Skip to main content
Vraag

Wake-on-Lan werkt niet van buitenaf met Experia Box V10

• March 22, 2026
  • 4 reacties
  • 11 keer bekeken

Ik wil mijn Nextcloud server op afstand aan kunnen doen. De betreffende computer kan ik vanuit het thuisnetwerk via wake on lan aanzetten maar het lukt me niet dit op afstand te doen. In mijn experia v10 heb ik een statisch IP adres voor de server en de juiste poort (7) geforward. Andere poorten forwarden zoals 80 en 443 (anders werkt de server niet) gaat prima. Heeft iemand een idee waarom het ‘magic packet’ niet door de experia wordt doorgestuurd van buiten het netwerk? Op het thuisnetwerk zit de server ook op de experia (bekabeld) en dan werkt WoL wel. 

4 reacties

rvk01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+8
  • Slimmerik
  • March 22, 2026

Heeft iemand een idee waarom het ‘magic packet’ niet door de experia wordt doorgestuurd van buiten het netwerk? 

WOL werkt absoluut niet via port forwarding. Gelukkig maar want anders zou iedereen van afstand mijn server een schop kunnen verkopen.

WOL werkt via een broadcast message met een MAC adres. Maar een broadcast message kun je niet doen via port forwarding. De enige optie die je hebt is een dedicated server aan te hebben (bijvoorbeeld een Raspberry Pi) via welke je e.v. het WOL signaal zou kunnen versturen.

Sommige routers hebben overigens wel een optie om bij port forwarding ook direct een WOL signaal meer te sturen. Zo zou je met verkeer op poort 443 bv automatisch de server kunnen activeren als deze uit staat. Maar dan is het de router (intern) die het WOL signaal op het interne netwerk gooit. Ik geloof niet dat de Experia box deze optie heeft.

Fritzbox heeft dat volgens mij wel.

https://fritz.com/nl-nl/apps/knowledge-base/FRITZ-Box-6660-Cable/36_Netwerkapparaat-starten-via-internet-Wake-on-LAN/

Wat voor server is het overigens? Want b.v. de Synology heeft volgens mij nog andere opties (via Quick connect).

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • March 22, 2026

​@Tjeerdsen Zie mijn post hier, het gaat alleen met een eigen router met toegang tot CLI (SSH)

• Auteur
  • Deelnemer
  • March 22, 2026

Heeft iemand een idee waarom het ‘magic packet’ niet door de experia wordt doorgestuurd van buiten het netwerk? 

WOL werkt absoluut niet via port forwarding. Gelukkig maar want anders zou iedereen van afstand mijn server een schop kunnen verkopen

….

Wat voor server is het overigens? Want b.v. de Synology heeft volgens mij nog andere opties (via Quick connect).

Dank voor je antwoord. Ik zag op dit forum dat 4 jaar geleden mensen het wel voor elkaar kregen met de Box V10, maar dat is dus verleden tijd. Goed dat ik weet dat ik niet iets over het hoofd heb gezien en een andere oplossing moet zoeken. 

Ik draai op een oude laptop een Nextcloud server. Daar kan ik alles op zolang die aan staat, maar als die om mysterieuze redenen uitvalt (wat eens per twee maanden gebeurt, juist als ik een paar dagen weg ben natuurlijk) zou ik een WoL signaal willen sturen.  

rvk01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+8
  • Slimmerik
  • March 22, 2026

Dank voor je antwoord. Ik zag op dit forum dat 4 jaar geleden mensen het wel voor elkaar kregen met de Box V10, 

Heb je daar een linkje van. Misschien dat er nog wel ergens een optie is (maar niet via port forwarding denk ik).

Ik draai op een oude laptop een Nextcloud server. 

Staat die laptop normaal altijd aan? Lijkt me dan handiger dit te verhuizen naar b.v. een Raspberry Pi (of ander zuinig apparaat). Of verbruikt die laptop niet zoveel?

Â