Skip to main content
Vraag

Waarom heeft de Box 14 geen SNMP?

• July 16, 2026
  • 3 reacties
  • 48 keer bekeken

Waarom missen we ano 2026 SNMP op routers? Het blijkt vrij lastig te zijn om performance en stats uit te lezen voor HomeAssistant. Ook device tracking is helaas niet mogelijk. Hoe reëel is het dat KPN daar iets aan doet?

BonusTip. Als je uPNP aanzet op de box en de standaard uPNP/IGD addon gebuikt in HomeAssistant, krijg je toegang tot een aantal sensors van de Box zoals wan status, up en down, packets enz. Maar helaas geen WIFI status.

3 reacties

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Dank voor het delen van je bevindingen ​@devtone en welkom op de KPN Community. Ik weet niet waarom dit protocol niet actief is, al kan ik mij voorstellen dat dit wellicht met het oog op de veiligheid is gedaan. Ik zal jouw observaties intern delen als feedback!

JanD
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+19
  • Wijsgeer
  • July 18, 2026

Beste ​@devtone als je het echt nodig hebt, dus onmisbaar voor je is, is het mogelijk een eigen router te gebruiken i.p.v. de door KPN in bruikleen  gegeven router.

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • July 18, 2026

KPN is een provider die een standaard modem levert. 

Wil je meer functies zoals VPN, VLAN’s, logboek of SNMP, dan zul je echt een eigen router moeten gebruiken. Providers zullen dit soort mogelijkheden nooit toevoegen, omdat het beveiligingsrisico’s met zich meebrengt en meer klanten extra support nodig hebben wanneer ze er niet uitkomen. 

Dat kost KPN weer meer capaciteit en dus geld, wat de klant uiteindelijk via de abonnements­kosten terugbetaalt. 

Zelf heb ik alles van Unifi, wat ook werkt met Home Assistant, al gebruik ik die koppeling niet omdat ik dat een te groot beveiligingsrisico vind.