Skip to main content
Beantwoord

Vraag over de overstap van Ziggo naar KPN Glasvezel

• June 8, 2026
  • 21 reacties
  • 93 keer bekeken

Ik zit nu voor mijn internet bij Ziggo en ik ben kort geleden verhuisd waarbij ik een glasvezel verbinding in mijn nieuwe woning heb. Nu heb ik het nu zo dat mijn Ziggo modem in bridge modus staat en daarachter heb ik een Unfi router heb met daar achter mijn eigen switch en access point en heb daarmee ook de mogelijkheid om zelf iets van buiten naar binnen open te zetten indien dat nodig is. Nu wil ik die opzet niet verliezen,  zou dit ook nog werken met de KPN glasvezel modem die je krijgt wanneer ik over zou gaan naar een KPN glasvezel verbinding of  is er nog een andere mogelijkheid?

Beste antwoord door Vulpen

Nu weet ik niet welke unifi router je in gebruik hebt maar er zijn verschillende projecten die ervoor kunnen zorgen dat je in plaats van de kpn box je unifi router direct op de NTU van KPN kan aansluiten.

dan ga je van:

NTU/Ziggo AOP --→ KPN Box /Ziggo modem -→ Unifi --→ Switch -→ de rest

naar:

NTU -→ Unifi Router -→ Switch -→ de rest

Waarbij er natuurlijk altijd aangegeven word dat de kabel tussen de NTU en de router zo kort mogelijk moet zijn, maar dat is niet perse noodzakelijk
Je kunt er voor kiezen om je router dicht bij de NTU te hangen en dan 1 lange kabel naar je switch, of tussen je NTU en je router 1 lange kabel naar de unifi die je dan weer dicht bij de switch zet. 

Voor het vervangen van de KPN Box heb ik zelf fabians methode gebruikt (https://github.com/fabianishere/udm-iptv) maar er zijn meer van dat soort manieren afhankelijk van je router en of je wel of geen telefonie/iptv afneemt van kpn, maar ze komen allemaal ongeveer op hetzelfde neer. 
Dus tis ook afhankelijk van je technische kennis (wil en kunde) of je van de KPN box afwil. 

Aangezien de KPN Box niet in bridge mode gaat zul je moeten kiezen of je de kpn router of je unifi router wil gaan gebruiken  voor de glasvezel 

21 reacties

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • June 8, 2026

Beste ​@inittux de KPN router die je in bruikleen krijgt kan niet in bridgemode.

Je hebt echter wel de mogelijkheid een eigen router op het glasvezelpunt aan te sluiten, die geheel aan jouw wensen voldoet.

Voor de 1e installatie en activatei is het wel noodzsakelijk de KPN router aan te sluiten, heb je eenmaal actief internet kun je overgaan op je eigen spullen.

Zie daarvoor ook de rubriek kennisbank binnen dit forum.

• Auteur
  • Topper
  • June 8, 2026

@JanD  Bedankt voor je reactie! Dat klinkt er onhandig want ik woon in een klein apartement. Ik heb nu al mijn pc’s en netwerk appartatuur naast mijn bureau staan, als ik direct mijn eigen router zou gebruiken zou dat betekenen dat ik  meerdere kabels vanuit de meter kans naar mijn bureau moet gaan trekken  en dat is nou niet echt handig omdat ik nu alles maar met een lange kabel en een paar patch kabels heb aangesloten.

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • June 8, 2026

@JanD  Bedankt voor je reactie! Dat klinkt er onhandig want ik woon in een klein apartement. Ik heb nu al mijn pc’s en netwerk appartatuur naast mijn bureau staan, als ik direct mijn eigen router zou gebruiken zou dat betekenen dat ik  meerdere kabels vanuit de meter kans naar mijn bureau moet gaan trekken  en dat is nou niet echt handig omdat ik nu alles maar met een lange kabel en een paar patch kabels heb aangesloten.

Jou Zigo aansluitpunt (AOP) zit waarschijnlijk in de huiskamner en het glasvezelpunt in de meterkast of elders.

Je kunt daarom een netwerkkabel naar de door jou gewenste ruimte kunnen (laten) leggen en daar de KPN router en later je eigen router aansluiten.

De router hoeft dus niet per se in de meterkast te staan/hangen.

@inittux 

• Auteur
  • Topper
  • June 8, 2026

Jou Zigo aansluitpunt (AOP) zit waarschijnlijk in de huiskamner en het glasvezelpunt in de meterkast of elders.

Je kunt daarom een netwerkkabel naar de door jou gewenste ruimte kunnen (laten) leggen en daar de KPN router en later je eigen router aansluiten.

De router hoeft dus niet per se in de meterkast te staan/hangen.

@JanD Ik heb wel een aansluit punt in de huiskamer maar mijn Ziggo modem staat nu in de meterkast, waar het glasvezel punt ook is. Ik heb nu vanuit de meterkast een ethernet kabel naar de huiskamer lopen waar ook mijn bureau staat, naast mijn bureau staat nu mijn eigen router. Vanuit mij eigen router heb ik een korte 10G kabel naar mijn switch toe en mijn pc en andere pc staan aangesloten op de switch met een korte patch kable en mijn acess point ook. Als mijn eigen router in de meterkast zou moeten staan voor glasvezel dat betekent dat ik een 10G kabel zou moeten aanschaffen van ongeveer 12-15m, om dan alleen mijn switch en access point in de woonkamer te laten staan. Dat lijkt mij niet echt handig?

Dan zou ik deze kabel nodig hebben, alleen hebben ze ‘m niet in 15m alleen nog 10m en 20m.
https://eu.store.ui.com/eu/en/category/accessories-modules-fiber/collections/accessories-pro-direct-attach-cables/products/10-gbps-active-optical-cable?variant=uacc-aoc-sfp10-10m

Dit is dus mijn router die ik heb, zou deze werken met KPN glasvezel?
https://eu.store.ui.com/eu/en/category/cloud-gateways-compact/collections/cloud-gateway-fiber/products/ucg-fiber

Vulpen
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+10
  • KPN Medewerker
  • Antwoord
  • June 8, 2026

Nu weet ik niet welke unifi router je in gebruik hebt maar er zijn verschillende projecten die ervoor kunnen zorgen dat je in plaats van de kpn box je unifi router direct op de NTU van KPN kan aansluiten.

dan ga je van:

naar:

Waarbij er natuurlijk altijd aangegeven word dat de kabel tussen de NTU en de router zo kort mogelijk moet zijn, maar dat is niet perse noodzakelijk
Je kunt er voor kiezen om je router dicht bij de NTU te hangen en dan 1 lange kabel naar je switch, of tussen je NTU en je router 1 lange kabel naar de unifi die je dan weer dicht bij de switch zet. 

Voor het vervangen van de KPN Box heb ik zelf fabians methode gebruikt (https://github.com/fabianishere/udm-iptv) maar er zijn meer van dat soort manieren afhankelijk van je router en of je wel of geen telefonie/iptv afneemt van kpn, maar ze komen allemaal ongeveer op hetzelfde neer. 
Dus tis ook afhankelijk van je technische kennis (wil en kunde) of je van de KPN box afwil. 

Aangezien de KPN Box niet in bridge mode gaat zul je moeten kiezen of je de kpn router of je unifi router wil gaan gebruiken  voor de glasvezel 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • June 8, 2026

Zit het glasvezel punt in de meterkast? Dan is één kabel naar de plek waar je het modem, je eigen dus, hebt. Vandaar kan alles zo aangesloten blijven zoals het nu is.

Ook KPN TV? Die dan op videomodus unicast zetten. Met jouw modem werkt het niet met Multicast. 

Eigen modem en instellen daarvan:

https://www.kpn.com/service/eigen-apparatuur

• Auteur
  • Topper
  • June 8, 2026

dan ga je van:

naar:

Ik heb nu alleen een internet aansluiting, dus ik heb geen tv of telefonie erbij. 

Ik heb deze router.
https://eu.store.ui.com/eu/en/category/cloud-gateways-compact/collections/cloud-gateway-fiber/products/ucg-fiber

Als ik mijn router naar de meterkast zou verplaatsen om die van KPN te vervangen zou betekenen dat ik een kabel 10G kabel zou moeten trekken van de meterkast naar waar nu mijn netwerk spullen staan. Niet ideaal  maar ik heb nu ook een ethernet kabel vanuit de meterkast van 15 meter voor deze setup. Weet niet of dat handig is een 10G kabel van 10m?
https://eu.store.ui.com/eu/en/category/accessories-modules-fiber/collections/accessories-pro-direct-attach-cables/products/10-gbps-active-optical-cable?variant=uacc-aoc-sfp10-10m

Als ik nu bijvoorbeeld mijn Ziggo modem uit bridge modus haal dan krijg ik in mijn Unifi interface de melding dat ie achter een ander apparaat zit die al NAT doet. Ik neem aan dat ik dat probleem ook zou hebben als de KPN box het hoofd appartaat word? Het KPN glasvezel kastje in de meterkast, heb eigenlijk geen idee hoe de aansluiting daar op gedaan word. Is dat gewoon een kabel dit dan naar de KPN box of mijn router zou zijn?

• Auteur
  • Topper
  • June 8, 2026

Zit het glasvezel punt in de meterkast? Dan is één kabel naar de plek waar je het modem, je eigen dus, hebt. Vandaar kan alles zo aangesloten blijven zoals het nu is.

Ook KPN TV? Die dan op videomodus unicast zetten. Met jouw modem werkt het niet met Multicast. 

Eigen modem en instellen daarvan:

https://www.kpn.com/service/eigen-apparatuur

Die zit in de meter kast ja, wat voor kabel heb je nodig om aan de KPN glasvezel kastje aan te sluiten?

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • June 8, 2026

De glasvezel NT heeft een LAN poort voor naar een modem. Dat hoeft niet het kpn modem te zijn. Er mag maximaal 100 meter UTP kabel tussen. 

Ik begrijp dat er al een utp kabel van de meterkast is tot de plek van je apparaten. 

Een CAT 6a kabel is geschikt voor 10 Gb/s. (Bedoel je dat met 10G???). Maximaal abonnement bij kpn is 4 Gb/s.

CAT 5a en CAT 6 is Maximaal 1 Gb/s.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • June 8, 2026

Die zit in de meter kast ja, wat voor kabel heb je nodig om aan de KPN glasvezel kastje aan te sluiten?

Een Cat5e of beter Cat6 ethernetkabel.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • June 8, 2026

Voor het 4 Gb/s abonnement is toch echt CAT 6a nodig. 

CAT 6 is 'maar' 1 Gb/s.

utp-kabel.nl/kenniscentrum 

• Auteur
  • Topper
  • June 8, 2026

De glasvezel NT heeft een LAN poort voor naar een modem. Dat hoeft niet het kpn modem te zijn. Er mag maximaal 100 meter UTP kabel tussen. 

Ik begrijp dat er al een utp kabel van de meterkast is tot de plek van je apparaten. 

Een CAT 6a kabel is geschikt voor 10 Gb/s. (Bedoel je dat met 10G???)

Ja met 10G bedoel ik 10Gb/s. Ja ik heb nu een CAT6a kabel van de meterkast naar waar nu mijn apparatuur staat, dat is een kabel van 15m.

https://eu.store.ui.com/eu/en/category/accessories-cables-dacs/collections/accessories-pro-patch-cables/products/uacc-cable-patch-outdoor-c6a?variant=uacc-cable-patch-outdoor-c6a-12m-w

“Supported Data Rate 10G”

Dus als ik het goed begrijp zou ik diezelfde kabel op het KPN glasvezel punt aan moeten kunnen sluiten en veranderd en dan verder niks voor mij buiten dat mijn eigen router de KPN modem dan zou vervangen?

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • June 8, 2026

Ja, precies. Alleen je modem "nog even" configureren voor kpn. En doorrrr... 😁

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • June 8, 2026

Voor het 4 Gb/s abonnement is toch echt CAT 6a nodig. 

https://tweakers.net/nieuws/116223/cat5e-en-cat6-netwerkkabels-gaan-snelheden-tot-5gbit-s-ondersteunen.html

Volgens de specificaties zullen cat5e-kabels tot zeker honderd meter een snelheid van 2,5Gbit/s ondersteunen en onder de honderd meter kan een goede kabel een snelheid van 5Gbit/s aan.

En dit al sinds 2016

• Auteur
  • Topper
  • June 8, 2026

Ja, precies. Alleen je modem "nog even" configureren voor kpn. En doorrrr... 😁

Zijn dit dan de details die ik moet hebben voor het zelf instellen van mijn router?

Technische details Internet
• PPPoE via VLAN 6 (802.1q).
• PPPoE authenticatie PAP met een gebruikersnaam en wachtwoord (bijv. internet / internet).
• Maximale pakket grote (mtu) 1500 bytes (rfc4638)
• IPv4 adres + DNS servers via PPPoE verkrijgen
• IPv6 adresreeks + DNS servers (IPv6) via DHCPv6-PD verzoek (in PPPoE). Een adres gebruiken uit reeks voor router

Dus voor ipv4 bestekend dat ik dan  PPPoE met VLAN id 6 moet instellen en voor ipv6 kan ik dan gewoon DHCPv6 gebruiken. Ik zie alleen even niet wat ik met  punt twee zou moeten doen omdat ik geen niks met PAP authenticatie zie staan in de instellingen waar ik nu zit te kijken?

• Auteur
  • Topper
  • June 8, 2026

Bedankt voor al jullie reacties, ik ga een KPN glasvezel verbinding aanvragen.

• Auteur
  • Topper
  • June 8, 2026

Ik heb dit uitleg filmjpe gevonden.

Als ik het goed begrijp heeft mijn aansluiting het TK-01 kastje. Onderin zie ik daar een blauw schuifje dat dus al dicht zit, dat in dat filmpje groen is. Ik neem aan dat die kleur niet uitmaakt. Is dan het enige wat ik dan nog moet doen is dat tweedje kastje over mijn glasvezel aansluitpunt shuiven en dan daar in mijn ethernet kabel stoppen om daarvan dan aan het andere einde in mijn Unifi router te stoppen en dan zou alles moeten werken of moet ik nog ook nog deze instellingen door voeren in mijn eigen router?

Zijn dit dan de details die ik moet hebben voor het zelf instellen van mijn router?

• PPPoE authenticatie PAP met een gebruikersnaam en wachtwoord (bijv. internet / internet).
• IPv6 adresreeks + DNS servers (IPv6) via DHCPv6-PD verzoek (in PPPoE). Een adres gebruiken uit reeks voor router

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • June 8, 2026

... die pdf is ook okee.

Evenals die pagina waar ik al eerder naar link. 

• Auteur
  • Topper
  • June 8, 2026

... die pdf is ook okee.

Evenals die pagina waar ik al eerder naar link. 

Ja daar had ik gekeken, daar zie ik dit.

Stap 3: Stel je apparaat in

Gebruik de handleiding van de fabrikant en de uitleg op deze pagina.

Daarbij had ik alleen dat pdf bestand gevonden voor “Vast Internet en TV” en “Controleer de technische eisen”. En dat document stonden deze technische details.

Dus was nog niet helemaal duidelijk of ik dat nou goed had en deel van wat hier staat zoals PAP kan ik niet terug vinden. Maar zal het wel zien wanneer het zover is.

Vulpen
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+10
  • KPN Medewerker
  • June 10, 2026

Mijn werkende IPv4 config in UnifiOS en zonder tv/telefoon hoef je zo uit mijn hoofd verder niets te doen

En bij de IPv6 heb ik alleen “DHCPv6” aangevinkt en de Automatische DNS server
(dit werkt maar moet hier nog een keer opnieuw naar kijken)

• Auteur
  • Topper
  • June 10, 2026

Mijn werkende IPv4 config in UnifiOS

En bij de IPv6 heb ik alleen “DHCPv6” aangevinkt en de Automatische DNS server
(dit werkt maar moet hier nog een keer opnieuw naar kijken)

Bedankt! Over een maand ga ik het proberen!