Skip to main content

Sinds mijn upgrade naar firmware 516 is er een WiFi device zichtbaar, zonder IP adres en signaal sterkte 0dBm op de band 2.4 GHz. Het is verbonden op het modem zelf, niet de WiFi extenders. Het Manufacturer gedeelte van zijn MAC adres is e2:65:dc en die kan ik nergens terugvinden. Een reboot van het modem maakt niets uit. Het komt onmiddelijk weer terug.

Ik kan het device ook nergens vinden, en is er geen een van mezelf.

Klopt dit wel?

admin: reactie afgesplitst en eigen topic aangemaakt voor jou vraag. 

Hallo @Kantjeboord , gebruik je ook een tv-decoder van KPN? Zo ja, dan zou die het kunnen zijn.

 


Ik heb wel een tv decoder van KPN. Maar die zie ik netjes aansloten via ethernet terug in het lijstje.


Hallo @Kantjeboord misschien een pc bekabeld aangesloten waarvan de wifi ook aan staat of een zogenaamd ‘smart’ device?

 


Nee, dat is het niet. Ik ken alle devices hier in huis wel. Ik heb het mac adres toegevoegd aan de MAC filter deny lijst. Maakt niet uit.

Ik heb even geen idee waar dit vandaan komt. Het heeft in ieder geval geen IP adres.


Kunt u eens een schermafdruk plaatsen van wat u ziet? 


Het zal vast de tv decoder zijn. Die werkt zowel via VLAN 6 als VLAN 4 en zal dus niet 1 x vermeld staan.


Twee plaatjes, stukje van de grafische layout (heb even mijn SSID zwart gemaakt).

 

En een met wat de client list (van het modem zelf) laat zien.

 


KPN tv decoder zit via ethernet:

 

Maar ik zal hem eens even zonder spanning zetten. Dan zou ie, als ie het is, weg moeten zijn.


De KPN tv decoder is het dus niet, heb het modem reboot met de spanning (en ethernet kabel) uit de decoder, dan is die weg (via ethernet), en dat klopt.

Het gekke is dat je ook niet via Manufacturers ID van het MAC adres verder komt, die wordt niet herkent, dus ook geen idee wat voor device het zou kunnen zijn.


De TV decoder heeft ook geen wifi aan boord.


Als ik ga zoeken op het betreffende adres dan komt er naar voren dat het een LAA (locally administered address) zou zijn. Deze adressen zijn per definitie niet geregistreerd in globale registraties.

Een sterkte van 0 dBm is voor een wifi device overigens knetterhard, dat lukt je niet eens met een device tegen de antenne aangehouden.

Ik vermoed dan ook dat de firmware ergens de mist in gaat met het foutief vertonen mesh verbinding of zoiets.


Dat van die 0dBm vond ik ook al raar. Je verhaal klinkt aannemelijk. Als ik hem op mac adres eruit filter, staat ie er nog in de lijst. Dus het lijkt inderdaad iets geks van de firmware. Verder werkt alles tot nu toe goed met de nieuwe firmware. Dank voor alle reacties.


Anders even het WiFi wachtwoord aanpassen. Ik weet niet hoeveel apparaten er verder nog op de WiFi zitten? Als dat er veel zijn, dan word het veel werk 🙃


@Vulpen : Heb jij misschien een idee wat dit kan zijn?


Is er inmiddels een ‘oplossing’ voor dit issue? Of is de conclusie dat het iets met de firmware is. Ik heb namelijk exact hetzelfde. Ik heb precies dezelfde setup (twee wifiversterkers) als Kantjeboord. Opzoeken macadres levert ook hier niets op. Het is ook niet online en op de netwerkscanner komt ‘ie niet naar voren. Resetten router en veranderen wifi password leveren ook niets op. Meteen staat ‘ie er weer bij. Zou het een intern routerding kunnen zijn? ook vanwege de 0dBm.


Na wat verder speurwerk kwam ik er achter dat bij mij dit vreemde mac-adres vrijwel identiek is aan de ssid code van mijn netwerk. Alleen de eerste twee paren van deze code verschillen. De overige vier paren zijn exact hetzelfde. @ kantjeboord: is dit bij jou ook het geval?Â