IK was bijna over gegaan op een KPN MKB aansluiting, totdat ik er achter kwam dat BOX14 (vvor 4GIG aansluitingen) niet voor MKB zijn? Daar krijg je een Fritz!Box 5590 met 4x een 1 gig poort. Dat betekend dus dat we geen 4 gig ineens kunnen verbinden met onze switch. En dat terwijl BOX 14 wel over een 10gig netwerk aan beschikt. Beetje vreemd situatie lijkt me, tenzij een bedrijf aan 4x 1 gigh genoeg heeft.
- Community
- Internet en thuisnetwerk
- Modems
- Waarom een FRITZ!Box 5590 i.p.v. een Box 14 bij een 4 GBit MKB aansluiting?
Waarom een FRITZ!Box 5590 i.p.v. een Box 14 bij een 4 GBit MKB aansluiting?
- 12 maart 2025
- 38 reacties
- 425 keer bekeken
38 reacties
- 5807 reacties
- 12 maart 2025
Een bedrijf heeft bijna nooit 4 gbit nodig op 1 apparaat. 1 gbit per apparaat is al meer dan zat. Dus dan past de Fritzbox prima.
- KPN Monteur
- 4969 reacties
- 12 maart 2025
Dat komt omdat de box14 op KPN Software draait en niks anders, en kpn software is niet ontwikkeld voor de zakelijke markt. Dus dat is de waarom vraag. Of dat ooit gaat veranderen, of misschien een andere fritzbox die de snelheid wel beter aan kan en mag ik niks zeggen.
Overigens heb je niet 4x 1gb lan poort tot je beschikking maar ook nog een 2,5gb WAN poort welke we omzetten naar LAN.
Verder staat het u natuurlijk vrij om een eigen router te plaatsen direct aan de ONT. Dat werkt ook prima.
- Deelnemer
- 8 reacties
- 13 maart 2025
Marlon, beter lezen? Ons bedrijf maakt gebruik van een server ruimte waar na de modem direct een switch zit. Vanuit daar word de boel verdeeld over alle apparatuur. Je wil dan we degelijk de volle 4 gig hebben en niet 1 gig.
Ik_Combineer dank je wel voor de info. Hier kan ik mee verder. Een eigen router direct aan de ONT. Zit er nog een beperking aan de lengte van de kabel vanaf het ONT naar de router?
- KPN Monteur
- 4969 reacties
- 13 maart 2025
Sowieso moet je 1gb vergeten maar 2,5gb pakken. De WAN poort wordt een LAN poort. Maar specificaties van een cat6 kabel of hoger zit ongeveer aan de maximaal 100m om de snelheid te behouden.
- 5807 reacties
- 13 maart 2025
En 2: Als je voor 10.000en euro's aan it apparatuur hebt staan, wat loop je dan nog te knoeien met een router van de provider? Waarom schaf je niet zelf een router aan? Voor 500 euro heb je al iets veel beters van een Fritzbox of KPN Box.
Op de KPN Box rolt KPN zomaar naar eigen believen updates uit op momenten waarop jij geen invloed hebt. Dat kan soms zelfs midden op de dag zijn. Je hebt geen enkele mogelijkheid om updates tegen te houden en te plannen om een moment dat het jouw uitkomt. Zo'n ding wil je toch helemaal niet in je bedrijf hebben?
- KPN Monteur
- 4969 reacties
- 13 maart 2025
En 2: Als je voor 10.000en euro's aan it apparatuur hebt staan, wat loop je dan nog te knoeien met een router van de provider? Waarom schaf je niet zelf een router aan? Voor 500 euro heb je al iets veel beters van een Fritzbox of KPN Box.
Op de KPN Box rolt KPN zomaar naar eigen believen updates uit op momenten waarop jij geen invloed hebt. Dat kan soms zelfs midden op de dag zijn. Je hebt geen enkele mogelijkheid om updates tegen te houden en te plannen om een moment dat het jouw uitkomt. Zo'n ding wil je toch helemaal niet in de bedrijf hebben?
Zakelijk bij KPN EEN is dat wel iets anders en rollen we heus niet zomaar updates uit wanneer het ons uitkomt 😉
Verder ben ik het wel volkomen met je eens, als je de infrastructuur hebt voor 4gb of hoger dan zou ik zelf voor andere apparatuur kiezen dan KPN aanbiedt. Puur voor de flexibiliteit. Wel helpen we dan niet meer met storingen mocht je die hebben.
- Deelnemer
- 8 reacties
- 13 maart 2025
Marlon92, dit is wel mijn topic. Ik had hem alleen via privé account gestart en ben over gegaan op mijn MKB account. Ook heb ik net de bestelling voor de 4gig verbinding doorgezet. Die Fritz!box word de 19de aangesloten dan kunnen we daar wel even mee klooien naast onze andere verbindingen.
Ik_Combineer: Onze infra is met CAT-8 kabels en tevens liggen er een paar OM2, 3 en 4 kabels klaar voor gebruik. Eigen apparatuur direct op de ONT is zeker een optie, maar zoals je zelf al melde is er bij problemen geen support. Vandaar liever KPN product op het OMT.
Overigens is het zo dat KPN als alles goed gaat rond juni met een 10 gig modem aan komt. Yes inside info, merk nog niet bekend gemaakt :). Maar die tijd kunnen we makkelijk overbruggen. Alles beter nu we straks van Ziggo MKB verlost zijn.
Beiden bedankt voor de support :)
groet,
Erwin
Crossworlds.
- Helper
- 807 reacties
- 14 maart 2025
Op de KPN Box rolt KPN zomaar naar eigen believen updates uit op momenten waarop jij geen invloed hebt. Dat kan soms zelfs midden op de dag zijn. Je hebt geen enkele mogelijkheid om updates tegen te houden en te plannen om een moment dat het jouw uitkomt. Zo'n ding wil je toch helemaal niet in je bedrijf hebben?
Hier heb je helemaal gelijk in dat je geen enkele invloed hebt over dat maar “ongebreideld” updaten. Dat is namelijk één van de redenen dat ik een eigen router heb.
En ook hier geef ik Crossworlds gelijk in dat je niet een router van de provider zakelijk moet gebruiken. Voor de particulier voldoet een provider router of FRITZ!Box prima maar beide apparaten zijn niet echt gemaakt voor de zakelijke markt…...
- Deelnemer
- 8 reacties
- 17 maart 2025
Hier heb je helemaal gelijk in dat je geen enkele invloed hebt over dat maar “ongebreideld” updaten. Dat is namelijk één van de redenen dat ik een eigen router heb.
Is er router die je kan aanbevelen? Met name 1 die in ieder geval 10 gig aan kan en daarnaast over snelle rj45 poorten beschikt?
- Wijsgeer
- 2728 reacties
- 17 maart 2025
Is er router die je kan aanbevelen? Met name 1 die in ieder geval 10 gig aan kan en daarnaast over snelle rj45 poorten beschikt?
Momenteel uitverkocht want net uit, maar dit is een goede router met veel mogelijkheden. Let op, het betreft engel de router. Wifi punten moet je los kopen. https://eu.store.ui.com/eu/en/category/cloud-gateways-compact/collections/cloud-gateway-fiber/products/ucg-fiber
- Deelnemer
- 8 reacties
- 17 maart 2025
- Helper
- 807 reacties
- 17 maart 2025
Momenteel uitverkocht want net uit, maar dit is een goede router met veel mogelijkheden. Let op, het betreft engel de router. Wifi punten moet je los kopen. https://eu.store.ui.com/eu/en/category/cloud-gateways-compact/collections/cloud-gateway-fiber/products/ucg-fiber
Inderdaad erg goed spul (ik heb er een Unifi U6-LR van) maar wat moeilijk in gebruik oftewel in te stellen. Je hebt “maar” vier 2.5 Gbit/s LAN-poorten en drie 10 Gbit/s (1 met RJ-45; 1 met SFP+ en 1 met WAN) en dat zou voor mij genoeg zijn omdat ik van mijn router alleen de 2.5 Gbit/s LAN5- poort gebruik. Na mijn router zitten er vier 10 Gbit/s switchen en twee 2.5 Gbit/s switchen en zijn er twee NASsen met elk een 10 Gbit/s netwerkkaart aangesloten. Elke vaste computer heeft nu en 10 Gbit/s netwerkkaart en elke apparaat is aangesloten op cat7-kabel.
Ook dit apparaat kun je niet rechtstreeks op glasvezel aansluiten omdat de SFP+ module niet compatibel is met de FTU. Voor zover ik weet zijn alleen de- toch nog wel dure- SFP+ modules van AVM bruikbaar om glasvezel rechtstreeks aan te sluiten…...
- Wijsgeer
- 2728 reacties
- 17 maart 2025
Inderdaad erg goed spul (ik heb er een Unifi U6-LR van) maar wat moeilijk in gebruik oftewel in te stellen. Je hebt “maar” vier 2.5 Gbit/s LAN-poorten en drie 10 Gbit/s (1 met RJ-45; 1 met SFP+ en 1 met WAN) en dat zou voor mij genoeg zijn omdat ik van mijn router alleen de 2.5 Gbit/s LAN5- poort gebruik. Na mijn router zitten er vier 10 Gbit/s switchen en twee 2.5 Gbit/s switchen en zijn er twee NASsen met elk een 10 Gbit/s netwerkkaart aangesloten. Elke vaste computer heeft nu en 10 Gbit/s netwerkkaart en elke apparaat is aangesloten op cat7-kabel.
Ook dit apparaat kun je niet rechtstreeks op glasvezel aansluiten omdat de SFP+ module niet compatibel is met de FTU. Voor zover ik weet zijn alleen de- toch nog wel dure- SFP+ modules van AVM bruikbaar om glasvezel rechtstreeks aan te sluiten…...
Unifi SPF+ kan je gewoon direct aansluiten met KPN, ik heb zelfs begrepen dat de modules van Fritzbox ook werken op Unifi producten.
Bijkomend voordeel is met Unifi is, dat je sinds kort je porten zelf kan instellen. Je kan dus bijvoorbeeld van de WAN port (de RJ46) een lan port maken. Sinds de laatste update allemaal vrij in te stellen. Je kan dus bijvoorbeeld nu een 2.5 LAN port instellen als WAN.
Ook ondersteunen de Ultra, Max, fiber hardware offload sinds de laatste twee updates.
- Helper
- 807 reacties
- 17 maart 2025
Unifi SPF+ kan je gewoon direct aansluiten met KPN, ik heb zelfs begrepen dat de modules van Fritzbox ook werken op Unifi producten.
Bijkomend voordeel is met Unifi is, dat je sinds kort je porten zelf kan instellen. Je kan dus bijvoorbeeld van de WAN port (de RJ46) een lan port maken. Sinds de laatste update allemaal vrij in te stellen. Je kan dus bijvoorbeeld nu een 2.5 LAN port instellen als WAN.
Dat de SFP+ modules van AVM ook met Unifi producten werken weet ik niet. Maar ook dan blijf je wel heel dure SFP+ modules gebruiken. Maar ik twijfel er aan dat je ondanks een compatibele SFP+- module van AVM je zo'n apparaat rechtstreeks op glasvezel kunt aansluiten…….. omdat het apparaat de ONT moet vervangen zoals bij de FRITZ!Box 5530 en/of 5590 fiber.
- Deelnemer
- 8 reacties
- 17 maart 2025
Welke 10 Gbit/s switchen gebruik je? Ik ben van plan om 2 extra Unmanaged erbij te plaatsen.
of
Eens kijken of het wat is.
- Wijsgeer
- 2728 reacties
- 17 maart 2025
Dat de SFP+ modules van AVM ook met Unifi producten werken weet ik niet. Maar ook dan blijf je wel heel dure SFP+ modules gebruiken. Maar ik twijfel er aan dat je ondanks een compatibele SFP+- module van AVM je zo'n apparaat rechtstreeks op glasvezel kunt aansluiten…….. omdat het apparaat de ONT moet vervangen zoals bij de FRITZ!Box 5530 en/of 5590 fiber.
Je kan er ook een module van 50 euro indrukken, serienummer aanmelden bij KPN en het werkt gewoon. Op het Unifi en tweakwers forum zijn diversen mensen die dit zo hebben draaien. Mag ik vragen waar je twijfel vandaan komt
- Wijsgeer
- 2728 reacties
- 17 maart 2025
Welke 10 Gbit/s switchen gebruik je? Ik ben van plan om 2 extra Unmanaged erbij te plaatsen.
of
Mocht je een Unifi router aanschaffen, zou ik ook de switch van Unifi gebruiken. Alleen die kunnen wel aardig prijzig zijn.
- Helper
- 807 reacties
- 17 maart 2025
of
Ik weet nu niet of je mij dat vraagt of iemand anders. Maar dat is niet zo belangrijk omdat het geen geheim is welke 10 Gbit/s switchen ik gebruik. Ik heb drie 8-poorten en één 5-poorten 10 Gbit/s switchen van TP-Link https://www.amazon.nl/TL-SX1008-8-Port-Desktop-Rackmount-Switch/dp/B08WPD7LDZ?crid=2Y5PVNDGNHUFY&dib=eyJ2IjoiMSJ9.ON1KbEeUZ273LTf_3S992mDWZVxX7XRXEPeaXJ1lWTiLGiKoH2R3vH5Jic6QKZw6EaDgYViQmJzTTI6ABiIyA3mk5MWpJmRN8SzyThHVLF5DKhfy9svkCsZVJT4eprKG9iY8G8cJU5m4rfpHoKEfVQUxi_oOXNlzp1XtRUrz5LIYCv58diYJt_fPtZHik8bY1Azww4RpzqWKv09lcF9BMMWQiVXwtq7TJhED8JJTOyuMS8jp_L1aUMYEmpqXGvye7otMsTPkCtb20GXWCXROsKJZ8Rig443zOQcnbQUo6PzMDVdquJ9zQ53SLHNKIe7VeG7JT3RhVpJiM_jN5gun4WCNb4CFsmRP4TLCloplMF2qQ-D3kTs4pcz2m1cWoauJYEwhX6vqs3GzBcCJq0ZpyteQV-aZ4_LVQQ1rbLGlOtO-c_B5aBkdF5lzyOGFs-BS.hMwnkclRHvB9J4k4Ymn3SWJhAp7N1piG7h3mk-nwPp4&dib_tag=se&keywords=tp-link%2Btl-sx1008&qid=1742219304&sprefix=TP-Link%2BTL-SX1008%2B%2Caps%2C55&sr=8-1&th=1
Niet erg goedkoop maar gewoon goed. Met RJ-45 poorten. Dus geen gedoe met SFP+-modules. Het 8-poorten exemplaar maakt irritant lawaai met de ventilator waarvan ik de stekker op de printplaats los trek. De switch wordt genoeg gekoeld door de koellichamen op de printplaat.
- Helper
- 807 reacties
- 17 maart 2025
Je kan er ook een module van 50 euro indrukken, serienummer aanmelden bij KPN en het werkt gewoon. Op het Unifi en tweakwers forum zijn diversen mensen die dit zo hebben draaien. Mag ik vragen waar je twijfel vandaan komt
> Mag ik vragen waar je twijfel vandaan komt @gensnet ?
Natuurlijk mag je mij dat vragen en ik geef er graag antwoord op. Het is algemeen bekend dat de kpn dit rechtstreeks aansluiten op glasvezel niet echt promoot met “vreemde” producten dan van hun zelf. Ze “gedogen” dit bij de FRITZ!Boxen omdat je nu keuze vrijheid van router hebt, maar dat gaat nu nog altijd niet van harte bij de kpn. Wat glasvezel betreft (lees domineerd) doet de kpn uiterst moeilijk met het rechtstreeks aansluiten van glasvezel.
En ik weet dat uit eigen ervaring toen ik als tweede in heel Nederland een FRITZ!Box 5530 fiber rechtstreeks wilde aansluiten op glasvezel. Ik heb sommige dingen achter de helsdeuren vandaan moeten halen om dat voor elkaar te krijgen en dan nog te zwijgen van de enorme tegenwerking hier op dit forum. Toen kocht ik een FRITZ!Box 5590 fiber en moest ik voor een tweede keer weer dat modem-id doorgeven. Je wilt niet weten hoeveel energie, doorzettingskracht en frustraties mij dat gekost heeft om dat modem-id door te geven…….. Allemaal geen leuke dingen als ik dat zeggen mag.
- Wijsgeer
- 2728 reacties
- 17 maart 2025
Ik heb mijn router gewoon via de tool doorgegeven, inmiddels gaat het wel redelijk goed. Echter het afmelden gaat nog niet super, daar is zeker ruimte voor verbetering. Verder werken gewoon alle SPF+ modules die voldoen aan de eisen. Het maakt echt niet uit of de SPF+ module van AVM, Unifi, of een ander merk is. Zolang de specs voldoen aan de eisen, moet het werken. Wellicht kan
Echter zit ik weer op het ONT van KPN, omdat je dan bij storingen makkelijk terug kan naar het KPN modem omdat je anders niet geholpen wordt.
- Helper
- 807 reacties
- 17 maart 2025
Ik heb mijn router gewoon via de tool doorgegeven, inmiddels gaat het wel redelijk goed. Echter het afmelden gaat nog niet super, daar is zeker ruimte voor verbetering. Verder werken gewoon alle SPF+ modules die voldoen aan de eisen. Het maakt echt niet uit of de SPF+ module van AVM, Unifi, of een ander merk is. Zolang de specs voldoen aan de eisen, moet het werken. Wellicht kan
Echter zit ik weer op het ONT van KPN, omdat je dan bij storingen makkelijk terug kan naar het KPN modem omdat je anders niet geholpen wordt.
> Echter zit ik weer op het ONT van KPN, omdat je dan bij storingen makkelijk terug
> kan naar het KPN modem omdat je anders niet geholpen wordt.
Kijk en hier geef je zelf al duidelijk aan dat de kpn dat rechtstreeks aansluiten op glasvezel niet echt promoot.
> Echter het afmelden gaat nog niet super, daar is zeker ruimte voor verbetering.
> Verder werken gewoon alle SPF+ modules die voldoen aan de eisen. Het maakt
> echt niet uit of de SPF+ module van AVM, Unifi, of een ander merk is. Zolang
> de specs voldoen aan de eisen, moet het werken.
Wat bedoel je met afmelden? Ik heb al bijna vier jaar een FRITZ!Box rechtstreeks op glasvezel aangesloten en dat werkt in één woord perfect! Dus eigenlijk nooit geen problemen. De problemen komen dan meestal van de kpn die weer zonodig het netwerk moet onderhouden. Dan krijg je twee keer kort na elkaar daar bericht van……..
Natuurlijk zou het volgens de “specificaties” moeten werken, maar dat is de theorie. De praktijk is vaak anders en waar de kpn (en óók heel veel andere bedrijven) heel goed in zijn om “specificaties” tussentijds te veranderen :-(
- Wijsgeer
- 4478 reacties
- 17 maart 2025
Het maakt echt niet uit of de SPF+ module van AVM, Unifi, of een ander merk is.
Het maakt wel uit met de SPF+ module. Goedkope SPF+ modules werken niet. In AVM routers werken alleen AVM SFP+ Modules (de router overneemt de management functie, o.a. versleutelen), deze SFP+ modules zijn beetje duurder maar niet te duur, in andere routers werken alleen SFP+ modules met MAC (Medium Access Control), dus de AVM SFP+ modules werken niet, en deze met MAC SFP+ modules zijn niet goedkoop.
- Helper
- 807 reacties
- 17 maart 2025
Het maakt wel uit met de SPF+ module. Goedkope SPF+ modules werken niet. In AVM routers werken alleen AVM SFP+ Modules (de router overneemt de management functie, o.a. versleutelen), in andere routers werken alleen SFP+ modules met MAC (Medium Access Control), en deze zijn niet goedkoop.
Och, laat de mensen dit toch zelf ervaren/uitvinden wat wel of niet werkt met de verschillende SFP+-modules…….. De FRITZ!SFP+ XGS-PON-module van AVM werkt met een FRITZ!Box 5530 en 5590 fiber gewoon perfect.
- Deelnemer
- 8 reacties
- 17 maart 2025
Heb nog een TL-SG1024 in de kast hangen (niet in gebruik) en TP-Link OC200 Omada controller voor 2x omada wifi. Verder nog een Draytek Vigor 2962 (gaat er tussenuit) en een ZYXEL GS1920-24 ver2 (in gebruik).
- Wijsgeer
- 2728 reacties
- 17 maart 2025
Het maakt wel uit met de SPF+ module. Goedkope SPF+ modules werken niet. In AVM routers werken alleen AVM SFP+ Modules (de router overneemt de management functie, o.a. versleutelen), deze SFP+ modules zijn beetje duurder maar niet te duur, in andere routers werken alleen SFP+ modules met MAC (Medium Access Control), dus de AVM SFP+ modules werken niet, en deze met MAC SFP+ modules zijn niet goedkoop.
Ja wat is duur ? 70 euro lijkt me een redelijke prijs, je heb zo ook van 50 euro die werken.
En AVM heeft inderdaad hun routers geblokkeerd voor andere merken, maar we hadden het nu over de Unifi Fiber.
Reageer
De Kennisbank
...
Gerelateerde onderwerpen
PTT kastje op de erfgrens, kan deze verwijderd worden?icon
InternetBijna geen mobiel bereik in Nieuw-Vennepicon
MobielE-sim bij KPN
Kennisbank MobielWijzigen van jouw gebruikersnaam op de KPN Community
Uitleg over de KPN CommunityKPN Webmail Update 2021: externe en eigen domein e-mailaccounts toevoegen
E-mail en Cloud
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.
OKDit bestand kan niet worden gedownload
Sorry, onze virusscanner heeft bepaald dat dit bestand niet veilig is om te downloaden.
OK