Skip to main content
Vraag

Waarom een FRITZ!Box 5590 i.p.v. een Box 14 bij een 4 GBit MKB aansluiting?

• March 12, 2025
  • 38 reacties
  • 530 keer bekeken

Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

38 reacties

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • March 17, 2025

​@gensnet TP-Link is niet zo duur vind ik. Die maar eens bestellen.

Heb nog een TL-SG1024 in de kast hangen (niet in gebruik) en TP-Link OC200 Omada controller voor 2x omada wifi. Verder nog een Draytek Vigor 2962 (gaat er tussenuit) en een ZYXEL GS1920-24 ver2 (in gebruik).

​@bnh ik denk dat een unmanaged switch van een ander merk dan Unifi prima moet kunnen werken. Over het algemeen is dat 1 pot nat.

Ja werkt gewoon.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • March 17, 2025

Ja wat is duur ? 70 euro lijkt me een redelijke prijs, je heb zo ook van 50 euro die werken.

Welke 70,- en 50,-€ modules zouden werken? De goedkoopste SFP+ module met MAC is Zaram en kost vanaf 130,-€

En AVM heeft inderdaad hun routers geblokkeerd voor andere merken, maar we hadden het nu over de Unifi Fiber.

AVM blokkeert niet, maar hun AVM modules hebben geen MAC en dus goedkoop te maken, de meeste werk doet de router zelfs.

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • March 17, 2025

Ik had het gelezen op tweakers dacht ik, maar dan laat ik de prijs claim even vervallen en gaan we van jouw prijs uit. Het maakt ook niet zoveel uit de prijs voor mij, de discussie was of het zou werken of niet. Ik ben benieuwd wat de heren monteurs eventueel hierover te zeggen hebben.

Echter ben ik gewoon voorstander van het KPN ONT, dan kost het je niks extra en werkt prima.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Even een kleine opmerking voor ​@bnh, ​@gensnet en ​@TDN: Pas er voor op dat jullie discussie over aansluiten van apparatuur op glasvezel en SFP+ modules niet de vragen van de Topicstarter overschaduwen. Zijn vragen dreigen een beetje verloren te gaan tussen jullie berichten. Op zich staat het niet heel raar in dit topic, maar het wordt iets te. 

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • March 17, 2025

De servicetool voor consumenten is niet bedoeld voor KPN EEN. 

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • March 17, 2025

Even een kleine opmerking voor ​@bnh, ​@gensnet en ​@TDN: Pas er voor op dat jullie discussie over aansluiten van apparatuur op glasvezel en SFP+ modules niet de vragen van de Topicstarter overschaduwen. Zijn vragen dreigen een beetje verloren te gaan tussen jullie berichten. Op zich staat het niet heel raar in dit topic, maar het wordt iets te. 

Dan gaan we het beëindigen, en is het wat het is!

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • March 17, 2025

Dan gaan we het beëindigen, en is het wat het is!

Ben het nu helemaal met je eens! De topicstarter heeft nu genoeg informatie dunkt mij ;-)

Het is ook wel een beetje vreemd dat de topicstarter Echo34 niet meer reageert. Je komt die namelijk in berichten niet meer tegen……….

• Deelnemer
  • March 18, 2025

​@gensnet ik heb genoeg informatie idd. Maar de info die er nu extra bij komt is zeker welkom. En zoals eerder vermeld ben ik tevens ook Ech34. Ik ben deze topic gestart omdat er nergens bij KPN een mogelijkheid is om dit voor een MKB aansluiting te doen. Wat dat betreft staat particulier open en MKB dicht getimmerd. Jammer want bij KPN MKB service zijn een aantal support medewerkers niet op de hoogte m.b.t. apparatuur. Onder andere diegene die onze offerte opstelde.

​@bnh en ​@TDN en ​@Arjan van KPN van mij mogen jullie gewoon door gaan met de info. Ik snap de moderator en deze heeft m.b.t. de topic gelijk, maar alle info is welkom. Nogmaals omdat KPN MKB (Dus een stap verder dan KPN EEN) nergens enige info biedt, en ook geen mogelijkheid tot discussies zoals deze.

Tot zover dank jullie wel allemaal 😀

Echo34 / Crossworlds

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • March 18, 2025

Welke info zoek je over kpn een welke je niet kan vinden?

• Deelnemer
  • March 19, 2025

​@Ik_Combineer Het is eigenlijk heel simpel. Ik gebruik momenteel Ziggo MKB, en vandaag wordt daar KPN MKB 4G toegevoegd. Toen de offerte werd opgesteld, zou er een BOX14 geleverd worden vanwege de 4G-verbinding. Maar uiteindelijk blijkt dat de BOX14 voor kleine bedrijven is en dat de FritzBox bedoeld is voor MKB. Ik vind het een vreemde combinatie, want als bedrijf met een netwerk en patchkast zou je de 4G-snelheid graag willen doorsturen naar een switch zoals de Ubiquiti UniFi USW-Pro-HD-24, die 4x 10 Gigabit SFP+ poort 2x 10 Gigabit RJ45-poort en 22x 2,5 Gbps per poort ondersteunt. Dit is echter niet mogelijk, tenzij je zelf apparatuur gaat gebruiken waarvan je nog maar moet afwachten of het werkt en blijft werken. In dat geval is er geen support beschikbaar. Wanneer je deze vragen stelt aan de MKB-helpdesk, krijg je vaak het antwoord "ik weet het niet", wat niet professioneel overkomt. Als bedrijf wil je de boel graag goed overzetten, bij voorkeur direct.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • March 19, 2025

Maar heb je momenteel nog vragen waar wij mee kunnen helpen op het forum?

Mijn advies zou zijn als je de volle snelheid wilt gebruiken in plaats van 2,5Gb om dan een eigen router achter de ONT te plaatsen. Daar hebben we in mijn ogen een prima handleiding voor.

wjb
Wijsgeer
  • March 19, 2025

​@bnh dank je wel voor de info, dit ziet er top uit en nog eens heel betaalbaar ook. Deze zou meteen op de 4gig van de KPN MKB kunnen.

De UCG-Fiber heeft een 10Gbps RJ45 WAN poort en die kan rechtstreeks op de ONT van KPN aangesloten worden.

​@bnh ik denk dat een unmanaged switch van een ander merk dan Unifi prima moet kunnen werken. Over het algemeen is dat 1 pot nat.

Ik zou echter nooit kiezen voor die in eerste instantie door ​@Crossworlds genoemde switches maar voor een switch van een gerenommeerd merk. De stelling dat het over het algemeen één pot nat is kan ik niet onderschrijven.

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • March 26, 2025

Ik heb de UCG-Fiber vandaag binnen gehad ​@Crossworlds, mooi apparaat.
Ziet er perfect uit, goed verpakt.

Voor de test even onze internet verbinding op 4 Gigabit gezet, waardoor ik weer opnieuw een V14 opgestuurd kreeg 😅 Dus had er nu twee haha, gelijk retour gestuurd.

De UCG-Fiber met een 10G DAC kabel aangesloten op mijn PC, en met een LAN kabel naar het KPN ONT.
Test is goed, 4 Gigabit wordt netjes gehaald.

Â