Skip to main content

Hoi,

Als ik inlog op mijn KPN modem zie ik een hele mooie networkmap. Deze geeft de ethernet verbinden weer die aangesloten zijn. Eentje is geel en heeft een connection = good. Een tweede is groen en geeft connection is excellent.

Mijn vraag is: Hoe word nu precies bepaald of een connection good of excellent is?

wat wordt er gemeten om kwaliteit te bepalen? 

 

gr Henri Spijker

 

Hoi @hspijker , wat is er aangesloten?

Kan het zijn dat de 'excellent' verbinding 1Gbit is (een pc) en de 'good' verbinding 100Mbit (een tv-ontvanger)?

1Gbit = excellent en 100Mbit = good


Hallo @hspijker , de good verbinding is meestal de verbinding tussen modem en tv decoder, die kan maar 100Mbit verwerken.

De excellent verbinding is meestal een pc die een Gigabit verbinding aan kan.

Sluit je tv toestel maar eens bekabeld aan, dan zie je ook good staan omdat je tv toestel ook maar 100Mbit aan kan.

 


Bedankt JanD en RBxx.

Duidelijk antwoord, dus good en excellent zegt iets over de theoretische snelheid. 

Maar eigenlijk is dat wel een beetje misleidend. Als een apparaat 100Mbit aan kan en ik heb een 100Mbit connectie dat is gewoon excellent zou je (kunnen) denken. Maar als datzelfde apparaat maar een verbinding van 80Mbit heeft (terwijl 100 zou moeten kunnen) dan zou je dat good kunnen noemen.

 gr Henri

 


Hallo @hspijker , je moet vanuit het modem denken, die heeft een 1 Gigabit capaciteit per poort, als die volledig benut wordt is de verbinding dus excellent.

 


Hoi,

:-) ja inderdaad … als je het vanuit de modem bekijkt dan is het meer logisch.

 


Ik denk dat je niet al teveel vertrouwen moet hebben in de Network Map van Box 12.

Als ik zo nu en dan eens kijk, dan zie ik de ene keer wél de TV ontvanger, een andere keer niet, net als de Smart TV (die bedraad is aangesloten). Bedraad aangesloten apparaten zijn de ene keer wel zichtbaar, een andere keer niet. Draadloze devices zijn overigens wel altijd zichtbaar en met welk punt ze verbonden zijn.

Ook lijkt de Network Map niet goed om te kunnen gaan met netwerkswitches. Zo loopt er hier van de Box 12 een Cat 6 netwerkkabel naar een (Netgear Gigabit) Switch. Op de switch is een NAS (gigabit) aangesloten, een laptop (gigabit) en twee netwerkprinters (10/100). Wanneer alleen de NAS aanstaat, dan geeft de Network Map de status Excellent (groen) aan, maar wanneer een netwerkprinter wordt aangezet, dan lijkt de verbinding terug te vallen tot zwart, terwijl in werkelijkheid de status tot de switch groen zou moeten zijn, en van de switch tot NAS groen, van de switch tot de printer zwart. 


Hoi Berteman,

Dat is ook wat ik bedoelde met “beetje misleidend”.

Ik begrijp uit de eerdere antwoorden dat de networkmap alleen iets zegt over de snelheid. Uit jou antwoord blijkt dat ook nog eens de laagste snelheid leidend is voor de kleur, dus als er ergens een 10/100 in een gigabit netwerk zit is die hele tak zwart.