Skip to main content
Beantwoord

Wat betekent de 2 achter de Wifi-verbinding SSID 2?

• August 6, 2025
  • 26 reacties
  • 223 keer bekeken

Wat betekent de 2 achter de wifi verbinding SSID 2.

Het probleem is dat mijn ACER laptop (wifi 6) verbindt met SSID maar in de “netwerk verbindingen weergeven” er dan SSID 2 staat. Dan heb ik dus GEEN internetverbinding en Onedrive wordt ook niet aangemeld. Door maar steeds “uitschakelen” en opnieuwe verbinding maken lukt het dan uiteindelij wel een keer om ook bij de Verbindingen een SSID connectie te krijgen. Dan werkt het dus. Ik heb wel 2 super WIFI's maak dit is wel waardeloos op de nieuwe laptop met windows 11 en laatste intel drivers voor de wifi.

gr. Elco

Beste antwoord door Leen59

Dit is een dingetje in Windows en heeft niets met jouw WiFi op zich te maken. Ik heb dit ook jaren op een Acer gehad, maar dat had verder geen invloed. Staat dit netwerk op de Acer wel als privé ingesteld?

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

26 reacties

Leen59
Wijsgeer
  • August 6, 2025

Kijk eens op de laptop naar de beschikbare WiFi netwerken, als je daar ook SSID2 ziet klopt er iets niet met het netwerk. Dit kun je dan in de modem aanpassen 

Leen59
Wijsgeer
  • August 6, 2025

Je kunt eventueel ook proberen om de laptop de SSID2 tel laten vergeten en dan opnieuw zoeken en verbinden 

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 7, 2025

Dank je Leen59. Via andere kanalen had ik deze ook al zien langskomen maar helaas. Er is geen ander SSID aanwezig. Heb dit ook geprobeerd via command prompt om profiles te zien en indien mogelijk te verwijderen. Is niet aanwezig. Heb nu een nieuwe verbinding gemaakt met hetzelfde SSID en wachtwoord. Vanochtend ging dit direct goed maar durf er m’n hand niet voor in het vuur te steken.  Ik vermoed overigens dat er achter de schermen ook iets met de super wifi punten gebeurd waardoor die -2 verschijnt. 

gr Elco

Jasper van KPN
Moderator

Hoi ​@ElcoJT, hoe ziet dat er precies uit? Als de naam van het netwerk zelf er wel goed uit ziet, en SSID 2 erbij wordt weergegeven kan dat ook zijn hoe het in Windows wordt onthouden. SSID is niet een type verbinding, het is de naam van het Wifi netwerk. Het staat voor Service Set IDentifier.

Het kan zijn dat het geen effect heeft op de verbinding zelf en dat dat iets anders is. Wat je kunt doen is Windows de Wifi netwerken laten vergeten, en daarna opnieuw te verbinden. Als er iets verkeerd is opgeslagen van de verbinding wordt dat daarmee verwijderd en begin je met een schone lei.

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 10, 2025

Hallo Jasper. Het begrip SSID is mij wel bekend. Ik heb tot nu toe altijd aangenomen dat de wifi linksom / rechtsom gewoon verbindt met de SSID en laptop. Mijn probleem probeer ik in wat foto’s te laten zien. Na aanzetten eerste foto. Dan wifi verbinding check. Dat is SSID (bij KPNBox 12). Dat de netwerkverbinding en adapter link. Dat is de SSID 2. Het gevolg is wel een internetverbinding maar geen connectie kunnen maken met een website of OneDrive. Pas als ik na stoppen herstarten opnieuw verbinden enz ik OOK weer een gewone SSID verbinding heb gaat alles weer werken. Outlook, OneDrive , Spotify enz. Ik hoop dat iets meer licht in de duisternis brengt. Gr Elco 

Leen59
Wijsgeer
  • Antwoord
  • August 10, 2025

Dit is een dingetje in Windows en heeft niets met jouw WiFi op zich te maken. Ik heb dit ook jaren op een Acer gehad, maar dat had verder geen invloed. Staat dit netwerk op de Acer wel als privé ingesteld?

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • August 10, 2025

Volgens bij betekent dat cijfer dat dat je SSID voor die aantal keer gebruikt is met een verschillend apparaat.

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 10, 2025

Hoi Leen, ik tot nu toe ook niet met verschillende Dell, Lenovo en ASUS laptop. Deze draaiden wel allemaal op WIN10. Mijn huidige oude DELL Inspiring 580 desktop heeft ook issues hiermee. Deze en de Acer zitten beide op privé/particulier netwerk. Kan er geen setting zijn in de KPNBox 12?? Gr Elco

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • August 10, 2025

Hier heb ik inmiddels een viertje bij mijn SSID staan. Het is blijkbaar de vierde accespoint met die naam. Mogelijk kijkt Windows naar het MAC-adres daarvan. 

Maar hier zien we gewoon dat het een Router33 is, zonder te weten dat het de vierde is. 

Leen59
Wijsgeer
  • August 10, 2025

Ik had destijds 2 acer laptops, de ene altijd op het gewone SSID, en de andere steevast op SSID2. Ik heb dit nooit kunnen oplossen, maar omdat het geen problemen gaf ook niet veel moeite voor gedaan. Ik zou niet weten welke setting in de box12 van toepassing is.

Je kunt eventueel nog experimenteren met het extra netwerk ed, maar verder heb ik echt geen idee.

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • August 10, 2025

@Leen59  Als je mijn situatie bedoelt in de post hierboven, dan kan ik vertellen dat het NIET aan de KPN-box ligt, maar een Windows feature is.

Mogelijk zou de KPN-box wel de aanleiding kunnen zijn dat je opeens een ander nummertje erbij ziet, en volgens mij heeft SuperWifi er ook invloed op.

Leen59
Wijsgeer
  • August 10, 2025

@AriënC , nee, ging niet over jouw situatie. Ik had eerder al gezegd dat het een Windows dingetje is.

Leen59
Wijsgeer
  • August 10, 2025

Leen59
Wijsgeer
  • August 10, 2025

Is dus al eerder besproken….

Zoekt en gij zult vinden 😎

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • August 10, 2025

Prima dan!
PS; Je mag voortaan ook je bericht wijzigen als je als laatste steeds wat toe te voegen hebt :-)

Leen59
Wijsgeer
  • August 10, 2025

Ariën, dat weet ik, maar ik weet niet of de volgers dan een nieuwe melding krijgen. Op deze manier probeer ik te voorkomen dat berichten gemist worden.

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • August 10, 2025

Ariën, dat weet ik, maar ik weet niet of de volgers dan een nieuwe melding krijgen. Op deze manier probeer ik te voorkomen dat berichten gemist worden.

Dat gebeurt echt niet. Verder is dit op fora behoorlijk ongewenst.
In de ongeschreven regels is het algemeen om je bericht na 24 uur opnieuw omhoog te mogen brengen. 

Leen59
Wijsgeer
  • August 10, 2025

Laatste bericht quoten is volgens mij ook ongewenst . Maar geen discussie hierover, ik zal me aanpassen.

Jasper van KPN
Moderator

Het is inderdaad een dingetje van Windows zelf, het cijfertje heeft geen effect op de verbinding. Wat er wel speelt is dus de vraag, maar daar hebben we met deze informatie nog geen duidelijkheid over. Had je de tip om de opgeslagen netwerken te verwijderen al kunnen proberen ​@ElcoJT? Die vraag had je nog niet beantwoord zo te zien. Als je het wel had geprobeerd, wat was het resultaat? Wij zien niet wat jij ziet, als je iets niet noemt weten wij niet of je het gedaan hebt.

• August 11, 2025

Even terug komen op dit plaatje. Soms staat de laatste 2 er en soms niet? Als de laatste 2 er staat heb je slechte/geen verbinding? Als de laatste 2 er niet staat heb je een goede verbinding?

Je hebt 2 SuperWiFi's schrijf je? Welke Experiabox of KPN Box heb je?

Heb je verder nog andere WiFi punten in huis? Extra router? Repeater ofzo?

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 11, 2025

Hoi Leen & Jasper. Allereerst deed hij het gisteravond goed en zag ik beide verbindingen gewoon op SSID staan. Alles werkte ok. Afgesloten en vanochtend weer fout. De netwerkverbinding geeft dan idd de 2 erachter aan. Had al eerder de wifi kaart verwijderd en opnieuw opgevoerd en op mijn SSID geconnecteerd. Dat ging toen goed op volgende opstarters met wisselend succes. Hoewel meer foute dan goede opstarts. Geen andere routers dan de KONBox 12  (plm 2 jaar oud) 2 super wifi maar ook na deze te hebben uitgezet, modem herstart geen blijvend succes. Ook al een keer terug naar fabrieksinstellingen had geen resultaat. Nog meer opties ???  Wifi drivers geupdate op Acer naar Intel drivers i.p.v. Microsoft. Hielp ook niet. 😫😫😫 gf Elco en ja altijd als er een 2 ( heb geen andere nummers gehad) staat is het foute boel 😮‍💨

Leen59
Wijsgeer
  • August 11, 2025

Dan zou ik nog verder zoeken bij Microsoft help.

Jasper van KPN
Moderator

De Wifi kaart verwijderen is niet wat ik bedoelde, in Windows kan je naar alle bekende netwerken gaan en daar alle bewaarde netwerken verwijderen. Daarmee zal je opnieuw moeten verbinden met het netwerk en worden alle vorige gegevens verwijderd. Dan begint Windows daarmee vers.

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 12, 2025

Hoi Jasper. Het leek mij een optie om de kaart te verwijderen en zowel kaart als drivers opnieuw te installeren. Overigens zonder succes. Vanuit de MS community kwam een opmerking over de 2.4 en 5 GHz verbindingen. Bij mij staan zowel gast als extra wifi gewoon uit. Ik neem aan dat binnen de standaard SSID beide frequenties beschikbaar zijn. Ik ga ga nu eens proberen en kijken wat er gebeurt als is bv alleen 2.4 gebruik en 5 uitzet en andersom (ik werk op een 5 meter van het modem ) misschien dat dit wat licht op de zaak werpt gr Elco

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 14, 2025

https://community.kpn.com/members/arienc-233372, https://community.kpn.com/members/jasper-van-kpn-111145, https://community.kpn.com/members/leen59-606778.

i hoop dat het kopieren van de koppeling jullie verder worden geïnformeerd. de KPNBox 12 staat nog steeds te draaien maar heb denk ik  wel een idee waar de 2 nu vandaan komt. Er draait namelijk nog een TPLink wireless op de achtergrond (letterlijk in de meterkast) deze draait op wifi verbonden met of de Box12 of een superwifi. Kan ik niet zo achterhalen. Deze TPLInk heeft een bekabrelde aansluiting op mijn Youless P! voor de slimme meterstanden enz enz. Mochten jullie nog een tipe hebben hieromtrent, hou ik me aanbevolen. Anders moet het zo maar even voorlopig want die TP draait alleen op 2.4. Zoveel weet ik wel ondertussen.  Groet Elco