Skip to main content

Vragen over veiligheid en updates van de V10

• April 18, 2025
  • 36 reacties
  • 252 keer bekeken

Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

36 reacties

• April 21, 2025
  1.  
  2. ​ : een hacker kan ook een buurman zijn (waarvan akte), en de volgende vraag is of hij dan in het modem gaat rommelen, zoals iets wijzigen of installeren (waar je niks van merkt) om bijvoorbeeld later makkelijk binnen te komen als het wachtwoord is gewijzigd.

Die buurman weet jouw WiFi wachtwoord niet als het goed is. Als die dat wel weet, dan heb je zelf wat verkeerd gedaan. Daar helpt geen enkele beveiliging tegen.

Iets installeren in het modem kan niet. En als die toegang heeft tot jouw WiFi hoeft die ook geen poorten meer open te zetten.

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+9

Waarom deze discussie 🤣 in deze tijd had je een mooi Unifi netwerk kunnen bestellen en bouwen.

en heb je alles zelf in de hand en kan je alles wat je maar wilt instellen/bouwen 

Johny-xxx
Slimmerik
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • April 21, 2025

Waarom deze discussie 🤣 in deze tijd had je een mooi Unifi netwerk kunnen bestellen en bouwen.

en heb je alles zelf in de hand en kan je alles wat je maar wilt instellen/bouwen 

Weet ik wel Maikel, en dat is ook precies mijn punt. Ik verwacht iets dergelijks gewoon van KPN, daar betaal ik ook voor. Ik vind de laatste reactie van ​@Marlon92 naief, als je weet dat ik er elke maand een lange wachtwoord zin in zet van 50 tekens. En vraag 9, traagheid update, blijft ook een puntje.

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • April 21, 2025

8. ik zie 

Hallo ​@Johny-xxx ,

Jij loopt flink achter. Je hoort vanzelf wanneer je aan de beurt bent. 

1. Is dat niet zorgelijk?? Dat is dus precies wat ik bedoel.
  2. @Marlon92 ​@bnh : een hacker kan ook een buurman zijn (waarvan akte), en de volgende vraag is of hij dan in het modem gaat rommelen, zoals iets wijzigen of installeren (waar je niks van merkt) om bijvoorbeeld later makkelijk binnen te komen als het wachtwoord is gewijzigd.

Feitelijk onmogelijk, wat wil je dat hij aanpast zonder dat jij het merkt ?
Je ziet echt spoken.

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • April 21, 2025

Weet ik wel Maikel, en dat is ook precies mijn punt. Ik verwacht iets dergelijks gewoon van KPN, daar betaal ik ook voor. Ik vind de laatste reactie van ​@Marlon92 naief, als je weet dat ik er elke maand een lange wachtwoord zin in zet van 50 tekens. En vraag 9, traagheid update, blijft ook een puntje.

Je betaalt voor je internet, de modem krijg je gratis in bruikleen.
Dat is een extra service, in andere landen moet je los betalen voor het modem of zelf een modem kopen.

Heb ik gedaan, en kan het aanraden 😀

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • April 21, 2025

Traagheid update is absoluut geen probleem. Je loopt achter omdat KPN eigen software heeft gemaakt en op al zijn modems zet. Deze heb je nog niet. Nu zit je nog op de software van ZTE welke +/- 10 jaar lang is geperfectioneerd, waarbij alle bugs en problemen uit zijn gehaald zijn. 
Je ziet echt koeien op de weg terwijl je op de zee aan het varen bent.

Johny-xxx
Slimmerik
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • April 21, 2025

Heb ik gedaan, en kan het aanraden ​@bnh Vanwaar die keuze, als de v10 zo goed is? en waarom benoemt kpn nergens die keuze? sterker nog, elders op dit forum raadt KPN het eerder af. En , als iemand in je modem zit kan hij poorten open gooien, dmz open zetten, mac en ip nummers noteren, en weet ik veel wat nog meer. Misschien extreem scenario, maar dat wil je niet. Als je er alles aan doet om de zaak dicht te houden en men komt toch binnen kan ik weinig anders dan kritisch naar het modem wijzen. En de hacker kan er ook voor kiezen alleen mee te luisteren. Dan merk je ook “niks”.

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • April 21, 2025

Heb ik gedaan, en kan het aanraden ​@bnh Vanwaar die keuze, als de v10 zo goed is?

Omdat ik meer eisen heb dan wat een KPN kan bieden, hier een paar voorbeelden:

• Aparte VLANs.
  • VPN mogelijkheden.
  • Intrusion Prevention (IPS/IDS).
  • Firewall met tal van mogelijkheden.
  • Eigen beheer betreft updates.
  • Kwaliteit van de WiFi.

en waarom benoemt kpn nergens die keuze? sterker nog, elders op dit forum raadt KPN het eerder af

Hier: Eigen apparatuur instellen en gebruiken | KPN
Waar raden ze het af volgens jouw ?

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • April 21, 2025

Als je er alles aan doet om de zaak dicht te houden en men komt toch binnen kan ik weinig anders dan kritisch naar het modem wijzen.

Je blijft dit zeggen maar hoe kom je er bij dat mensen in je modem kunnen komen? Tenzij jij op je voordeur je WPA en admin password van je modem hebt geschreven gaat niemand daar in komen zonder fysieke toegang tot het modem. 

Johny-xxx
Slimmerik
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • April 21, 2025

Als je er alles aan doet om de zaak dicht te houden en men komt toch binnen kan ik weinig anders dan kritisch naar het modem wijzen.

Je blijft dit zeggen maar hoe kom je er bij dat mensen in je modem kunnen komen? Tenzij jij op je voordeur je WPA en admin password van je modem hebt geschreven gaat niemand daar in komen zonder fysieke toegang tot het modem. 

Stel dat men je wifi kraakt dan is het in dit geval ook voor de hand liggend dat men je modem ww kraakt en daar “rommelt” (zoals poorten openzet, of iets anders) waar je aanvankelijk niks van merkt. Zelfs niet nadat je later je wifi wijzigt. Het kraken van modem ww zou met een unieke gebruikersnaam een stuk lastiger worden, om dat tenminste te voorkomen. Zeker met de beperkte frequentie updates (risico exploits) , plus de v10 qua “opties” (ofwel extra beveiliging) beperkt is, wat feitelijk ​@bnh ook impliciet onderschrijft. (ps. ​@bnh : ergens in een oud forum topic,  wordt door KPN een extra router beschouwd als overkill:

) .

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • April 21, 2025

Stel dat men je wifi kraakt dan is het in dit geval ook voor de hand liggend dat men je modem ww kraakt en daar “rommelt” (zoals poorten openzet, of iets anders) waar je aanvankelijk niks van merkt. Zelfs niet nadat je later je wifi wijzigt. Het kraken van modem ww zou met een unieke gebruikersnaam een stuk lastiger worden, om dat tenminste te voorkomen. Zeker met de beperkte frequentie updates (risico exploits) , plus de v10 qua “opties” (ofwel extra beveiliging) beperkt is, wat feitelijk ​@bnh ook impliciet onderschrijft. (ps. ​@bnh : ergens in een oud forum topic, weet even niet welke, wordt door KPN een extra router beschouwd als overkill) .

Ik heb hem niet als extra router, ik heb hem als vervangende modem / router op het glasvezel ONT. Mijn KPN router ligt lekker in de kast in de doos te slapen. Dat topic is dan ook hier niet van toepassing.

Verder vind ik je argumenten een beetje erg doemscenario..

De kans dat een V10 zomaar gehackt wordt is kleiner dan dat je je koffie morst op je toetsenbord. Tenzij je zelf fouten maakt of ‘m bewust openzet.

Verder ga ik het hierbij laten en wens ik je succes met je V10.