Skip to main content
Beantwoord

Verwijderen van gereserveerd IP-adres lukt niet na modem update

• 28 januari 2025
  • 7 reacties
  • 171 keer bekeken

Na een recente update van mijn modem (en wat een opluchting die nieuwe interface!), probeer ik een ip-adres reservering ongedaan te maken. In de lijst met DHCP reserveringen zie ik het ip-adres als gereserveerd (zij het met een lege hostnaam), in de lijst met ip-adres reserveringen (waar je dus het ip-adres zou verwachten om het weer vrij te geven) komt het gewenste ip adres echter niet voor… wat nu??

Beste antwoord door TDN

Peter Peters schreef:

​@XS4-Arjan, ok dank je. Ik neem aan dat dan ale instellingen opnieuw moeten, inclusief de port forwarding, wifi instellingen etc…

Ja, helaas. Bij updaten gebeurt al vaker dat de instellingen corrupt raken en het is geen weg om deze te fixen. Soms is zelfs een fabriek reset nodig (b.v. als een LAN port als inactief is in WEB UI weergegeven) Maak een screenshot van de DHCP reservering, port forwarden en firewall instellingen. Dan kan je binnen paar minuten weer de goede instellingen herstellen.

Bekijk origineel

7 reacties

XS4-Arjan
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • 1842 reacties
  • 28 januari 2025

Hallo ​@Peter Peters , om welk IP-adres gaat het dan precies? Is het misschien een adres dat KPN gereserveerd houdt?

• Auteur
  • Topper
  • 18 reacties
  • 28 januari 2025

​@XS4-Arjan, nee, het is een van mijn lokale ip-adressen (192.168.2.100). Dit adres was (voor de software update) ook al gereserveerd, maar de laptop waar dat voor bestemd was is ondertussen vervangen. Ik weet niet of het überhaupt iets met de update te maken heeft…

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 4532 reacties
  • 28 januari 2025

​@Peter Peters Maak een reset van netwerk instelling van de modem en start hem opnieuw. De lijst van DHCP reservering zou nou gewist zijn en je moet opnieuw instellen, onder andere ook wifi instelling

• Auteur
  • Topper
  • 18 reacties
  • 28 januari 2025

​@XS4-Arjan, ok dank je. Ik neem aan dat dan ale instellingen opnieuw moeten, inclusief de port forwarding, wifi instellingen etc…

Oh well… 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 4532 reacties
  • Antwoord
  • 29 januari 2025
Peter Peters schreef:

Ja, helaas. Bij updaten gebeurt al vaker dat de instellingen corrupt raken en het is geen weg om deze te fixen. Soms is zelfs een fabriek reset nodig (b.v. als een LAN port als inactief is in WEB UI weergegeven) Maak een screenshot van de DHCP reservering, port forwarden en firewall instellingen. Dan kan je binnen paar minuten weer de goede instellingen herstellen.

• Auteur
  • Topper
  • 18 reacties
  • 6 februari 2025

Ik heb de router nog niet gereset, maar ondertussen bemerkt dat een gereserveerd op adres NIET in de lijst van gereserveerde adressen verschijnt als het desbetreffende device niet is aangesloten….

Dat lijkt me niet helemaal correct…

• Auteur
  • Topper
  • 18 reacties
  • 6 maart 2025

Een vervolg…

Vandaag met een raspberry pi het ethernet adres behorende bij de ip-adres reservering ge-‘spooft’ en dan wordt het gereserveerde ip-adres toegewezen (uiteraard) waarna de reservering kan worden verwijderd (en dus geen reset nodig is).

Reageer