberen als ook de druk op de helpdesk. Ook vind ik het jammer en raar dat jullie trots doen over jullie Superwifi set en ik niet eens ontvangst heb op de 1e etage mede omdat we vanaf het begin al hebben gezien dat het V12 modem veel minder signaal afgeeft. Zo super vind ik het echt niet...

 


Jammer dat de SuperWifi punten niet goed werken bij u.
Bij mij had ik een slecht signaal vanuit de meterkast naar mijn woonkamer, daarvoor had ik SuperWifi punten aangeschaft bij de monteur op advies van de monteur omdat hij constateerde dat het signaal niet goed was.
Daarna werkte het weer goed en heb nog steeds een goed signaal, zelfs achterin de tuin en als ik bij de buren op visite ben ook (buren aan beide kanten en de bovenbuurvrouw).
Ik heb een Experiabox V10 staan met 2 SuperWifi (v2.0) punten en dat werkt prima.
Bij één van mijn buren met drie verdiepingen moest het signaal naar de 1e verdieping en hebben een Box12 met 2 SuperWifi (v2.0) punten (via monteur aangeschaft) in huis.
Ook daar geen problemen met de verbinding.
Misschien is er toch iets niet goed met één of zelfs met beide SuperWifi punten welke u heeft.
Heeft u al eens geprobeerd om de Wifipunten om te wisselen , dus welke nu beneden staat naar boven verplaatsen?


Uiteraard heb ik beide geprobeerd, het probleem zit denk ik ook niet bij de superwifi punten maar bij het V12 modem welke ook met de smartphone op de 1e etage zeer slecht te ontvangen is, het V9 modem deed het prima op de 1e etage en zelfs ook een beetje op zolder ondanks de dikke betonnen vloeren. Kijk, ik snap ook de uitleg dat de Superwifi (en ook het modem?) in de breedte straalt en minder goed in de hoogte maar ik denk toch dat deze sets meer ingezet worden om het signaal omhoog te krijgen dus zorg dan ook voor een andere positie die dat mogelijk maakt of eigenlijk zorg voor een modem dat wel fatsoenlijk signaal afgeeft. 

Het is gewoon een opeenstapeling van problemen wat mij irriteert terwijl men doet voorkomen dat het easy plug and play is, problemen welke bekend zijn en dagelijks in het veld voorkomen maar nergens in een handleiding vermeld wordt en nog steeds standaard antwoorden van even spanningsloos maken worden gegeven…. 

Overigens heb ik jaren in de ICT gezeten, 2e lijn support wat alle handjes aan de werkplek betekent en ook daar was het vechten tegen de verkeerde support database die de helpdesk in India hanteerde en daarmee meer problemen veroorzaakte dan oplossingen.