Skip to main content
Antwoord

Wanneer komt er een update voor de KPN Box 12?

• August 7, 2025
  • 7 reacties
  • 116 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Vorige week heb ik een nieuw modem ontvangen. Dit modem heeft nog de oude firmware SGEJ100006OE. Met dit modem ervaar ik tot nog toe geen verbeteringen, met name de wifi. Sterker nog, eigenlijk zelfs een verslechtering. Ik heb een aansluiting van 1000 mbit. Met de speedtest kom ik net aan de 400 mbit, en dan moet er niet teveel aanstaan. Na installatie van het nieuwe modem heb ik het modem regelmatig opnieuw opgestart, instellingen aangepast, maar dit helpt niet veel. Wanneer kan ik de nieuwe update verwachten. Waarom zijn de nieuwe modems niet voorzien van de allerlaatste update? 

Beste antwoord door Jasper van KPN

Hoi ​@BoukeD, de update kan je zelf niet forceren. Welke versie had je hiervoor, of had je toen ook een ander model modem? Iedereen zal de update krijgen, daarbij gaat niemand overgeslagen worden. Als de update komt krijg je daar van te voren een aankondiging voor en dan wordt het modem bijgewerkt. Heb je naast de Box 12 ook extra apparatuur voor Wifi, zoals bijvoorbeeld Experia Wifi of SuperWifi's? 

Wat betreft je Wifi verbinding, je kunt kijken of je die kunt optimaliseren met deze tips: 

7 reacties

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • August 7, 2025

Wat is de snelheid als je meet met een bekabelde pc of laptop? Een 1GB abonnement is eigenlijk alleen interessant als jd bekabeld werkt. Veel meer dan die 400 zal het over het algemeen niet worden. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • August 7, 2025

Bekabeld is de snelheid 940 mbit. Ik begrijp dat je met de wifi geen 1000 Mbit haalt, maar naar mijn mening moet minimaal 600 Mbit haalbaar zijn. En dat de snelheid terugloopt als je meer apparaten gebruikt. Maar de grootste ergenis is dat de wifi niet stabiel is. De ene keer doet de wifi het wel goed, de andere keer krijg je zo’n ronddraaiend cirkeltje. 

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • August 7, 2025

KPN heeft een voorraadje van deze modems klaar liggen in het magazijn, en dan kunnen ze die uiteraard niet vóór het opsturen ervan voorzien van de nieuwe firmware.

Toen ik mijn KPN Box 12 een paar weken geleden aansloot, toen kreeg ik na een week de nieuwste update.

• August 7, 2025

naar mijn mening moet minimaal 600 Mbit haalbaar zijn.

Naar mijn mening kun je bij Wi-Fi geen staat trekken op de snelheid en stabiliteit. Dat is zó afhankelijk van allerlei omgevingsomstandigheden buiten de invloedssfeer van een provider als kpn dat je daar nooit van op aan kunt. Met mijn Superfiber 500 haal ik de ene keer vrijwel de volle snelheid op m'n smartphone en een paar minuten later op dezelfde plaatst nog maar nauwelijks 100 Mb/s.

En ook de gebruikte testmethodes laten onderling verschillende waardes zien. Bij mij laat Ookla Speedtest consistent lagere waardes zien dan de speedstestfunctie van de kpn Thuis app.

Je begrijpt dat ik alles met een vaste UTP-aansluiting altijd via een kabel aansluit: dan heb je wel een gegarandeerde snelheid. 

Jasper van KPN
Moderator
  • Moderator
  • Antwoord
  • August 10, 2025

Hoi ​@BoukeD, de update kan je zelf niet forceren. Welke versie had je hiervoor, of had je toen ook een ander model modem? Iedereen zal de update krijgen, daarbij gaat niemand overgeslagen worden. Als de update komt krijg je daar van te voren een aankondiging voor en dan wordt het modem bijgewerkt. Heb je naast de Box 12 ook extra apparatuur voor Wifi, zoals bijvoorbeeld Experia Wifi of SuperWifi's? 

Wat betreft je Wifi verbinding, je kunt kijken of je die kunt optimaliseren met deze tips: 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • August 10, 2025

Beste Jasper, ik had hiervoor een modem V 10. Wat voor software erop stond weet ik niet. Ik heb 2 super wifi punten. De communicatie tussen het modem en de twee wifi punten gaat ook niet altijd vlekkeloos. Ik heb 1 wifipunt bedraad aangesloten en 1 punt draadloos. Maar, ik heb het nieuwe modem nu een week, heb ik de wifipunten 2 keer opnieuw moeten installeren. De laatste dagen gaat blijft het modem contact houden met de wifi punten. Ik heb regelmatig het programma voor de verbetering van de wifi afgedraaid, maar dat helpt niet echt. Ik heb mij er nu maar bij neergelegd en wacht de update van het modem maar af.

Jasper van KPN
Moderator

Als het nu werkt zou ik er ook vanaf blijven inderdaad. De update komt vanzelf, daar hoef je niets voor te doen. Alleen het modem en de SuperWifi punten aan laten staan, maar dat doe je sowieso al natuurlijk.