Skip to main content
Beantwoord

Wanneer gaat een Box 12 naar nieuwe KPN Software na installeren?

• December 18, 2025
  • 4 reacties
  • 113 keer bekeken

LuToLu
Slimmerik

Hallo,

Al mijn KPN apparatuur, Box 10, 4x SuperWifi 1 en 1x SuperWifi 2 op 15 december naar de nieuwe KPN Software zijn overgezet. Dit geeft erg veel problemen en na overleg met KPN is besloten dat ik een Box 12 ga ontvangen om mijn huidige Box 10 te vervangen en ik heb zelf 3x SuperWifi 2 gekocht om mijn SuperWifi 1’s te kunnen vervangen, in de hoop dat dit beter gaat werken.

Dat zelf kopen blijft lastig want ik had een perfect werkend netwerk en door de updates is het echt heel slecht geworden, iets wat ik niet kan gebruiken door het vele thuiswerken en de vele ‘slimme apparaten’ in huis. Dus toch maar gekozen om zelf nieuwe te kopen, gelukkig wel tegen de gereduceerde prijs in een KPN winkel, en niet af te wachten of ze wel of niet omgeruild gaan worden door KPN, dat ‘gevecht’ ga ik later misschien nog aan.

Nu lees ik in andere topics dat het nog kan voorkomen dat je een Box 12 ontvangt met de ‘oude’ software (als deze al in de doos zat). Als dat zo is zal dat dus niet gaan werken met mijn al bestaande SuperWifi 2 aangezien die al op de nieuwe software zit. En met wat voor software de 3 nieuwe SuperWifi 2 geleverd gaan worden is nog afwachten, ze waren niet op voorraad en worden opgestuurd.

Als de Box 12 inderdaad de oude software bevat hoe snel wordt deze dan geüpdatet naar de nieuwe KPN Software?

Beste antwoord door LuToLu

Het is allemaal goed gekomen. De Box 12 die ik in een KPN winkel ontvangen heb had inderdaad de oude software waar ik verwachte, is nl. altijd lastig met apparatuur die al in doos zit en ergens op voorraad staat.

Het een keer uit en aanzetten, of een nachtje over slapen, had niets gedaan, nog steeds de oude versie. Maar wat ik hier ook gevonden had was dat een ‘terug naar fabrieksinstellingen’ actie zou kunnen helpen.

Dus deze ochtend de ‘terug naar fabrieksinstellingen’ uitgevoerd en vrij snel daarna had ik de nieuwe KPN software op mijn Box 12. 😁

Mijn SW2’s gekoppeld en tot nu toe werkt alles als een zonnetje, het enige waar ik tegenaan gelopen ben is dat mijn SolarEdge omvormer ineens niet meer wilde verbinden maar dat bleek te liggen in de ‘WPA2-WPA3-Personal’ instelling te zitten, mijn SolarEdge gaat daar niet goed mee om, dus dit teruggezet naar WPA2-Personal om verdere problemen te voorkomen.

4 reacties

• December 18, 2025

Daar kan niemand iets over zeggen. Misschien binnen een dag. Misschien duurt het maanden...

LuToLu
Slimmerik
  • Auteur
  • Slimmerik
  • December 18, 2025

Mmm, ik was al een beetje bang voor dit antwoord, dan maar hopen dat de Box 12 en 3 nieuwe SW2's software hebben die samen kan werken, en dan de update naar de KPN software van alles maar weer afwachten mocht dat nodig zijn.

Al zou het dacht ook mogelijk moeten zijn een SW2 met KPN software als master te laten werken als de Box 12 nog niet geupdate is. Dus WiFi uit op de Box 12 en SW2 bedraad aangesloten als master die dan samen met de andere SW2's op KPN software zijn eigen netwerk kan vormen.

Heeft iemand daar al wat ervaring mee?

Is een beetje hetzelfde als SW2's gebruik op een 'niet KPN router/modem' toch?

LuToLu
Slimmerik
  • Auteur
  • Slimmerik
  • Antwoord
  • December 20, 2025

Het is allemaal goed gekomen. De Box 12 die ik in een KPN winkel ontvangen heb had inderdaad de oude software waar ik verwachte, is nl. altijd lastig met apparatuur die al in doos zit en ergens op voorraad staat.

Het een keer uit en aanzetten, of een nachtje over slapen, had niets gedaan, nog steeds de oude versie. Maar wat ik hier ook gevonden had was dat een ‘terug naar fabrieksinstellingen’ actie zou kunnen helpen.

Dus deze ochtend de ‘terug naar fabrieksinstellingen’ uitgevoerd en vrij snel daarna had ik de nieuwe KPN software op mijn Box 12. 😁

Mijn SW2’s gekoppeld en tot nu toe werkt alles als een zonnetje, het enige waar ik tegenaan gelopen ben is dat mijn SolarEdge omvormer ineens niet meer wilde verbinden maar dat bleek te liggen in de ‘WPA2-WPA3-Personal’ instelling te zitten, mijn SolarEdge gaat daar niet goed mee om, dus dit teruggezet naar WPA2-Personal om verdere problemen te voorkomen.

Erwin van KPN
Moderator
  • Moderator
  • December 22, 2025

Hoi ​@LuToLu . Welkom hier.

Fijn om te lezen dat alles uiteindelijk weer netjes werkt. Altijd prettig als het verhaal een goed einde krijgt, zeker na zo’n hobbelig traject.

Goede aanvulling ook over de Box 12. Als de software nog niet up-to-date was geweest, hadden we dat inderdaad waarschijnlijk kunnen forceren. (dat doen we niet lukraak maar als iemand, omwille van technische issues allemaal nieuwe spullen installeert, is het wel gebruik dat we actief proberen om de juiste firmware op je apparatuur te krijgen)  In dit geval heb je dat zelf slim opgelost met een reset naar fabrieksinstellingen, precies zoals het hoort.

Dank ook voor je updates en het heldere, uitgebreide verslag. Dat helpt niet alleen ons, maar ook andere meelezers die tegen vergelijkbare situaties aanlopen. Die kunnen hier zeker hun voordeel mee doen.

Mooi dat alles nu stabiel draait.