inmiddels heb ik het antwoord gevonden: De experia box V10 heeft een update gekregen die mesh wifi wel ondersteunt en dit modem (box v10) kan via pair bonding worden aangesloten waardoor je verbindingen die nog uit koper kabel bestaan een hogere snelheden kan ondersteunen. Op koperen aansluitingen kan dit niet met de box12 modem, die heeft geen pairbonding ondersteuning. Vandaar dat klanten met een koperdraad aansluiting soms een box V10 krijgen en niet de 12
Was wel ff zoeken een briefje bij het modem met wat uitleg had mij veel zoekwerk gescheeld !
De nieuwe firmware voor de V10 ondersteunt ook nog geen pairbonding en vaste telefonie. En vooralsnog alleen met de SuperWifi 2 is mesh mogelijk. Wees dus gewaarschuwd. Raar dat kpn voor een lijn met pairbonding en vaste telefonie een V10 met de nieuwe firmware stuurt.
Hallo Henk dit is wat ik vond:
Nieuwe webinterface
We zetten dezelfde software op de V10, V10A, KPN Box 12 en de Experia Wifi- en SuperWifi punten. Hierdoor werken deze onder water op dezelfde manier. En ziet ook op alle modems de webinterface er hetzelfde uit.
We zijn begonnen met de Box 12 en nu is de V10 aan de beurt.
Voor meer algemene info over hoe de nieuwe webinterface eruit ziet, en hoe je daarin dingen aanpast, zie de kop Kennisbank, onderin dit artikel.
Mesh
Als je een V10 hebt in combinatie met wifipunten van ons, dan vormen die Wifipunten samen een mesh netwerk. Dit betekent dat de verschillende wifipunten één netwerk vormen waarin je eindapparaten (computers, telefoons, etc.) naadloos overschakelen van het ene wifipunt naar het andere.
Onder de huidige firmware, doet de V10 zelf daarin nog niet mee. De wifi op je V10 is dan ook uit als je Wifipunten gebruikt. Na deze update kan de V10 zelf ook meedraaien in de mesh. Wel werkt dit alleen nog in combinatie met SuperWifi 2 die ook KPN Software hebben.
Voor nu zullen we eerst alleen klanten overzetten naar de nieuwe KPN Software die géén Wifipunten gebruiken. Maar, mocht je na deze update SuperWifi 2 aanschaffen, dan zullen deze automatisch ook updaten en heb je een mesh wifinetwerk.
pairbonding= VVDSL
Geschikt voor | ADSL2+, VDSL, VVDSL, VPLUS, GOF, GPON, XGSPON, SIB overigens wordt er wel een pairbonding kabeltje meegeleverd het zgn Y kabeltje |
Of BVVDSL, wat ik heb, reden waarom, naast vaste telefonie, mijn V10 nog niet wordt geüpdatet. De "B" staat daarin voor bonded wat een andere, kortere, term is voor pairbonding.
N.B. In het startbericht van het topic over de nieuwste firmware-update voor de V10 staat niet vermeld dat PB niet ondersteund wordt, dat staat in een verdere reactie van een moderator. Maar goed, ook vaste telefonie is niet beschikbaar en dat staat wel in het startbericht. En mesh dus vooralsnog alleen met SuperWifi 2. Experia WiFi en SuperWifi 1 moeten eerst zelf de nieuwe firmware krijgen.
Hallo @MenioT, voor pairbonding is er inderdaad de KPN Experiabox V10. Deze zal dan voorlopig niet de update krijgen naar de nieuwe KPN software. Hierdoor zal je voorlopig wel een stukje mesh missen.