Skip to main content
Beantwoord

Waarom hapert het netwerk bij IPv6?

• January 2, 2026
  • 5 reacties
  • 160 keer bekeken

Na de V10 en de V12 ben ik nu overgestapt op de Fritz!box in de hoop op beter Wifi hier in huis. Bij alle modems ben ik er achter gekomen dat IPv6 zorgt voor een instabiel netwerk, zeker in combinatie met versterkers of repeaters zoals de SuperWifi2. 

Is dit een bekend probleem of zijn er specifieke apparaten die geen IPv6 ondersteunen? Wellicht apparaten die alleen op de 2.4 Ghz band kunnen werken?

Beste antwoord door Thomas van KPN

Hoi ​@Stefan72, welkom terug! Ik zie dat je hier destijds ook al verschillende topics over hebt gehad. Ik heb er niet direct een verklaring noch oplossing voor. Als het werkt met IPv4 dan lijkt me dat er érgens iets een probleem geeft. Ik zit niet diep genoeg in de materie om te zeggen waar het foutgaat maar in dit geval zou je t ook gewoon op IPv4 laten staan en het wellicht later nog eens proberen als alle apparaten een paar updates verder zijn.

5 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • January 2, 2026

Beste ​@Stefan72 IPv6 moet gewoon goed kunnen werken, persoonlijk heb ik er nog nooit problemen mee gehad bij KPN, zowel mobiel als vast.

Alle apparatuur werkt altijd over IPv4, want dat is de oorspronkelijke IP-adressering.

Het kan zijn dat (oudere) apparatuur (nog) niet via IPv6 werkt, maar wel altijd via IPv4.

E.e.a. heeft niets met de 2,4- of de 5,0-band te maken, dat zijn wifibanden.

• Auteur
  • Helper
  • January 3, 2026

Als ik IPv6 aanzet dan hapert het internet op meerdere apparaten waaronder de KPN TV box. Ik heb hier op het forum gezien dat ik niet de enige ben met dit probleem. Verder geven ook routers problemen, inclusief degene die ooit door KPN geplaatst is. Dit was in ieder geval het probleem met de V10 en V12, hoop dat de Fritzbox beter hiermee om kan gaan. Maar goed, na een jaar ben ik er wel klaar mee en kan ik alleen maar hopen dat Delta hier aanklopt. Sluit maar, ik geef het op.

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24
  • Moderator
  • Antwoord
  • January 5, 2026

Hoi ​@Stefan72, welkom terug! Ik zie dat je hier destijds ook al verschillende topics over hebt gehad. Ik heb er niet direct een verklaring noch oplossing voor. Als het werkt met IPv4 dan lijkt me dat er érgens iets een probleem geeft. Ik zit niet diep genoeg in de materie om te zeggen waar het foutgaat maar in dit geval zou je t ook gewoon op IPv4 laten staan en het wellicht later nog eens proberen als alle apparaten een paar updates verder zijn.

• Deelnemer
  • February 17, 2026

Ook hier haperend internet verkeer bij ingeschakeld IPv6 via LAN. Via Wifi geen problemen.
Getest op zowel KPN Box 12 als Fritz!box 4690.

• Deelnemer
  • February 17, 2026

Bij een Fritz 4050 geen problemen. Alle apparaten hebben de laatste firmware.