Skip to main content
Vraag

VLAN 1977 (gastnetwerk) stuurt ARP-verzoeken naar hoofdnetwerk (192.168.2.0/24) KPN Box 14

• August 11, 2026
  • 4 reacties
  • 73 keer bekeken

Beste KPN Community,

Ik ondervind al enkele weken periodiek netwerkbrede pakketverlies op mijn thuisnetwerk (KPN Box 14, glasvezel 4Gbit-abonnement). Na uitgebreid onderzoek — mede met hulp van Synology support voor mijn NAS — heb ik het volgende geconstateerd, en ik hoop dat iemand van het technisch team hiernaar kan kijken. Er is ook al een storingsmonteur langs geweest, maar ook die heeft het probleem niet kunnen vinden helaas.

Synology support gaf aan onverwacht netwerkverkeer te zien op VLAN 1977, waarbij 192.168.3.254 herhaaldelijk aanvragen stuurde naar mijn NAS (192.168.2.40). Ik heb dit zelf bevestigd met een eigen packet capture (tcpdump) op mijn NAS. Daaruit blijkt het volgende:

- Bron: MAC-adres 08:27:a8:e0:25:a0, IP 192.168.3.254, VLAN-tag 1977 (het gastnetwerk-VLAN)
- Dit apparaat stuurt continu ARP "who has"-broadcasts uit voor tientallen verschillende IP-adressen op mijn hoofdnetwerk (192.168.2.0/24), waaronder .1, .4, .5, .14, .17, .18, .25, .33, .35, .39, .51, .58, .76, .85, .89, .145, .146, .155 — en zelfs een adres op een subnet dat ik helemaal niet gebruik (192.168.1.254)
- Dit gebeurde continu gedurende de volledige capture-periode van 18 minuten, met tientallen herhalingen per doelwit
- Er is ook mDNS- en IPv6 neighbor discovery-verkeer vanaf hetzelfde adres/VLAN

Het IP 192.168.3.254 volgt dezelfde naamgeving als mijn hoofdnetwerk-gateway (192.168.2.254), en lijkt dus de gateway van het gastnetwerk zelf te zijn — vermoedelijk dus de KPN Box 14 zelf, gastnetwerk-interface.

Volgens de KPN kennisbank en eerdere forumtopics hoort het gastnetwerk via VLAN 1977 volledig gescheiden te zijn van het hoofdnetwerk op laag 2. Dat lijkt hier dus niet (volledig) het geval te zijn: er lekt verkeer van het gastnetwerk-VLAN naar mijn hoofdnetwerk-adresruimte.

Ik gebruik zelf geen gastnetwerk (WiFi gastnetwerk staat uit), maar heb wel een oude KPN WiFi-versterker (Arcadyan) aangesloten op Poort 4 van de Box 14. Ik heb op deze poort niét de gast toggle aangezet.

Vragen:
1. Is dit een bekend probleem/bug in de huidige Box 14 firmware?
2. Kan iemand van het technisch team dit nader onderzoeken, eventueel op basis van mijn packet capture (die ik graag apart wil delen)?
3. Is er een manier om VLAN 1977 / het gastnetwerk volledig uit te schakelen als ik het niet gebruik?

Alvast bedankt voor het meedenken.

4 reacties

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • August 12, 2026

Na uren van graven en zoeken heb ik uiteindelijk kunnen vinden waar het probleem zat. Het bleek uiteindelijk geen KPN-, switch- of NAS-hardwareprobleem te zijn, maar een instelling binnen het pakket Surveillance Station op mijn Synology NAS.

Bij één van mijn IP-camera's stond de optie "Multicast inschakelen" aan bij de Live View-instellingen. In combinatie met een camera die zelf al regelmatig spontaan herstartte en moeite had om na een herstart weer verbinding te maken, bleek dit een ongelukkige combinatie: de RTSP-streamingdienst van Surveillance Station (ssrtspserverd) raakte hierdoor in een soort loop, waarbij hij een multicast-stream bleef proberen te herstellen. Dit resulteerde in een continue stroom van tienduizenden pakketten per seconde die mijn hele netwerk verzadigde — vandaar de netwerkbrede packet loss, ook op apparaten die niets met de NAS of de camera te maken hadden.

Ik heb dit uiteindelijk kunnen bevestigen met een packet capture (tcpdump) tijdens een actief moment van packet loss: bijna alle pakketten bleken afkomstig van mijn NAS, gericht aan een multicast-adres dat exact overeenkwam met het groepsadres dat in de camera-instellingen van Surveillance Station stond ingesteld. Sindsdien ik multicast voor deze camera heb uitgeschakeld, is het probleem niet meer teruggekomen.

Wat betreft de eerder gemelde VLAN 1977-bevinding: dat blijft een apart punt dat ik los van dit specifieke probleem nog steeds interessant vind om beantwoord te krijgen van KPN — het feit dat gastnetwerkverkeer (192.168.3.254) ARP-verzoeken stuurde naar mijn hoofdnetwerk is technisch gezien niet wat ik zou verwachten van een geïsoleerd (en tevens niet geactiveerd) gastnetwerk. Dit lijkt echter niet de oorzaak van mijn packet loss te zijn geweest, dus dit is inmiddels een minder urgent aandachtspunt.

Forum|alt.badge.img+8
  • Slimmerik
  • August 13, 2026

Ik zie dit hier op de V10 router niet. In principe zou een systeem nooit ARP verzoeken buiten zijn eigen subnet moeten kunnen uitzenden. Er zijn wel (windows) ethernet drivers die het niet zo nauw nemen met VLAN’s, ik weet niet of daardoor wat gekke dingen kunnen gebeuren ?  Zijn er nog WiFi punten in het spel die VLAN 1977 gebruiken? 

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27
  • Moderator
  • August 14, 2026

Hi ​@bobvmierlo, welkom allereerst bij onze community. 

Een interessante case, allereerst een antwoord op je vragen. 

1. Is dit een bekend probleem/bug in de huidige Box 14 firmware?
2. Kan iemand van het technisch team dit nader onderzoeken, eventueel op basis van mijn packet capture (die ik graag apart wil delen)?
3. Is er een manier om VLAN 1977 / het gastnetwerk volledig uit te schakelen als ik het niet gebruik?

1. Nee, dit is niet bij ons bekend.
  2. Ik stuur je een pb hierover.
  3. Nee, helaas niet.

Verder zijn we benieuwd naar het volgende: 

1. Zou je een overzicht kunnen geven van hoe jouw netwerk eruit ziet? Dus alles wat er is aangesloten en hoe dit is aangesloten? Wifi/switches/rechtstreeks op modem etc.
  2. Welke softwareversie heeft jouw Box 14. Is dit 26.04.06? Anders kun je dit handmatig in de interface updaten.
  3. Staat de gastwifi aan of uit op de modem?
  4. Is ethernetpoort 4 ingesteld op gast?

Ik hoor graag van je, dan pakken we dit na het weekend op. 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • August 14, 2026

Hi ​@Alex van KPN,

Hier onder antwoord op je vragen:
1. Kort samen gevat is mijn netwerk als volgt:
KPN Box 14 > WiFi en 2 switches (1x 1bgit en 1x 2,5gbit)
Achter de 1gbit zit o.a. een barebone met daarop Proxmox VE, een Zimaboard met een dedicated service en een Reolink Hub.
Achter de 2.5gbit zit nog een barebone met een dedicated service en een Synology DS1821+
De camera die uiteindelijk het probleem veroorzaakte icm de instelling op de Synology NAS is via WiFi aangesloten.

2. De Box 14 draait op V14.C.25.08.08, maar de systeem pagina geeft aan:
Upgradeservice is momenteel niet beschikbaar. Probeer het later opnieuw.

3 en 4. De gastwifi staat uit en op poort 4 ethernet staat het gastnetwerk ook uit, is tevens ook niks op aangesloten op dit moment.

​​​​De packettrace heb ik gestuurd conform de instructies in de pb.

Gr Bob​