Skip to main content
Antwoord

Waarom kan ik DNS-server niet instellen op KPN Box 12?

• May 8, 2025
  • 5 reacties
  • 150 keer bekeken

Ik ben weer terug bij KPN en wil graag mijn (betaalde) DNS-dienst gebruiken. Ik kan deze echter nergens instellen voor IPv6 (ik heb wel een plek voor IPv4 gevonden, al lijkt dat nog niets te doen). In diverse topics zie ik fantastische screenshots met netwerkinstellingen waar je zowel IPv4 als IPv6 kunt instellen, maar die opties heb ik niet in mijn modem. Ik heb een (uitermate onoverzichtelijke) interface met wat verschillende plaatjes. 

Moet mijn modem nog updaten, heb ik een verkeerde of andere versie of wat kan hier aan de hand zijn? Ik vind het vervelend dat ik bij een kwaliteitsprovider als KPN dit niet lijk te kunnen instellen.

Beste antwoord door Erik van KPN

Ik verwacht dat je vrij snel aan de beurt ben, ​@Imextukker. We doen regelmatig bijtrekbatches om nieuwe klanten bij te trekken naar de KPN Software. En zodra dat zo is, dan kun je deze stappen volgen om de DNS server aan te passen:

Maar, ook in de firmware die je op dit moment hebt kun je de DNS, deels, aanpassen. Ga hiervoor naar My Modem en dan DNS. Daar kun je de IPv4 DNS aanpassen. IPv6 helaas niet, maar dan heb je in ieder geval iets.

Je zou ipv6 uit kunnen zetten. Volgens mij kan dat wel.

En dit kan inderdaad ook. Dit vind je via Internet > Basic > IPv6.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

5 reacties

• May 9, 2025

Jij hebt waarschijnlijk nog de 60E firmware. Die is al 3 haar oud ofzo. Alle KPN Boxen die nieuw uitgeleverd worden hebben de 60E firmware. Vaak updaten die meteen naar de nieuwste versie. Maar helaas vaak ook niet. Dan moet je afwachten. Er kan niets gedaan worden om dat te versnellen. Je kan alleen een reset van de box proberen. Verder kan je alleen maar afwachten. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 9, 2025

Dank voor je snelle reactie! Dat is een erg vervelende keuze van KPN.

Dan maar hopen dat het niet te lang duurt voor we up to date zijn. Zolang deze versie erop blijft staan heb ik vrij veel spijt van de overstap, want ik ging achteruit in voor mij belangrijke functionaliteit.

• May 9, 2025

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • Antwoord
  • May 10, 2025

Ik verwacht dat je vrij snel aan de beurt ben, ​@Imextukker. We doen regelmatig bijtrekbatches om nieuwe klanten bij te trekken naar de KPN Software. En zodra dat zo is, dan kun je deze stappen volgen om de DNS server aan te passen:

Maar, ook in de firmware die je op dit moment hebt kun je de DNS, deels, aanpassen. Ga hiervoor naar My Modem en dan DNS. Daar kun je de IPv4 DNS aanpassen. IPv6 helaas niet, maar dan heb je in ieder geval iets.

En dit kan inderdaad ook. Dit vind je via Internet > Basic > IPv6.

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 10, 2025

Dank je ​@Erik van KPN ! Ik heb het voor nu inderdaad ingesteld via IPv4 en daarbij IPv6 uitgezet - om te voorkomen dat in de meeste gevallen de DNS via IPv6 wordt omzeild.

Ik verwacht dat ik geen issues zal ervaren van het uitzetten van IPv6, maar het zou mooi zijn als ik het binnenkort alsnog via de koninklijke weg kan instellen :-)