Skip to main content
Antwoord

Wat is beter, de default netwerkgegevens aanhouden of eigen WiFi gegevens instellen?

• April 5, 2025
  • 17 reacties
  • 128 keer bekeken

Forum|alt.badge.img+9

Al sinds jaar en dag stel ik op mijn EB een eigen netwerk en gastnetwerk in. 

Maar na de problemen van de afgelopen dagen begin ik nu toch wel te twijfelen of dat een verstandige keuze is. Zie dit verhaal   

Kijk, nu ben ik daar vanmorgen samen met de medewerker van de helpdesk wel uitgekomen en is uiteindelijk het probleem opgelost. Maar ieder ander hier in huis was dit niet gelukt. En aan die huisgenoten moet ik ook denken.

De vraag is dan ook: 

Wat is verstandig, de default netwerkgegevens aanhouden of een eigen netwerk in de lucht brengen? Graag jullie mening.

Beste antwoord door Arjan van KPN

@Ik_Combineer ​@Katana321  Je kan ook alleen de SSID aanpassen en het originele wachtwoord zoals vermeld achter op het modem in stand houden. Op die wijze is het toch ook veilig is mijn mening. 

Ik wil vooral deze opmerking van Buurman20 onderstrepen en bekende hacker Kevin Mitnick is het hier ook mee eens. In zijn woorden: 

"Broadcasting the default SSID out to the world may mask the fact that the Wifi signal is actually coming from a specific household, but it also allows someone on the street to know the exact make and model of the router you own. Why is that bad? That person might also know the vulnerabilities of that make and model and be able to exploit them."

En dit lijkt ook het meest praktische ten opzichte van je huisgenoten. Die kunnen altijd wel raden/vragen wat de juiste SSID is wat toch vaak iets gemeenschappelijks is en het wachtwoord is dan ook zo op te zoeken. 

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

17 reacties

• April 5, 2025

Je bedoeld hiermee een eigen wifi ssid (netwerknaam) en wachtwoord in principe als de huisgenoten het wifi wachtwoord weten is er niks aan de hand. Of je de boel wel of niet standaard hebt maakt weinig verschil in mijn ogen. 

Die tv ontvangers kan je natuurlijk beter bedraad aansluiten dus in dat opzicht ontgaat mij de link met dat andere topic.

• April 5, 2025

Zorg voor bekabeld aangesloten systemen in huis. Zorg dat je laptops ook bekabeld aan kunt sluiten, zodat je in geval van WiFi problemen zo over kunt schakelen. Een paar utp kabels van 20 meter, dan kan je die zo tijdelijk even over de vloer uitrollen. Met een usb naar ethernet adapter zoals bijvoorbeeld deze:

https://www.megekko.nl/product/4309/945417/USB-netwerkadapter/TP-Link-UE300-USB-A

Kun je laptops zonder netwerkpoort aansluiten. Stekker erin, 2 keer knipperen met je ogen en je hebt internet. Werkt in Windows allemaal automatisch, hoef je niets voor in te stellen. 

Forum|alt.badge.img+9
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • April 5, 2025

Je bedoeld hiermee een eigen wifi ssid (netwerknaam) en wachtwoord in principe als de huisgenoten het wifi wachtwoord weten is er niks aan de hand. Of je de boel wel of niet standaard hebt maakt weinig verschil in mijn ogen. 

Die tv ontvangers kan je natuurlijk beter bedraad aansluiten dus in dat opzicht ontgaat mij de link met dat andere topic.

Ja dat bedoel ik.

Je hebt gelijk, zo deden we het hier dat ook altijd. Het wordt ineens een ander verhaal als niet jouw eigen netwerk in de lucht hangt maar het default wifinetwerk.

In dat andere topic bleek het probleem toch echt in de experiabox te zitten. Omdat mijn inloggegevens niet goed opgehaald werden, is door de helpdesk op gegevens moment de default inloggegevens (op achterkant) actief gemaakt. Toen moest ik met een hoop gepruts het modem van de muur halen, de inloggegevens fotograferen zodat ik die kon invoeren op mijn devices.

Mijn tv-ontvanger is bedraad aangesloten. Maar ik had vanmorgen dus een wifi-probleem op de experiabox.

(Ik had bewust de link geplaatst van dat ene bericht van mij en niet van het hele topic.)

• April 5, 2025

Als je alles standaard houd hoeft er op de cliënts weinig te worden aangepast. Dat is het enige praktische voordeel. Kortom het is handiger niet per definitie beter.

• April 5, 2025

Toen moest ik met een hoop gepruts het modem van de muur halen, de inloggegevens fotograferen zodat ik die kon invoeren op mijn devices.

Je had ook gewoon met een bekabeld aangesloten systeem op de Experiabox in kunnen loggen via http://192.168.2.254. Dan had je bij de WiFi instellingen de naam en wachtwoord zo zien staan. En aan kunnen passen naar wat het vroeger was. 

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • April 5, 2025

Als je alles standaard houd hoeft er op de cliënts weinig te worden aangepast. Dat is het enige praktische voordeel. Kortom het is handiger niet per definitie beter.

En toch adviseer ik iedereen om zijn netwerkgegevens niet aan te passen of er goed over na te denken. Ik heb al zo vaak de vraag gekregen of ik de naam kan aanpassen naar Familie XXX en als wachtwoord 12345678 of Welkom123. Dat is natuurlijk zo onwenselijk als wat, en de standaard wachtwoorden zitten weinig logica in.

Forum|alt.badge.img+9
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • April 5, 2025

Toen moest ik met een hoop gepruts het modem van de muur halen, de inloggegevens fotograferen zodat ik die kon invoeren op mijn devices.

Je had ook gewoon met een bekabeld aangesloten systeem op de Experiabox in kunnen loggen via http://192.168.2.254. Dan had je bij de WiFi instellingen de naam en wachtwoord zo zien staan. En aan kunnen passen naar wat het vroeger was. 

Ja, dat weet ik. Zo deed ik het vroeger ook. Maar nu hebben we hier alleen laptops zonder netwerkaansluiting.

Forum|alt.badge.img+9
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • April 5, 2025

En toch adviseer ik iedereen om zijn netwerkgegevens niet aan te passen of er goed over na te denken. Ik heb al zo vaak de vraag gekregen of ik de naam kan aanpassen naar Familie XXX en als wachtwoord 12345678 of Welkom123. Dat is natuurlijk zo onwenselijk als wat, en de standaard wachtwoorden zitten weinig logica in.

Ik heb zojuist van mijn wifi-netwerk de gegevens teruggezet zoals die achter op het modem staan. Dit om grote problemen zoals ik die vanmorgen had, te voorkomen.

Het gastnetwerk heb ik wel gelaten zoals ik het had. Dat netwerk kan ik in de kpn-app gemakkelijk aan en uit zetten als het nodig is.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • April 5, 2025

Bij vroegere firmwareversies van de KPN Box 12 moest je, om in te kunnen loggen in de modem en iets te kunnen wijzigen, om veiligheidsredenen eerst het WW van de modem aanpassen en tevens de wifinaam (SSID en het bijbehorende WW aanpassen.

Dat vond ik op zich wel logisch, zo is je provider via de wifi niet herkenbaar als zijnde KPN, dus lastiger voor kwaad willenden, dus veiliger.

Zelf pas ik als1e altijd het wachtwoord van de router aan en tevens de wifinaam en wachtwoord.

Verder houd ik de wifi-instellingen zo algemeen mogelijk,

2,4 B/G/N/(AX) kanaalkeuze op AUTO, bandbreedte op 20MHz

5.0 A/N/AC/(AX)AX, kanaalkeuze op AUTO, bandbreedte op AUTO

AX alleen van toepassing bij een geschikte router.

@Katana321 en ​@Ik_Combineer 

• April 5, 2025

Ja, dat weet ik. Zo deed ik het vroeger ook. Maar nu hebben we hier alleen laptops zonder netwerkaansluiting.

Gebruik dan een usb naar ethernet adapter. Daar heb ik net al een link van gegeven.

Ik vind het heel erg vreemd dat iets wat je vroeger deed en wat heel goed werkte, dat je dan niet gewoon in stand houd. Waarom maak je je eigen zo afhankelijk? Waarom zorg je niet gewoon voor een stukje zelfredzaamheid?

Forum|alt.badge.img+9
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • April 5, 2025

---

Ik vind het heel erg vreemd dat iets wat je vroeger deed en wat heel goed werkte, dat je dan niet gewoon in stand houd. Waarom maak je je eigen zo afhankelijk? Waarom zorg je niet gewoon voor een stukje zelfredzaamheid?

Dat doe ik vooral zodat ook mijn huisgenoten een dergelijk probleem kunnen oplossen. Ik wil niet dat zij afhankelijk zijn van mij en mijn instellingen. 

JoCoLa
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • April 5, 2025

@Ik_Combineer ​@Katana321  Je kan ook alleen de SSID aanpassen en het originele wachtwoord zoals vermeld achter op het modem in stand houden. Op die wijze is het toch ook veilig is mijn mening. 

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • April 5, 2025

Zeker een goede keuze Buurman!

• April 5, 2025

---

Dat doe ik vooral zodat ook mijn huisgenoten een dergelijk probleem kunnen oplossen. Ik wil niet dat zij afhankelijk zijn van mij en mijn instellingen. 

Ik snap je reactie niet. Wat ik schreef ging over het hebben van een bekabeld aangesloten systeem in huis. Zodat je niet afhankelijk bent van WiFi en je niets meer kunt als WiFi niet werkt.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13
  • Moderator
  • Antwoord
  • April 7, 2025

Ik wil vooral deze opmerking van Buurman20 onderstrepen en bekende hacker Kevin Mitnick is het hier ook mee eens. In zijn woorden: 

"Broadcasting the default SSID out to the world may mask the fact that the Wifi signal is actually coming from a specific household, but it also allows someone on the street to know the exact make and model of the router you own. Why is that bad? That person might also know the vulnerabilities of that make and model and be able to exploit them."

En dit lijkt ook het meest praktische ten opzichte van je huisgenoten. Die kunnen altijd wel raden/vragen wat de juiste SSID is wat toch vaak iets gemeenschappelijks is en het wachtwoord is dan ook zo op te zoeken. 

Forum|alt.badge.img+9
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • April 7, 2025

@Arjan van KPN Klopt, dat was voor mij ook altijd reden om het zo te doen. Maar na de ellende van een paar dagen geleden denk ik daar nu anders over.

Arjan, zou je eens op de link willen klikken in mijn openingsbericht hierboven. Ik denk dat je dan wel snapt wat ik bedoel.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Je bedoelt denk ik dat als je eenmaal geen verbinding meer kunt krijgen met de Wifi gegevens, dat je dan de Sjaak bent. Als dan het wachtwoord iets is waar jij en je huisgenoten niet meer achter kunnen komen, dan wordt het lastig. Helemaal nu het gewijzigde wachtwoord altijd wordt teruggezet na een fabrieksreset. En daarom noemt Marlon92 ook wel iets belangrijks en dat is altijd de mogelijkheid voor jezelf openhouden om bekabeld een verbinding te kunnen maken. Maar ja, dan ben je ook weer afhankelijk van de persoon die zo'n adapter of ethernettoegang heeft. 

Dus ik snap je zeker wat je bedoelt :)