Skip to main content

Vragen over veiligheid en updates van de V10

• April 18, 2025
  • 36 reacties
  • 250 keer bekeken

Johny-xxx
Slimmerik
Forum|alt.badge.img
  1. Hoe vaak installeert KPN nieuwe firmware voor de Experiabox V10 m.b.t. beveiliging? Volgens AI loopt KPN hierin sterk achter vergeleken met andere type routers
  2. Is het nog steeds zo dat KPN bij update van firmware V10 de instellingen  reset, waardoor je zonder te weten ineens kwetsbaar bent?
  3. Komt WPA3 ook op de V10, zo ja wanneer?

Ik stel deze vraag gezien de netwerkbeveiliging van de Experiabox niet optimaal is (of was), terwijl de onwetende klant digitaal wel met privézaken bezig is. Kortom KPN, hoe staat het ermee?

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

36 reacties

• April 18, 2025

1- Als het nodig is voor de beveiliging.
2- Bij de huidige update gaat het behouden van de instellingen al veel beter.
3- Nee, als je wpa3 wilt overgaan op een eigen modem/router of de wifi op de v10 uit en Superwifi 2 punten (of een niet provider specifieke set) huren of kopen.

Johny-xxx
Slimmerik
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • April 18, 2025

1- Als het nodig is voor de beveiliging.
2- Bij de huidige update gaat het behouden van de instellingen al veel beter.
3- Nee, als je wpa3 wilt overgaan op een eigen modem/router of de wifi op de v10 uit en Superwifi 2 punten (of een niet provider specifieke set) huren of kopen.

1. hoe komt het dan dat “blijkt” (volgens sommige bronnen) dat KPN hierin traag is (was)?4) en nog iets: de v10 biedt mogelijkheid tot gast-wifi. Maar zonder VLAN segmentatie heb je er weinig aan. Biedt de v10 die VLAN optie intussen of gaat dat nog ooit gebeuren?

• April 18, 2025

Bij de nieuwe firmware is het gastennetwerk volgens mij een apart vlan. Maar je kan hier zelf niets aan instellen. Het vlan tag is wel bekend. Dat is 1377 dacht ik. Maar ik weet niet zeker. Misschien kan iemand anders dit verbeteren als ik het fout heb.

WPA3 heeft de KPN Box niet met de nieuwe firmware. Maar dat zou KPN wel kunnen implementeren denk ik. 

Johny-xxx
Slimmerik
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • April 18, 2025

Bij de nieuwe firmware is het gastennetwerk volgens mij een apart vlan. Maar je kan hier zelf niets aan instellen. Het vlan tag is wel bekend. Dat is 1377 dacht ik. Maar ik weet niet zeker. Misschien kan iemand anders dit verbeteren als ik het fout heb.

WPA3 heeft de KPN Box niet met de nieuwe firmware. Maar dat zou KPN wel kunnen implementeren denk ik. 

klinkt weer lekker vaag; waarom informeert KPN hier niks over? ze sturen wel commerciële emails.

• April 18, 2025

klinkt weer lekker vaag; waarom informeert KPN hier niks over? ze sturen wel commerciële emails.

Waarom wel? 95 procent van de klanten heeft nog nooit van vlans gehoord. Daarvan gaat er dan een gedeelte van bellen naar KPN met de vraag: wat is een vlan? Bij de KPN medewerkers achter de telefoon weten de meeste ook niet wat een vlan is denk ik. Dus wat voor een puinhoop moet dat wel niet worden? 😁

En de 5 procent die wel weten wat een vlan is, die informeren zichzelf wel. Ik weet het toch ook?

Johny-xxx
Slimmerik
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • April 18, 2025

Waarom wel? 95 procent van de klanten heeft nog nooit van vlans gehoord. Daarvan gaat er dan een gedeelte van bellen naar KPN met de vraag: wat is een vlan? Bij de KPN medewerkers achter de telefoon weten de meeste ook niet wat een vlan is denk ik. Dus wat voor een puinhoop moet dat wel niet worden? 😁

En de 5 procent die wel weten wat een vlan is, die informeren zichzelf wel. Ik weet het toch ook?

KPN verkoopt schijnveiligheid. Dat is (was) het punt. En een kwalijke zaak. 

• April 18, 2025

Ik snap niet wat je bedoelt. Hoe kom je er bij dat KPN schijnveiligheid verkoopt? 

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • April 18, 2025

Ik snap niet wat je bedoelt. Hoe kom je er bij dat KPN schijnveiligheid verkoopt? 

Omdat hij iets aan AI heeft gevraagd...

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • April 18, 2025

Zeg maar gerust 99%.

En waarom zou KPN niet veilig zijn?

Johny-xxx
Slimmerik
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • April 18, 2025

Zeg maar gerust 99%.

omdat een beetje netwerk hacker zo binnenloopt/liep

Johny-xxx
Slimmerik
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • April 18, 2025

Vraagje: 1. is ergens te vinden wanneer de laatste firmware update heeft plaats gevonden? 

1. Wat moet je doen als de de firmware wilt her installeren (bv vanwege infectie) ?

• April 18, 2025

1- “ V1.01.00T04.3Intermediate” is van rond 10-04-2024 bron
     De nieuwste update (V10.C25.01.05) is van maart 2025 bron

Over wpa3: “ De optie voor PMF is verwijderd. Deze optie is bedoeld voor apparatuur die geschikt is voor WPA3, de V10 is dat niet.“ bron

2- Hiervoor kan je bij de v10 een monteurs-reset doen bron en uitleg

Verder om het een “netwerk hacker” lastiger te maken geen andere toegang geven tot jou thuisnetwerk, de firewall controleren, het wachtwoord van de v10 aanpassen, een lang wifi wachtwoord instellen, geen fysieke toegang tot de v10 en de v10 uit het zicht zetten.

• April 18, 2025

omdat een beetje netwerk hacker zo binnenloopt/liep

Ow ja? Heb je daar een voorbeeld van? Nieuwbericht ofzo?

Johny-xxx
Slimmerik
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • April 18, 2025

2- Hiervoor kan je bij de v10 een monteurs-reset doen bron en uitleg

citaat: door de herstelknop+resetknop gelijktijdig in te drukken en ingedrukt te houden totdat er 1 of meerlampjes uitgaan/rood worden, een zogenaamde ḿonteurs-reset doen, dan wordt de meest recente firmware binnengehaald, is dat dan toevallig hetzelfde nummer als dat je nu hebt, is er geen nieuwere versie voorhanden.  

Wat wordt bedoeld met de herstelknop, de wps??

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • April 18, 2025

Johny-xxx
Slimmerik
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • April 19, 2025
  1. Heeft de v10 op wifi ook zgn. Client Isolation, waarbij apparaten op wifi elkaar niet zien? zo ja waar instellen, zo nee: komt dat nog in een latere firmware update?
  2. Bij de firmware update gaat het vooral over diensten. Wordt er ook aandacht besteed aan beveiliging? 

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • April 19, 2025
  1. nee, maar het gasten netwerk is afgeschermd en deze zien geen clients op je normale netwerk.

2. Tuurlijk. De security tak van KPN is zelfs de grootste IT speler in Nederland als het om veiligheid gaat. Daarbij slaan we onze eigen modems niet over hoor. 
    https://www.overons.kpn/en/the-company/our-brands/kpn-security

Johny-xxx
Slimmerik
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • April 20, 2025
  1. waarom heeft de router een standaard gebruikersnaam? zou het niet veel veiliger zijn die variabel te maken? evt met 2FA? als men weet dat je een kpn router hebt hoeft men (voor je voordeur, draadloos via het ip) alleen maar op zoek (scan) naar je inlog wachtwoord.
  2. ik zie nu ook dat de laatste firmware update van april 2024 dateert. Is dat niet erg lang geleden?   (V1.01.00T04.3Intermediate)

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • April 20, 2025
  1. waarom heeft de router een standaard gebruikersnaam? zou het niet veel veiliger zijn die variabel te maken? evt met 2FA? als men weet dat je een kpn router hebt hoeft men (voor je voordeur, draadloos via het ip) alleen maar op zoek (scan) naar je inlog wachtwoord.
  1. Zou dit niet erg verg gezocht zijn ?
  2. Je WiFi-netwerk is beveiligd met een wachtwoord, waardoor niemand toegang kan krijgen tenzij jij het wachtwoord deelt.

Johny-xxx
Slimmerik
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • April 20, 2025
  2. Je WiFi-netwerk is beveiligd met een wachtwoord, waardoor niemand toegang kan krijgen tenzij jij het wachtwoord deelt.

Is er voor een hacker iets ver gezocht? een hacker wil hacken!

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • April 20, 2025

Dit is voor een hacker zelfs vergezocht; die doet dit vanuit zijn luie stoel en heeft echt geen behoefte om bij u aan de deur te verschijnen haha.

• April 20, 2025

Als die eenmaal in jouw netwerk zit, dan hoeft die de Experiabox niet meer in hoor. Daar valt dan niks meer te halen voor een hacker.

En je kan een flink lang en ingewikkeld wachtwoord maken. Als je dat doet, dan doet het er niet toe dat de gebruikersnaam altijd hetzelfde is.

• April 20, 2025
  1. ik zie nu ook dat de laatste firmware update van april 2024 dateert. Is dat niet erg lang geleden?   (V1.01.00T04.3Intermediate)

Er zijn allang meerdere nieuwe firmware versies uitgebracht. Maar KPN heeft die niet op "jouw" Experiabox gezet. 

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • April 21, 2025

8. ik zie nu ook dat de laatste firmware update van april 2024 dateert. Is dat niet erg lang geleden?   (V1.01.00T04.3Intermediate)

Hallo ​@Johny-xxx ,

Jij loopt flink achter. De laatste software-update is van maart 2025: V10.C25.01.05

De uitrol gaat geleidelijk in kleine groepen. Je hoort vanzelf wanneer je aan de beurt bent. 

Johny-xxx
Slimmerik
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • April 21, 2025

8. ik zie 

Hallo ​@Johny-xxx ,

Jij loopt flink achter. Je hoort vanzelf wanneer je aan de beurt bent. 

1. Is dat niet zorgelijk?? Dat is dus precies wat ik bedoel.
  2. @Marlon92 ​@bnh : een hacker kan ook een buurman zijn (waarvan akte), en de volgende vraag is of hij dan in het modem gaat rommelen, zoals iets wijzigen of installeren (waar je niks van merkt) om bijvoorbeeld later makkelijk binnen te komen als het wachtwoord is gewijzigd.