Skip to main content
Vraag

Vreemd gedrag bij DHCP reserveringen

• April 3, 2026
  • 14 reacties
  • 57 keer bekeken

Robert Brink
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+1

Paar probleempjes:

Heb een nieuw profiel (van Budget naar KPN) op een Box 12 (DIW7022) en moest mijn DHCP reserveringen opnieuw instellen voor wat apparaten die ik geen static IP kan/wil geven.

Die zitten in de range .240 tot ,253 en is prima gelukt, maar in de lijst met DHCP reserveringen zie ik er maar maximaal 4 en er staat bovendien een fout ip-adres/host bij.

Als voorbeeld: TP-link is een WiFi extender (bridge van 5G naar 2.4G voor IoT spulletjes) heeft namelijk .253 (statisch) en .251 is een thuisbatterij (DHCP reservering) met een heel ander MAC adres. Wijzigen of verwijderen van die reservering doet ook niets.

Als ik een ping tp-link doe krijg is keurig reactie van .253 en de batterij reageert op pings naar .251

Voor de rest kreeg mijn tv-box .22 als adres (voor het eerst aangesloten als vervanging voor een Arris VIP2952) maar die wil ik op .1 zetten.
Krijg vervolgens de melding dat er al een DHCP reservering bestaat voor dat adres, maar die heb ik bij mijn beste weten nooit gemaakt en het adres is ook niet (meer) in gebruik.

De voormalige V10A vertoonde overigens hetzelfde gedrag, het scherm DHCP reserveringen is onvolledig en toonde onjuiste adressen/hostnames.

Voor de volledigheid nog een arp -a output, de juiste is ,253

44:15:24 en 7C:D4:A8 zijn Sagemcom (TV+ box en V12 modem), en 2C:CF:67 is Raspberrry Pi (voor home assistant). Info via https://maclookup.app 

De TP-link wifi extender geeft het netjes weer: 

14 reacties

Robert Brink
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+1

Update: na een netwerk-reset van de V12 is het gelukt om de TV+ box (DIW7022) op ,1 te zetten, maar de rest klopt nog altijd van gaan kanten.

Want .248 is een Lilygo en die werkt gewoon via dat adres, gewoon verkregen via de DHCP reservering: 

Duss… 🤔 

Het is dus allemaal cosmetisch wat je ziet in mijnmodem maar wat je ziet is onjuist (en onvolledig want ik heb 8 reserveringen (.248 tot .253 plus .200 voor de printer) 😣

Alles werkt perfect maar ik zie er totaal niets zinnigs van terug in de web-interface van de V12 (en dat was bij de V10A hetzelfde).

Robert Brink
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+1

Eindelijk…  nu alleen nog even het static ip veranderen in een reserved dhcp adres (buiten de range overigens, maar dat kan gewoon op een V10A en V12)

Nogmaals, de TP-link extender/bridge is bedoeld voor IoT dingen op 2.4 GHz ergens in huis…

Ik zou eigenlijk heel de 2.4G van mijn V12 willen uitzetten (of andere SSID voor 2.4 en 5 GHz) maar dat kan dus niet zonder een guest-netwerk aan te maken 😏 

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

We zien inderdaad dat de webinterface op dit gebied nog niet altijd alles goed laat zien. Staat op de radar maar meer dan dat heb ik op het moment niet aan info. Het belangrijkste is wel dat jouw apparaten werken. En dat is wel het geval begrijp ik, ​@Robert Brink?

Ik lees dat je een netwerk-reset hebt gedaan, bedoel je hiermee die knop in de webinterface van de Box 12?

Ik zou eigenlijk heel de 2.4G van mijn V12 willen uitzetten (of andere SSID voor 2.4 en 5 GHz) maar dat kan dus niet zonder een guest-netwerk aan te maken 😏 

Daarvoor is de optie Extra Wifi. Dat maakt een extra wifinetwerk op je eigen netwerk (versus een gastnetwerk), en daarbij kun je kiezen of je een die wilt aanmaken op 2,4 GHz of op 5 GHz. Of beide. Je moet dan wel ook de hoofdwifi aanlaten. Maar als je dat netwerk een andere naam geeft en andere kanalen zou je daar weinig last van moeten hebben.

Je kunt de wifi ook in z'n geheel uitzetten. Dan heb je alleen wifi op je eigen (bekabeld) aangesloten wifipunten. 

Voor de volledigheid (en meelezers), misschien ben je er al mee bekend, we hebben een kennisbank met artikelen over hoe je instellingen aanpast in onze modems. Hierin ook uitleg over bovengenoemde zaken.

Robert Brink
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+1

Ik lees dat je een netwerk-reset hebt gedaan, bedoel je hiermee die knop in de webinterface van de Box 12?

Via Restart home network in de interface. Een echte reset niet gedaan want ik had mijn SSID en WPA password gelijk gemaakt aan de voormalige V10A.

Detail: de nieuwe V12 nam in eerste instantie klakkeloos alles over bij aansluiten (incl. mijn publieke IPv4 adres), maar per 3 april overgestapt van Budget naar KPN dus een nieuw profiel, en waren dus alle instellingen gewijzigd naar die van KPN. Geen probleem, paar minuten werk om dat te ‘fixen’ 😂

Off-topic: het TV+ kastje ook wel tevreden over, die verbruikt hooguit 3W tijdens kijken, geen idee waarom daar nog een ECO stand op zit.
Ik had ooit een Ziggo/UPC Horizon box (Samsung) die gewoon 59W verbruikte en soms nogal veel lawaai maakte (ventilator) 🤣

Robert Brink
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+1

Huh? zie mijn vorige Home Assistant screenshot.. nu staat er ineens iets van een Google backdrop ❓

Bediening van de KPN DIW7022 werkt verder wel, en de TV zelf ben ik natuurlijk kwijt na uitschakelen 😅

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • April 6, 2026

Er zijn op dit moment screensavers actief.

Robert Brink
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+1

Er zijn op dit moment screensavers actief.

Klopt, weer wat geleerd 😅

Forum|alt.badge.img+8
  • Slimmerik
  • April 7, 2026

Als ik lees over problemen met DHCP reserveringen en een RE190 range extender gaat er bij mij een belletje rinkelen, maar ik moet wel een voorbehoud maken. Je screenshot ziet er wat anders uit dan bij mij, dus je kunt andere firmware hebben en misschien zelfs een andere chip binnen de extender.

In ieder geval bij mijn RE190 versie: het MAC adres van een aangesloten systeem is aan beide kanten verschillend.   Deze extender doet ook geen wonderen, dus als je zeker wilt weten dat je IOT systemen alleen via de extender communiceren, dan moet je aan de extenderkant een ander SSID invoeren en de IOT’s met dat SSID laten communiceren, dan weet je zeker dat ze niet toch de router pakken. 

De RE190 die ik heb heeft hardware versie RE190v4 en firmware 1.0.3 Build 20201030 Rel. 37896

Voorbeeld: MAC adres 68:7f:74:80:d5:5d wordt B2:80:5B:80:D5:5D in de router. 

I

Robert Brink
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+1

@hmmsjan_2 dank en ja, dat van die MAC adressen klopt helemaal.

Voor wat betreft mijn firmware (na een update na aankoop):

Gekocht bij de Action voor 19 euro (AC750 dual band staat er op de doos, en 433 Mbps via 5G en 300 via 2.4G). Niks spannends dus 😊

Het ding doet het verder prima* en kan dus ook als bridge werken (EasyMesh via WPS), maar ik laat hem op 5G de KPN V12 ontvangen en alleen op 2.4 uitsturen.

* Alleen bij de ECO standen is het meteen einde verhaal, ook al bevinden de verbonden apparaten en het ding zelf zich op nog geen 3 meter van mijn KPN modem (zonder betonnen muren ertussen)..

de DHCP reserveringen in de V12 (en mijn voormalige V10A) werken wel, maar worden niet correct weergegeven in mijnmodem. Dat is verder geen probleem maar bevestigd dus.

Robert Brink
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+1

@hmmsjan_2 dank en ja, dat van die MAC adressen klopt helemaal.

Voor wat betreft mijn firmware (na een update na aankoop):

Gekocht bij de Action voor 19 euro (AC750 dual band staat er op de doos, dus 433 Mbps via 5G en 300 via 2.4G). Niks spannends dus 😊

Het ding doet het verder prima* en kan dus ook als bridge werken (EasyMesh via WPS), maar ik laat hem op 5G de KPN V12 ontvangen en alleen op 2.4 uitsturen. Kanaal niet instelbaar.

* Alleen bij de ECO standen is het meteen einde verhaal, ook al bevinden de verbonden apparaten en het ding zelf zich op nog geen 3 meter van mijn KPN modem (zonder betonnen muren ertussen)..

de DHCP reserveringen in de V12 (en mijn voormalige V10A) werken wel, maar worden niet correct weergegeven in mijnmodem. Dat is verder geen probleem maar bevestigd dus.

Robert Brink
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+1

Oeps dubbele post, verwijder maar {moderator} 🤔

Robert Brink
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+1

@hmmsjan_2 het ziet er zo uit, precies wat ik wil 😅

Toevallig vinden zowel Marstek (00:9B:08) en Tuya dingen blijkbaar wlan0 als hostname wel oke.
De KPN box maakt er dan wlan0-1 en zo van. Ook prima 🤣
https://maclookup.app/search/result?mac=382ce5

Forum|alt.badge.img+8
  • Slimmerik
  • April 8, 2026

Dus inderdaad een nieuwere hardware en firmware versie, maar ook het veranderde MAC adres.

Om een of andere reden is bij het ontwerp van Wifi besloten om bij access-points drie i.p.v. vier adressen te gebruiken, met de aanname dat bij de clients het radio adres gelijk is aan het mac adres. Wat normaliter ook altijd het geval is, behalve als je via de radio van een wifi versterker een ander mac adres erachter wil bereiken. Dus dat betekent dat  de nodige trucs uitgehaald moeten worden om dat voor elkaar te krijgen. Ik weet niet hoe duurdere repeaters als die van bijv. Fritz dat doen.

Ik weet niet of het nog steeds zo is, maar voor bijv. MESH is er een “4-address mode”, en willen alleen apparaten van dezelfde fabrikant met elkaar communiceren, dus is er blijkbaar dan geen standaard meer.  

Robert Brink
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+1

Mijn TP-link ding van de Action (€ 18,95) wordt door de KPN box ‘gezien’ als WiFi extender (zonder ip-adres want bridge) maar heeft ook een ‘wired’ adres voor de webinterface (host/device name re190).

Hoe dan ook (MESH of niet) het werkt 🤣