Skip to main content

Waarom is er voor de Box 14 in iets meer dan een maand een nieuwe versie terwijl de rest zolang mag wachten

• July 17, 2026
  • 5 reacties
  • 114 keer bekeken

Forum|alt.badge.img+2

Waarom is er voor de v14 in iets meer dan een maand een nieuwe versie om bugs op te lossen en duurt het in vergelijking vreselijk lang voordat de andere apparaten updates krijgen.

De sw1 sinds november geen updates.

De sw2 sinds september vorige jaar geen update nadat de update van januari terug getrokken is en blijkbaar niet belangrijk genoeg om snel te fixen. 

De v10 net een nieuwe versie vrijgegeven nadat de update van maart is terug getrokken dus effectief de laatste update van november vorig jaar. De maart versie was dus ook niet interessant genoeg om snel te fixen. 

De v12 er is volgens zeggen een update beschikbaar sinds juni maar die wordt niet uitgerold vanwege het wk. Waarom is de v14 versie met upload bug dan wel vrijgegeven tijdens het wk? Maar effectief de laatste update is van december vorig jaar.

De experia wifi sinds december ook geen updates meer gekregen.

Dus waarom kan het voor de v14 wel zo snel. Media aandacht? Contractbreuk van kpn kant door dat ze niet leveren wat ze verkopen. Het is vast niet omdat ze het zo nu ineens wel belangrijk vonden omdat er een bugje in de software zat, zie de community hier sinds dat kpn bedacht dat ze zelf wel software voor de spullen die ze aan de klant leveren konden gaan maken is het huilen met de pet op.

July 20, 2026

De nieuwe versie voor de Box 14 is wat we een hotfix versie noemen. Deze bevat geen veranderingen behalve een of twee bugfixes. In dit geval voor het uploadissue. Hierdoor kan zo'n versie sneller opgeleverd worden dan een volledige nieuwe versie die daarnaast ook algemene verbeteringen, meer bug fixes en eventueel nieuwe features bevat. Of en wanneer we kiezen voor een hotfix versie hangt af van wat het probleem precies is, en de impact daarvan. Daarbij houden we rekening met allerlei factoren, zowel vanuit een intern als een extern perspectief. 

Ik kan me voorstellen dat dit gek voelt. Vooral als je zelf een probleem ervaart waarvoor er bij jou nog geen oplossing is. Zoals ik eerder vanmorgen elders al even aanstipte: De issues tussen modems en wifipunten op het gebied van paired-not-synced* zijn al grotendeels verholpen. Maar nog niet alles. Dat is iets waar we aan blijven werken. In de updates voor elk modem, en in de updates voor de SuperWifi. Alleen op dit moment kunnen we niet zeggen hoe lang dat gaat duren. Ons doel is om het op te lossen, want wij willen ook gewoon dat iedereen een zo goed mogelijke internetervaring heeft.

*Paired-not-synced wil zeggen dat het modem de sturing over de wifipunten kwijt is. De wifipunten zijn nog wel verbonden en zenden ook wifi uit. Maar het modem kan niet meer (goed) sturen welke van jouw apparaten met welk wifipunt zouden moeten verbinden. Hierdoor kan het zijn dat een apparaat blijft hangen op een wifipunt met een niet-optimaal signaal, of niet wil verbinden met een wifipunt. Een herstart van je thuisnetwerk verhelpt dit, maar we zien wel dat dit dan na een week of twee herhaald moet worden.

5 reacties

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

De nieuwe versie voor de Box 14 is wat we een hotfix versie noemen. Deze bevat geen veranderingen behalve een of twee bugfixes. In dit geval voor het uploadissue. Hierdoor kan zo'n versie sneller opgeleverd worden dan een volledige nieuwe versie die daarnaast ook algemene verbeteringen, meer bug fixes en eventueel nieuwe features bevat. Of en wanneer we kiezen voor een hotfix versie hangt af van wat het probleem precies is, en de impact daarvan. Daarbij houden we rekening met allerlei factoren, zowel vanuit een intern als een extern perspectief. 

Ik kan me voorstellen dat dit gek voelt. Vooral als je zelf een probleem ervaart waarvoor er bij jou nog geen oplossing is. Zoals ik eerder vanmorgen elders al even aanstipte: De issues tussen modems en wifipunten op het gebied van paired-not-synced* zijn al grotendeels verholpen. Maar nog niet alles. Dat is iets waar we aan blijven werken. In de updates voor elk modem, en in de updates voor de SuperWifi. Alleen op dit moment kunnen we niet zeggen hoe lang dat gaat duren. Ons doel is om het op te lossen, want wij willen ook gewoon dat iedereen een zo goed mogelijke internetervaring heeft.

*Paired-not-synced wil zeggen dat het modem de sturing over de wifipunten kwijt is. De wifipunten zijn nog wel verbonden en zenden ook wifi uit. Maar het modem kan niet meer (goed) sturen welke van jouw apparaten met welk wifipunt zouden moeten verbinden. Hierdoor kan het zijn dat een apparaat blijft hangen op een wifipunt met een niet-optimaal signaal, of niet wil verbinden met een wifipunt. Een herstart van je thuisnetwerk verhelpt dit, maar we zien wel dat dit dan na een week of twee herhaald moet worden.

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • July 20, 2026

Dat ervaar ik zelf hier totaal anders met 1 SW2 punt welke ik hier heb.

Ding zelf heeft groen led, maar staat paired  als ik inlog bij v12, ik mag dat ding dan herstarten, wat ik net 10 minuten geleden heb gedaan.

Sw2 punt (zolder) staat nu weer op synced , maar loopt in feiten voor spek en bonen mee, geen enkel apparaat op zolder maakt contact.

Dit doet dat sw 2 punt sinds die gekoppeld is aan sw2 punt slaapkamer.

Het sw2 punt heeft ook rechtstreeks in verbinding gestaan met V12 modem zelf (draadloos) toen verbonden wel apparaten met sw2 punt op de zolder.

Ik heb het sw2 punt een totale reset geven  ( via paperclip) het softwarematig geprobeerd, maar ik zie alleen dat  ding wel online komt en op synced komt te staan, maar het is nu wel het enige sw2 punt welk ik steeds mag resetten ( ondanks het ook het enige sw2 punt is welke super signaal heeft).

Verder zijn er in één na laatste en laatste update , volgens de changelog zaken aangepakt waar ik op zit te wachten.

Wat mij ook op valt dat minstens 2x per dag apparaten verbonden worden met een sw2 punt en dat is zeer irritant, zo verliest enkele keer mijn AEG batterij connectie met het internet,  display , P1 meter of bijvoorbeeld ringbel komen op ander sw2 punt met als gevolg dat verbinding zeer traag wordt of zelfs verbinding verliest.

En daarom hoop ik toch echt dat deze dingen nu eens normaal opgelost worden 

En nog ter aanvulling:

Bij niet meer verbonden apparaten zie ik het o.a:

Wlan0

Wlan0-1

Wlan0-2

Wlan0-3

Wlan0-4

Die laat ik maar lekker staan, want als ik die verwijder krijg ik de melding zolder ,mijn modem verwordt verwijderd, met als gevolg dat SW2 punt welke op zolder staat niet meer werkt , het een naam device krijgt en de fabrieksnaam in de topologie krijgt.

En ik kan dan SW2 punt weer via paperclip resetten en dan weer voor een 3 kwartier aan het modem hangen middels een utp kabel

Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Slimmerik
  • July 20, 2026

Dat de nieuwste v14 versie bugfixes bevat snap ik ook. Dat er voor gekozen is om alle gebruikers van apparaten waarvoor de updates zijn teruggetrokken maar in de kou te laten staan vind ik eerlijk gezegd gewoon weg slecht, dat is een nog veel grotere groep gebruikers. Waarom daar geen bugfixes op de uiteindelijk teruggetrokken versie? Was de puinhoop die opgeleverd was te groot?

Dit toont voor mij eigenlijk alleen maar aan dat media aandacht nog altijd helpt om dingen vlot te trekken bij grote organisaties, anders waren er wel bugfixes gemaakt voor al die mislukte uitrollen van dit jaar.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

Bij niet meer verbonden apparaten zie ik het o.a:

...

Die laat ik maar lekker staan, want als ik die verwijder krijg ik de melding zolder ,mijn modem verwordt verwijderd, met als gevolg dat SW2 punt welke op zolder staat niet meer werkt , het een naam device krijgt en de fabrieksnaam in de topologie krijgt.

En ik kan dan SW2 punt weer via paperclip resetten en dan weer voor een 3 kwartier aan het modem hangen middels een utp kabel

Het is ook niet nodig om de lijst met niet meer verbonden apparaten leeg te halen. Dingen die in die lijst staan hebben geen invloed op je netwerk of iets dergelijks. Het is een stukje informatie. En door ze daar te laten staan heeft het modem de apparaat informatie nog voorhanden op het moment dat zo'n apparaat opnieuw verbindt.

Dat de nieuwste v14 versie bugfixes bevat snap ik ook. Dat er voor gekozen is om alle gebruikers van apparaten waarvoor de updates zijn teruggetrokken maar in de kou te laten staan vind ik eerlijk gezegd gewoon weg slecht, dat is een nog veel grotere groep gebruikers. Waarom daar geen bugfixes op de uiteindelijk teruggetrokken versie? Was de puinhoop die opgeleverd was te groot?

Dit toont voor mij eigenlijk alleen maar aan dat media aandacht nog altijd helpt om dingen vlot te trekken bij grote organisaties, anders waren er wel bugfixes gemaakt voor al die mislukte uitrollen van dit jaar.

Media aandacht zal altijd helpen, dat is nou eenmaal hoe de wereld werkt. Maar dat is niet waar het hier om gaat, en ging. 

Of en wanneer we kiezen voor een hotfix versie hangt af van wat het probleem precies is, en de impact daarvan. Daarbij houden we rekening met allerlei factoren, zowel vanuit een intern als een extern perspectief. 

In dit geval gaat het erom dat de uploadbug die in de Box 14 versie zat ervoor zorgde dat de snelheid van de hele aansluiting terugviel naar 10% tot 25% van wat het moet zijn. Dat is een veel zwaardere bug dan wifi die niet goed werkt. Plus ging het hier om 1 specifieke bug. Het was dan in dit geval de meest efficiënte keus om een hotfix versie uit te brengen.

De issues die er nog zijn rondom wifi zijn niet 1 bug. Er zijn daar verschillende factoren die allemaal meespelen en invloed uitoefenen. Zoals ik op andere plekken ook al heb aangegeven: we hebben al een groot deel van de wifi issues verholpen. En ik weet dat niet iedereen van jullie die nog wel issues ervaart dat wil geloven, maar daar kan ik ook niets aan doen. Ik kan alleen maar herhalen hoe het aan onze kant is. En dat is dat we eraan werken om, met elke versie die we uitbrengen, de issues nog verder terug te brengen, en hopelijk ook zo snel mogelijk volledig te verhelpen.

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • July 27, 2026

Het is ook niet nodig om de lijst met niet meer verbonden apparaten leeg te halen. Dingen die in die lijst staan hebben geen invloed op je netwerk of iets dergelijks. Het is een stukje informatie. En door ze daar te laten staan heeft het modem de apparaat informatie nog voorhanden op het moment dat zo'n apparaat opnieuw verbindt.

Dat is op zich wel logisch, behalve als je daar wat verwijderd , tevens je actieve sw2 punt ook verwijderd wordt , wat dat slaat als puntje puntje puntje.