Skip to main content

Hoi, ik heb nog een xs4all abbo (glasvezel 100 mb abbo met gratis upgrade na aanleggen glasvezel naar 200 mb afgelopen najaar) dat maandelijks opzegbaar is. Ik heb nog een modem FRITZ!Box 7583 VDSL. (wifi 5) Verder aantal frits repeaters uit de AX serie (3000 ax met wifi 6), Drukke stedelijke omgeving.

De Mesh extenders werken nu niet in de tuin. Snelheid niet echt een probleem, er wordt hier niet gegamed. Maar ja wifi 5 op je fritzbox terwijl wifi 7 al bestaat… Ik dacht dus met de vlucht naar voren, ik sla wifi 6 over en ga op de nu nog rustige wifi 7 kijjken of alles verder komt door minder buren ook op wifi 7.

Nu kreeg ik alweer tijdje geleden -sept 2024)- een verlengaanbod 2 jaar vast met €15 korting voor 12 maanden (internet +tv-2x) maar geen nieuw modem, bv de Fritz!Box 7590 AX. Niet op ingegaan toen, ook omdat ik door aanleg glasvezel een 'gratis’ upgrade kreeg van 100 naar 200 mb.

Ik dacht dat je ook bij verlengen altijd een 'nieuw’ modem krijgt? Niet dus, wat is jullie ervaring?

Dan vraag 2: dat modem Fritz!Box 7590 is al sinds maart '22 op de markt en heeft wifi 6.

Nu zijn er al wifi 7 modems zoals de sinds sept '24 leverbare 5690 Pro (met Zigbee). Dus ik dacht als ik nog even wacht… Maar die levert xs4all niet., toch? Gezien het feit dat ze nu pas sinds kort de AX versie van de 7590 leveren, denk ik dat het nog wel 2 a 3 jaar duurt voordat ze de 5690 Pro leveren? 

Nu zie ik hier https://www.kpn.com/internet/fritzbox dat je de fritzbox eigenlijk huurt voor €7,49 p/m dus dat is na 2 jaar: €180,- Oftewel je kan die 7590 AX net zo goed zelf kopen en verdien je geld na 2 jaar…

als ik inlog via bovenstaande URL dan zie ik mijn huidige pakket end aar staat weer dat de fritzbox 'gratis’ is. 

onder de ? staat:

De huidige Fritz!Boxen zijn niet geschikt voor 4 Gbit/s. Later dit jaar introduceren wij de Fritz!Box 5590 die wel deze snelheid aankan. Deze Fritz!Box heeft aan de LAN zijde 1 poort geschikt voor 2,5 Gbit/s. De overige LAN-poorten zijn geschikt voor 1 Gbit/s. Op deze manier kan je de 4 Gbit/s snelheid verdelen over meerdere apparaten.

Wederom geen wifi 7 maar wifi 6

Wet iemand wanneer deze uitgegeven wordt?

Deze kost nieuw z'n €250 dus met die 7,50 huur iets langere terugverdientijd maar goed.

En als je zelf dat avm modem koopt, krijg je dan wel ondersteuning vanuit KPN?

Graag jullie tips, mening etc.

dat je de fritzbox eigenlijk huurt voor €7,49

Bij een XS4ALL abonnement zat die prijs in de abonnementsprijs. De KPN abonnementen zijn goedkoper vanwege geen standaard Fritzbox. Wel Fritzbox huren van kpn komt dat bedrag erbij. Bij XS4ALL betaalde je dat al.

als ik inlog via bovenstaande URL dan zie ik mijn huidige pakket end aar staat weer dat de fritzbox 'gratis’ is. 

Als je nu nog een XS4ALL abonnement hebt is de Fritsbox inbegrepen. XS4ALL/KPN noemt (noemde) dat ten onrechte gratis. 

Wederom geen wifi 7 maar wifi 6

Wifi 7 is er nog niet. Alleen in technische termen. Zijn er al apparaten als game consoles die 7 ondersteunen? of streaming apparaten voor 4k en 8k streaming?

Grootste verschil is dat wifi 6 veel meer verbindingen tegelijk aankan. Maar ja, hier heb ik wifi 4/5. En stream ik zonder problemen 1 kpn stream van 14,2 Mb/s (hoge HD kwaliteit via 661 e.v. of met TV+ v.a. 1) en ook nog eens 3 van 7 Mb/s. Allemaal tegelijk.

Wil je nu wifi 6 dan kun je vragen om de 7590 AX. Die heeft wifi 6.

Ik dacht dat je ook bij verlengen altijd een 'nieuw’ modem krijgt? Niet dus, wat is jullie ervaring?

KPN vervangt goed werkende modems niet als ze nog ondersteund zijn. Dat is de 'groene' instelling van KPN. Bij de omzetting naar glas bleef hier de Experiabox v10 staan. 

Je had een pairbonding VDSL aansluiting. Vandaar de 7583.

Voor zover ik weet is de 5590 voor dit jaar aangekondigd. Daarmee kán de NT vervallen heb ik begrepen. Maar is dus eigenlijk ook weer niet noodzakelijk. De 7590 AX is verder gelijk uitgezonderd internet glas NT. Er hangt al een prima glas NT aan je muur. Bovendien is dat alleen maar een doorgeefluik. Die NT's kunnen bij mijn weten als zeker 10 Gb/s aan. Dat levert kpn nog bij lange niet aan particulieren. En of particulieren ooit zúlke snelheden nodig hebben …. ?

Je weet dat je zelf ook een modem mag kopen?

Dank!

Je weet dat je zelf ook een modem mag kopen?

Ja, maar dan heb je geen garantie vanuit KPN maar van de leverancier waar je deze kocht. Wet jij hoe het dan met service gaat? Bellen over instellingen etc. Of wil KPN eigenlijk van de hele heritage xs4all af met de fritz apparatuur en vervalt daardoor ook het serviceplus abbo wat er bij mij nog opzit vanuit xs4all denk ik?

(ik heb eigen telefoonnummers vaste lijn middels voip in de Fritzbox staan voor m'n bedrijf, dus wil niet over op een KPN modem.)

Het service plus abo wat je nu hebt heb je bij kpn inderdaad alleen als je bij kpn ook een Fritzbox huurt. Bij een gekochte heb je dat niet. 

Instinker: bij kpn combivoordeel zit ook een dienst met de naam service plus. Dat is echter heel anders, veel beperkter, die met dezelfde naam (dom van kpn) die je in combinatie met een gehuurde Fritzbox hebt.

Waarom blijf je voorlopig niet bij je huidige abonnement? Dat werkt toch naar wens?

Wat wil je met de 5590 bereiken? Hij is voor dit jaar aangekondigd. Het jaar is nog niet op de helft. Geduld nog. 

Als je contractvrij bent kun je ieder moment naar een KPN abonnement. Als extra neem je er dan de Fritzbox bij.

Nu wijzigen geeft mijns inziens wel wat technisch gedoe en uitdagingen.

Je zou de Helpdesk van XS4ALL (!) even kunnen bellen of je 7590 AX krijgt bij wijziging naar kpn abonnement. Die werkt prima met de losse NT hoor. Net zo goed als de 5590 die met en zonder de losse NT kan werken.

Helpdesk XS4ALL 0203987666

Maar ja, als het nu gewoon goed werkt zonder problemen….

Het service plus abo wat je nu hebt heb je bij kpn inderdaad alleen als je bij kpn ook een Fritzbox huurt. Bij een gekochte heb je dat niet.

Ssst ​@PeterG , niet verder vertellen, maar ik ben begin april overgestapt van de XS4ALL propositie naar de KPN propositie en heb nog steeds dezelfde service plus als ik bij XS4ALL had in mijn KPN abonnement. (De oude XS4ALL modem 7581 is teruggestuurd, alhoewel de afdeling retouren dat nog niet door heeft, ik gebruik sinds de overstap een zelf aangeschafte Fritz!Box 4050)

​@kDeelstra een Fritz!Box heeft 5 jaar fabrieksgarantie.

Hi ​@kDeelstra, welkom bij onze. Fijn om te zien dat je op weg bent geholpen door de community leden, waarvoor dank. 

Op dit moment kan ik hier nog niets concreets zeggen over of, wanneer en hoe deze modem wordt geïntroduceerd. Je wordt hier niets wijzer van, maar meer kan ik er niet van maken. Op het moment dat hier meer over bekend is zullen we dit zeker op de community bekend maken. 

Reageer